Ystävä on raskaana, ja hirvittää katella,
kun se ei ollenkaan ymmärrä mikä taloudellinen rasite vauva tulee olemaan. Pistää surutta rahansa itseensä; uuteen talvitakkiin, kenkiin, meikkeihin yms. Vauvalle ei ole ostanut mitään, ja laskettuun aikaan on vain muutamia kuukausia. Suurin murhe on mahtuuko se samoihin housuihin kuin ennen raskautta!
Tämä vauva ei ollut suunniteltu ja se näkyy.. mies ei sen valmiimpi ole sekään. Voisikohan niille jotenkin sanoa asiasta?
Kommentit (22)
Vaunutkin saa muutamalla kympillä kirpparilta. Perhepedissä voi nukkua. Sitäpaitsi monet ei uskalla ostaa vauvalle mitään, ennen kuin ovat varmoja siitä, että vauva todellakin on tulossa.
ystäväsi on varmaan se tyypillinen tapaus; eli oma lapsi on ainut paras ja maailman suloisin ja muilla on kakaroita.
enta jos keskityt lahinna omiin asioihisi?
Muutenkaan ymmarra tata vinkumista siita miten kallista lapsia on tehda, yleensa tarina jatkuu siten, etta seuraavaksi vingutaan miten valtion tai kunnan pitaisi tukea lapsiperheita, tai maksaa jotain lorvimispalkkaa kotona olevielle aideille.
Meilla ei ainakaan lapset ole nakyneet mitenkaan erityisena merkittavana kuluerana tahan mennessa. Ehka sitten kun tulevat teini-ikaan, mutta tuollaiset alle kouluikaiset ei paljon kuluta.
Jos aikaa on muutamia kuukausia, niin hyvin ehtii vielä ostaa vaikka mitä. Mä en ostanut vauvalle mitään kun vasta sitten kun jäin äitiyslomalle. Ja hyvin ehti. Vauva oli toivottu ja odotettu. Miksi pitäisi stressata kuukausia etukäteen?
kaveri on kylläkin vasta aivan alkuviikoilla (10vk)
mutta ostaa itselleen vaatteita (viimeksi juuri 400 eurolla)
ostaa kokoajan meikkejä, menee kohta hiustenpidennykseen (400e)
laittaa vain kokoajan itseään eikä ajattele että vauvaa vartenkin pitäisi säästää
En itse ainakaan hankkinut vauvalle yhtään mitään kovin ajoissa.
tai jos isovanhemmat ovat halukkaita ostamaan esim. vaunut.
Vierailija:
kaveri on kylläkin vasta aivan alkuviikoilla (10vk)mutta ostaa itselleen vaatteita (viimeksi juuri 400 eurolla)
ostaa kokoajan meikkejä, menee kohta hiustenpidennykseen (400e)laittaa vain kokoajan itseään eikä ajattele että vauvaa vartenkin pitäisi säästää
aina ollut erittäin huolestuttavaa - siis lukuisia maksuhäiriöitä, luottotiedot menneet jne. Ja tulot ovat pienemmät yhteensä kuin esimerkiksi minun tuloni yksin. Siksi minä olen huolissani.. pelkään jo valmiiksi sitä, minkälaiseen köyhyyteen lapsi syntyy.
rikkautta tärkeämpää on rakkaus.
vauvan kamat saa halvalla käytettynäkin ja toisaalta usein on tuttuja tai sukulaisia josta löytyy vaatetta ja sänkyä ymv. tavaraa.
meillekkin olis ollut tulossa tavaraa enempi kuin tarvittiin.
Vaan siitä, että niitä vähiäkin rahoja laitetaan turhamaisiin asioihin ja ennen kaikkea ITSEEN. Ihan kuin se vauva ei olisi tulossakaan tähän maailmaan. Jotain asenteesta kertoo myös se, että hän ei ole ostanut lainkaan äitiysvaatteita, vaan manailee sitä kun vatsa alkaa näkyä ja yrittää kiskoa vyöllä mahaa pienemmäksi.
Huolestuttavaa..
niin onneksi molempien tulevien vanhempien vanhemmilla on rahaa ja kiinnostusta tätä vauvaa kohtaan. Ehkä he saavat sieltä sen tuen mitä vauva tarvitsee.. no, olkoot.
Minä ainakin käytin ennemmän rahaa itseeni raskausaikana kuin ennen sitä. Hemmottelin itseäni. Nyt vauvan synnyttyä rahat menee hänen tarpeisiin.
Oli myös vauva vahinko ja periaatteet oli aina ollu ,että ei ikinä lapsia.Raskaus aikana puheet oli ihan järkkyjä,ihan kuin olisi joku avaruusolio ollut tulossa.Ei mitään kaunista kuulunut.Eikä tosiaan mitään kiirettä tai mielenkiintoa hankkia vauvalle mitään,kaikkea tarpeellista vaan väheksyivät.
Mieskin totesi,että voiskohan iso vanhemmat ottaa sen siihen asti,kun täyttää 15 vuotta?! Ja hoitoon se ainakin pitää joka viikonloppu saada.
Kauhulla odotettiin sitten syntymäpäivää,miten kaikki menee...
Vauvapa saikin molempien pään ihan pyörälle ja laitokselta jo mies juoksi äipän käskyttämänä hankkimaan kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta ;)
Nyt tämä vauveli on vuoden vanha ja niin rakastettu kuin olla ja voi.Eikä hoitoon viemisestä ole ollut puhettakaan.
Että näinkin voi käydä vaikka ensin pahalta näyttää.
mitä toiset tekevät. Mistä sinä tiedät mitä heillä on hankittuna tai minkä verran rahaa niillä on säästössä? Oletko tehnyt inventaarion heidän kotiinsa tai tarkistanut heidän pankkitilejään?
Ja eniten kauhistuttaa minua se että tällainen " ystävä" täällä vaan levittelee niiden asioita ja kritisoit heitä heidän selkänsä takana vaikka todellisen ystävän kuuluu tukea ja kannustaa.
" taloudelline rasite" . Kamat saatiin käytettynä ja lapsilisä kattaa safkat ja vaipat. Eipä tullut pieneen mieleenkään säästää raskauden aikana penniäkään. Hyvä vain, ettei ystäväsi anna itsensä rupsahtaa.
siis, ettei ystäväsi lapsi tulee näkemään nälkää ja kärsimään kylmyydestä vauvana. Jos näin tapahtuu, niin tee ilmoitus sos.viranomaisille. Perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi lapsi ei tarvitse kuin rakkautta ja läheisyyttä. Lapsi ei välitä minkälaiset vaunut tai sänky hänellä on. Paras paikka nukkua on äidin vieressä. Hän ei tarvitse erillisiä leluja, sittereitä eikä hoitopöytiä. Kaverisi on viisas, jos tajuaa tämän. En tunne ketään, joka olisi säästänyt rahaa raskausaikana lasta varten.
siis, ettei ystäväsi lapsi tulee näkemään nälkää ja kärsimään kylmyydestä vauvana. Jos näin tapahtuu, niin tee ilmoitus sos.viranomaisille. Perustarpeiden tyydyttämisen lisäksi lapsi ei tarvitse kuin rakkautta ja läheisyyttä. Lapsi ei välitä minkälaiset vaunut tai sänky hänellä on. Paras paikka nukkua on äidin vieressä. Hän ei tarvitse erillisiä leluja, sittereitä eikä hoitopöytiä. Kaverisi on viisas, jos tajuaa tämän. En tunne ketään, joka olisi säästänyt rahaa raskausaikana lasta varten.
Luulen ettei sun tarvitse puuttua heidän elämään..
Eiköhän tilanne heille sitten valkene kun lapsi on syntynyt