Raskausmyrkytyksestä
Miten paljon teillä on verenpaine noussut ennen kuin neuvolassa on huolestuttu raskausmyrkytyksen mahdollisuudesta?
Laskettu aika on tänään. Olen ensi synnyttäjä ja mulla on raskausdiabetes (ruokavaliolla sokerit pysyneet todella hyvin aisoissa)...
Mä en oo muutenkaan yhtään samalla aaltopituudella " neuvolantädin" kanssa: se on vaan viitannut kintaalla mua huolestuttaviin asioihin ja hötkyillyt ihan ihme asioiden kanssa ja ei oo juurikaan antanut mulle infoa (varsinkaan huolestuttavista asioista) ja nyt tää raskausmyrkytyshössötys (tai ei hän edes kertonut epäilevänsä raskausmyrkytystä sen päättelin itse sen perusteella, että mitä tutkimuksia mulle tehtiin ja mitä oireita käski tarkkailemaan)...
Mun yläpaine on koko raskauden ajan ollut 112-130 riippuen siitä kuinka kauan olen istunut aloillani ennen mittausta ja mihin vuorokauden aikaan se on mitattu. Pääsääntöisesti yläpaine on ollut alle 120 (niin kuin ennen raskauttakin). Alapaine on ennen raskautta ollut yleensä 75-77, jota se oli myös raskauden alkuajan. Raskauden puolivälissä alapainen nousi hieman päälle 80:een (eli oli yleensä 82). Kolmisen viikkoa sitten alapaine nousi hieman ja on nyt pari viikkoa ollu 85-89. Sen jälkeen olen joutunut käymään 2-3 kertaa viikossa neuvolassa mittauttamassa verenpaineet ja antamassa virtsanäytteen. Valkuaista ei ole virstassa ollut koskaan.
Turvotusta ei ole ollut kovin paljon, ehkä hieman enemmän kuin aiemmin, mutta lähinnä vain aamuisin (sormet ja nilkat turvoksissa), turvotus on laskenut päivällä. Neuvolakorttiin hän kuitenkin merkkaa turvotuksen kohdalle ++, mikä on kyllä " hieman" liioittelua (esim. sormuksia pystyn pitämään ilman ongelmia). Kasvoista turvotusta ei huomaa ollenkaan.
Hei,
Epäilenpä, ettei sinulla ole syytä huoleen. Itse olen nyt rv: lla 32 ja jouduin viime viikolla neuvolasta sairaalaan korkean verenpaineen vuoksi. Minulle verenpaine on normaalisti ollut (alapaine) 75-80 ja viime viikolla neuvolassa mitattiin 102. Lisäksi virtsassa oli valkuaista ja paino oli noussut kahdessa päivässä 2 kg. Niinpä jouduin samantien sairaalaan ja osastolle sisään. Parin päivän levon jälkeen mittauksissa verenpaine kuitenkin laski 87, ja valkuaista ei enää ollut, joten pääsin viikonlopuksi kotiin. Nyt verenpaine on viime päivinä ollut 85-97. Ja käsittääkseni nimenomaan alapaine on se " vaarallisempi" asia.
Uskoisin, että verenpaineen nousu enää tuossa vaiheessa ei aiheuta suurempaa riskiä. Lähinnä raskausmyrkytys on ongelma, jos se alkaa aikaisessa vaiheessa (minulla vauvan painoarvio nyt 1700 gr), jolloin ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa. Joten uskoisin, ettei sinulla ole syytä huoleen. Neuvolassa varmasti tietävät kuinka asiaan tulee suhtautua.
Onnea loppuodotukseen!