Kokemuksia vauvan kääntämisestä ja poikkitilasta??
Tervehdys!!
Kyselisin nyt onko kellään kokemuksia vauvan kääntämisestä ja onko onnistunut vai mahdollisesti synnytys käynnistynyt kyseisessä operaatiossa?
Itselläni nyt rv.33 ja tilannetta seurailtu viimeiset 2kk jonka vauva ollut poikkitilassa ja on edelleen. Nyt olis kolmen viikon päästä edessä lekuri ja ultra ja siihen mennessä pitäis olla päätetty että mennäänkö kääntöön vai suoraan leikkaukseen....
Kun en kauheeti oo ihmisiltä kuullu kokemuksia käännöstä nyt kiinostaisi saada tietoa.
Ainoa mikä minulle nlassa kerrottiin oli että on mahdollidta että toimenpide käynnistää synnytyksen...
Kiitoksia jo etukäteen:)
Kommentit (5)
Kiitos vastauksestasi!
Tuntuu hassulta ruveta tekemään päätöstä asiasta josta ei ole oikeastaan mitään tietoa...
Omituiselta tuntui myös thn kommentti tänään neuvolassa että oletko ajatellut kieltäytyä et pääset synnyttämästä???
Liittyy kai siihen että olen käynyt tästä synnytyksestä pelkopolilla keskustelemassa etukäteen.
Ennestään minulla on kuitenkin kaksi poikaa jotka molemmat olen synnyttänyt alekautta ns.normaalisti.
Aikaisemmin en edes tiennyt että minulta kysytään tahdonko kääntöä vaan luulin sen olevan automaattinen toimenpide!
Kokemuksesi varmaan rohkaisee tekemään jo harkitsemaani päätöstä käännötä tai ainakin sen yrittämisestä:)
Mukavaa kevään odotusta!!
ja nyt oli kontrolli 38+3, siinä välissä oli ehtinyt luultavasti kertaalleen pyörähtää ympäri, eli neuvolassa oli rv37 perätila, (tosin sitä ei varmuudella voi sanoa koska ei ultrattu, käsituntumalla kokeiltiin), mutta nyt taas raivotarjonta.
käännös oli helppo, vauva oli viistossa, muutama hassu minuutti meni enkä ehtinyt edes kunnolla tajuta että se on käännetty, kipuja ei ollut, käyrää mitattiin puolisen tuntia. ei edes supistellut.
seuraavana päivänä oli aavistuksen ällö olo, mutta helpotti levolla.
aika outoa että että sulle oltais kaavailemassa suoraan leikkausta ilman että käännöstä edes yritetään, poikkitilaista on helpompi kääntää kun ei tarvi koko kierrosta mennä. ja ei kai viikolla 36-37 leikkaamaan vielä aleta, eikös sitä seurata ainakin 38 loppuun asti, toisinaan vauvat kääntyilevät itsekseen.
käännöstähän ei kuitenkaan aleta tekemään jos jotain ongelmaa ilmaantuu, esim. jos vettä on vähän tai istukka on vaarassa jne.
otappa vielä haulla lisää infoa, tästä keskusteltiin ihan vasta mutta on tainnu tipahtaa jo aika alas...
Eli siis tarkennan hieman aiempaa kertomustani!
Eli siis leikkaamaan ei aleta kun vasta vkon 39 tienoilla muttta päätös siitä että suostummeko yrittämään kääntämistä pitäis olla vkon 36 tienoilla mihin siis ajoittuis myös tuo kääntö yritys...
Itselleni oli vaan täysin vieras ajatus että sitä ylipäätään kysytään meiltä, vaan luulin että automaattisesti yritetään kääntää ennen muita päätöksiä!
Tuntuu vaan hassulta kun nlasta käsketään päättämään asiasta josta en ole juurikaan tietoja saanut!
Eli meillä vauva ollut alusta asti aina poikittain tai muutaman kerran perätilassa neuvolassa. Viime tiistaina kävin ekan kerran ä-polilla asentoa tarkistamassa, silloin rv 36+0, ja vauva poikittain. Lääkäri yritti hiukan kääntää ja vauva meni perätilaan!:) Sovittiin uusi kontrolli viikon päähän, koska vauva kääntyväistä sorttia. Eli ensi tiistaina rv 37+0 menen uudelleen.
Vielä ei sovittu mitään synnytyksestä tms. vaan ainoastaan, että katsotaan sitten ensi viikolla mitä tehdään.
Itse olen kyllä hiukan pessimistinen tuon suhteen, koska vauva on koko ajan viihtynyt väärässä asennossa, että vaikka hänet käännettäisiinkin raivotarjontaan, mahtaako kumminkin kääntyä heti takaisin. Sektiotakaan en haluaisi, mutta asiaa miettiessäni alan kumminkin kallistua koko ajan mieluummin siihen, kuin perätilavauvan synnyttämiseen. Lääkäri sanoi, että vauvat yleensä kääntyvät aina lopussa jommin kummin päin... Poikkitilassa ei tietenkään edes voisi synnyttää alakautta:)
Minulla myös 1 normaali alatiesynnytys takana.
Voin kertoa tiistain jälkeen lisää. Toivotaan, että meidän vauvat vielä kääntyisivät itsestään pää alaspäin!=)
Tuu-Tikki ja masukki rv 36+3
Mulla tehtiin ulkokäännös pari viikkoa sitten, kun vaavi päätti kääntyä poikittain vielä 39 rv:lla. Kääntö onnistui helposti ja ei tuntunut miltään.Käännöksen jälkeen olin 1,5 tuntia käyrissä seurannassa ja sit pääsin kotiin. Jos jotain häikkää ois rytmeihin tullu, niin sit ois pitäny jäädä osastolle.Ja ennen käännöstä sain kaks suihketta nitroa estämään supistuksia ja tunti piti maata sängyn pääty alaspäin. En tiedä johtuiko käännöksestä vai ei, mut meidän vaavi syntyi käännöksestä seuraavana päivänä viikoilla 38+3.