Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sanoi " en halua enaa koskaan olla elava" . Pitaisiko tasta huolestua ja kuinka paljon?! Huolestunut olen jo, mutta ylireagoinko?

Vierailija
30.01.2006 |

Lapsella ikää 3 vuotta ja 9 kuukautta ja erittäin vaikea vuosi takana. Stressioireita on muutenkin, on pelokas, heräilee öisin, on kiukkuinen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos teidän perheessä on tapahtunut jotain, lapsi ei ehkä näytä sitä suruaan sillä kriisin hetkellä, vaan alkaa oireilla vasta kun muu perhe on " parempaan päin" ...

Ei mikään mahdottomuus olisi, jos lapsesi suru alkaa nyt vasta " näkyä" kun hän huomaa, että se tilanne on pysyvä...

Jos tuntuu, että lapsesi stressi ja suru vaan syvenee, kannattaa ottaa yhteyttä vaikka mielenterveystoimistoon. Sieltä varmasti saisi vinkkiä, miten lapsen oloa voisi helpottaa ja miten auttaa häntä pääsemään surun ylitse...

Paljon voimia teidän perheelle ja toivottavasti kaikki järjestyy...

Vierailija
2/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toiset lapset sitä paitsi käyttävät äidinkieltään erittäin monipuolisesti.

Hei usko nyt vaan, että 3,5-vuotias ei osaa toivoa kuolemaa. Hän on tuon lauseen kuullut jostakin. " Enää koskaan elävä" ei tarkoita samaa kuin että haluan kuolla. " Enää koskaan" tarkoittaa, että se olisi jotenkin valittavissa, onko joskus välillä elävä vai kokonaan lopullisesti kuollut.

Runokieltä siis, jonka lapsesi todennäköisimmin on kuullut jostakin. Tai sitten - mikä on myös hyvä vaihtoehto - sotkee sanoja peräkkäin tajuamatta niiden sisältöä.

Koska loogisesti tuo lause on hölmö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä asia, saat itse rauhallisen mielen.

Vierailija
4/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kuulostaa huolestuttavalta, mutta jos elämässä ollut jokin trauma, on varmasti normaalin puitteissa. Minua kerran itketti päiväkausia kun oma nelivuotias sanoi että jos hän jää auton alle niin kuolee eikä näe enää minua, ei unipupuaan eikä nalleja tai mitään muutakaan, hän vaan sitten makaa ja on kuollut. Järkytyin ihan tuollaisista ajatuksista niin että itkin siinä lapsen edessä...

Vierailija
5/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4.v sanoi viimeksi eilen, kun olimme laskettelukeskuksessa ja kuuli kajareista yhden lempikappaleensa:

" aina kun mä kuulen tämän, niin mä kuolen" .

Eli tarkoitti kai, että on niin hyvä biisi =)

Ja ei ole takana mitään normaaleja lapsiperheen ongelmia suurempia juttuja.

Joten en huolestuisi.

Jos koululainen sanoisi noin, niin huolestuisin. Olen kerran tavannut pojan joka häiriökäyttäytyi ja puhui, että haluan olla kuollut jne. Se oli kamalaa kuultavaa.

Vierailija
6/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikää kohti menevä poikani sanoi minulle suutuspäissään; Tapa äiti ittes. Ja sitten sanoi että voi tappaa itsensä. Mitähän tuosta joku tuumaa??

Vierailija
7/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikin voi olla masentunut, eikä masennukseen myöskään tarvita mitään " syytä" .

Kiukku, unihäiriöt, kuolema-ajatukset, tyypillisä masennusoireita. Puhu neuvolassa ja jos sinua ei oteta todesta, etsi erikoislääkäri lasten masennukseen tms. Älä anna vain jatkua ja pahentua. Masennus pitkittyessään menee krooniseksi ja voi olla koko elämän sairaus. Masennukseen kuollaan koska masentuneet tekevät itsemurhia.

Vierailija
8/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen nappaa fraasit tosi helposti. Itse ihmettelin kun 3vni sanoi joka välissä " ei yhtään lepohetkeä" , kunnes huomasin saman lauseen Tuhkimo-filmissä.

Vierailija
9/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa aika perheneuvolaan. Lapsen hätä kannattaa ottaa vakavasti ja reagoida ennen kuin tila pitkittyy.

Vierailija
10/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

n tosi paljon sanoo että tappaa itsensä.luulenpa että on kuullut tuonkin kaverin teini-ikäiseltä.enkä ole huolissani mitä nyt olen kertonut että kukaan ei saa riistää itseltään tai toiselta niin arvokasta asiaa kuin elämä..muuten on ihan normaali ja reipas eskarilainen

Vierailija
11/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuonikäinen tajua koko lausetta, saati että tarkoittaisi sitä. " En halua enää koskaan olla elävä" on sitä paitsi ihan looginen mahdottomuus, hänhän on jo elävä, miten siitä lakataan ja kieltäydytään jatkossa olemasta?

Eli lapsesi on kuullut tuon jostakin, esim. laulusta (mihin lauseen runonomaisuus ja sekavuuskin viittaavat).

Sinänsä tuonikäinen voi hyvinkin olla stressaantunut, koeta selvittää syitä siihen. Miten päivähoidossa menee, onko kavereita jne.?

Jos olet tuosta jälkimmäisestä huolissasi, niin pyydä hoitokeskustelua päiväkodissa ja kerro olevasi huolissasi lapsesi viihtymisestä. Jos se ei auta, varaa aika neuvolan terkkarin kautta psykologille.

Vierailija
12/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole kuullut lausetta tv:stä (koska sen katselua valvotaan). Ja hän tietää mitä tarkoittaa kuollut ja elävä, koska siitä olemme paljon puhuneet kuluneen vuoden aikana (koska kuolema liittyy hänen sisarukseensa). Hän tietää, että kun on kuollut ei voi palata tai olla enää ikinä olemassa, vaan silloin ei ole enää mitään. Ja että kun ei elä niin on kuollut. Ei voi olla kumpaakin.

ap

Vierailija
13/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset sitä paitsi käyttävät äidinkieltään erittäin monipuolisesti.

Vierailija
14/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan joku mummi taas sanonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi