Raskaushepatoosiko? Kutiaa koko kroppa.
Siis tänä aamuna alkoi. Hillitöin kutina kämmenissä. Kämmenselän puolella ja sormissa. Sitten alkoi kutiamaan koko kroppa. Uitin rasvaisessa sasvassa itteni kun ihokin kuiva mutta silti kämmenet kutiaa tästä kämmenselän puolelta ja sormista. Turvoksissakin ovat. Muualta ei enään kutia. Onko kokemuksia. Pitäskö aamulla pyytää lapraan lähete verikokeisiin jsota se sitten selviää vai mitä?!
Kommentit (4)
joka alkoi enimmakseen öisinä kutiamisinia ja raapimiskohtauksina. Lopuksi niitä alkoi olla ympäri vuorokauden, pahiten juuri kämmenissä ja jalkapohjissa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi heti pitänyt mennä labrakokeisiin, mutta mistäs sitä ensikertalaisena tajusi. Eli sinuna menisin laboratorikokeisiin tarkistuttamaan maksa-arvot ja muut. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
olen tästä raskaushepatoosista kyllä kuullut ja toisen raskauden aikana kärsin jalkapohjien kutinasta loppuraskaudessa...mutta mille viikoille tämä yleensä voi tulla? ja millä viikoilla asialle sitten yleensä jotain tehdään? Jos joku tietäisi valottaa asiaa tyhmemmälle ;)
Mulla kutiaminen alkoi n. rv26 ja se sitten paheni loppua kohden lahes sietamattomaksi. Teki olosta tukalan.
Joku voi oikaista kirjoituksiani, jos huomaa mun puhuvan ihan puuta heinaa, mutta raskaushepatoosi on muistaakseni maksan toiminnan hairio. Taisi liittya raskauden aikana kohoavaan estrogeenitasoon, johon maksa ei sitten osaa reagoida normaalilla tavalla. Ihon kutina on merkki siita, etta maksa ei toimi niinkuin pitaisi. Siita ei ole vaaraa aidille, mutta kasittaakseni siihen liittyy riskeja lapselle (increased risk of still birth, eli lapsi syntyy kuolleena).
" Vikaa" ei voida korjata, vaan vaiva korjaantuu ainoastaan lapsen syntymalla, kun estrogeenitaso laskee. Sen tahden aidit otetaan viimeisiksi viikoiksi sairaalaan tarkkailuun (hepatoosia on monen tasoista, lievasta kriittiseen) ja synnytys kaynnistetaan usein 1-3 vko ennen laskettua aikaa. Lievemmissa tapauksissa (omassa tapauksessani) aidin tilaa tarkkaillaan laboratoriotesteilla ja lapsen sydanaanten ja liikkeiden seurannalla (itse kavin tata varten saannollisesti sairaalassa, mutta ehka Suomessa on eri kaytanto?).
Mitas muuta... tuossa on nyt kaikki mita tuli mieleen, mutta kuten sanoin, viisammat voivat oikaista ja jos kiinnostaa, niin laittakaa hakusanaksi raskaushepatoosi, niin varmasti netista (ja taaltakin) loytyy asiasta asiantuntevampaa tietoa. Ei siita kannata huolestua, ottaa vaan laakariin yhteytta, jos alkaa kovin kutittamaan.
lyytikki:
Heippa
itselläni ei tätä ole ollut, mutta olen ollut huonekaverina henkilölle, jolla oli. Joten menisin verikokeisiin. Kannattaa selvittää heti, niin saat tarvittaessa hyvän seurannan ja ohjeet kotiin :)