TÄÄ ON LUOMUPALSTA
..ja tarkotettu ihmisille jotka on kiinnostuneita kaikesta siihen liittyvästä, pehmeistä hoitokeinoista ym. Ne jota koko aihe ärsyttää ja on vaan vastaan sanomista ja provosoitavaa joka asiasta niin menköön jonnekkin muualle, kukaan samaa mieltä?
Kommentit (32)
Luomu on luomua ja sitä voidaan rohkeasti kutsua luomuksi, joku toinen asia voi olla vaikkapa ekologinen tai kestävää kehitystä. Homeopatiakin on vain homeopatiaa, ei luomua. Ei kai kukaan nyt vaan väitä, että on luomumpaa harrastaa homeopatiaa kuin vaikkapa lääketiedettä, taitaa mennä metsään koko luomuaate....
ottaa sua noin paljon pattiin niin sinulla ei ole montaa vaihtoehtoa:
1. Valitat ylläpidolle otsikoinnista, jotta vaihtavat sen joksikin muuksi
2.Perustat itse sellaisen palstan jossa puhutaan ehdottomasti ja vain ja ainoastaa siitä yhdestä ja ainoasta oikeasta LUOMUSTA.
3. Pyydät länsimaista lääkäriäsi vaihtamaan länsimaista yhdistelmälääkitystäsi, jotta kiristävä vanne pään seudulla edes vähäksi aikaa hellittäisi
niin mun mielestä samalla voisi sitten kieltää keskustelun kaikilta, jotka eivät täytä tiettyjä kriteereitä. Keskustelu jäis aika minimiin, koska tällä palstalla tuskin on YHTÄÄN ihmistä joka täyttäisi kaikki " luomuperhe" -uusiosanaan liittyvät kriteerit.
Se käsite on muutenkin kummallinen, koska monille itseään " luomuperheeksi" tituleeraaville ei ole esim ekologinen elämätapa tai kestävä kehitys millään tavalla tärkeitä asioita, vaan pääpaino on nimenomaan vaihtoehtohoidoissa, kantoliinoissa ja kestovaipoissa tai vaipattomuudessa. Muuten ei välttämättä edes pyritä elämään mitenkään erityisen ekologisesti, se on lähinnä sellaista " city-ekologiaa" . Ei esimerkiksi mun mielestä ole enää kovin luonnonmukaista tai ainakaan ekologista, jos ostaa 5 erilaista kantoliinaa tai hirveästi erilaisia kestovaippoja, koska ne on söpöjä. Mutta se nyt on mun mielipide. Käsitteinä (mun mielestä) luomuperhe, ekologisesti elävä perhe tai aktivistiperhe on todella erilaisia.
Jos on pakko alkaa vetää rajoja sille, kuka täällä saa keskustella ja mistä, niin mun mielestä silloin pitää olla edes niin rehellinen että myöntää ettei itsekään ole täydellinen.
..Tuolla elämänkatsomuspalstalla aina kanssa fanaatik
ot vetää luomuherneet nenään jos joku on " väärää mieltä" tai jopa rohkenee keskustelka ja esittää eriäviä mielipiteitä asioista joista ei muka saa keskustella
ja sitte käsketään mennä muille palstoille...
Biodiversiteetti on vähän eri asia. Minä en ole mikään herneitä nenään vetävä tyyppi, sehän olisi hyvän elintarvikkeen väärinkäyttöä. Mutta jos asioista puhutaan oikeilla nimillä, niin silloin ei pääse syntymään sellaisia sekasikiökäsitteitä, jossa kirjoittajat eivät edes tiedä mistä puhutaan. Hyvä esimerkki ovat vaihtoehtohoidot, niissä ympyröissä todellakin kukkiin ja hyvin harvat osaavat perustellen keskustella asioista. Mitä järkeä on sitten edes keskustella, jos ei hallitse puhumaansa asiaa. Otan kantaa vain siksi, että mielestäni nykyinen aika on omiaan valtavan tietovirran kera synnyttämään uustietämättömien rahvaan. Asioista puhutaan rinta rottinkilla, vaikka edes perusasioita ei tajuta. Sellainen ihminen huijaa itseään kaikkein rankimmin ja antaa myös muiden manipuloida itseään. On suorastaan itkettävää miten naurettavia asioita ihmiset väittävät ja kuvittelevat hallitsevansa uskomustensa kautta elämäänsä jotenkin paremmin.
roope-ankka:
Biodiversiteetti on vähän eri asia. Minä en ole mikään herneitä nenään vetävä tyyppi, sehän olisi hyvän elintarvikkeen väärinkäyttöä. Mutta jos asioista puhutaan oikeilla nimillä, niin silloin ei pääse syntymään sellaisia sekasikiökäsitteitä, jossa kirjoittajat eivät edes tiedä mistä puhutaan.Ihanko tosissasi tartuit Zilgan kommenttiin? Biodiversiteetti (=luonnon monimuotoisuus) on mun mielestä aika hyvä vertaus puhuttaessa siitä toleranssista (=sietokyky), mitä toivoisi ihan kaikilla mielipidepalstoilla olevan. Vertausten elikkäs symbolien käyttö ei merkitse sitä, etteikö kirjoittaja olisi asiaa ymmärtänyt ja siksi puhuisi rinta rottingilla hienoilla sanoilla puutaheinää. Paitsi että Zilgan osuva vertaus osoittaa hänen ymmärtävän asian pohjia myöten, symbolit myös tekevät kielestä rikkaampaa. Näkemykseni on, että numerot saattavat olla absoluuttisia, mutta kieli on tällaisissa yhteyksissä suhteellista ja sellaisena sen ymmärtäminen vaatii kokonaisuuksien hahmottamista pilkuntarkkojen sanamuotojen sijaan.
Kiitos Zilga oivaltavuudestasi.
Ei tämä ole mikään mielipidepalsta, tämähän on luomupalsta. Kokeilkaa mennä puhumaan jonnekin autoharrastajien keskustelupalstalle mopoista. Vieläkin olen sitä mieltä, että asioista pitää keskustella omilla nimillään ja olematta sekoittamatta käsitteitä, silti ei tarvitse naama näkkärillä puhua. Kun täällä on keskusteltu esimerkiksi lääkkeistä, niin monet luomuihmiset vastustavat lääkettä, vaikka se sisältäisi luonnon omia antimia, mutta sama tuote menee täydestä, kun siihen liitetään homeopatia tai luomu. Laajemmassa kontekstissa siis kaikki on luomua, muovitkin, onhan ne luonnontuote öljystä jalostettu. En halua alkaa määrittelemään luomua uudelleen, toisaalta ärsyttää, että juuri ne ihmiset, joilla on selvästi tiedollisia puutteita, käyttävät termejä ja muita määrittelyjä ihan miten lystäävät.
En tiedä miksi edes vastaan :D
Mikä tämän palstan nimen pitäisi olla? Siis ihan asiallisesti kysyn, en auo päätäni. Mun oma mielipide on se, että luomuperhe sanana on muotoutunut tarkoittamaan jotain ihan muuta, kuin luonnonmukaista perhettä. En mä silti koe sitä mitenkään henk koht loukkauksena luomu-ruoantuotantoa kohtaan. Se on yritys niputtaa hyvin laajan skaalan perheitä yhteen (esim attachment parenting, vaipattomuus, vaihtoehtolääketiede, henkiset asiat, kantoliinoista ja kestovaipoista innostuneet, totaaliset hihhulit ja vakaumukselliseti viherpipertäjät). Harvemmin silti monikaan on valmis elämään kovinkaan askeettisesti lapsiperheen elämää, tai ajatellen luonnon hyvinvointia lähtökohtana, koska sinne kantoliinatapaamiseen on niin paljon kivempi mennä autolla, tai tuoda luomuperhetapaamiseen ylikansallisen yhtiön ällökeksejä. Esimerkiksi joku käsite " luontoperhe" tai " luontoa kunnioittava perhe" on taas sitten täysin ontuva kuvaamaan näin laajan skaalan väkeä, koska monille se luonto ei ole mitenkään aidosti läsnä. Ehkä joku " vaihtoehtoperheet" voisi tavallaan olla kuvaavampi, mutta sekin on aika hölmö käsite, koska siinäkin pelaillaan vaan stereotypioilla (normaali tavisväestö vs vaihtoehtoperheet.... mitä se sellainen on?) ja täällä aika harva on samaa mieltä monista asioista. Toisaalta, eihän se " aihe vapaakaan" ole mitenkään vapaa, eihän sielläkään saa olla tiettyä mieltä asioista.
Meillähän ei varsinkaan toisen lapsen kanssa olla yhtään luonnonmukaisia hänen terveydenhoidossaan, koska lapsi olisi silloin joko jo kuollut tai pian kuolemassa. Mä en silti koe, että oltaisiin jotenkin erillään luonnosta tai epäkelpoja keskustelemaan luomupalstalla. Kun on ihan tosiasia, että ei meidän lasta olisi hoitanut kuntoon sen enempää homeopaatti kuin kukkaterapeuttikaan. Musta on hienoa, jos jollain menee elämässä niin hyvin ettei tarvitse turvautua lääkkeisiin, isoihin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, onnea vaan. Mutta aina se ei mene niin. Mikään lääketiede ei ole vastaus kaikkeen. Mun oman " luomuilun" raja menee mun lapsien hyvinvoinnissa, sillä en ala leikkimään oli se sitten jonkun mielestä luomua tai ei.
Mutta niin... mikä siis palstan nimeksi?
Silloin, kun hätä on suurin eli sairastutaan sellaiseen tautiin, että homeopatia tai vaihtoehtohoidot ei auta, on pakko turvautua perinteiseen lääketieteeseen. Pointti on se, että olkoon ne onnellisia, joilla todellakin on niin hyvin, että ongelmat ovat vain vaivoja (korvatulehdukset, ihottumat,..). Vaivathan ovat luonteeltaan juuri niitä, jotka tuppaavat paranemaan itsekseenkin ajan kuluessa, ne eivät kaipaa hoidokseen sen enempää lääketiedettä, kuin vaihtoehtojakaan. Sitä en väitä, etteikö vaivatkin voisi olla helvetillisiä kokemuksia lapsiperheissä, mutta asiat painivat aina eri luokissaan kuitenkin. Itse olen pienokaisiltani parantanut kipua ja pieniä nirhamia puhaltamalla ja halaamalla, kai minä sitten olen parantaja.
Ja sitten oma lusikka tähän " pois mun hiekkalaatikolta" -soppaan.
Välillä kävi kyllä mielessä, onko ketjun idea etsiä kirjoittajaa, kenellä on kaikista oudoin huumorintaju ;)
Mutta noista luomuperheistä ja koko luomusanasta jatkan Jussin viestiin.
Koko luomuhan on sanana kärsinyt selvän inflaation, sitä käytellään tosiaankin aika miten sattuu ja missä yhteyksissä sattuu. Tässä jokin aika sitten oli muistaakseni kaksplussassa juttua " moderneista luomuperheistä" , joissa siis kerrottiin kantoliinailusta, kestovaippaihmisistä ja taisipa imetyksestäkin olla juttua. Silloin kyllä pisti hatuttamaan, mietin että tätäkö se luomu nyt sitten on? Jos käytät kantoliinaa, oletko silloin luomu? Muuten voi sitten tehdäkin mitä tykkää, ajella vaikkapa sillä autolla niihin tapaamisiin.
Mutta toisaalta, hitonkos väliä sillä on? Kuitenkin suuntauksena on hyvä, että edes jonkinlainen " luomu" ihmisiä kiinnostaa, olkoonkin sitten kyse pelkistä kestovaipoista tai muuta yksittäisestä valinnasta ympäristön ja luonnon kannalta. Plussaa sekin on, parempi kuin ei mitään.
Vaihtoehtoperheet voisi olla palstalle ihan ok nimi, mutta jotenkin sekin menee kuitenkin metsään. Itse ainakin koen olevani ihan " tavis" vaikka ne ekologisemmat valinnat arkipäivässä kiinnostaakin. On myös aiheita, joita tällä palstalla luomuiksi nimitetään ja ne aiheet ei itseä niinkään kiinnosta, enkä edes ymmärrä yhteyttä luomu-sanaan. Siltikään ei haittaa, vaikka niistäkin täällä kirjoitellaan.
Ja siitä kritiikistä. Kuten täälläkin on jo useampaan kertaan mainittu, on keskustelupalstalla tosiaankin ihan tavallista esittää kritiikkiä ja kyseenalaistaa asioita. Jos tälläisestä kritiikistä ei selviä ilman hirveitä pultteja, on jossain vikaa. Argumentoinnin ja keskustelutaidon puutettako se sitten kuvaa, että pitää alkaa viskelemään aiheeseen kuulumattomia henkilökohtaisuuksia vai missä vika on?
Kun on ne omat valinnat tehnyt, voi olla asioiden kanssa sinut ja antaa muiden olla toista mieltä. Kritiikin pohtiminen ilman provosoitumista voi jopa vahvistaa sitä omaa näkemystä ja omien valintojen kyseenalaistamiskyky kertoo kyvystä kasvaa ja kehittyä.
Ehkä tää kuvaa sitten ihmisluonnettakin ja sitä, kuinka nykypäivänä ihmisillä on tarvetta vetää jotain ääripäisyyksiä ja omaa maailmankuvaa jota sitten vaalitaan henkeen ja vereen asti. Sellaisista asioista on oikeastaan melkoisen turhakin lähteä oikomaan, kun usko omiin oppeihin horjuttaisi jo maailmankuvaakin niin voimakkaasti, ettei siihen olla valmiita.
Kuitenkin näen sen kritiikin tärkeänä ihan niitä ihmisiä varten, joita asia kiinnostaa. On aika yksisilmäistä esittää hoitovaihtoehdot vaikkapa tyyliin joko homeopatia tai länsimainen lääketiede. Kuten jo ilmi tuli, ei elämä aina mene niin, että pärjäiltäisiin pelkällä luomuilulla. On vaarallistakin lähteä etämään ja suosittelemaan omia äärilaitaisuuksia yhtenä totuutena, varsinkin jos perustietoa asioista ja maalaisjärkeä puuttuu.
Ihan liian usein olen törmännyt luontaishoidoissa ja luontaistuotteissa kestämättömiin ja paikkaansapitämättömiin väittämiin ja perusasioiden ymmärtämättömyyteen. Tuleepa mieleeni pikaisena esimerkkinä se homeopaatti, joka luuli natriumbentsoaattia (yksi yleisimpiä käytettyjä säilöntäaineita) ravintoaineeksi. Näitä asioita selvitellessä olen huomannut sellaisen ikävän asian, ettei erehdyksiä suostuta oikein millään myöntämään, vaan väitetään väittämästä päästyä, kuinka asia on niin ja näin vaikka kuinka esittäisit järkeenkäypiä ja todistettavissa olevia vasta-argumentteja. Surullista on ollut sekin, kuinka luontaistuoteasioita selvitellessä nämä parantajat liukenevat kuin tuhka tuuleen kun pitäisi oikeasti kertoa asiallista informaatiota. Eikä tämä tarkoita sitä, etteikö oikeasti asiansa osaavia luontaishoitajia löytyisi.
Parantajaa on hauska leikkiä, sen tiedän ihan omasta kokemuksesta. Aina siihen saakka, kun kyseessä on pikkuviat, joita pystyy kotikonstein hoitamaan. Kun puhutaan vakavemmista sairauksista, en varsinkaan lasten kanssa suosittele lähtemään leikkimään, vaikka miten muuten luomuilla haluaisikin. Aikuinen ihminen tekee omat valintansa, mutta lapsi on asia erikseen. Myös oma luomulinjani kulkee lasten hyvinvoinnissa.
Kyllä senkin olen ihan omin silmin saanut todeta, kuinka luontaiset, esimerkiksi fytoterapiaan perustavat hoitokeinot auttavat jopa paremmin kuin apteekin tavara, mutta silloin on kyse tosiaankin ollut pikkuvuoista. Myös meillä joudutaan (paino sanalle joudutaan) turvautumaan länsimaiseen lääketieteeseen. Ja kyllä, palstailua aion silti jatkaa.
Sellaistakin näkemystä olen noissa lääkeasioissa ajatellut, onko mielekkäämpää kituuttaa pitkä ja luonnonmukainen elämä ilman lääkkeitä, jos lääkkeistä olisi oikeasti apua, vaiko elää lääkkeellä sidettävää elämää ja vaikka kuolla aikaisemmin. Tämä on toiselta keskustelupaltalta poimittu ajatus ja ainakin minut se pisti miettimään.
Noh, jokainen taaplaa tyylillään. Tämä kirjoitus ei nyt koske henkilokohtaisesti eritisesti ketään kirjoittajaa, vaan tälläisiä ajatuksia mieleen juolahti. Ei sis tarvitse ottaa herneitä nenukkaan.
Niin, ja palstan nimestä... Kyllä mulle ainakin tämä " luomuperheet" kelpaa hyvin, onhan se jo jonkinlaiseksi käsitteeksi muodostunut. Tänne mahtuu kirjoittajaa laidasta laitaan ja niin sen on hyvä ollakin. Jos jokin asia kovasti ärsyttää, kannatta lähteä vaikkapa ulos lenkille.
-Miipuh (ihan itte)
roopeankka: ai joo unohdin ettei tämä ollutkaan mielipidepalsta. Meenkin seuraavaksi jonnekin tuunaussivulle kyselemään miten vois saada pappatunturin visiirin kiinni harleydavidsonin sarviin ;-)
jussipussi (vai miten se nikki meni, sorry!): niinhän se on että pilkkuja voi viilata niin kauan kuin kokeiluvaraa on. Antibiootit ja muut voi jättää ottamatta jos välttämättä haluaa ja elää sen kanssa. Ilman epäluomua lääketiedettä olisi kuitenkin esim musta aika jättänyt varmaan jo parikymmentä vuotta sitten kun sain epilepsian kaverikseni. Jatkuvalla douppauksella näinkin degeneroitunut yksilö pääsee siis tälle palstalle vapaasti porskuttamaan!
Sekasyönti, kasvissyönti tai veganismi...
Ja jos se ei riitä, niin voidaan tapella siitä että onko luomumpaa käyttää homeopatiaa vai olla käyttämättä mitään. Ja onko kukkatipat luomumpia kuin akupunktio kuin kuppaus kuin reiki.
Ja onko luomua käyttää keinokuituisia kestovaippoja tai onko luomua kun kommunikoi tietokoneella, ajaa autolla. Ja mitkä ammatit kelpaa luomupalstalle.
:P