Vauvan laskeutuminen
huomasitko vauvan laskeutumisen ja muistatko kuinka nopeasti siitä vauva syntyi. Muuttuiko olotila laskeutumisesta? Niin ja millä raskausviikolla laskeutuminen tapahtui?
Kommentit (5)
Jos tarkoitat laskeutumisella vauvan pään kiinnittymistä, niin minulla tapahtunut vasta viime viikon aikana (kaikilla ei sitäkään tapahdu ennen synnytystä). Eli ennen viime viikkoa vauvan pää oli päältä paineltaessa vielä ihan ' irti' eli liikkui alhaalla raivotarjonnassa, nyt torstaina oli kiinnittynyt. Samalla maha on hieman laskeutunut alemmas. Tunnen tuon kiinnittymisen paineen tunteena ja liitoskipuina etenkin kävellessä, kun aiemmin minulla ei noita kipuja ole ollut olenkaan. Kohdunkaulaa taitaa olla kuitenkin reippaasti jäljellä ja kiinni, joten hirveän alhaalla vauva ei kuitenkaan ole.
Hei.
Ensisynnyttäjänä olin ihmeissäni neuvolassa, kun sanoivat 2vkoa ennen la:ta vauvan laskeutuneen ja ennustivat kovasti synntyksen käynnistyvän hetkenä minä hyvänsä, pää kuulemma ihan tuntui suulla. Olihan mulla tukala olo ja sellainen, kun kantaisi keilapalloa haarovälissä.Kävellessä oikeasti tuntui siltä, kuin siellä jalkojen välissä joku tökkäisi vastaan. En silti muista mitenkän huomanneeni koska se tarkalleen tapahtui saati, että mahan muoto olisi jotenkin erityisesti muuttunut (olen aina iso odottaja, +20 kg ja kaikki maha tossa edessä " poikamahana" ).
No, esikoinen meni sitten yli reilusti ja syntyi itsekseen käynnistymällä rv 41+1. Kolme viikkoa siis raahasin " keilapalloa" ja siinä välissä lähettivät mut neuvolasta kerran jo lähetteellä Kättärille synnyttämään, kun niin alhaalla kuulemma oli pää jne. Yhtään supistusta ei ollut tuntunut ja tunsin itseni lähinnä typeräksi ohittaessa muut aulassa ähkivät kiireellisen lähetteeni kanssa... TUnnin istuin niillä käyrillä ja painelin sieltä suoraan Stoccan Hulluille Päiville. Ajattelin kai, että portaissa ravaaminen käynnistää sen halvatun synnytyksen.
En sitten tiedä mitä se laskeutuminen näin toisella kerralla tarkoittaa, josko sitten oikeasti ennakoisi synnytyksen alkamista. Ensimmäisellä kerralla ei näin kuitenkaan ollut.
Huomasin sen ihan selvästi, käveleminen tuli hankalaksi, kuin keilapallo jalkojen välissä ja liitoskivut paheni. Esikoinen syntyi tasan laskettuna aikana eli n. 4 viikkoa siinä meni.
Uudelleensynnyttäjillä ei vauva välttämättä laskeudu niin aikaisin, jos ollekaan ennen synnytystä mutta mulla vauva lähti laskeutumaan jo rv 33. Huomasin sen itse, samoista oireista, ja neuvolan täti sanoi samaa. Mutta tällä kertaa ei olla tultu alas samalla vauhdilla vaan vähitellen on hivuttautunut alemmas ja alemmas. Nyt rv 37+6 ja vauva on jo tosi alhaalla. Veikkailen itse että voisi syntyä viikon sisään mahdollisesti, lääkäri totesi rv 36 että tuskin lasketun ajan yli ainakaan menee.
Itse olen nyt viikolla 35 (esikoinen) ja vauva oli jo täysin laskeutunut ja kiinnittynyt viikolla 33. Viime viikolla lääkäri totesi että kohdunkaula on jo lyhentynyt puolisen senttiä... Vauvakin on jo ikäisekseen iso, joten taitaa tulla kyllä ennen laskettua aikaa... Onko muilla kokemuksia näin aikaisesta kiinnittymisestä????
Laskeutuminen tapahtuu monesti vasta synnytyssalissa, varsinkin uudelleen synnyttäjällä.