Otanko lapsen mukaan synnytykseen kun ei ole hoitajaa?
Meillä lähestyy synnytys eikä esikoiselle ole hoitajaa siksi ajaksi. Emme kerta kaikkiaan kehtaa kysyä ketään avuksi hoitamaan lasta, jos synnytys käynnistyy vaikkapa keskellä yötä. Tuttavat ovat kuitenkin töissä ja heillä on omat elämänsä. Lähimmät sukulaiset asuvat toisella puolella Suomea.
Palkattuihin hoitajiin en luota, joten en uskalla tilata esimerkiksi MLL:n hoitajaa kotiin. Tiedän varsinaisia huithapeleita, jotka ovat olleet hoitajina tiettyjen järjestöjen kautta. Omaa lastani en uskalla jättää heille.
Mietimmekin, että otamme lapsen mukaan synnytykseen. Ajattelimme, että ponnistusvaiheen aikana hän voisi olla kätilön tai sairaanhoitajan kanssa synnytyssalin ulkopuolella, mutta muuten hän voisi olla mukana. Mitä mieltä olette? Onko teillä kokemuksia tällaisesta? Lapsi on 1,5 v.
Toinen vaihtoehto on, että mies jää lapsen kanssa kotiin ja menen yksin synnyttämään...
Kommentit (55)
Ranskassa joku toi 10 vuotiaan pojan päivähoitoon synnytysosastolle, missä oli pojan äiti toipumassa ja lähti itse töihin. Poika oli juossut vauvojen luona ja irrottanut niistä monitoriseurantalaitteita. Lapsesta oli valitettu henkilökunnalle ja lopulta tämä oli pudottanut yhden vauvan lattialle pää edellä. Vauva kuoli. Tulevaisuutta myös Suomessa kun tietty porukka saa lisää väestöään tänne :(
Miten ihmeessä joku ajattelee, että ponnistusvaiheessa kätilö lähtisikin käytävälle taaperon kanssa? Miten tällainen edes voi tulla mieleen?
Kysy vain joltain ystävältä tai sukulaiselta apua. Yksi vaihtoehto on tilapäinen huostaanotto, näin sanottiin yh-sukulaiselle, jolla ei ollut paikkakunnalla mitään verkostoja. Sinä olet aikuinen, järjestä asia tai laita lapsi laitokseen.
No jopas oli tarina. Miksei osta lapsenvahtia?
Parasta ehkäisyneuvontaa nuorisolle onkin nähdä synnytys livenä...
"Näin voi käydä jos ei käytä ehkäisyä"
Meillä on kymmenpäinen lihakarja, ei uskalleta jättää susien syötäväksi. Minne voi laittaa rehupaalit synnytyksen ajaksi ja joutuuko parkkimaksun maksamaan myös karjasta?
Kai ymmärrät, että juuri sairaaloissa taudit leviää, siellä kannattaisi viettää niin vähän aikaa kuin voi synnyttäessäkin, saatika että sinne lapsia vietäisiin oleskelemaan.
Koronaan sairaaloissa kuolleet muita tauteja sairastaneet ovat hyvä esimerkki.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011398345.html
tuossa esimerkkki synnytysosstolta.
Vierailija kirjoitti:
Viekää uimarannalle!
Sorry, täällä kyseltiin että pitääkö nykyään taapero muka pitää koko ajan metrin päässä vanhemmista, kun menee uimarannalle :(
Pelkkä provo. Ei kukaan nykyäitikään voi olla oikeasti näin tyhmä.
Mies jää kotiin. Minä synnytin nuorimmaisen yksin ja ihan hyvin se meni. Joku mukava kätilöharjoittelija oli pitämässä kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joa ei ole hoitajaa niin mies jää kotiin!
Entä kun ei ole sitä miestä,kun hän ryyppää jonkin naisen kanssa ja ero tuli!
Soita lastensuojeluun, heillä on mahdollisuus järjestää sinulle tukea ja lapselle hoitopaikka siinä vaiheessa kun synnytys on ajankohtainen. Tsemppiä kyllä asiat järjestyy, kun nyt aktiivisesti haet apua sinulle ja lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies siellä synnärissä muutenkaan tekisi??
Ajattele, mitä lapsi ajattelee, kun näkee äitinsä kipeänä ja veri roiskuu. Eli yksin vaan synnyttämään. Hyvin siellä voi olla yksinkin, itse synnytin toisen lapseni yksin ja hyvin meni.
Veri roiskuu? Eipä juuri. Kakan tulokin on todennäköisempää.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä provo. Ei kukaan nykyäitikään voi olla oikeasti näin tyhmä.
Provohan se, siksi heitin, että viekää uimarannalle😡En käsitä kuinka viitsitään pelleillä vakavilla asioilla, minulle elämä on lahja, oma elämäni ja läheisten!
Kannattaa kysellä kavereilta, jos vaikka kävisi tuuri. Itse hoitaisin ainakin klo 16-24 välin (työpäivänä) ja viikonloppuna toki koko päivän, että kaverin mies pääsisi ainakin käymään sairaalaan.
Se on kyllä ihan omaa saamattomuutta, jos ei 1,5v:n kanssa hiekkalaatikon reunalla istuessa saa sen vertaa rakenneltua verkostoa itselleen, että olis selvittänyt, kuka niistä n. samanikäisiä lapsia vahtivista vanhemmista on sen verran täysjärkinen, että hänen kanssaan vois vaihtaa puhelinnumeron, että ollaan hätätilanteissa naapuriapuna toisillemme, kun tässä saman leikkipuiston lähettyvillä asutaan. (Äkkilähtötilanteita on muitakin kuin synnytys. Itse olen joutunut lähteä viemään puolisoani ensiapuun lasten ollessa jo nukkumassa.)
Jos ei ton vertaa älyä itseään auttaa, niin hyvä opetus on mennä yksin synnyttään, kun mies vahtii esikoista.
Eivät kätilö ja hoitajat vahdi lastasi, heillä on muita töitä tehtävänä, itse teidän järjestettävä lapsenne hoito ja se on isän tehtävä kun äiti synnyttää jos ei ole sukulaista tai tuttua apuna silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ns kavereita on paljon, niin jokainen haluaa kuitenkin elää oma elämäänsä eikä halua uhrautua lapsenlikaksi edes synnytysten ja niin edelleen ajaksi. On ihan ymmärrettävää ettei apua kehtaa pyytää ainakaan missään Helsingissä. Jossain maalla voi olla vielä eri kuviot, mutta ei kaupungeissa ilmaiseksi hoideta kuin omat lapsensa.
Höpö höpö. Meillä naapurin synnytys käynnistyi keskellä yötä ja minä menin niille yöksi kun niiden esikoinen nukkui huoneessaan. Mieheni jäi kotiin meidän lapsien kanssa. Aamulla tulin kotiin naapurin lapsi mukana, jotta mieheni pääsi töihin. Isä haki lapsena samana päivänä kotiin. Ja kaikki tämä tapahtui Helsingissä ja tietääkseni minulla on ihan oma elämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärihän sen synnytyksen hoitaa, ainakaan minuun ei koske muut kuin lääkärit. Kätilö vahtii lastasi sen aikaa kuin tarvis, jos lääkäri määrää. Sanot vaan asiasta lääkärille, niin hän kyllä käskee kätilöä. terv. rv 30+6
Et sinä voi tuollaista vaatia, jos ei ole lääketieteellistä perustetta. Et sinä ole lääkärin pomo (eikä lääkäri kätilön). Vaikka trolli lienetkin.
Sen verran vanha aloitus, että aloittajan odottama lapsikin on jo melkein täysi-ikäinen.
Mutta ko. kysymys voi olla jollekin ajankohtaista. Meillä oli sama tilanne.
Entä kun ei ole sitä miestä,kun hän ryyppää jonkin naisen kanssa ja ero tuli!