1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Camasaxi cerdo Saxanmaal syntyne caxpeine vasca. Mice om Luoja meininc selase cans? Lobun aeg caid on.
Minoon yrittäny pirtin pellavaisi verhoi silittää rautaraual. Ei siliä. Onks jottai niksii kertoo, pirkka?
Grani acaat riideld walla cauhiast. Näydiw pihal balja byrstöns doisillens eli hamed nosdiwad ja cumaras byllistiwä. Ol meil cyläl nauramise aihed coco biinawicocs. Papci jo nuhdeld meit hirwea syndisix ia isä bercelee siciöix co circos site juttu sarna aig cowast nawretti.
Onk kellään neuvo, et miten hoideta semmone ongelma et ku mul vanhana alkaa nyt kuivua se paikka, josta vauvat ulos tulevat. Et miten voin mieheni kans nyt maata, ku kirvelee ja sattuu.
Mul on siis kuukautiset vihdoin loppuneet, mut nyt tuli tämä ongelma. En kehtaa keltään kysyä. Täällä nimettömänä utelen, miten te muut vanhukset asian hoidatte? Onko täällä ketään näin vanhaa? Olen 55 v.
Viestinuotiot on viety uusille paikoille, huonot pohjat ku ei viesti enää kulje.
Ennää ei voi kirkon seinää laittaa ilmotuksii, on vaihettu paikka nii vaikiaks, ettei kukkaa ossoo männä. Tommossii kotkotuksii, pitteekö hyvvee parantoo huonommaks? Kysäsen vua
No nyt ko sattaa lunta tuas metrin verra, ni puulapiol tehhää polut huussii, navettaa, savusaunaa, liiterii, kaivolle... siinä hauis kasvaa. Oon yrittäny ukolle sannoo, että lapioittes miun kaa, mut hää vettää lonkkaa pankolla, kiäntää kylkiää ja sannoo: akkain hommoo...
Vierailija kirjoitti:
Onk kellään neuvo, et miten hoideta semmone ongelma et ku mul vanhana alkaa nyt kuivua se paikka, josta vauvat ulos tulevat. Et miten voin mieheni kans nyt maata, ku kirvelee ja sattuu.
Mul on siis kuukautiset vihdoin loppuneet, mut nyt tuli tämä ongelma. En kehtaa keltään kysyä. Täällä nimettömänä utelen, miten te muut vanhukset asian hoidatte? Onko täällä ketään näin vanhaa? Olen 55 v.
On ymmärrettävää, että tällaisista asioista voi olla vaikea puhua, mutta on tärkeää huomata, että terveysongelmiin kannattaa hakea apua ammattilaisilta. Kuivuminen ja kipu intiimialueella voivat johtua monista eri syistä, kuten hormonaalisista muutoksista tai limakalvojen kuivumisesta. Tässä on muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua: 1. **Keskustele lääkärin kanssa:** Ota yhteyttä gynekologiin tai terveydenhuollon ammattilaiseen, joka voi arvioida tilanteesi ja tarjota sinulle asianmukaista hoitoa. Lääkäri voi tarvittaessa suositella kosteusvoiteita tai muita lääkkeitä. 2. **Kosteutusvoiteet:** Käytä intiimialueelle tarkoitettuja kosteusvoiteita tai liukuvoiteita helpottamaan kuivuutta. Voit keskustella lääkärisi kanssa saadaksesi suosituksia parhaiten sinulle sopivista tuotteista. 3. **Hormonihoito:** Hormonaaliset muutokset voivat vaikuttaa limakalvoihin. Lääkäri voi harkita hormonikorvaushoitoa tai muita hormonaalisia hoitoja, jos ne sopivat terveydentilaasi. 4. **Lämminvesipesut:** Vältä liiallista saippuan käyttöä intiimialueella, ja harkitse lämpimien vesipesujen käyttöä sen sijaan. 5. **Huolehdi yleisestä terveydestäsi:** Hyvä ravitsemus, riittävä veden juominen ja terveelliset elämäntavat voivat myös vaikuttaa limakalvojen terveyteen. Tärkeintä on kuitenkin, että keskustelet asiasta lääkärin kanssa, jotta saat yksilöllistä ja asiantuntevaa apua tilanteeseesi. Lääkäri on paras henkilö arvioimaan tilannettasi ja tarjoamaan asianmukaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävää, että tällaisista asioista voi olla vaikea puhua, mutta on tärkeää huomata, että terveysongelmiin kannattaa hakea apua ammattilaisilta. Kuivuminen ja kipu intiimialueella voivat johtua monista eri syistä, kuten hormonaalisista muutoksista tai limakalvojen kuivumisesta. Tässä on muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua: 1. **Keskustele lääkärin kanssa:** Ota yhteyttä gynekologiin tai terveydenhuollon ammattilaise
Ai viissattaa vuotta sitten osi tietty kynekoloki ja linimentit
Vierailija kirjoitti:
Wesilinduin raswa on wanha, hywä lääke tähän sanghen yleiseen, ciusalliseen Waivaan! Sepä, näet, pysyy Wedhessäkin, consa Mielicki on luonut Sorsan ia Suchunsa Wedhessä elämään!
Koetapa ennen seuraawaa Cerdaa siwellä Sormella pieni puuconkärellinen Sorsanraswaa Hässäckääsi ja pane sitä wähäinen Määrä Sormella sisääsicin. Tämä on yleinen Neuwo, ioca lähes aina auttaa tächän Waiwaan ios ej Siihen Muuda liidy, kuten Haawaumia tahi Franskantautia. Saadatpa myös wähäisellä Määrällä woidhella Isändäsi Calua ia usconpa, edhä Hän Sijdä myöscin pidhää.
Cun Isändä seuraavan Cerran Sinulle Sorsan tuopi, nijn ej Sinun Sidhä paistaa pidhä, vaan nylcemän ia sidhen Ryytein cera ceidhämän. Nyljetystä Sorsasta ennencuin Se Padhan ioutupi caavi Puucollas Nachan alla olewa Raswa Taldhen ia Se Cylmässä säilydhä Tätä Cäydhöä warten.
Woidpa myös Wesihauteessa Raswan notkisda ia Siinä Ruusuin elickä Canerwan taicka muidhen Cuckaisten Tiiman pari liodha anda ia sidhen Raswan Canchan läpi siilada ia Tuockoseen elickä Sarween säilöä. Tämä Consti Sijhen Tuocsun tuopi.
Ol nuapur acka varmast ollu Kööpelinwuorel bäsiäisyän. Oli luuda maanu lauwnataamuna tuwansa ja saunans wäisel polul. Kissanjälgiä oli cauhiast ympäril. Ei näkyny cocol coco ackaa waik cylä ackat ia picaset ol siel. Baha silmäci hääl on. Ilmota pitäs siit cauhiast iumalatomast hexamisest iot nuapuris piethä.
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa taas tulla varhain pimeä. Kiirettä saa pitää jotta saa päivän työt ajoissa valmiiksi. Tuli kylmää niin äkkiä että nyt on huoli jotta meneekö kantturat ummelle. Miten te olette pitäneet karjaa lämpimänä?
Me otetan coco caria asuinhonesen coco taluwexi asumaan inhimisten cansa, nijn pysy caicki lebiyunen.
Mulla on napakoru`, mutta se mätänee - mitä mä teen ?
Apollonia 16v
Olen lukenut jonkin verran 1500-luvun historiantutkimusta ja vieraillut paikoilla.
Kiinnostuneille suosittelen vaikkapa tuoretta Arwid Tavastin elämänkertaa, on hyvä.
Sitä aikaa on huima kuvitella, esimerkiksi suomalaisten tunnettu maailma loppui Ranskan länsirannikolle. Siitä länteen ei tiedetty, mtä on vai onko mitään.
Lapzen saminen ihmisen typeräxi teke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan neuvojanne. Nuorin tyttäreni on kasvamassa naiseksi. Hän on jo yksitoistavuotias ja pelkään että syntiset ajatukset erästä nuorta trubaduuria kohtaan ovat vallanneet hänen mielensä.
Hänen avioliittonsa on jo sovittu serkkuni, tanskalaisen herttuan kanssa, joka on tällä hetkellä sodassa.
Mikä olisi sopiva luostari, johon voisin sulkea tyttäreni avioliittoon asti?
Serkkuni on jo vanha mies, kunnioitettavat 50 vuotta. Hän hoitaa viriiliyttään muskottipähkinällä ja kyyhkysenlannalla. Haluan kaiken olevan valmista avioliittoon. Tyttäreni ei saa kadota jonkun trubaduurin kanssa ja hänen pitää olla neitsyt.
Nytpä pannahisen suolsit! Helpompi on kaitsea kahta kirppuakin kun kahta lempiväistä. Tarkkana joudut olemaan ja lukitsemaan tyttöultasi aittaan yöaikaan. Ja kuuntelemaan syöntä
"Johan se Wanha Cansakin sanoi, että helpompi on vahtia kapallista kirppuja kuin yhtä vikkelää vit**ua!"
Iso kappa, 5 litraa vaiko pieni kappa, 3 litraa?
Montako kirppua menee litraan?
Vierailija kirjoitti:
Minoon yrittäny pirtin pellavaisi verhoi silittää rautaraual. Ei siliä. Onks jottai niksii kertoo, pirkka?
Koeta kostuttaa verhoja tai ehkä rautasi ei ole tarpeeksi kuuma?
Pellava on tunnetusti hankalaa silittää, mutta kyllä siitä silti siliää pitäisi saada! Eikö äitees' sua opettanu?
Ei ole nycynuorisost' mihincä!
Onk merituule myyjänoitii linjoil? Tarttis päästä miniristeilyl Turuust Tanskaan vaik ne mokomat juutit hajottiki meirän kaupunki iha tuhanne pill... no kyl te tiärätte.
Nimimerkki: "hyvästi maksan hyvästä tuulisolmusta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta kostuttaa verhoja tai ehkä rautasi ei ole tarpeeksi kuuma?
Pellava on tunnetusti hankalaa silittää, mutta kyllä siitä silti siliää pitäisi saada! Eikö äitees' sua opettanu?
Ei ole nycynuorisost' mihincä!
Äitee kuol lapsvuoteesee ku mua synnytti. Siks oon vähä uusavuto. Anoppi kahtoo pitki nenävart (ja sitä piisaa!), kon enhän mä kaiket voi tietä. Vast alun kuueltoist oon. Vaa pitäs auvone olla, ku poikasa mut huoli. Nytki pitäs taitaa sen kaiket joulunasjat... minen jaksa kyl. Kaks kakaraki tos jalois hyörii, appi makkaa avutonna ja navettahommat aamusel, iltasel...
Jokun ossais aroniahyydekaakunresetin kertoo