Lue keskustelun säännöt.
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
hajusteet...
27.01.2006 |
Ajattelinpa kysyä muiden mielipiteitä ja ajatuksia asiasta... Kun näin raskaana ollessa kaikkea miettii! Siis: Oletteko käyttäneet hajusteita, lakkoja rasvoja yms. normaalisti raskauden aikana? Joillekkin kuulemma jo hajut tekee pahaa alkuraskaudesta? Kysyin sitä neuvolasta jo alussa että voiko käyttää normaalisti ja ainakaan th ei kieltänyt! Sanoi vaan ettei ne ulkoisesti käytettävät ole haitaksi sikiölle! Mutta mielipiteitä...
mietin vaan...
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Alalla työskentelevänä aihe mietitytti minuakin jo alkuraskaudessa. Kuinka sattuikaan, Greenpeace ja WWF julkistivat ihan vastikään raportin, jossa oli tutkittu eri kemikaalien pitoisuuksia istukkaverestä. Raportissa varoitettiin raskaana olevia naisia mm. hajusteiden (parfyymien) käytöstä. Parfyymit, kosteusvoiteet ja muu kosmetiikka voivat sisältää mm. ftalaatteja, jotka suurempina määrinä vaikuttavat haitallisesti mm. poikavauvan kivesten kehitykseen ja saattavat tytöillä aikaistaa rintojen kehitystä. Kaikkia vaikutuksia ei varmastikaan vielä edes tiedetä. Asiaa seuraavana olen kauhulla lukenut raportteja, joissa kerrotaan miesten sperman laadun laskemisesta niin huolestuttavalla vauhdilla, että jos tämä jatkuu, 50 vuoden päästä kaikki lapset voidaan joutua tekemään keinohedelmöityksellä. Jokin syyhän tähän on, ja joitain ihmisen valmistamia kemikaaleja epäillään syyllisiksi.
Googlaamalla löytyi seuraavanlaisia linkkejä:
http://www.wwf.fi/tiedotus/tiedotteet/tiedotteet_2005/sikiot_altistuvat…
Itse raportti (jos englanti taipuu) löytyy täältä:
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/umbilicalcordreport.pdf
Kaiken tämän jälkeen täytyy sanoa, että olen itse käyttänyt hajuvettä ja hiuslakkaa lähes koko raskauden ajan. Ainoastaan kynsilakan ja kynsilakan poistoaineen (asetoni) jätin jo alussa pois, sillä asetoni on todettu sikiölle haitalliseksi jo kauan sitten. Mutta jos olisin saanut tietooni tuosta raportista jo alkuraskaudesta, lähes kaikki kosmetiikka olisi jäänyt pois. Kosmetiikkaa kun voi sentään itse välttää, mutta esim. palonestoaineet, joita laitetaan huonekaluihin ja tekstiileihin ovat hankalammin vältettäviä.
En halua pelotella ketään - vastaan vain kysyjän kysymykseen voiko kosmetiikka olla haitallista. Vastaus on: voi olla, mutta altistustaan voi pienentää niin halutessaan.
Lene rv 40+2