Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
1781/2082 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin voi valittaa kun saunatonttu käy paskomassa lauteiden alla joka yö?

Ymmärrän et nyt on kovat ajat ja ilmaiset työharjoittelijat on korvannee alan ammattimiehet mutta kyllä tämä menee jo liiallisuuksiin! 

Taas tänä aamuna oli hirveet pökäleet! Sanoin juuri meitin kissille jolla on muutenkin tapana viettää aikaa saunassa ja kömpiä sinne joka yö hiirestyksen jälkee, että pistä ny se tonttu kuriin!

Voi, voi, nyt on cyllä saunatonttu teille covasti ciucustunut! Onko elämöity siivottomasti saunassa? Tahi pierty? Unohtunut tontulle löylyt heittää? Onco cissi tonttua ciusannut? Muuta apua ei ole, cuin tonttua hyvitellä. Cunnon ateria tontulle tarjotkaa, paloviinaa ja oltta voipi myös tarjolle laittaa. Jos on pahaluontoinen tonttu niin saatta olla pitcävihainen.

Vierailija
1782/2082 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naisilla on helppoa. Niien tarvii vain nostaa hammeenhelemoo ja pyllistää nii heti on ukkeloita jonoksi asti.

Me miehet jou'utaan kaikenmaailman loitsu ja taiat kokkeilemaan ja ussein iliman jäähään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1783/2082 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kylä raatoi tervanpoltossa mennäviikolla niin että vieläki räkä on mustaa, ja nyt lotnikka meinaa antaa puolet tervasta uuden kirkon rakennukselle. Onko tämä mielestänne oikein? Eipä näkyny pappia tällä haudalla töissä, ei! Eikö niiden pitäisi saada enemmän, jotka on työnkin tehneet? Olis tässä ittelläki tervattavaa!

Vierailija
1784/2082 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se pappilan mies syö lapsensa wanukkaat ja soffa haisee per ceelle

Papi syö ia liho ylen sangiax prihax meit segänahast ruocaainest idellee werotamal. Pierexi cun cyläs cäyb yle aic. Tuuleda jout mont tiimaa  cauhiat miesmat ja löyhcät bois  cun meilcäw. Ei cudsuta enä.

Vierailija
1785/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas se pappilan mies syö lapsensa wanukkaat ja soffa haisee per ceelle

Papi syö ia liho ylen sangiax prihax meit segänahast ruocaainest idellee werotamal. Pierexi cun cyläs cäyb yle aic. Tuuleda jout mont tiimaa  cauhiat miesmat ja löyhcät bois  cun meilcäw. Ei cudsuta enä.

Miasmat belottaa. Rysäpirut sitä cäytää alwarii asena caalipieruja pierexien.

Vierailija
1786/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naisilla on helppoa. Niien tarvii vain nostaa hammeenhelemoo ja pyllistää nii heti on ukkeloita jonoksi asti.

Me miehet jou'utaan kaikenmaailman loitsu ja taiat kokkeilemaan ja ussein iliman jäähään.

Tuolloin ei ollut ukkoloita jonoksi asti, miehistä oli jatkuva pula kun Ruotsi pakko-otti heitä jatkuvasti sotaan kuolemaan kruunun puolesta. Joka vuosi tuli kruunun värvääjä tupaan ja katseli, kenet otetaan. Usein he jäivät sille tielleen. Kruuni saattoi viedä rengin tai isännän, jopa iso-isän sotaan jos muita miehiä ei oikein enää jäljellä ollut. Jäljelle jäävillä miehillä voi kuvitella olleen kova vienti naisten kanssa.

Vierailija
1787/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahkasammalt kuivaan ja siitä tuketta pienen persiisii, kuset ja ripulit siihe hyvi immeytyy. Tää mikä ny kohus ol, kesken män. En huomant ees olevan pienii päi. Ny sit vapaast vuoan. Mut kokkeilin kirkkoo lähties, notta sammalta pöksyihi laitin, ukolt aluset vohkin. Kirkkooha ei naise likasi päivin sua mennä. Näin salasin vereni.

Keksin sit laittaa sammalehen pihlajamarjoi roikkummaa, ihanku narruu. Ihteäin tää ilahutti. Kertokaaha mitä työ roikotatte sammalnarust?

Vierailija
1788/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nytten purin talvipalttoon. Suan siit käännettyn uuvenverosen itellein, mut rihma katkes usiast kohtaa. Mistä ihmeest mie lissää rihmaa suan? Settäin maahanpanijaise o tulevan lauantakina. Pittää jo huomenis lähtee taipaleel, matkaa on par peninkulmaa.

Vierailija
1789/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahkasammalt kuivaan ja siitä tuketta pienen persiisii, kuset ja ripulit siihe hyvi immeytyy. Tää mikä ny kohus ol, kesken män. En huomant ees olevan pienii päi. Ny sit vapaast vuoan. Mut kokkeilin kirkkoo lähties, notta sammalta pöksyihi laitin, ukolt aluset vohkin. Kirkkooha ei naise likasi päivin sua mennä. Näin salasin vereni.

Keksin sit laittaa sammalehen pihlajamarjoi roikkummaa, ihanku narruu. Ihteäin tää ilahutti. Kertokaaha mitä työ roikotatte sammalnarust?

Kai sää sentäs älysit laittaa jotain pysäyttämään, ettei läpitte vuoda. Ei tommonen sammal paljon pidättele suurta vuotoa.

Mää käytä koivun tuaht siihe homma.

Vierailija
1790/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär täytti juuri 22 vuotta. On joutunut auttelemaan talon töissä.

Onko enää mahdollista saada kunnollista miestä. Ei ole koskaan miehen kanssa ollut.

Tästä olen ihan kamalan huolissani. Voiko joku auttaa?

Vierailija
1791/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko enää mahdollista saada kunnollista miestä. Ei ole koskaan miehen kanssa ollut.

Kaippa joku soasta palannut voep ottaa. Etenki jos jotain kropastans pois on tai muuten vajavaiseks on käyp. Monet ihan kelpo miehiä.

Vierailija
1792/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa olla vanhapiikaiäss, eikö oikiast kukkaa o päällens kattonu? Onko laiha, kierosilmäne tai muutoin rampa?

Vierailija
1793/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa olla vanhapiikaiäss, eikö oikiast kukkaa o päällens kattonu? Onko laiha, kierosilmäne tai muutoin rampa?

Josco rotewa on, voip cöyhä hushol cäytä hevose dilal peldo cyntäes. Suur edu tuo olsi ja tydön kaubanarwo lisää ia ei kädee jääp.

Vierailija
1794/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen 22-vuotiaan äiti.

Ei flikas mittä vika ol. Me vaan on välttämät tarvittu hänt tääl talos töis. Nyt vihdo vois itsenäisty, mut hualiks enää kukka. Se on mun pelko, kute sanoin.

Siis kelpo tyttö ja kiltti ja kova tekemä töit. Mut toi ikä. Se huolettaa. Ei sil oo kiero silmä eik oo ruipelo tai vääräsääri.

Kyl yks poika 16-vuotiaana kovin yritti, mut se joi liika alkoholi. Ja tyttö tarvittiin muutenki tääl koto iha välttämät.

Jos sodasta tule joku, jol puuttu vaik jalka, ni ei se kyl pysty perhettä elättämään. Kyl tarttis miehe terve ol ja raitis!

Kui teidän kylis ja kaupunkeis on, et onk kunnollisia vapaita miehiä enää tos iäs.

Onko mahkui, pelotta.

Vierailija
1795/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei flikas mittä vika ol. Me vaan on välttämät tarvittu hänt tääl talos töis. Nyt vihdo vois itsenäisty, mut hualiks enää kukka. Se on mun pelko, kute sanoin.

Siis kelpo tyttö ja kiltti ja kova tekemä töit. Mut toi ikä. Se huolettaa. Ei sil oo kiero silmä eik oo ruipelo tai vääräsääri.

Kyl yks poika 16-vuotiaana kovin yritti, mut se joi liika alkoholi. Ja tyttö tarvittiin muutenki tääl koto iha välttämät.

Jos sodasta tule joku, jol puuttu vaik jalka, ni ei se kyl pysty perhettä elättämään. Kyl tarttis miehe terve ol ja raitis!

Kui teidän kylis ja kaupunkeis on, et onk kunnollisia vapaita miehiä enää tos iäs.

Onko mahkui, pelotta.

Cyllä se on vanhempain vica, jos eivät ole nuorta naista saaneet naitetucsi! Micsi eivät ole jo ajoissa liitosta sopineet sopivan suvun canssa. Nyt joutuu tytär cärsimään vanhempain saamattomuudesta. Jos on riccautta luostarille macsaa, niin lähettäcää Naantaliin.

Vierailija
1796/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahkui, pelotta.

No oha siul kuitekii poika, joka talon perrii ja siust huolenpittää ku ikkää tuloo? Lienet jo neljännel kymmenennell, pittää tää jo huolehtii. Tyttöraiska, meni miten män, ei hänest siul kuitekkaa vanhuueturvaa ol.

Vierailija
1797/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimi muutama kuusenkäpy. Minä en tuhlaisi hyviä ruokavarastoja mokomaan turmeltuneeseen akkaan. En käyttäisi siihen edes pilaantunutta ruokaa, koska sille on parempaa käyttöä: syötän sen palkollisille. Piiat ovat muuten käyneet röyhkeiksi. Kyökkipiikani Anni kehtasi valittaa kun sai pohjaanpalanutta puuroa joka oli keitetty kaurasta johon oli pudonnut rotta. Haittaako rotanpaska? Ei haittaa, papanat ovat kuin rusinoita.

Vierailija
1798/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuult, jotta semmosta, vähä ku pirtuu, olis saatavill ja sillä vois desifeerata ruumislankut ja tommose mis jottai pakteerloita olis.

No voi sun, mie kyl keksin pirtulois parempaaki käyttöö.

Ja mitä yrttilöi pääkippuu, hotapulver o parast, ja syämen heikotuksee kamfertippa sokeripalall.

Vierailija
1799/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poimi muutama kuusenkäpy. Minä en tuhlaisi hyviä ruokavarastoja mokomaan turmeltuneeseen akkaan. En käyttäisi siihen edes pilaantunutta ruokaa, koska sille on parempaa käyttöä: syötän sen palkollisille. Piiat ovat muuten käyneet röyhkeiksi. Kyökkipiikani Anni kehtasi valittaa kun sai pohjaanpalanutta puuroa joka oli keitetty kaurasta johon oli pudonnut rotta. Haittaako rotanpaska? Ei haittaa, papanat ovat kuin rusinoita.

Vaicea on varmasti tuollaiseen taloon hyvää palvelusväceä saada. Cyllä sana huonosta pestipaicasta culkee. Pestuumarccinoilta joudut ne laarinpohjat sitten palccaamaan.

Vierailija
1800/2082 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahkui, pelotta.

No oha siul kuitekii poika, joka talon perrii ja siust huolenpittää ku ikkää tuloo? Lienet jo neljännel kymmenennell, pittää tää jo huolehtii. Tyttöraiska, meni miten män, ei hänest siul kuitekkaa vanhuueturvaa ol.

Sehän täs juur on, ku ei ol poikaa. Kaik muut lapset kuoli ja tää yks vaan on elossa.

Sen takia juuri tarvittiin häntä näin pitkään tääl auttamassa. Ja lisäks mun ukkoki oli kipeä, mutta parantus onneks ny vihro.

Ukko pystyy ny talo töihi ja flikka olis vapaa menee naimisiin. Mut onk missään enää kuka vapaana. Ja sen oon neuvonut, että ei alkoholi käyttävä eik semmone, jol on lapsi entuurestas.

Me pärjätä ny kahresta uko kans, mut mist likal kunno sulhane saada.