karpaalitunneli-oireyhtymä ??
onkos kukaan kuullut tuollaisesta sanahirviöstä??
kävin eilen lääkärissä valittamassa oikeata kättäni, kun tuntuu et puristusvoima olis karannut ja muutenkin särkee todella paljon.. ammatissani tarvitsee kantaa pitkin päivää kaikennäköst, joten puristusvoimaa tarttis olla..
no kuiteskin, lääkäri alkoi selittää mulle tuosta karpaalitunneli-oireyhtymästä joka meni jotenkin näin: jos ranteessa olevaan tiettyyn hermoon tulee vähänkin turvotusta se aiheuttaa kyseessä olevat kivut ja vaivat ja kuulemma lähtee raskauden jälkeen pois.. no nyt on särkenyt sitten vasenkin käsi ja olen kaikenlisäksi vasenkätinen..
kysymykseni kuuluukin: onko ketään kuullut tästä ja onko kukaan kärsinyt vaivasta??
Kommentit (3)
Minulla oli kädet todella huonossa kunnossa ensimmäisen raskauden aikana ja vaiva ei poistunut mihinkään ennen kuin lapsi oli 3 v. Minulla oli leikkausaikakin sovittuna, mutta peruutin sen, kun en olisi mielestäni pärjännyt leikattujen käsien ja vauvan kanssa. Tässä raskaudessa olen käynyt 2 viimeistä kuukautta kerran viikossa lymfaterapiassa ja juonut vettä kuin kameli ja kädet ovat todella hyvässä kunnossa. Meillä kunta jopa maksaa minun lymfaterapiani!
Eli sormet alkoi puutua vuoron perään, lähti pikkurilleistä ja loppuraskaudessa oli keskisormeen-etusormeen saakka ja kaikki sormenpäät tunnottomina. Kärsin just näistä ahtaumajutuista kyynerpään tienoilla kun tein opiskeluaikana blokkaushommia baarissa, lasien pyörittely ja veden kanssa läträäminen aiheuttivat kai tukkeutumaa hermojen kannalta oleellisissa paikoissa. Fysioterapeutin jumpalla selvittiin jotenkin vaivan kanssa jatkoon. tässä raskaudessa on myös ollut käsien turvotusta ongelmana, mutta onneksi vastaavaa puutumisilmiötä ei ole tullut. Kädet kuitenkaan eivät ole ennalleen ehtineet palautua vielä esikoisen jäljiltäkään (2v.) Synnytyksen jälkeen kun imetys nostaa turvotusastetta entisestään, vaiva voi jonkun aikaa pahentuakin mutta sitten pitäis pikku hiljaa lieventyä. En tosin tiedä, täytyiskö tän jälkeen hakeutua oikeasti hoitoon sillä miehen isovanhemmalla vaiva pääsi niin pahaksi ennenkuin leikattiin, että hermonpäissä todettiin kuoliota kun olivat olleet liian pitkään jumissa.
Tiedän tarkalleen miltä tuntuu, sillä esikoista odottaessani kärsin juurikin samasta vaivasta (kulkee myös nimellä rannekanavan ahtauma).
Silloin sain hyviä vinkkejä välttää suolaisia ruokia, juoda paljon vettä tms., mutta ikävä kyllä niistä ei ollut mitään apua. Eli mulla oli sormet enemmän tai vähemmän tunnottomina, puristuisvoiman kanssa ongelmia, ranteita särki, kyljellään ei mitenkään voinut nukkua jne. jne. raskauden loppuun asti ja vielä sen jälkeenkin.
Useissa tapauksissa turvotuksen hävittyä synnytyksen jälkeen myös käsien oireet katoavat. Minulla oli astetta hankalampi tapaus, jouduttiin operoimaan molemmat kädet tästä johtuen. Ihan pieni operaatio oli, hermoille tehtiin enemmän tilaa kulkea (tarkemmin en muista enkä varsinkaan tiedä =). Hankaluus tässä kuitenkin oli siinä, että sen jälkeen piti tikkien poistamiseen saakka välttää veden kanssa läträämistä ja nostelukin oli päivän-pari hankalaa vaikkei sitä missään tapauksessa pitänyt välttää (kuten siis tuota vettä). Tästä johtuen mulla oli silloin oma äiti ja anoppi vuorotellen auttamassa vauvan hoidossa.
Nyt on kolmas raskaus menossa ja vaiva ei ole uusiutunut, mistä tietenkin olen erittäin kiitollinen.
Tsemppiä sinulle vaivan kanssa, toivottavasti se helpottuu heti kun saat pikku kaverin masusta ulos!
T. MaalisPapu rv32+2