Kenelläkään kokemuksia starttiluokasta?
Aihe on meille ajankohtainen ja kuulisin mielenkiinnolla muiden kokemuksia.Oliko hyvä ratkaisu? Harmittaa tämä nykyinen käytäntö missä vanhemmilla on lopullinen päätös ekalle siirtymisestä.Olisi " helpompaa" jos joku muu tekisi päätöksen puolestamme (psykologi ja eskariope).Ehkäpä psykologin tekemät tutkimukset antavat lisää osviittaa.
Kommentit (12)
Meille ehdotettiin starttiluokkaa koska poika on syntynyt joulukuussa ja on vielä hieman lapsellinen.Kielellisessä kehityksessä on vielä petraamista.Kovasti meille kehuttiin kyseistä koulua ja starttiluokkaa.
Minkälainen kokemus teillä oli starttiluokasta?
Hei!
Itseäkin kiinnostaa asia kovasti, meidän neiti eskarilainen, ja menee nyt koulupsykologille lisätutkimuksiin, lähinnä katsotaan hahmottamista.
Starttiluokka,mahdollisuus seitsemänvuotiaalle koululykkäyslapselle.
Kenelle Starttiluokka on tarkoitettu?
Lapselle,jolle
-kuunteleminen,kuulemansa ymmärtäminen tai muistaminen ei ole helppoa
-keskittyminen ohjeiden kuuntelemiseen on vielä vaikeaa
-pitkäjänteinen työskentely sekä työnsä loppuun saattaminen tuottaa vaikeuksia
-esim.kirjainten ja numeroiden hahmottaminen tuottaa vaikeuksia
Lapselle,joka
-tarvitsee tukea vuorovaikutustaitojensa kehittymiseen
-on pelokas ja vetäytyvä ryhmässä
Lapselle,jolla on vaikeuksia
-työskennellä itsenäisesti
-työskennellä ja toimia ryhmässä
Minun toka luokkalainen kuuluu tuohon listaan.
Ei halua ymmärtää huoneen siivousta vaikka sanon sen vain kerran.
Naapurini teini-ikäinen poika kuuluu myos tuohon listaan.
luokanopettaja, ja meidän koulussa toimii starttiluokka. lapsia on vähän (vain 8), ja siellä opetellaan asioita, joita ei tavallisen ekan luokan aikana ehtisi oppia. Jokaisen lapsen henkilökohtainen suunntelma on erilainen, mutta mielestäni starttiluokka on erittäin hyvä vaihtoehto, jos on vähänkään epäilyä siitä, että lapsi ei vielä olisi kypsä kouluun. Aiunakin tuossa luokassa on ihan tavallisia lapsia, joissakin asioissa vain tarvitaann lisää harjoitusta.
starttiluokan kahteen eri kouluun ja opettanut niissä useita vuosia. Koulutukseltani olen sekä luokan- että erityisluokanopettaja. Itse näen kyseisessä luokassa vain hyvää. Lapset saavat yksilöllistä opetusta ja edetä omien taitojensa mukaan.
Parhaiten saat tietoa, kun otat yhteyttä lapsesi koulun starttiluokan opeen ja menet seuraamaan opetusta. Näet itse, mitä touhu on. Ei se ole tavallista koulutyötä kummoisempaa (nyt opetan taas tavallista luokaa, joten kokemusta siitäkin on). Parhaiten saat katkaistua huhuilta ja perättömiltä pelotteluilta näin siivet. Mulla ainakin kävi paljon tällaisia tutustujia luokassa, oli mukava tapa antaa infoa.
Sinne siis _päästään_, ei jouduta. :)
Kuten tuossa edelliset kuvailivatkin, starttiluokka on hieno mahdollisuus lapselle saada hyvä koulunalku. Opettajana on useimmiten asialle omistautunut alan ammattilainen. Ryhmä on verraten pieni ja tarvittaessa mukana on avustaja tai avustajia, riippuen lasten tarpeista ja koulun resursseista. Opetus lähtee nimenomaan siitä, että lasten tilanne kartoitetaan tarkasti ja oppiminen on näin tavallista " suurluokkaa" enemmän " täsmäoppimista" eli harjoitellaan koulumaisesti juuri niitä asioita, joissa lapsi tarvitsee juuri sillä hetkellä eniten harjoitusta. Suurin osa starttiluokkalaisista siirtyy startin jälkeen tavalliselle ekaluokalle. Pienellä osalla oppimisvaikeudet voivat olla sellaisia, että suositellaan erityisluokkapaikan hakua. Tällöinkin on loistavaa se, että uuden luokan hakeminen käy pehmeästi ja luontevasti, kun taas tavalliselta luokalta siirrot erityisluokille ovat aina minusta jotenkin kankeita, monellakin tapaa.
Itselläni on ollut onni sivusta seurata useamman vuoden ajan starttiluokan toimintaa ja täytyy sanoa, että missään en ole nähnyt enemmän sydäntälämmittävää opiskelua kuin kollegani starttiluokalla. Osa kunniasta kuuluu toki kollegani mahtavalle ammattitaidolle, mutta arvostan suuresti sitä, että lapsiin halutaan näin ennalta ehkäisevästi panostaa hienolla, tärkeällä tavalla.
Jos siis oma olo on yhtään epävarma koulukypsyyden suhteen ja lapsella olisi _mahdollisuus_ päästä startille, suosittelen lämpimästi paikan hakemista.
Terveisin Tituliini
" (mar1anne:
Se oli ihan kamala kokemus. Lapset olivat ihan häiriintyneitä.Ajattele tarkaan sitä miten lapsesi sellaisessa ryhmässä pärjäisisi.
)"
Oletko tietoinen että usein luokissa olevat häiriköt ovat jääneet tällaista mahdollisuutta vaille ja häiriköivät koska ovat heikoilla!
Meidän kokemuksen mukan se on helpotus lapselle joka tarvitsee lisäaikaa syystä tai toisesta, jokaiselle pitäisi olla mahdollisuus nauttia ekasta luokasta!
Poika kävi psykologin testattavana 3 krt ja Psykologi oli sitä mieltä että poika menisi lähikouluun ja saa tukiopetusta kielellisessä kehityksessä :)
ja oli kertakaikkiaan hyvä ratkaisu! En tässä sen kummemmin käy läpi sitä miksi starttiin päädyttiin, mutta koko vuosi, opettaja ja lapsen kokemukset oli tosi hyvät. Tuon vuoden aikana lapsi oppi lukemaan, laskemaan ja oppi hiukan kelloakin ja näin lähtökohdat ekaluokalle oli melko hyvät. Luokkakaverit oli ihan normaaleja lapsia, ei mitään häiriintyneitä (eiköhän niille ole ihan omat luokkavaihtoehtonsa), kullakin vain koulun aloittamisessa joitain ongelmia. Parasta kaikessa oli pieni ryhmäkoko, luokalla oli 12 lasta ja open lisäksi avustaja, joten jokainen sai apua ja tukea niissä asioissa missä tarvitsi.
Se oli ihan kamala kokemus. Lapset olivat ihan häiriintyneitä.
Ajattele tarkaan sitä miten lapsesi sellaisessa ryhmässä pärjäisisi.