kitarisaleikkaus kokemuksia
meillä ollaan menossa sellaiseen, 3-vuotias. Onko kivulias? Miten jälkihoito? Mitä saa syödä yms. Kaikesta tiedosta kiitollinen.
Kommentit (6)
Söin melkein pelkästään jäätelöä pari viikkoa, kun en muuta pystynyt. Ihan kivasti laihduin sillä jäätelödieetillä.
eikä vaikea, paranee nopeasti. Aikuisille sen sijaan on kyllä todellista tuskaa, itseltäni leikattiin kans parikymppisenä ja synnytys vaikka todella vaikea minulla olikin ei ollut mitään verrattuna kyseisen leikkauksen toipumiseen. Kurkssa on avohaavat jotka paranee itsestään, ja jestas että tekee kipeää, jopa hengittäminen sattui... Mutta lapsille suht helppo toimenpide ja nopea paraneminen
meillä poika 2v oli ennen joulua kitarisa leikkauksessa ja ei siitä minkäänlaista kipua kyllä seurannut. Söi samana päivänä jo normaalia ruokaa (piti vain varmistaa että ruoka ei ole kovin kuumaa). Yhtään särkylääkettä ei jouduttu antamaan enkä ole koskaan kuullut että muillakaan lapsilla joilla on KITArisat leikattu olisi mitään kipuja ollut. Nielurisat onkin sitten ei juttu
lapsi saa syödä jo ihan normaalisti.
Nielurisaleikkaus on kivulias. Kurkku on todella kipeä viikon pari sen jälkeen. Nielurisoja ei kuulemma usein leikatakaan vielä noin pieniltä.
Leikkihuoneessa odoteltiin tunnin verran omaa vuoroa. Molempiin käsiin oli laitettu puuduttavaa rasvaa, jottei neulan pisto sattuisi. Sitten kutsuttiin nukutus saliin jossa oli 4 tätiä. Lasta hiukan pelotti montorit ym. Lapsi istui leikkauspöydällä ja itse vieressä tuolilla. Osittain siis sylissäni. Siinä halauksen aikana laitettiin kanyyli, jota lapsi ei edes tuntenut. Saman haluksen aikana kanyyliin laitettiin 2 ruiskua lääkettä ja lapsi nukahti syliini. Sitten siirrettiin makuulla ja minä poistuin kahville.
Lapsi heräsi sitten heräämössä. Nenästä tuli jonkun verran verta mutta tyrehtyi. Lapsen annettiin nukkua niin kauan kuin halusi, itse lueskelin lehteä. Kun lapsi heräsi sai pillimehua. Jäätelöäkin tarjottiin mutta lapsi ei halunnut. Kipulääkkeitä oli annettu valmiiksi.
Lapsi oli tosi nopeasti piretä ja halusi lähteä leikkihuoneeseen. Vointi oli hyvä.
Kipulääkkeitä käsekttiin antamaan pari päivää. Annoin aamulla ja illalla pronaxenia ja päivällä panadolia jos valitti että korviin sattuu.
Kitarisa leikkauksessa kipu säteilee korviin.
Leikkauksen jälkeisenä yönä lapsi voi huonosti ja oksensi. Oksennuksen jälkeen yö sujui rauhaisasti.
Seuraava aamu aloitettiin joghurtilla ja jätskillä ja päivemmällä oli ihan normaalia ruokaa, spagettia ja jauhelihakastiketta. Hirveän kovaa ruokaa ei suositella.
Leikkaus päivänä saa syödä siis jätskiä, joghurttia, viiliä ja muuta kylmää syötävää. Pillimehuja oltiin varattu jääkaappiin.
Tosi helposti meni siis leikkaus ja toipuminen.
ap