Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK:sta valmistuneet EIVÄT OLE akateemisia!!!

Vierailija
27.01.2006 |

Yrittäkää nyt tajuta se! Ei, vaikka kuinka tahtoisitte.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Akateemisella ajatellaan tarkoitettavan mitä tahansa nimenomaan korkeakouluihin ja yliopistoihin sekä korkeimpaan tieteelliseen tutkimukseen liittyvää" .

Aika hauskaa...

Vierailija
22/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole ammattikoulu. Ammattikoulu antaa ammatillista toisen asteen koulutusta. Se ei ole yliopisto. Yliopisto tekee tiedettä ja tutkii. Mutta se on korkeakoulu, jossa opiskellaan ammattiin, tutkitaan ja tehdään käytännön tiedettä. Ammattikorkeakoulu valmistaa korkeakoulututkintoon, jolla pärjää työelämässäkin.

Ammattikorkeakoulut tulivat suomalaiseen koulutusjärjestelmään kymmenisen vuotta sitten. Uudistuksen avulla haluttiin ottaa koulutuksessa huomioon yhteiskunnan ja työelämän muutokset: oikeita tietoja, oikeita taitoja oikeaan ammattiin. Samalla haluttiin parantaa ammatillisiin asiantuntijatehtäviin tähtäävän koulutuksen laatua.

Jo ammattikorkeakoulun opintojen koostumus kertoo, että side työelämään on aito. Opinnot koostuvat perus- ja ammattiopinnoista, työharjoittelusta sekä opinnäytetyöstä. 3,5 ¿ 4,5 vuoden korkeakouluopinnot johtavat käytännön ammattitaitoon ja AMK-tutkintonimikkeeseen muusikosta insinööriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on tuottaa ammattiosaajia lähinnä

käytännönläheisille aloille, mutta on siellä lähes tieteellistäkin osaamista ;)

Yliopisto keskittyy tieteellisen maailmankuvan rakentamiseen ja

tieteellisen ajattelun kehittämiseen.

Akateemisuus on tärkeää niille, jotka haluavat brassailla titteleillänsä.

Ja niitähän riittää. Jos olet älykkäämpi kuin ammattikorkeakoululaiset,

älä kehuskele akateemisuudellasi. Saat loppujen lopuksi vastalahjaksi

vain itsesi kustannuksella naureskelua.

Tiedän kyllä, että yliopistoissa korostetaan akateemisten ylemmyyttä

ja älykkyyden ylivertaisuutta muihin nähden. Mutta sehän johtuu vain

siitä, että oman instituution rajoja halutaan puolustaa. Määrärahatkin

ovat tärkeitä.

Vierailija
24/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ottaa niin päähän, kun puhutaan korkeakouluopinnoista ja jossain vaiheessa paljastuukin, että kyse onkin ammattikorkeakouluopinnoista.

Ja tulevaisuudessa tulee jatko-opinnoiksi amk:n maisteri- ja tohtoriohjelmat. Toivottavasti tasoa pidetään yllä.

Vierailija
25/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän yksittäinen koulu mitään itsenäisesti päätä! Tutkintouudistus on laajempi ilmiö kuin vain tulos siitä, että joku irrallinen koulu yrittäisi " päteä" .

Jos tässä ketjussa kirjoittaa yksikin akateeminen, niin voisi kuvitella, että olisi sitten kykyä ensin ottaa selvää asioista ja sitten vasta argumentoida? Nyt koko keskustelu käydään mutu-pohjalta, eikä etene mihinkään.

Olin aina luullut, että yliopistoissa opastetaan tiedon hankintaan...

Vierailija
26/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muuta kun amis käytynä. Älykkyydessä ei mitään vikaa.

Tyytyväinen olen ilman ihmeempää koulutusta.

Oisko se kuitenkin pointti?.. Siis olla onnellinen ja tyytyväinen?

Vierailija
27/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näitä akateeminen-juttujen takana on luultavasti juuri yliopisto-opinnot aloittanut heikolla itsetunnolla ja ammatti-identiteetillä varustautunut henkilö. Minulla tutkinto amk:sta, en miellä itseäni akateemiseksi. Olen tyytyväinen tutkintooni, samoin työnantajat ovat arvostaneet ja työtehtävät ovat olleet sen mukaisia. Mutta ikävä todeta, että tämän keskustelun tasosta päätellen akateemisuus ei ole yhtä kuin sivistyneisyys ja sydämen sivistyneisyys. Tämä onkin jo persoonakysymys. Näitä ominaisuuksia onneksi minulta löytyy, vaikka amk-tutkinto. Ehkä juuri tästä syystä olen hyvin menestynyt työelämässä.

Vierailija
28/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimiestehtävissä. Eli tavoitteena EI ole mikään tieteellinen toiminta, vaan tavallaan mutkat suoriksi vedettynä se, että amk:sta valmistunut osaa tulkita oikealla tavalla niitä tutkimustuloksia, joita akateeminen tutkija on hälle vääntänyt!

Se on taas tyystin toinen juttu, että ammattikorkeakouluja on melko paljon ja (esim) tradenomeja valmistuu LIIKAA!

Itse olen valmistunut amk:sta ja tavoitteenani on oman alan tutkimus + kehitystoiminta. Todennäköisesti vielä venytän tutkintoni yliopistotutkinnoksi. Mutta siis ihan pelkkään suorittavaan ammattiin minusta EI ole koko loppuelämäksi, tai työnantaja saisi sairaan huonon ja epämotivoituneen työntekijän!

Vierailija
29/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:sta valmistunut osaa tulkita oikealla tavalla niitä tutkimustuloksia, joita akateeminen tutkija on hälle vääntänyt.

Olen itse suorittanut molemmat tutkinnot, joten voin tehdä vertailua. Oma tutkintoni yliopistossa oli ammattiin valmistava ja aika käytännönläheinen. Sain silti hyvät eväät myös tutkimustyöhön.

AMK:ssa taas tutkimustyön tekeminen rajoittui lopputyöhön, joka oli 20 sivun pläjäys ja sain siitä nelosen!

Vierailija:

esimiestehtävissä. Eli tavoitteena EI ole mikään tieteellinen toiminta, vaan tavallaan mutkat suoriksi vedettynä se, että amk:sta valmistunut osaa tulkita oikealla tavalla niitä tutkimustuloksia, joita akateeminen tutkija on hälle vääntänyt!

Se on taas tyystin toinen juttu, että ammattikorkeakouluja on melko paljon ja (esim) tradenomeja valmistuu LIIKAA!

Itse olen valmistunut amk:sta ja tavoitteenani on oman alan tutkimus + kehitystoiminta. Todennäköisesti vielä venytän tutkintoni yliopistotutkinnoksi. Mutta siis ihan pelkkään suorittavaan ammattiin minusta EI ole koko loppuelämäksi, tai työnantaja saisi sairaan huonon ja epämotivoituneen työntekijän!

Vierailija
30/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ON merkitystä, mistä amk:sta on valmistunut ja mihin on ONT:n tehnyt. Meidänkin koulussa on viimeisen viiden vuoden aikana kaikki arvostelukriteerit tiukentuneet aivan tajuttomasti, tästä seurauksena se, että nuoret opiskelijat reputtavat aivan tajuttomasti koko ajan. Etenkään eivät saa etätehtäviä läpi edes ykkösellä!

Mutta siis: gradun ja ontin tavoitteet ovat erilaisia. Omassa oppilaitoksessani ollaan koko ajan menossa siihen, ettei ONT:tä saa tehdä kuin toimeksiantoja yritykselle.

Tasoa kiristetään koko ajan, vaikka se käytännössä tarkoittaa sitä, että monen opiskelukaverini opiskeluaika on venynyt 6kk-vuosi sen takia, että rästejä ja kursseja käydään uusiksi.

Vierailija
31/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuteen voidaan suunnitella mitä vain. Olen itse henkilökohtaisesti kuullut yhden AMK:n hallituksessa istuvan sekä ministeriön edustajan kahvipöytäkeskustelun, jossa he päivittelivät ammattikorkeakoulujen suunnitelmia ottaa käyttöön maisteri- ja tohtoriohjelmat. Puhuttiin jopa tason romahduksesta ja pyhäinhäväistyksestä.

Vierailija
32/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tulevaisuuteen voidaan suunnitella mitä vain. Olen itse henkilökohtaisesti kuullut yhden AMK:n hallituksessa istuvan sekä ministeriön edustajan kahvipöytäkeskustelun, jossa he päivittelivät ammattikorkeakoulujen suunnitelmia ottaa käyttöön maisteri- ja tohtoriohjelmat. Puhuttiin jopa tason romahduksesta ja pyhäinhäväistyksestä.

ja kaiken huipuksi väitit että ylempi tutkinto ei mene läpi, vaan kuinkas kävikään =DDD

Vierailija
33/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onneksi on mahdollisuus nykyään luovia ja vähän vaihtaa suuntaakin.

Silloin kun menin ammattikorkeakouluun, en ollut edes suunnitellut pitkäjänteistä opiskelua. Välissä jäin äitiyslomallekin.

Sieltä takaisin palattuani ja opintoja jatkettuani innostuin yhtäkkiä omasta alastani aivan hurjasti. Huomasin myös olevani kohtuullisen hyvä menetelmäopinnoissa, ihastuin tilastoihin ja niiden taustojen selvittelyyn.

Siinä syitä :)

Vierailija
34/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin käytännössä? Onko mukana keskustelussa sellaisia, jotka ovat päätyneet ihan hyviin työpaikkoihin, jos ei ota huomioon, mikä oli lopullinen tutkinto. oliko se AMK:ssa tai Akateeminen tutkinto, so what! Parasta tässä on se, että löytää oman paikkansa?!

Vierailija
35/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 27.01. 13:11 vastaa tähän viestiin (1/84)

AMK:sta valmistuneet EIVÄT OLE akateemisia!!!

Yrittäkää nyt tajuta se! Ei, vaikka kuinka tahtoisitte.

että tiedän, etten ole akateeminen, enkä koskaan ole amk-tutkinnostani sellaista väittänytkään saati kuvitellut! Enkä edes tahtonut! Jos olisin tahtonut akateemiseksi, olisin pyrkinyt yliopistoon!

Aloituksesi tyyli pistää epäilyttämään, onko itselläsi minkäänlaista koulutusta saati sivistystä ylipäätään?

PS. En lukenut ketjua, koska aiemmista vastaavista voin suurinpiirtein arvailla, mitä täältä löytyy ;D

Vierailija
36/75 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tuolla joku kommentoi, ettei akateeminen tutkinto ole syy ylpeyteen. Mitä??? Miksi ei saa olla ylpeä asioista, jotka on mielestään suorittanut hyvin. Tässä tapauksessa koulun. Onhan ihmiset ylpeitä kodistaan, lapsistaan, puolisostaan jne. Miksei koulutuksesta? Ihmeellistä, jos pitäisi alkaa jotenkin hävetä sitä, että jaksoi kahlata yo:n loppuun. Olen siitä ylpeä ja onnellinen halveksumatta ketään...

Suomessa on ärsyttävä latistamiskulttuuri. Kukaan ei saa olla mitään ja saavutuksiaan pitää hävetä. Ellei ymmärrä hävetä, niin mukava kanssaihminen näyttää sitten oikean paikan!

Vierailija
37/75 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hän perustutkinnon tai jatkotutkinnon suorittanut.

Musta on vähän hassua, jos omaa oppimaansa pitää vähätellä, tai jos omaa ammattiaan/arvoaan/asemaansa täytyy jotenkin morkata. Silloin on koulutus tai työssä oppiminen mennyt vikaan! Tai ei ole oikea ihminen oikeassa paikassa!

Vierailija
38/75 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisen koulutuksen saa yliopistosta eikä mistään ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulut eivät myöskään ole korkeakouluja vaan ammattikorkeakouluja, mikä on alempi aste kuin korkeakoulu. Turha yrittää hei ystävät.

Vierailija
39/75 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuranhakuilmoituksia luettaessa, joku joka ei osaa kirjoittaa edes yhdyssanoja, niin kertoo olevansa korkeakouluopiskelija. BBBBBUUUUUUAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH. Kirjoitusvirheitä vilisevästä tekstistä jokainen tietää, että missä " korkeakoulussa" ko. tyyppi opiskelee. Säälittää nää tyypit, jotka eivät voi kirjoittaa suoraan totuutta, että opiskelee ammattikorkeakoulussa, vaikka kirjoitustyyli paljastaa sen kuitenkin.

Vierailija
40/75 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lukiossa kirjoitin ällän äidin kielestä mutta kun menin ammatti korkea koluun en oikein, osannut, laittaa, enää pilkkuakaan oikeaan paikkaan. Hassua vai, mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi