Saanko opintotukea jos menen yliopistoon opiskelemaan, kun
takana tutkinto ammattikorkeassa ja opintotukikuukaudet käytetty siellä?
Kommentit (10)
Alkaako tukikuukaudet alusta, jos menen yliopistoon? Kun tosiaan olen ammattikorkea-aikana opintotuet jo nostanut. Olen kuvitellut, että jos siirtyy " astetta ylemmäksi" opiskelemaan, niin tuen saa taas uudelleen kokonaisuudessaan? Ap
Aviomieheni palkka on 2500 euroa. Kuinka tämä vaikuttaa?
-ei ap.
kävin itse juttelemassa aiheesta työkkärissä opintoneuvojan kanssa. Aika pyllystä. Mullakin 4v opintoja amk.ssa takana ja jäljellä enää jotain 35. Sillä saa just ehkä cumun tehtyä, siihen sitten loppuu.
Jos miehes tienaa hyvin, ei hätää. Jos ei, menet sossun luukulle ja jatkat opintos loppuun. Ellei mahis ole ottaa opintolainaa (ootko senkin jo ottanut?)
Tukikuukaudet eivat ala alusta, vaan niille on katto, mutta se koskaa vain korkeakouluopintoja (kahta tutkintoa tai jatko-opintoja). Ammatti- tai toisen asteen opintoihin kaytetty tuki ei lyhenna korkeakouluopintojen tukikuukausien maaraa (ja toisinpain).
Miehen tulot eivat vaikuta opintorahaan, mutta asumistuki on haettava kunnalta yhteisesti.
Molemmat on kolmennen asteen koulutuksia, joten et siirry " ylemmälle tasolle" , vaikka yliopistoa enemmän arvostettaisiinkin.
Mut jos sulla on amk-tutkinto, niin eikös silloin saa työttömyyskorvausta. Ja suomessa kun ollaan niin aina saa jotain tukea. Toimeentulotukea, asumistukea ym. Eli varmasti se opiskelu onnistuu. Jotain tukea saat vähintään sen opintotuen verran, todennäköisesti enemmänkin.
Tuntuu hassulta, että tällaisissa asioissa AMK ja yliopisto sitten rinnastetaan samanarvoisiksi (kun on rahasta ja tuista kysymys) mutta muuten sitten ei voi puhua samana päivänäkään...No, täytyypä sitten sinnitellä ilman sitä tukea ja koettaa vaikka käydä töissä opintojen ohessa. Ap
Kyllä se korkeakouluopintoihin annettava tuki on pitempi kuin yhden tutkinnon maksimi, taitaa olla 70 tukikuukautta yhteensä.
Muita tukia ei varmaan tule, kun sossu ottaa miehen tulot huomioon. Työtön työnhakija voi olla, mutta työttömyystukea ei saa, jos opiskelee päivisin. Avoimessa voi opiskella tietyillä ehdoilla.
Jokaisella on oikeus 75 korkeakoulutukikuukauteen. Eli saat sen, mitä et vielä ole tuosta käyttänyt, sitten tuki loppuu, olivat opinnot kesken tai eivät.