Välivuodoista
Olemme aloittamassa ensimmäistä lyhyen kaavan IVF -hoitoa ja nyt olen tässä kierrossa syönyt Femoden - merkkisiä e-pillereitä jotta hoidon ajoitus saataisiin kohdalleen. Nyt olen kuitenkin ihmeissäni vuodosta jota on jatkunut kp1 lähtien jollon alotin nämä pillerit. Eli ekaksi oli ihan normaalit kuukautiset jotka kuitenkaan eivät loppuneet vaan tuhruvuotoa on jatkunut koko kierron ajan. Nyt siis kp 20 menossa...
Tammikuun alussa kun kävimme polilla IVF -suunnittelussa ja lääkäri määräsi pillerit, hän sanoi että söisin pillereitä putkeen n. 1,5 liuskaa ja ottaisin viimesen pillerin 11.2. No, viime maanantaina soittelin polille kysyäkseni tästä vuodosta. Hoitaja sanoi että söisin kuluvan pilleriliuskan loppuun ja pitäisin sit sen 7 päivän tauon ja jatkaisin pillereitä sitten ja katsottaisiin tuhruttaako edelleen. Nyt kuitenkin aloin ihmettelemään että jos otan huomenna viimesen pillerin tästä liuskasta ja pidän sit sen tauon ja alotan uuden liuskan viikon päästä, ehdin syödä vaan 5 pilleriä uudesta liuskasta ja sitten pitäisi taas vuodon alkaa jotta päästäisiin pistokset alottamaan. Siis ei kait vuoto nyt kuitenkaan voi tulla n. viikon päästä edellisestä??
Kysymys siis kuuluu: Onko normaalia pillerien alotuksen yhteydessä yhtäjaksoisesti jatkuva " välivuoto" ? Enemmänkin tuhruttaa siis vaan.
Ja kysymys 2: Syönkö vaan pillereitä putkeen sinne 11.2. asti kuten lääkäri aluksi määräsi vai uskonko tätä hoitajaa? Mitäpä tekisitte?
t: pampulainen ihan ihmeissään...:/
Minä tekisin lääkärisi antaman ohjeen mukaan ja samanlaisilla ohjeilla joskus siirsinkin menkkoja eli toinen lista aloitetaan suoraan ekan perään ja lopetus on lääkärin antaman aikataulun mukaan, jolloin tulee vuoto.
Mulla oli myös Femodenit tähän siirtoon, mutta mulle ne eivät tuoneet mitään tuhrutteluja. Toki vaikutukset voi olla yksilöllisiä. Toivottavasti sillä ei kuitenkaan ole vaikutusta tulevaan hoitoosi.