Joensuuhun muuttaneita? Siellä asuvia?
Harkitsemme Espoosta Joensuuhun muuttamista ja olisin kysellyt ajatuksianne aiheesta, sopeutumisesta, ystävien saamisesta jne.
Meillä on kolme alle kouluikäistä ja neljäs tulossa. Ajattelimme myydä Espoosta talon jossa asumme ja tontin jolle olimme rakentamassa, mikäli mieheni saa hakemansa paikan Joensuusta. Mies on Joensuun liepeiltä kotoisin, minä pääkaupunkiseudulta, mutta ollaan kesät, joulut ja paljon väliaikoinakin Pohjois-Karjalassa.
Paikka on siis tuttu vierailijan näkökulmasta (ja ihastunut olen!) ja jonkun verran siellä on miehen vanhoja tuttujakin. Joensuussa on kunnon talvi ja ruuhkatkin varmasti toista luokkaa kuin täällä. Siksi olen innolla muuttamassa.
Mutta silti mietityttää miten tämä pikkulapsiperheen arki sujuisi esim. jos muuttaisimme Niinivaaraan? Tunnen nykyiseltä asuinpaikalta kymmenittäin lapsiperheitä 5v kotonaolon jäljiltä, täällä on helppo tutustua ja kaikki ovat avoimia toistensa suhteen. Tällä nurkalla Espoota ihmiset ovat koulutettuja ja äitien keski-ikä siinä 30 -38, itsekin samassa haarukassa joten tutustuminen on siksikin ehkä niin helppoa.
On siis monta syytä muuttaa Joensuuhun, mutta myös pelkoja mm. ystävien löytämisestä. Pelkäänkö turhaan, vai pistetäänkö vain kaikki myyntiin taakse katsomatta? Vai jätetäänkö sijoitusasunto, jotta pysytään hintakehityksessä edes jotenkin mukana siltä varalta ettei sopeuduta?
... että kyllä täältä varmasti löytyy uusia tuttuja!
Oma lehmä ojassa, mutta täältä voisi myös löytää uusia ystäviä: http://www.liekku.net