Mistä rahaa ruokaan? :( Tilillä 12 euroa..
seuraavan kerran tulee pieni palkka 3.pv ja siitäkin on pakko maksaa ainakin osa vuokrarästeistä ennenkuin heitetään pihalle ja laskuja on niin paljon kuin vain pystyisi maksamaan.
Kaikki tämä on miehen syytä. Se tienaa sen verran että sossusta emme saa eikä asumistukeakaan. No niin, mies on paperilla mies, mutta tällä hetkelläkin ollut jo viikon poissa kotoa, en tiedä onko ryyppyreissulla vai vieraan naisen luona, omaksi miehekseni en ole sitä paskaa tuntenut enää pitkään aikaan vaikka paperillakin onkin. Mistään hän ei huolehdi, ei laskuista, ei arjen pyörittämisestä, ei siitä onko kaksi vuotiaalla ruokaa, minä koitan pienellä osa-aikaisen siivoojan palkalla sitten päästä päivästä toiseen.
Mitä tekisin, ensinnäkin mitä ostaisin 12¿ viikoksi? Mistä saisin lisää rahaa? Miten lähtisin selvittämään tätä meidän tilannetta?
Kommentit (34)
Olisi kiva kirjoitella (ainakin niin kauan ennenkuin katkaistaan netti maksamattoman laskun takia). Osoitteeni on victoria-82@suomi24.fi
Muutkin saavat kirjoitella, henkinen tuli on todella tärkeää.
Ap
ja ei ne nyt kovin epäterveellisiäkään ole.
Jauhoja(vehnä- ja sämpylä), hiivaa, margariinia, sokeria..
Leivo itse siis leipää ja jos jotain makeaa kaipaat, niin pullaa.
Sitten ostat perunoita(niistä saa montaa eri ruokaa, voi syödä keitettyä/paistettua perunaa, perunamuusia jne)
Maitoa, lapsesi varmaankin juo sitä..?
Ja sitten vaikka paketti broilerin rintaleikkeitä (usein esim 4kpl/ n. 4-5 euroa), ovat suuria, helppoja valmistaa, kunnollista lihaa lapselle.
Välipaloja varten esim. litran jugurtti, on paljon halvempi kuin purkit..
Olen pahoillani puolestasi!
Tällaisessa tilanteessa ei paljon jeesustelut auta, joten toivon todella, että asianne selkiytyvät. Ihan jo senkin takia, että jokainen ihminen on oikeutettu elämään elämmisen arvoista elämää!
Ota näistä hyvistä neuvoista onkeesi ja ala toimia. Tiedän, että alkuun pääseminen voi olla vaikeaa, joten saisitko vaikka jonkun kaverisi avuksi? Ihan kenet vaan, jolle kehtaat myöntää, että asiat ovat nyt vähän hullusti?
Se tuki olisi tarpeen, koska yksin alkuun pääsy on vaikeaa.
Jos ei ketään lähellä ole, koeta sitten itse vaan nostaa niska ja häntä pystyyn ja lähteä ulos. Mene kauppaan ja hae jotain millä saatte masun täyteen. Ainakin minulla nälkäisenä kaikki tuntuu tuplasti kamalammalta.
Sitten otat yhteyttä johtavaan sosiaalityöntekijään tai vastaavaan. Jos se siellä teillä on juuri se miehesi sukulainen, ota yhteys siihen toimistoon jonka alaisuudessa tuppukylänne toimisto toimii. Se tieto löytyy toimiston netisivuilta tai soittamalla toimistoon. Tämä siis jos tuntuu, että sille miehesi sukulaiselle et voi puhua, minkä ymmärrän ihan hyvin.
Koska mies selkeästi menee omia teitään eikä välitä miten teillä (ja lapsella!!!) menee, sinun on ehdottomasti parempi ilman häntä. Tiedän senkin omasta kokemuksesta, että ero voi olla vaikeaa ja lapsen tilanne huolettaa. Mutta kun pääsette omille jaloillenne, omaan asuntoon ja saatte tuet juoksemaan kunnolla, huomaat miten raskasta taakkaa olet kantanut. Rahanne tulevat taatusti riittämään ruokaan ja elämiseen jos kerran pientä palkkaakin saat.
Toivon sinulle hurjasti voimia! Älä jää murehtimaan enempää vaan ala toimia. Jospa miehesikin herää ja välinne vielä paranevat kun hän tajuaa teidän lähteneen.
Jos tarvitset virtuaalitukea, kirjoittele tilleri@hotmail.com.
oli pakko maksaa naapurille velka, kun en kertakaikkiaan kehdannut pyytää lisää maksuaikaa, kun olin luvannut maksaa.
Pyysin lainalle rahaa viikko sitten ostaakseni ruokaa ja maksaakseni yhden laskun joka olisi mennyt perintään.
Ap
ihan oikeasti.kun olet yksin saat asumistukea,yksihuoltaja korotusta,elatusmaksuja (jos ei äijältä niin kunnalta)....eikö kuitenkin olisi tärkeintä että pystyt turvaamaan katon pään päällä ja ruokaa lapselle....ei se popkorni idea nyt minusta niin loistava ollut.ei tuollaiset " herkut" saa korvat kunnon ruokaa!!!!
ja jos nyt satut rakastamaan miestäsi (?)...niin SILTI on tärkeämpää ja vanhempana turvata lapselle koti ja ruoka...ja tuskin itsekään nautit nälänkurniessa vatsassa.
Todella toivon että saat elämäsi järjestykseen!!!!
antaa miehen pilata oma elämänsä aikuinenhan se on tehköön elämälleen mitä haluaa.Mutta tällähetkellä se pilaa ellei jopa vie tuhoon lapsensakin elämän ja sinun myös.
Niin, se aloittaminenhan tässä vaikeinta onkin. Kuitenkin miehessä on paljon hyvääkin ja kun muistelee niitä aikoja kun viina ei vielä ottanut valtaa hänen elämässään. Kun saisi jotenkin ravisteltua miehen todellisuuteen, että jos nyt ei tyyli muutu niin lähden ihan oikeasti enkä vain uhkaa. Välillä (niinkuin nyt) vihaan miestä ylikaiken, tuntuu että se paska on pilannut koko mun elämän. Mutta sitten kun se taas tulee kotiin ja itkee huonouttaan ja sitä kuinka ei voi itselleen mitään niin minä tyhmä taas annan anteeksi ja uskon parempaan huomiseen.
Kyllä tämä taitaa silti olla nyt niin että pakko tässä on lapsenkin takia jotain tehtävä, lakata uskomasta miehen parannukseen.
Ap
Kyllä sieltä varmaan jotakin apua tulee, kun kerrot millä lailla miehesi toimii. Apu sieltä ei tule tosin ihan heti, joten koeta pari päivää sinnitellä tuolla 12 eurolla. Ja parin kympin lainaaminen vanhemmilta tai kaverilta voisi olla hyvä idea.
Osta kaupasta ruoaksi ennen tuota avun tulemista:
munia
vehnäjauhoja
hiivaa
perunoita
porkkanoita
sipulia
makaronia
maitoa
jauhelihaa
kalapuikkoja
tomaattimurskaa
kuivattuja herneitä
puurohiutaleita
Tee niistä:
sämpylöitä (veteen leivottuna)
munakasta (johon kypsiä perunoita sekaan)
makaronilaatikkoa ilman lihaa
hernekeittoa (siihen puoli paketia jauhelihaa)
tomaattimurskasta ja sipulista pastakastiketta
kalapuikkoja ja perunamuusia/perunoita
jauhelihakastiketta toisesta puolikkaasta jauhelihaa ja tomaattimurskasta ja sipulista lisukkeeksi makaronia tai perunoita
Porkkanoista porkkanaraastetta lisukkeeksi
peruna-porkkanasosekeittoa(johon makua tuomaan sipulia)
Noilla kaksi henkeä kyllä elää viikon, kun useimpia ruokia voi syödä kahtena päivänä. Aamupalaksi sämpylöitä ja iltapalaksi puuroa ja välillä toisin päin.
Tsemppiä! Toivon, että jaksat hoitaa asiasi kuntoon.
Itse en varmaan ikinä olisi keksinyt noin järkeviä ruoka-aineita. Tuolla listalla taidan kaupassa käydä. Katselen vielä näkyykö pulloja tiensivussa. Ai niin ja maitoa on pakko saada lapselle jonkin verran.
Ap
ipoo jo monen monta isoa patonkia tms.
Viina on kyllä vihonviimeinen kaveri..vaikka kuinka rakastat miestäsi, olisi minusta paras vaihtoehto etsiä oma asunto. Ei se tarkoita sitä, että sinun pitäisi jättää miehesi.. hankit vaan itsellesi ja lapsellesi paremman elämän. Jos miehesi raitistuu, mikään ei estä teitä kokeilemasta yhteiseloa uudestaan! Sitten jos sille jossain vaiheessa tuntuu..
Lapselle saat varmasti turvallisemman kodin, kun asutte kaksin, eikä tarvitse miettiä tuleeko isi kotiin vai ei ja jos tulee, niin missä kunnossa..
Nyt kuitenkin akuutein asia on se ruoan saaminen teille. Eikö sinulla ole vanhempia/jotain hyvää ystävää, jolta voisit pyytää apua? Monet edellä annetut neuvot olivat hyviä, esimerkiksi itse leipominen. Jos saisit vaikka kympinkin lisää rahaa, saisit paremmin aineksia, ja voisit jättää taskuun pari euroa, joilla hakisit sitten lisää maitoa lapselle.
Raha-asiat saa helposti tosi jumiin..siksi kannattaa heti ottaa asiakseen sopia maksujärjestelyt esim. just vuokrarästien osalta.
Yksinhuoltajana saisit tosiaan paremmin tukia, se helpottaisi teidän elämäänne.
Toivottavasti saatte apua, koita jaksaa olla reipas lapsen takia ainakin. Tuon ikäinen osaa jo olla huolissaan äidistä, jos äidillä on paha olla. Paljon voimia tehdä hyviä ratkaisuja!
t. kolmen lapsen äiti
Haluaisin vielä kannustaa sinua siihen, että hommaatte lapsen kanssa oman asunnon. Selität rehellisesti tilanteen, miksi vuokrarästejä on tästä asunnosta kertynyt: omat tulosi eivät ole vuokraan riittäneet, ja mies ei ole sitä maksanut.
Ensinnäkin mieskin saattaa herätä todellisuuteen, kun tapahtuu jotakin konkreettista muutosta, eikä hänellä olekaan lohduttavaa syliä, minne palata ryyppyreissuilta.
Toiseksi: kaksivuotias ymmärtää jo ihmeen paljon. Hän kärsii aivan varmasti tilanteesta, jossa isä on joskus kotona ja joskus ei. Lapsenkin kannalta on parempi, että hänellä on turvallisempi ympäristö.
Ja täällä ei oltu vielä ehdotettu tätä eli soita paikkakuntasi pelastakaa lapset ry.hyn sieltä tai seurakunnalta saat akuutisti heti apua.
Minulla on ollut välillä tosi tiukkaa, joten ehkä osaan antaa joitain vinkkejä. Olen tuo, joka kirjoitti äskeisen lista ruoasta. Siitä jäi vielä pois kananmunat, sillä keitetty kananmuna täyttää mahaa aika tavalla ja sekin täyttää lasten mahan pitkäksi aikaa pienestä koostaan huolimatta.