Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään tietoa jos siirtyy kotihoidontuelta takaisin äitiyslomalle niin maksaako työnantaja...

30.01.2006 |

jälleen parin kuukauden palkan ä.loman alussa? Eli minun työnantajani maksoi äitiysloman alusta parilta kuukaudelta palkan ja nyt olen uudelleen raskaana ja pohdin maksaako työnantaja jälleen parin kuukauden palkan mikäli hyvissä ajoin ilmoitan uudesta raskaudesta. Vai siirrynkö kotihoidontuelta sitten suoraan kelan äitiyspäivärahalle?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuntuisi aika hurjalta, että työnantaja tuohon väliin maksaisi mitään. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielestäni siirryt suoraan äitiyspäivärahalle.

Sinänsä tilanne on kuitenkin parempi kuin aiemmin, että saat saman äitiyspäivärahan kuin edellisestä lapsesta, mikäli hän on alle 3 vuotta. Aiemminhan piti mennä väkisin kituuttamaan hetkeksi töihin lasten välissä, jos halusi paremman äitiyspäivärahan. Itse tein näin ja toki toi kolme kuukautta täyttä palkkaakin hiukan motivoi.

Vierailija
2/5 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koralliriutta:

jälleen parin kuukauden palkan ä.loman alussa? Eli minun työnantajani maksoi äitiysloman alusta parilta kuukaudelta palkan ja nyt olen uudelleen raskaana ja pohdin maksaako työnantaja jälleen parin kuukauden palkan mikäli hyvissä ajoin ilmoitan uudesta raskaudesta. Vai siirrynkö kotihoidontuelta sitten suoraan kelan äitiyspäivärahalle?

Eli minulla vastaava tilanne ja saan palkkaa 72 päivän ajan. Tokikin kannattaa anoa hoitovapaa siten, että se loppuu mahdolliseen äitiysloman alkuun. Näin siksi, että hoitovapaan aikaa ei voi muuttaa ja näin ollen palkallinen jakso voi kulkea hoitovapaan allakin ja tässä tapauksessa saat rahan Kelasta. Ja sehän on huonompi kuin palkkasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja ihmeen avokätinen, sillä hoitovaipaa vaihtuu automaattisesti äitiyslomaksi ja samalla työnantaja maksaa kolmen kuukauden palkan. Eli olen todella tyytyväinen tähän " politiikkaan" . Periaatteessahan hoitovapaa on hoitovapaa eikä sitä voi kesken muuttaa kuin ihan pakottavista syistä - työantajan ei siis tarvitse muuttaa hoitovapaata äitiyslomaksi eikä maksaa palkkaakaan...

Kannattaa siis tarkistaa asia omalta työnantajalta! Käytännössä on todella suuria vaihteluita työnantajakohtaisesti.

Vierailija
4/5 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla vähintään kahden kuukauden työpätkä siinä välissä, jos meinaa palkan saada äitiysloman alussa. Eli eroja näkyy olevan maksuperiaatteissa. Luulisin, että jos työnantajana on kunta, ei palkkaa makseta, mutta muilla aloilla voi sitten olla toisin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
5/5 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa kvtes:n sivuilta tuota palkka-asiaa, enkä enää tiedä itsekään, miten se menee.

9 § Äitiysvapaan palkallisuus

1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada varsinainen palkkansa

ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää

seuraavin edellytyksin:

1 Viranhaltija/työntekijä on ollut ao. kunnan/kuntayhtymän palvelussuhteessa

välittömästi ennen äitiysvapaan alkamista vähintään kaksi

kuukautta,

2 äitiysvapaata on haettu viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan

aiottua alkamista ja

3 työnantajalle esitetään lääkärin tai terveyskeskuksen antama sairausvakuutuslaissa

tarkoitettu todistus raskauden kestosta ja lasketusta

synnytysajasta.

Eli jos on virkavapaalla, onko silloin myös kunnan palvelussuhteessa? Onko minullakin siis mahdollisuus tuohon palkkaan, jos pikkukakkonen päättää ilmoitella tulostaan ennen kuin esikoinen täyttää tuon 3v enkä ole etukäteen anonut hoitovapaata niin pitkälle.