Voiko lapsen toimintaterapiasta kieltäytyä?
Vai pidetäänkö mua heti hankalana äitinä, joka saa sossut kimppuunsa?
Meillä siis tilanne että 3-vuotias käy puheterapiassa ja nyt ovat keksineet, että tarvitsisi myös toimintaterapiaa. Mitään varsinaista syytä siihen ei ole, sillä lapsessa ei ole mitään muuta "vikaa" kuin tuo puheen viivästynyt kehitys.
Meillä ei ole autoa, eli yksi terapia kestää bussimatkoineen noin kolme tuntia. Mukana on pieni vauva. Käymme jo kerran viikossa puheterapiassa (tämän lisäksi lapsi on kuntouttavassa päivähoidossa) ja tuntuu, etten jaksaisi muita terapioita tähän päälle.
Onko kukaan kieltäytynyt terapiasta, mitä siitä seurasi? Veisin kyllä lapseni terapiaan, jos kokisin siitä olevan hyötyä, mutta nyt se tuntuu vain hätävarjelun liioittelulta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
ei sellaiseen mitään velvollisuutta ole viedä. Ei siitä seuraa mitään kummempaa kuin korkeintaan sitä terapiaa suositelleen närkästys ja mäkätys.
Minulle puheterapeutti tokaisi kun päätin lopettaa puheterapian tarpeettomana että "minä työntekijänä suosittelen palvelua" ja katsoi minua kuin euroopan omistaja. Tokaisin takaisin että kyllä sinä voit suositella mutta minä päätän itse miten haluamme toimia.
Tämähän oli selkeästi laverreltu lastensuojeluun ja luultavasti johtui juuri lastensuojelun kyttäämisestä sillä minusta oli kirjoitettu että en arvostanut puheterapiaa vaikka sitä suositeltiinkin. Näin minusta tehtiin huono äiti vaikka isä oli samaa mieltä.
Lapsessa ei siis ollut mitään vikaa, ei kehityshäiriöitä tai muuta, ei halunnut aina puhua ja kehitys oli täysin normaalia.
Haluavat siis antaa ymmärtää että suositus on sama kuin pakotus ja samaa tekevät lastensuojelussakin ja pitävät ihmisiä tyhminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon täällä jo itkua vääntänyt, kun olen miettinyt tuota toimintaterapia-juttua.
Omasta mielestäni lapsi on siis täysin normaali, paitsi puhuu epäselvästi. Päiväkodissakaan ei ole tullut mitään ilmi, mikä olisi huonosti. Tuntuu vain, että asiantuntijat väen vängällä yrittävät keksiä lapsestani vikoja. Viimeksi olimme psykologilla 5 kerran ajan. Mitään ihmeellistä ei löytynyt. Lääkäri totesi tämän kuullessaan "pitäisikö lapsi viedä toiselle psykologille?" Eli ei siis luottanut tuohon ensimmäisen psykologin diagnoosiin vaan haluaa jatkoseurata..
En vain ymmärrä, miksi lapseni puhe ei saa kehittyä omassa tahdissaan. Puheterapian ymmärrän, ja käymme siellä mielellämme, mutta tuntuu että koko ajan vaan nuo tutkimukset lisääntyvät ja haluttaisiin löytää jokin syy, miksi lapsen puhe on viivästynyt. Lapsi on kyllä kehittynyt viimeisen vuoden aikana ihan h
Lupailevat näitä mutta saattaa tulla ilmoitus että ei nyt onnistukaan. Kunhan kiusaavat ihmisiä.
Olisiko mitenkään mahdollista saada noita terapioita sinne päiväkotiin?
Tai edes niin, että toimintaterapeutti tekee ns ohjauskäyntejä joissa ohjeistaa pkodin henkilökuntaa tai sinuakin, miten kannattaa tehdä pkodissa/kotona