Millä rv yleensä tehdään suunniteltu sektio?
Mulla on todennäköisesti tiedossa suunniteltu sektio ja kiinnostaisi millä viikoilla ne yleensä tehdään? Riippuuko se raskauden kulusta jotenkin? Normaali raskaus ja nyt rv 21 menossa ja LA 7.6.06.
Kommentit (15)
Eli, minä kävin tänään Seinäjoella äitipolilla.
Muista syistä, mutta kysyin samalla myös tuota sektioasiaa, koska minulle tehdään suuniteltu sektio kahden aikaisemman sektion takia. Minulle sanottiin, että tekevät sektion sinä päivänä kun on laskettu aika. Tuo oli minullekin yllätys, koska kaksi aikaisempaa lastani on leikattu kun on ollut 38 viikkoa täynnä. Mutta ei siis Seinäjoella.
Kysyin sitten samalla myös sitä, miten toimitaan, jos lapsi alkaakin syntymään itsekseen ennen laskettua aikaa. Lääkäri sanoi, että heillä on siellä jatkuva ympärivuorokautinen päivystys niin osastolla kuin leikkaussalissakin, joten sitten leikkaus suoritetaan päivystystapauksena saman tien kun sairaalaan joutuu menemään, oli kyseessä sitten supistukset, lapsiveden meno tms.
...kuulemma viikkoa ennen. Itse sovin suunnitellun sektion kuitenkin rv 40+1 (perätila). Joten kai siihen itsekin voi vaikuttaa... Tyttö tosin päätti sitten syntyä rv 38+2 ja edessä oli kiireellinen sektio (supistukset alkoivat).
Nekku
Mulle tehtiin sektio rv 41 ja syynä oli perätila. Päätös sektiosta tehtiin edellisenä päivänä. Onneksi ei ehtinyt synnytys alkaa. Näin Kättärillä v. 2004. Yleensä suunniteltu sektio tehdään kuitenkin ennen laskettua aikaa ettei synnytys ehtisi käynnistyä.
laskettua aikaa jossei ole kyse jostain vähän vakavammasta sitten raskauden lopussa.
Mutta tämäkin ehkä saattaa riippua sairaalasta ja paikkakunnasta ( ? )
Minulle tehtiin viikkoa ennen eli 39+0 perätilan takia.
mulle tehtiin sovittu sektio 40+1, mikä lie idea siinä oli. Lääkäri oli sitä mieltä että vauvan on paras ollaan loppuun asti masussa. Ja pysyikin kyllä onneksi. Neuvooivat vaan että jos lähtee synnytys käyntiin itsestään ennen sektiota niin pitää heti soittaa sinne että nyt ollaan tulossa ja he laittavat leikkurin valmiiksi.
Nyt tämän kolmannen kanssa sanottiin heti että sektio tehdään viikko ennen la:ta, joka mulla olis sitten juhannusaatto, siis se sektion aika. Tosin eivät leikkaa sovitusti juhannusaattona joten milloin lie sitten. Tosin nyt kun mun kohdussa on hieman epäselvyyksiä miten se kestää tämän raskauden niin saatetaan tehdä jo jopa 36 viikolla...riippuu sitten lopputilanteesta!
mutta siis jos kaikki on normaalisti niin ainakin Naikkarilla kuulema 39+0 on aika yleinen käytäntö nykyään.
(ja esikoinen syntynyt alateitse)
Ensimmäinen suunniteltu sectioni tehtiin rv 40+5, ja sectiopäätös tehtiin vasta 1 päivä ennen la:ta.
Toinen suunniteltu sectio tehtiin rv 39+0, ja päätettiin rv 37.
Molemmat sectiot tehty Kätilöopistolla, vuosina -02 ja -04.
ainakin Kättärillä suunniteltu sektio tehdään aina noin viikkoa ennen laskettua aikaa. Itselläni oli rv tasan 39+0 kun kuopus leikattiin. Ja uskoisin, että samoilla viikoilla mennään tämän masuasukin kanssa.
tehtiin perätilan vuoksi 39+0.
kait se vähän riippuu..
...kuulemma raskausviikolla 38. Itselläni takana kaksi sektiota, toinen yliaikaisuuden vuoksi ja toinen pitkittyneen alatiesynnytyksen vuoksi.
Tiedä sitten mikä käytäntö on Seinäjoella. Kai se selviää jossain vaiheessa.
Minulle on tehty Seinäjoella kolme sektiota; ensimmäinen rv 37 vedenmenon ja kaksosten perätilan vuoksi, toinen hätäsektio 19 tuntia kestäneen vaikean synnytyksen jälkeen rv 41+1 ja kolmas sovitusti rv 39+6, koska LA olisi ollut seuraavana päivänä eli lauantaina.
Näin siis minulla eli aika loppuun asti annettiin raskauden jatkua.
juulia73:
Minulle on tehty Seinäjoella kolme sektiota; ensimmäinen rv 37 vedenmenon ja kaksosten perätilan vuoksi, toinen hätäsektio 19 tuntia kestäneen vaikean synnytyksen jälkeen rv 41+1 ja kolmas sovitusti rv 39+6, koska LA olisi ollut seuraavana päivänä eli lauantaina.
Näin siis minulla eli aika loppuun asti annettiin raskauden jatkua.
Se on hyvä tietää, en haluaisi vauvaa ulos " liian aikaisin" . Annettiinko sulle ohjeita jos synnytys käynnistyykin aiemmin?
Eli tuosta sovitusta sektiosta on nyt aikaa jo kohta seitsemän vuotta, että en tiedä, millainen käytäntö nykyään on.
Eikä kyllä puhuttu mitään siitä, että jos synnytys käynnistyy ennemmin itsestään, että mitäs sitten. Kumma kyllä, kun nyt jälkeenpäin ajattelen.
Nyt olen rv 12+4, ja saa nähdä sitten, millainen käytäntö nyt on.
Sektiolla nimittäin tämäkin vaavi syntyy.