Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kieltäytynyt ultrasta?

26.01.2006 |

En malta olla kysymättä näiden ultra keskustelujen lomassa löytyykö ketään, joka olisi kieltäytynyt näistä tutkimuksista. Itse kieltäydyin np-ultrasta ja muuta ei tarjotakkaan. Oman tk:n ultralla th/kätilö katsoi onko siellä liikettä ja sykkiikö sydän. Tämä riitti minulle. Ensimmäisen raskauden aikana kävin np-ultrassa, koska en osannut kieltäytyä ja olihan se jännä nähdä miltä siellä näytti. Omassa tk:ssa ei ollut lainkaan ultraa (kaikenkaikkiaan ultrauksia 2kpl-toinen ennen saliin menoa). Toisen raskauden aikana ei tehty yhtään ultrausta enkä kaivannut, kun saatiin varmstettua, että lapsi oli oikeaassa tarjonnassa (sellasella ikivanhalla ultralaitteella, jossa näkyi hyvin pieniä osia lapsesta kerrallaan). Kolmannnessa raskaudessa oli alussa runsaasti vuotoa, joten kävin ultrassa varmistaakseni vuotojen syyn, mutta kun mitään hätää ei ollut niin seuraavan kerran ultrattiin sitten viimeisellä lääkäri käynnillä, että tarjonta olisi oikea. Nytkin siis vaan odotellaan ja kävästään oman tk:n ultrassa sittenloppuvaiheessa jos lääkäri niin haluaa!

Siis kysyn onko muita np-kieltäytyjiä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätimme olla menemättä np-ultraan, koska tuntui siltä, että jos jotain on vialla, emme halua tietää siitä vielä. Emmekä olisi missään tapauksessa halunneet keskeyttää raskautta. Meillä tosin tilanne on se, että kunta tarjoaa rakenneultran, jossa sitten toki olimme.

Vierailija
2/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Np-tutkimus ei anna minulle mitään sellaista tietoa mitä tarvitsisin raskauden kannalta. Perusultrassa oman lääkärin tai th/kätilön kanssa olen kyllä käynyt: onhan se kiva nähdä, että liikettä on. Minä haluan odottaa onnellisena ilman huolta ja lisätutkimksia 9kk katsotaan mitä sitten tuleman pitää. Jos kromosomeihin mennään niin minulle lääkäri sanoi että np-tutkimkseesa voidaan seuloa vain Down ja jotkin sydän viat... molemmat sellaisia etten raskauden keskeytystä miettissi, mutta edessä olisi 7kk todella huolestunut osotus. Sitä paitsi kuulopuheena joku kertoi että ruotsissa olisi tehty tutkimus että runsas ultraaminen saattaa altistaa sikiön oppimisvaikeuksiin (puhe, keskittyminen?)- tiedä sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vaan sellainnen heito toi ultran vaikutus sikiöön, ei se ole syy np-ultran pois jättämiseen, mutta ei niistä ultrauksista ole varmaan todettu hyötyäkään olevan sikiölle. Siksi ihmetten miksi ultrasta on noussut niin keskeinen puheenaihe raskaudessa. Useat ovat halukkaita niin moniin tutkimuksiin ja jotku jopa useampaan kertaan.

Vierailija
4/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrattiin kuitenkin, jätettiin mittaamatta siis ainoastaan niskapoimu.

Vierailija
5/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minut on ultrattu rv7 lähtien n.kerran kuukaudessa, useamminkin.

En olisi raskautta keskeyttänyt vaikka jotain olisikin ollut vialla.

Enkä todellakaan usko, että ultrauksella on vaikutusta mihinkään oppimiskykyihin yms. Kyllä minut on ultrattu tarpeen vuoksi, jotta on nähty että vauva on kunnossa eikä hätää ole. Siis lapsen oman hyvinvoinnin vuoksi.

Vierailija
6/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vastauksena kysymykseen miksi kayda useammassakin ultrassa:

itse haluaisin tietaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa onko sikiolla joku kehityshairio/epamuodostuma, koska riippuen kehityshairiosta saattaisin harkita keskeytysta; joitakin ongelmia voidaan myos hoitaa jo kohdussa joten niistakin olisi hyva tietaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. lisaksi on paljon muitakin syita, minun kohdallani ultralla on mm. selvitetty syy jatkuvaan verenvuotoon (eteisistukka); katsottu kohdunkaulan pituus ja se onko se avautunut sisapuolelta (ennenaikaisen synnytyksen riski, voidaan joutua katsomaan useamman kerran kun seurataan miten tilanne kehittyy ja minkalaista hoitoa tarvitaan); katsottu etta istukkavirtaukset toimivat eika istukka ole kalkkeutunut (mm. verenpainetautisilla/raskausmyrkytyksesta karsivilla eivat monesti toimi ja siksi synnytys voidaan joutua kaynnistamaan aikaisemmin ettei lapselle tule hapenpuutetta); seurataan vauvan kasvua (kaytan laakkeita jotka saattavat vaikuttaa kasvuun, jos kasvu pysahtyy synnytys joudutaan kaynnistamaan). varmasti on paljon muitakin. itsekaan en tosin valttamatta haluaisi mihinkaan " hupiultriin" pelkastaan katsomaan vauvaa, nainkin naita on tullut molemmissa raskauksissani ihan tarpeeksi, varmaan lahemmas parikymmenta kummassakin. mutta kukin tehkoon omat paatoksensa.

Vierailija
7/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin alkuperäisessäkin viestissä lähinnä np-ultraa, josta en ole saanu hoitavilta lääkäreiltä ja th:lta hyviä perusteluita sen tarpeellisuudesta. Rakenne ultrassa tietoa saa jo enemmän, mutta itse siihen hakeudu kun sitä ei tarjota ja ilmankin olen kolme raskautta pärjännyt. Tottakai ultra on hyvä jos ongelmia raskaudessa ilmenee. Nämä ongelmat tulevat esille yleensä kasvumittauksissa, sokereissa, virtsassa, verenpaineissa, painon nousun tai laskun yhteydesä, veriarvoissa jne. jolloin suositellaan ultraa ja hyvä niin. Mutta nämä harvoin tulee esille np-ultrassa. Silloin kun minulla oli vuotoja tutkittiin istukkaa ja siitä löytyi arpeuma, josta vuoto oli lähtenyt mutta tällä ei ollut vaikutusta sikiölle ja asia oli sitä myötä kunnossa ja minulla rauhoittunut olo. Oma th sanoi että edellisen vuoden aikana np-kieltäytyjiä oli ollut muutamia ehä noin 3, joten kovin yleistä nykyisin ei ole, joten halusin vain kysyä. Jokainen tekee ratkaisut itse tai tässä tapauksessa yleensä puolison kanssa!

Vierailija
8/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä myös siitä syystä, että siinä vaiheessa ei haluttu tietää mahd. kehityshäiriöistä. Meidän kunnassa pitäisi käydä myös seerumiseulassa ennen rv 12, jos aikoo np-ultraan. Alkuraskauden ultrassa kävin yksityisellä rv 8 nähdäkseni, onko sikiö oikeassa paikassa ja elossa (yksi km edelsi tätä raskautta). Tuon ultran tarjoamat tiedot riittivät mulle siihen saakka, kun menin rakenneultraan, joka lähinnä istukan paikan katsomiseksi. Mulla monet tutut ovat jättäneet np:n väliin, mutta käyneet sitten myöhemmin rakenneultrassa.

Vierailija
9/12 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan jo sen vuoksi, että halusin varmistua raskaudesta ja siitä milloin on laskettu aika. Meillä ei ole neuvolassa ku ikivanha doppler, jolla saattaa saada kuuluviin sydänäänet.. Varsinkin alkuvaiheessa ei aina onnistu!

Vierailija
10/12 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monta keskeytynyttä km:a tai tuulimunaraskautta paljastuu np-ultrassa? Monellehan np-ultra on se ihka ensimmäinen ultra. Itselläni on paljastunut kaksi keskeytynyttä km:a np-ultrassa ja on jouduttu kaapimaan. Toisen keskenmenneen raskauden alussa kävin rv7+ alkuraskauden ultrassa ja silloin sikiö vielä eli ja kaikki kunnossa, mutta niin vaan oli viikon päästä kuollut. Sikiön menehtyminen selvisi vasta neljän viikon päästä np-ultrassa eikä sinä aikana ollut mitään kipuja eikä vuotoja. Luulin olevani onnellisesti raskaana. Eli tällainenkin pointti kannattaa ottaa huomioon.

Mulla on nyt siis takana kaksi keskeytynyttä km:a ja kaksi tuulimunaraskautta. Nyt olen raskaana rv8+2 ja 6+6 kävin ekan kerran ultrassa tervehtimässä pikku papustani. Oman mielenrauhani takia pääsen polille ensi viikolla taas ultraan. Jos silloin on vielä kaikki hyvin, niin onneksi siitä ei ole enää pitkä aika np-ultraan. Tosin itsekin olen miettinyt, haluanko tietää niskaturvotuksen paksuutta. Neljässä onnistuneessa raskaudessani turvotus on ollut vähäinen, mutta nyt näitten epäonnistumisten jälkeen en toivoisi itselleni enää mitään uutta murhetta. Pitää vielä miettiä, haluanko kuulla turvotuksen paksuutta. Downin syndrooman takia en keskeyttäisi raskautta.

Näin miettii neronja rv8+2

Vierailija
11/12 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän kunnassa ei ole neuvoloissa ultraäänilaitteita. Jotkuthan pääsevät ultraan joka neuvolakäynnillä, mutta kaikkialla ei ole näin.

Vierailija
12/12 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ei tuon epäluotettavuuden takia tarjota kuin rakenneultra, mutta olen itse kaikissa raskauksissani päässyt myös tuohon rv12 ultraan, milloin mistäkin syystä. Ensimmäisessä raskaudessa oli neuvolalääkäri juuuri silloin ja hän kysyi haluammeko että ultrataan samalla. Niskapoimun mittaukseen asti ei päästy, koska sikiön todettiin menehtyneen nelisen viikkoa aiemmin ;(

Seuraavassa raskaudessa oli alkanut runsas vuoto juuri neuvollaa edeltävän yönä ja pääsin heti ultraan. Sikön todettiin voivan hyvin, eikä vuodon syytä osattu sanoa. Mitattiin niskapoimu samalla eikä mitään huolestuttavaa löytynyt (vaikka tuleva lapsi olikin down).

Tässä kolmannessa raskaudessa meille tarjottiin kohonneen riskin takia mahdollisuus np-ultraan ja lapsivesipunktioon. Punktion jätimme väliin, mutta ultrassa käytiin. Taas kaikki hyvin, mutta en enää luota sen kertovan lapsen terveydestä paljoakaan. Pääasia kuitenkin että kaikki raajat ja tärkeät elimet näyttivät olevan kunnossa. Aika sitten näyttää kuinka terveen tai sairaan lapsen saamme.

Olisin onnellinen jos meille tarjottaisiin mahdollisuus ultraan ilman niskapoimun mittausta. Haluaisin niin mielelläni tuossa vaiheessa nähdä lapsen olevan elossa ja muuten ok. Mutta nsikapoimun mittaus tuo lisää huolenaiheita, joita en varmaan seuraavassa raskaudessa enää halua kantaa. Nyt meni kaikki hyvin, mutta entä jos turvotusta olisikin ollut? Lapsivesipunktioon emme olisi menneet kuin hätätilanteessa (koska emme halua keskeytystä jos lapsella on elinmahdollisuudet olemassa). Olisimme kuitenkin saaneet jatkaa loppuraskauden pieni huoli mielessämme...