1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Miten aiotte solmia päähuivinne tulevana kesänä? Vai hankitteko oikein myssyn niinkuin vallasnaiset?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaksosille nimeksi , ovat tyttö ja poika. itse olen ajatellut Walburg Genevieve ja Wilhelm Gustaf. Ehdotuksia. Isosisko on Isolde Gunvor.
No ovat vähän kuin koggilaivalla Itämeren tuliaisia mutta jokainen päättää itse.
L
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat ruotsinmaalta viemään meidän naiset!
Kaiken muun ne ovat jo vieneetkin viimeistä oravannahkaa myöten. Ruåsalainen herra määräsi vielä tekemään työtä kartanon hyväksi. Kun kysyin korvauksesta uhkasi ruoskia ja laittaa kahleisiin kapinoinnista.
Sinne Ruotsin hoviin pitäs kuule jonkun marssia vaan sisään ja lyödä nyrkki pöytään tuon kunikaan edessä että ei tässä perkele teitä pelätä ja passata loputtomiin! ! Mutta kuka tohtii jättää tilukset ja mennä? Joku joka on sielläpäin sotapalveluksessa saisi tehdä tuon työn vaikka. Mutta kun sieltä sodistaankin tulee meidän miehet avojaloin ja täysin lyötyinä jos tulevat. Joku talollinen sen olla pitäs!
Täytyy ryhdistäytyä ja ajaa kuninkaan väki sinne mistä tulivatkin. Tarvitaan nuijia ja tuluksia että tehdään valkea noista kartanoista.
Asdaloida ja tyggejä darwitaan ihan vidust, ciiheng sordajien ligvidoimiseen
Vielä tämä maa on vapaa kuninkaan ja tämän rosvolauman ikeestä. Kaikki on viety niin turkikset (ei ole niin reikäistä oravannahkaa että se ei voutille olisi kelvannut) kuin hevoset sekä miehet kuninkaan tappeluihin tapettavaksi ja ruåsin maassa rakennettu kuulemma palatseja niillä taalereilla.
Valtaisa loisto siellä hovissa kuulemma vallitsee ja silti ovat kuninkaallisten vaimot nyrpeitä " metsäläisestä " sijainnista kuulemma . Ovat kuulemma muka syrjassä sielläkin yhä sivistyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 24-vuotias talontytär ja naimaton. Kysymyksiä?
Oletko nirso? Miksei naapuritalon kampurajalkainen talollinen kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.
iaxuhali!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaksosille nimeksi , ovat tyttö ja poika. itse olen ajatellut Walburg Genevieve ja Wilhelm Gustaf. Ehdotuksia. Isosisko on Isolde Gunvor.
No ovat vähän kuin koggilaivalla Itämeren tuliaisia mutta jokainen päättää itse.
L
Arvelinkin , ettei täällä rahvas ymmärrä tällaisia hienon ja paremman väen nimiasioita. Kas kun mieheni on Turunlinnan olutvastaava ja osaa monta ruåtsin sanaa. Kyllä lapsille pitää antaa hyvät lähtökohdat jo kotoa.
Kijtos Iumalan minun mies Erici ja veljensä Olai jahtasivat hirwen. Cyllä syömme coco talwen caicki tyttölapseticin saa maucasta ewästä. Nyt on lauletta ja riemuitta.
Tällaista l u o v u u t t a en ole tavannu ennen. 😁😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L
Paljon on Lyypekki tuonut meille hyötyjä eipä silti. Ollaan saatu viedä suolat , kalat ja turkikset ja saatu paljon sivistystä vastineeksi. Saa nähdä kuinka kauan hollannin ja engelsmannin sielu sietää näin Pohjoisen alueemme menestystä ja alkavat omia koko kauppaa itselleen. Se tietää sitoutumista sitten ihan erilaiseen kaupankäyntiin erilaisin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tytön on ilmanmuuta otettava naapurin kampurajalka että maat saa pidettyä isät yhdessä. Johan on kumma ettei nykyään ajatella kuin ihtiään. Nykynuoriso vielä tuhoaa tämän maan sanon ma.
Rääveli on paljon lähempänä ja nopeammin saa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista l u o v u u t t a en ole tavannu ennen. 😁😂
Ei ole valunut historianopettajien työ hukkaan:D D D
Vierailija kirjoitti:
Miten aiotte solmia päähuivinne tulevana kesänä? Vai hankitteko oikein myssyn niinkuin vallasnaiset?
Ei sitä ole arvollista tavoitella enempiä kuin mihin syntyy jotta huivi päässä sitä mennään ja pää peitetään häveliäästi ja tiukasti kaiken kiusauksen varalta. Mitä tästä tulee jos jokaisen naama kilpailee kaikkien silmistä ? Johan siitä reittaus ja häpeällinen meno syntyy. Naisen on oltava nainen eikä mikään houkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LArvelinkin , ettei täällä rahvas ymmärrä tällaisia hienon ja paremman väen nimiasioita. Kas kun mieheni on Turunlinnan olutvastaava ja osaa monta ruåtsin sanaa. Kyllä lapsille pitää antaa hyvät lähtökohdat jo kotoa.
Minä teen kaljaa niskavääränä Hämeen Linnassa, kun eivät jaksa leipää leipoa. Ovat luvanneet, että annetaan 3 litraa miehelle päivässä. Mä en enää jaksa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tytön on ilmanmuuta otettava naapurin kampurajalka että maat saa pidettyä isät yhdessä. Johan on kumma ettei nykyään ajatella kuin ihtiään. Nykynuoriso vielä tuhoaa tämän maan sanon ma.
Kun ei kiltit ja kunnon miehet kelpaa. Pitää olla jännittäviä ja seikkailevia maailmanmiehiä. Sitten itketään silmät päästä kun sulho lähti taas toisen perään. Ei ole nyky neidot enää kuuliaisia ja isälleen alamaisia niin kuin ennen hyvään aikaan.
Onko musta pyhäpukusi silkkiä, puuvillaa vaiko pellavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LArvelinkin , ettei täällä rahvas ymmärrä tällaisia hienon ja paremman väen nimiasioita. Kas kun mieheni on Turunlinnan olutvastaava ja osaa monta ruåtsin sanaa. Kyllä lapsille pitää antaa hyvät lähtökohdat jo kotoa.
Minä teen kaljaa niskavääränä Hämeen Linnassa, kun eivät jaksa leipää leipoa. Ovat luvanneet, että annetaan 3 litraa miehelle päivässä. Mä en enää jaksa!
Laita kuule tavarasi nyyttiin ja hyppää itään päin matkaavan kärrymiehen kyytiin. Maistelet elämää täällä Itä- rajalla jonkin aikaa niin eiköhän se siitä koti- ikävä ala vaivata ja oluenpano taas maistua. Meinaan ei kivisellä pellolla ja kaskessa puurtaminen ole yhtään helpompaa. Eilenkin sai kynänpaksuisia käärmeenpentuja puukuokalla ja lapiolla olanatakaa tappaa. Ne kyykäärmeen sikiöt ovat kaikkein pahimpia kun niillä on myrkkyä koko laaki hampaissa . Vahdippa siinä sitten paljaskinttuisia pentuja joita on jaloissa seitsemän jokaikisellä emännällä.
Tee tämä retki ja tuletpa toisiin aatoksiin. Jos sitten minäkin heitän perään sinne tyköösi samanlaisen toivioretken. En ole ikinä nimittäin nähnyt merta . Kertovat että se kohisee ja tuoksuu. Onko totta? Ja että siellä menee isoja laivoja puut naristen satamasta satamaan.
Meidän perhepeticcä coicii mies, minä, cahexan lacta, kicca, coira, colme cikaa, lehmä, lammac (niin lämmin!) ja tucina canoja. Ruuctinna cano tämän olevan cyntiä! Pacco cai panna mies ulcoruocintaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Onko musta pyhäpukusi silkkiä, puuvillaa vaiko pellavaa?
On eksi meillä tehdään villaa itse eli hyvin hienoa villaa ja pellavaa on puku . Muttei se täällä kokonaan musta ole vaan on punaista ja valkoistakin mukana jos on oikein fiiniä.
Vielä tämä maa on vapaa kuninkaan ja tämän rosvolauman ikeestä. Kaikki on viety niin turkikset (ei ole niin reikäistä oravannahkaa että se ei voutille olisi kelvannut) kuin hevoset sekä miehet kuninkaan tappeluihin tapettavaksi ja ruåsin maassa rakennettu kuulemma palatseja niillä taalereilla.