Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
1561/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 ajastaikaa tytär näytti himocta picciänc granin kolmelle koltiaicelle. Percettä hakattu jo wiikko aamuin illoin opetuxexi. Lähettääkö klocteriin vai culjetaanko wintille yxi elämä ylkää odottamaan poic korjaamaa?

Tomozell tyttärell tulewainen joko monasterisz tai sitten hooritalosz

Vierailija
1562/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on ruottin kunnkku hakenut talonpojista sotilaita, Hakkapeliittajoukkoihin. Lähes puolet olikin suomalaista syntyperää. Ruottin värvääjät hoitivatkin emännät ja piiat kotona, lisäten geneettistä parempaa perimää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on ruottin kunnkku hakenut talonpojista sotilaita, Hakkapeliittajoukkoihin. Lähes puolet olikin suomalaista syntyperää. Ruottin värvääjät hoitivatkin emännät ja piiat kotona, lisäten geneettistä parempaa perimää.

Mite onobi teme genettinen, onhan se tozi asia ette wisaiden poiuesda tule wisas ja hourupeiden jalchelainen onbi hourupee.

Vierailija
1564/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on murtuna jousipyssyin kaari, milnäs ny perreelle syötävätä saan? Pyy tai rusakko olis tarpeen, kyllä silla yheksän henkisen perreen viikoks ruokkii...

Vierailija
1565/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuapurin Helvi on 32 vuotias, ja vast on neljä jälekäläist hällä. Onkoha iha terves? Vai eikös Jalmar petipuuhii kyekäs oo?

Vierailija
1566/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mista saisi sama moise miehe cui Se Wsi Testamenti Iesus Cristus?

Iesuxe Cristuxe cuwa on tullu nahnexi ja han onpi cowin comea, waalia tucca cui culta, silmaci niin caunis sini onpi.

Vierailija
1567/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mahotonta, mitä täälläkin tapahtui!

Tänne korpeen tuli seurue hienoja herroja! Ei sellaisia joka päivä näe! Niin hienot olivat vaatteetkin! Niin kirkkaita värejä että silmää häikäsi. Oli pitsiä ja röyhelöä ja kultaa ja töyhtölakkia.

En minä niistä mitään ymmärtänyt kun vain ruotsia puhuivat. Joivat vettä ja lähtivät varmaan metsästään.

Herroja ei ole sen koommin näkynyt. Heitä kävi rovasti ja muutama muu hieno herra kysymässä.

Metsänpeittoon sitten katosivat. Ei tainnut metsän väki ymmärtää ruotsia?

Mitä tästä opimme? Itse olen aina lapsille teroittanut että kun sinne korpeen astuu niin pitää AINA tervehtiä kohteliaasti kaikkia ja esitellä itsensä!

"terve metsä, terve vuori, terve Tapio, terve Mielikki Siniviitta, terve metsän kultainen omena... Tässä on Pekko Iisakin poika Pirttimäeltä."

Olen myös painottanut, että aina otetaan metsästä vain se mitä tarvitaan, eikä yhtään enempää, ettei suututeta metsän väkeä!

Oppia pitää että jos kaataa puun, niin puun runkoa pitää aina kopauttaa ja sen jälkeen puun alinta oksaa, jotta puun haltija tietää siirtyä alaoksaan. Sen jälkeen oksa katkaistaan ja jätetään sinne metsään!

Nuorin poikani ei tehnyt näin ja toi puunhaltijan puun mukana kotiin ja pirttiin asti!

Siitäpä olikin kaikenlaista harmia! kyllä ne puunhaltijat ovat kiusankappaleita kun ne pirttiin asti pääsee! Meinasi päreestä syttyä tulipalo. Tiinu kaatui lattialle ja harakka tuli sisälle! Jouduin kutsumaan vanhan Miinan peninkulman päästä sitä haltijaa loitsuillaan häätämään!

Poikani virkkoi puolustuksekseen että rovasti sanoi että metsänhaltijat ovat taikauskoa mistä pitää päästä eroon. Minä sille vitsasta annoin että oppisi kerrasta!

Harmittaa vain se herraväen nuorin poika. Sellainen niin pulska ja sorea nuori herra. Ehkä metsän impi häneen ylen mieltyi ja mukanansa vei.

Vierailija
1568/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mj kirjoitti:

Naapurin tyttärelle hankittiin sulho oikein viereisestä kylästä asti. Itse en kyllä ymmärrä miksi pitää moista hienostelua harrastaa. Mitä vikaa on oman kylän nuorukaisissa ja serkuissa?

Just so. Yxi uco  marcinolla sano, et mite sercumpi site hercumpi.

Mut varo ettei julcitule et sercu. Siitä sanctiot.

Vierailija
1569/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ripipappi nucci tytertein ripillä ollecas. Ajo paholaicta poic tyterect, muka. Kwlle paha papi selitä taetaa. Kurja mies, paholaice apuri, suenpentu. Piispal valitan.

Vierailija
1570/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppariämmä ennusti 7 vuotista sotaa. Ensin hyökätään kuulemma Novgodiin ja sitten täys rähinä. Taas kurjuutta tiedossa.

Vierailija
1571/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu pietu saabi riiwattuna taas ollessas,tynnyrin tarhti lyörä.Woi poloa,ei ole äirensä sopaan päästannä

Vierailija
1572/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vietettiin syysmattia ja saatiin sopivasti viimeiset nauriit korjuun. Haudikkailla sitten vielä herkuteltiin.

Nyt olis sitten aika aloittaa pirtissä työt, pikkuplikat saa hoitaa kehruun, itse laitan loimia puihin. Hyvin nuo plikat kehrääkin, kun vaan malttasivat olla paikoillaan. Olisipa mukavaa, jos vanhin tytär tulisi kekriviikolla kotonakin käymään ja kuultaisiin miten palveluspaikassaan viihtynyt.

Vierailija
1573/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies söi lasten makkarat! Viime viikolla teurastettiin ja kova oli touhu. Verimakkaraa tehtiin ja ajateltiin tehdä lapsille jokaiselle omat. Nyt on mies käynyt aitassa ja syönyt kaikki!

Vierailija
1574/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri varasti sontatunkiomme pellolleen. Katsoin pahalla silmällä peltoaan. Ei saa kuin rikkaruohoa sadokseen.

Vierailija
1575/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEYY! Mitä muorit, mikä virsi?

Oletteko kuulleet että Johannes Philippi on tutustunut lihallisesti kahteen nunnaan? Tsiisus paavi ei kyllä diggaa ollenkaan.

Eniweis, Turku ja porvoo, Ulvila ja Pernaja on niin nähty, niin pronssiaikaista. Uusi mesta on nimittän HELSINKI! Yo. KUNKKU käskee sinne. Siitä tulee vielä hyvä, sanokaa minun sanoneen.

Siis se on siin kohdalla ku mennään Porvooseen se isoin vesiputous, Vantaa. Mut jep Hei, joutuu nuo eestin munkit hiiteen sieltä nyt. K.V. on ominut maat ja vesi-alueet.

Vierailija
1576/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johannes P. on

J

Ä

N

N

Ä

M

I

E

S

Vierailija
1577/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostin naapurin koppavalle emännälle ottamalla heidän lehmistä karvatuppuja pääsiäisyönä. Vein naapurikylän noidaksi tunnetulle Eulaalialle, maksoin marjoilla ja lihankimpaleella taiasta. Saas nähdä mitä naapurin emäntä sanoo umpeen menneistä lehmistä. Vieläkö nakkelee niskojaan minulle ja pahaa puhuu selän takana.

Vierailija
1578/2082 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mahotonta, mitä täälläkin tapahtui!

Tänne korpeen tuli seurue hienoja herroja! Ei sellaisia joka päivä näe! Niin hienot olivat vaatteetkin! Niin kirkkaita värejä että silmää häikäsi. Oli pitsiä ja röyhelöä ja kultaa ja töyhtölakkia.

En minä niistä mitään ymmärtänyt kun vain ruotsia puhuivat. Joivat vettä ja lähtivät varmaan metsästään.

Herroja ei ole sen koommin näkynyt. Heitä kävi rovasti ja muutama muu hieno herra kysymässä.

Metsänpeittoon sitten katosivat. Ei tainnut metsän väki ymmärtää ruotsia?

Mitä tästä opimme? Itse olen aina lapsille teroittanut että kun sinne korpeen astuu niin pitää AINA tervehtiä kohteliaasti kaikkia ja esitellä itsensä!

"terve metsä, terve vuori, terve Tapio, terve Mielikki Siniviitta, terve metsän kultainen omena... Tässä on Pekko Iisakin poika Pirttimäeltä."

Olen myös painottanut, että aina otetaan metsästä vain se mitä tarvitaan, eikä yhtään enempää, ettei suututeta metsän väkeä!

Oppia pitää että jos kaataa puun, niin puun runkoa pitää aina kopauttaa ja sen jälkeen puun alinta oksaa, jotta puun haltija tietää siirtyä alaoksaan. Sen jälkeen oksa katkaistaan ja jätetään sinne metsään!

Nuorin poikani ei tehnyt näin ja toi puunhaltijan puun mukana kotiin ja pirttiin asti!

Siitäpä olikin kaikenlaista harmia! kyllä ne puunhaltijat ovat kiusankappaleita kun ne pirttiin asti pääsee! Meinasi päreestä syttyä tulipalo. Tiinu kaatui lattialle ja harakka tuli sisälle! Jouduin kutsumaan vanhan Miinan peninkulman päästä sitä haltijaa loitsuillaan häätämään!

Poikani virkkoi puolustuksekseen että rovasti sanoi että metsänhaltijat ovat taikauskoa mistä pitää päästä eroon. Minä sille vitsasta annoin että oppisi kerrasta!

Harmittaa vain se herraväen nuorin poika. Sellainen niin pulska ja sorea nuori herra. Ehkä metsän impi häneen ylen mieltyi ja mukanansa vei.

Kah pakanoitakin vielä tarinoimassa vaikka se onkin jo menneen talven lumia!

Vierailija
1579/2082 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman kaa? Naapurin Jughus-renki vai kappalainen Stögus?

Vierailija
1580/2082 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No myö kun laitettiin savusauna kuumenemmaa, jotta palvikinkkua suatais, ni eikun sinne män kulkumiehet saunommaa, kinkkuhe kera.

Joku siihe, notta ette lukkoo saunaa laittanu ni myö, että mikä lukko!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi