Gina Ford yms. Vauvarutiinit
Kommentit (11)
Minusta toi kuulostaa hyvältä. =) Kyllähän rutiinien aloittamista suositellaan 3kk iästä eteenpäin. Itse tykkään Tracy Hoggin kirjoista. Niissä on muistakseni 3h välein syötöt ihan pienelle vauvalle ja sit jokus 4-5kk ikäisestä eteenpäin 4h... Itse en alussa noudattanut mitään rutiinia vaan syötin lasta aina kun oli nälkä, koska en tiennyt paljon maitoa tissistä tuli. Ehkä 2h välein, mut jos nukkui niin annoin nukkua. Yöllä saattoi posottaa 6h putkeen (
Tämä sivu on taas tiltissä. Ei näy tuo teksti loppuun... :( No mut olen tosiaan myös sitä mieltä, ettei äidin tarvi itseään ajaa loppuun vaan tekee elämän itselle mahdollisimman helpoksi. Kun äiti on pirteä ja iloinen niin lapsi on tyytyväinen. =) Lapsi ei ole "hidaste". =) Itse opetin pojan nukkuun 5,5kk iässä itse ja lopetin yösyötöt kun huvitteli vain öisin. Tein tarkan päivärutiinin myös. Ja nyt on niin iloinen poika =)
Ja terkut sinne englantiin:)
Tulin iloiseksi kun jossain päin maailmaa tuntuu asuvan "poikkeus" tämän päivän ohjeistuksiin vauvan hoidosta!
Itsellä nyt 4 lasta, 5. tulossa loppusuoralla ja olen noudattanut rutiineita välittömästi ja aika pitkälle samalla lailla kun sinä:) omassa rutiinissani on iltakylpy JOKA ilta, joka tuntuu olevan kirosana:( myös mulla on tytöt nukkuneet yönsä kokonaan n. 6 viikkoisesta ja olleet muutenkin TOSI tyytyväisiä lapsia:) Tämä tapa sopii minulle, toisella tavalla en voisi kuvitellakkaan lapsia hoidettavan, toiset ei ymmärrä alkuunkaan:D meillä on vauvat nukkuneet alusta alkaen omassa huoneessa, omassa sängyssä... ja tosiaan, melkein minuutilleen samalla kellonlyömällä asiat toistuu, on sitten joulu tai juhannus:) itse ajattelen niin, että mitä pienempi vauva sen tarkemmin pidän kiinni rytmistä/rutiinista, kun kasvaa isommaksi, on kiva tehdä poikkeus sääntöön ja siltikään "perusmalli" ei hajoa, kun rytmi on pohjalle luotu. Tämä tuo lapsellekkin turvaa:)
Eipä siitä sen enempää, oli todella kivaa lukea kirjoituksesi, kokea samankaltaisuutta tässä perhepetien, vauvantahtisuuden ja taaperoimetyksen valtavirrassa!
mami
Kiitos tuosta päivärytmiesimerkistäsi. Suututtaa itseä, kun täällä ei neuvolasta saa pyytämälläkään ohjeita rytmin rakentamiseen. Muistaakseni esikoiselle saatiin joku "pupun päivä"-juliste siinä vaiheessa kun oli enää yhdet lyhyet päikyt jäljellä. Vaikka kerrottiin, että on suuria ongelmia saada lasta nukkumaan jne.
Tähän pikkuvauva-aikaan kaipaisi kovasti rytmitysneuvoja. Minusta nuo masuvaivatkin johtuivat esikoisen kanssa elämän rytmittömyydestä ja epämääräisestä syömisestä. Nyt toisen kanssa olen itse yrittänyt pähkäillä jotain rytmiä, mutta vaikeaa on..
Miten te hoidatte vierailut, kauppareissut yms. liikkumista ja kotoapoissaoloa vaativat jutut? Vai oletteko aina päivät kotona? Nukkuuko vauva päikkyjä autossa vai aina vaunuissa tai omassa sängyssä? Me ollaan melko liikkuvaisia, niin sekin vaikeuttaa rytmin rakentamista. Kertoisitteko vielä esimerkkejä päivien vietosta?
terkuin, Seea ja isosisko-M 1v10kk ja pikkusisko-N 3,5kk
Täytyy myöntää että aika vähän tuli arkisin liikuttua kylillä tai kaupoissa kun lapset oli ihan vauvoja:) mutta jos ja kun kylään lähdettiin niin tossa iltapäivästä se aina oli... niitten toisien unien jälkeen! Eli pääsääntöisesti ei meillä ole autossa nukuttu päikkäreitä, ulkona olen nukuttanut vaunuissa kaikki lapset noin vuoden vanhaksi asti, eli siihen kun nukkuu ne yhdet pitkät unet. Kaupassa meillä viikolla kävi yleensä mies tai minä yksin illalla, ilman vauvaa... viikonloppuna sitten käytiin "kunnolla" kaupassa vauvan kanssa. Mutta en uniaikana!!!
mami
Mikä noista Fordin kirjoista kannattaisi hankkia? Meillä on ongelmia nukkumisen kanssa elikäs vajaa 4kk vauva nukkuu yöllä max.3 tuntia kerrallaan. Rutiineja kyllä löytyy, mutta olisi kiva lueskella ja oppia vähän Ginan rutiineista ja verrata niitä omiin. Eli mikä kirja sopisi 4 kuukauden ikäiselle sovellettavaksi?
Meidän kokemus rytmittämisestä ei ole ihan noin ruusuinen, kotoa löytyy kolme lasta, jotka kaikki on varustettu erilaisella tempperamentilla. Esikoinen oli hyvin "rytminen" vauva, eli hän muodosti jo varhain hyvin tarkasti oman rytmin, jota oli helppo noudattaa. Rytmistä huolimatta hän vauvana heräsi syömään, eikä todellakaan nukkunut 10 viikkoisena öitä.
KAkkonen taas luokiteltiin ns. haastava tempperamenttiseksi vauvaksi, itkuinen, helposti ärtyvä, hankala tyynnyteltävä. Tämän vauvan kanssa meille suositeltiin rutiinien luomista, että elämä rauhoittuisi (juurikin aloittajan kuvaileman tapaista rytmiä) tämä kokeilu muutti meidän elämän aivan hirveäksi. Vauvasta joka oli jo aikaisemmin ollut hankala, tuli vieläkin hankalampi, yöt hajosivat lopullisesti, itkuinen vauva muuttui vieläkin itkuisemmaksi. Tämä loppui vasta siihen kun lopetettiin rytmin tekeminen ja annettiin vauvan luoda oma rytminsä (=ei niin säännöllinen rytmi ja vauva sai päivällä nukkua kun nukutti ja NIIN PITKÄÄN KUIN VÄSYTTI), siinä vaiheessa tilanne vähän helpottui, tosin ei vauvan perustempperamentti mihinkään muuttunut, mutta nyt oli välillä hyviä hetkiä ja yöt helpottuivat hetkeksi (tosin hajosivat muista syistä uudelleen)
TÄmä kolmas taas on ns. helppo vauva, joka loi taas itse rytmin ja nukkui yöt heräämättä, mutta yhtäkkiä tilanne muuttui reilu 4kk iässä, vauvan rytmi pysyi sinänsä samana, mutta hän alkoi heräillä öisin, koitin taas saada rytmiä aikaan vauvalle, tilanne johti siihen että yöt hajosivat niin että entisen kahden syötön sijaan, syöttöjä olikin viisi. Päivisin vauva alkoi olla paljon itkuisempi ja kiukkuisempi. Taas tilanne korjaantui kun lopetin rytmin tekemisen ja vauva sai sen luoda itse.
Meidän kokemuksilla haluan tuoda esiin sen ettei kaikille vauvoille vain sovi se että ulkoa tuodaan rytmit. Kellontarkat syötöt ei meillä olisi onnistuneet, meidän kaikille vauvoille on tullut tiheän imun kausia, jolloin rintaa pyydetään useammin ja näin nostatetaan lisää maitoa. Usein pienillä vauoilla rytmit muuttuvat ja se on ihan luonnollista. Itse en halua omien lasteni kanssa palata takaisin aikaan jolloin lapsia syötettään kellon tarkasti tiettynä aikana ja herätetään kesken unien (ainakin meillä herätetty vauva on kiukkuisempi kuin vauva joka saa nukkua riittävästi ja näin turvataan myös hyvät yöunet) Tietenkin eri asioita ovat tilanteet joissa vauva nukkuisi koko päivän ja valvoisi yön, tälllöin on mielestäni ihan perusteltua että koitetaan rytmi kääntää toisinpäin.
Paljon FOrdin jutuissa on varmasti hyvää ja ne sopivat osalle vauvoista hyvin, mutta ei kaikille.Nukkumisrutiinit on hyvä pitää samoina, meidän kolmonenkin nukahti itsekseen, mutta taas kuin jostain taikaiskusta ei yksin nukahtaminen ole onnistunutkaan, vaikka rutiinit ovat samat, nukahtaa sitten syliin rinnalle.
Melkein kymmenen vuoden kokemuksella olen sitä mieltä, että rutiinit ja rytmit ovat hyvä asia, kunhan niistä ollaan valmiita joustamaan ja etsimään perheelle sopivat tavat, niin että kaikilla on hyvä olla. Pitää muistaa että kaikkiin vauvoihin ei samat jutut vaan toimi, koska vauvat ovat ihan yhtä erilaisia kuin aikuisetkin ja omia pieniä persoonia heti syntymästä lähtien.
Meidän perheen vauvoihin on aina sopinut parhaiten se että eletään vauvantahtisesti. Ja kyllä meidän kolmonen on oikein iloinen ja onnellinen vauva, vaikka ei orjallisesti mitään rytmiä noudateta. Harvoin tuo tyttö itkee, tosin nyt liikkumisen mukana on tullut kiukkua siitä kun ei kaikkea saa eikä joka paikkaan pääse, tämä lienee kuitenkin ihan normaalia oman tahdon muodostamista.
Jean+Lapset 9v, 5v ja 6kk
Makin olen UK:ssa asuva ensimmaisen lapsen aiti. Vauvani on nyt 4kk. Ma olen yrittanyt loysasti noudattaa Ginaa. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia! Ilmottele pls jos olet netin aarella, mulla olisi sulle kysymyksia ;-)
Hei Sasbe,
itse tilasin Gina Fordin "The New Contented Little Baby Book" -nimisen kirjan netistä. Tilasin myös saman kirjoittajan unioppaan (The Complete Sleep Guide for Contented Babies and Toddlers), mutta se näyttää olevan täysin toistoa tuolle ensimmäiselle kirjalle.
T:Serpentiini
Olen lukenut ko. kirjoja kyllä, ja osin soveltanut meille sopivaksi. Yksi asia minua mietityttää aina kun kuulen, että syöttökerralla vauva syö jopa mainitsemasi 240 ml. Paljonko se oli esim. 3,5 kk ikäisenä? Meidän vauveli (juurikin 3,5 kk) ei millään jaksa kuin keskimäärin 140 ml per ateria. Sitten alkaa tulla suusta jo ulos maito jos yrittää syöttää enempi ku jaksaa. Tämän takia pitkät syöttövälit eivät vaan meillä onnistu päivisin (max 2,5 h), öisin nukkuu kyllä hyvin, joskus 9 tuntiakin putkeen. Onko näissä kirjoissa jotain mainintaa tästä "ongelmasta"? Itse en näe asiaa niinkään ongelmana, mutta kiinnostaisi vaan tietää mitä silloin ohjeistetaan tekemään jos syöttövälit on lyhyitä ja syöttömäärä "vähäinen" :)