Onko yo-merkonomin tutkinto ylemmän perusasteen vai keskiasteen tutkinto?
Kommentit (46)
Mä olen yo-merkonomi ja olen aina pitänyt tuota merkonomitutkintoa ihan vain amiksena eli toisenasteen tutkintona.
Voihan sitä hakea, mutta yo-merkonomi ei ole korkeakoulututkinto. Edes rinnastettavissa.
Merkonomin tutkinto oli verrattavissa rakennusmestariin, teknikkoon, sairaanhoitajaan tai poliisiin. Ylijäämä ylioppilaita ja koska oli koulutettu liikaa opettajia piti keksiä amk leikkikorkeakoulu. Noissa kyseisissä töissä ei kuitenkaan tarvita yliopistotasoista koulutusta eikä pilipali graduja.
Ennen yo-merkonomi oli samaa tasoa kuin insinööri. Siis opistosta valmistunut. Parempi kuin ammattikoulu ja huonompi kuin yliopisto.
Nykyään merkonomi (ylioppilaanakin) on vain se alin mahdollinen, eli ammattikoulututkinto.
Tradenomi tuli sen merkonomin paikalle ja merkonomi alennettiin merkanttitasoiseksi. Ja merkantti-tutkinto poistettiin.
Mua ärsyttää tämä. Miksei merkonomista tullut merkonomi amk?
(Itse oon myöhemmin suorittanut yliopistotutkinnon, mutta ensin olin yo-merkonomi.)
Vierailija kirjoitti:
Ennen yo-merkonomi oli samaa tasoa kuin insinööri. Siis opistosta valmistunut. Parempi kuin ammattikoulu ja huonompi kuin yliopisto.
Nykyään merkonomi (ylioppilaanakin) on vain se alin mahdollinen, eli ammattikoulututkinto.
Tradenomi tuli sen merkonomin paikalle ja merkonomi alennettiin merkanttitasoiseksi. Ja merkantti-tutkinto poistettiin.
Mua ärsyttää tämä. Miksei merkonomista tullut merkonomi amk?
(Itse oon myöhemmin suorittanut yliopistotutkinnon, mutta ensin olin yo-merkonomi.)
Koska tradenomi ja merkonomi ovat koulutukseltaan ihan eri. Huomaa, että et tiedä mistä puhut.
t: merkonomi, tradenomi
Alemman korkea-asteen tutkinto on yo-merkonomi, edusti aikanaan bachelor-tasoista tutkintoa. Koulutusuudistuksen jälkeen tämä yo-merkonomin tutkinto hukkui jonnekin ja siitä lähtien työnantajat, TE-keskus eikä mikään muukaan taho ole enää tietoinen tällaisesta alemman korkea-asteen tutkinnosta eikä esim. työnhaussa yo-merkonomi tippuu automaattisesti, jos esim. tietokone esilukee hakemukset, koska mm. koulutustason alasvetovalikoissa ei alemman kokea-asteen tutkinnon valintaa edes ole.
Hirveätä dissausta ja haukkumista kaikki. Tosiasia on että kauppaopistossa joutui tekemään todella paljon töitä. Huomattavasti enemmän kuin nykyiseen trade tutkintoon. Koko kolne vuotta luetttiin pitkää päivää, ilman mitään hyppytunteja tai ryhmätöitä.
Ensimmäinen vuosi oli toista astetta. Nimellä yleisjakso. Tässä mentiin vuodessa ne lukion aineet läpi mitä opistoon vaadittiin. Puolet siirtyi opintomenestyksen perusteella opistoon ja toinen puoli kauppakouluun. Opisto oli teoreettista kauppa alan johtamiskoulutusta tai julkishallintoa tai ulkomaankauppaa, kirjanpitoa tms, linjasta riippuen. Ylioppilaat tulivat suoraan opistoon joka kummassakin tapauksessa oli kaksivuotinen kolmannen asteen tiukka opintokokonaisuus. Olen itse käynyt useita amk kursseja myöhemmin ja niiden vaatimustaso rinnastuu lähinnä ennen kauppista käymääni ammattikouluun. Vanhassa kauppaopistossa opiskeltiin paljon laajemmat yleis opinnot sekä syventävät kuin mitä nykyisessä amk.ssa tosin sillä perusteella että ei ollut atk,ta kuin tunti viikossa, ei istuttu kapan kassalla harjoittelussa kuukautta jne. Koko se aika oli asiaa jota tuli valtavalla vauhdilla. Nänä kaikkein mollaavimmat arviot tulee yleensä niiltä jotka eivät pysyneet kelkassa ja keskeyttivät opintonsa. Vanha opistomerkonomi oli pätevä tavaratalon johtajaksi, pankin johtajaksi, tilitoimistoon jne. Merkantti oli somistaja, tavaraosaston vastaava isommassa tavaratalossa jne. Nyt kun nämä nimikkeet on sekoitettu on merkonomin nimikkeelle tehty valtava inflaatio ja asiain hämärtäminen. Viimeisin verrantotieto. Kesken jääneestä, Huittisissa puoliväliin jääneestä yomerkonomin koulutuksestakin sai Tampereen yliopistoon siirtyessä ison joukon kursseja hyväksiluetuiksi mutta jos tämänpäivän traden jättäisi kesken niin hyväksilukeminen olisi saman suoritetun ajan jälkeen paljon nihkeämpää. Eli pähkinänkuoressa tradenomi on näennäisesti ylempi tutkinto kuin vanhat yo ja opisto merkonomit mutta oppimäärä ja sisältö paljon laihempi. Eipä ole trdenomeja montaa pankinjohtajina
Toisaalta taas nykyinen merkonomi on piirun verran laaja alaisempi kuin vanha merkantti.
Joskin olisi ollut juuri oikea käyttää nimeä merkantti edelleen. Samoin merkonomi amk.
Ruotsissa asuvat yhteistyökumppanini tietävät samoin kuin muukin liike elämä merkonomin mutta tradenomi on hyvin vieras nimike. Surullista että vanha hyvin toiminut järjestelmä oli pakko sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:34"]
Opistoasteen Yo-merkonomi on alin KORKEA ASTEEN tutkinto. Muita korkea asteen tutkintoja ovat ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Keskiasteen tutkintoja ovat mm ylioppilastutkinto, erityisammattitutkinto, artesaani, lähihoitaja jne.
Ainakin wikipedian mukaan...
Yo-merkonomi vm-88
Tämä on helmi. Korkean asteen almpi tutkinto, anna meidän kaikki kestää. Edes pvovoillessa ei olisi voinut parempaa keksiä.
Olisit itse käynyt kunnolla peruskoulun, niin sana-provokin olisi onnistunut.
Lukiossa yksi poika kävi yo-merkonomiksi ja on sen jälkeen luonut uraa pankinjohtajana. Oikeastaanhan se tutkinto ei ole yo-merkonomi, mutta vakiintui puhekielessä sellaiseksi, kun sitä pidettiin parempana kuin peruskoulumerkonomin tutkintoa. Omassa todistuksessani ainakin lukee merkonomi ylioppilaspohjaiselta linjalta. Itsekin olen käynyt muita kouluja tuon jälkeen ja kyllä tuo helpoin oli, mutta minulle ei mikään koulu ole ollut koskaan vaikeaa, olen vain ollut laiska lukemaan.
Nyt yliopistossa olen yllättynyt, että paljon enemmän tarvitseekin kirjoitustaitoa kuin lukupäätä. Ensimmäinen vuosi menossa, joten varmaan tämä vaikeutuu. Mutta aika helpolla olen päässyt, sillä esseissä näyttää tarkastajia enemmän kiinnostavan sisältö kuin pilkun paikka. Aika pölkkypäinen olo on, kun jopa viime tingassa ennen palautusaikaa huitaistuista jutuista tulee 80-100 % täysistä. Ilmeisesti yliopistossakin on nykyään jonkinlainen pehmeä lasku? Ohjelmoinnin peruskurssi vastasi aika lailla amk:n saman oppimäärän kurssia tehtävämäärältään ja vaikeustasoltaan - vaikka asia oli jo tuttua, osaan silti suhteuttaa ja verrata. Jatkokursseilla varmaan tulee ne erot sitten.
Ennen tutkintouudistusta eli ennen ammattikorkeakouluja kaupallista alaa pystyi opiskelemaan kauppakouluissa (merkantti), kauppaopistoissa (merkonomi) ja kauppakorkeakouluissa (kauppatieteen kandidaatti ja maisteri). Kauppaopistoissa oli kolmevuotinen peruskoulupohjainen linja ja kaksivuotinen yo-pohjainen linja, josta valmistui yo-merkonomiksi. Erikoistumisvaihtoehtoja oli esim. laskentatoimi, ulkomaankauppa, matkailulinja yms. Yo-merkonomilla oli lukiopohjan vuoksi merkonomia parempi kielitaito ja yleissivistys ja he työllistyivat hyvin.
Tutkintouudistus oli hieman outo, koska ammattikorkeakoulututkinnot pidensivät opiskeluaikaa vähintään vuodella verrattuina aikaisempiin opistotason tutkintoihin ja samaan aikaan valitettiin, ettei nuoria saada tarpeeksi nopeasti työelämään!? Opiskeluajan pidentäminen ei kuitenkaan näy suoraan osaamisessa; esim. tilitoimistojen omistajat ovat kertoneet, että ennen vastavalmistut yo-merkomi pystyi suoraan tekemään kirjanpitoa, mutta valmistuneet tradenomit eivät välttämättä edes osaa kirjanpitoa, sillä sitä ei opeteta (ainakaan tarpeeksi) kaikilla erikoistumislinjoilla. Nykyään voi valmistua tradenomiksi vaikka ”koiranhoitolinjalta”.
Nuoria houkutellaan opintoihin ”seksikkäillä” aiheilla ilman, että mietitään työllistymismahdollisuuksia opintojen jälkeen.
Riippuu täysin siitä, milloin olet valmistunut merkonomiksi. Ennen vuotta 1997 valmistuneet ovat käyneet opiston, joka on korkea-asteen tutkinto, dissaa täällä kuka sitä miten paljon vaan. Eli se on tasoa 5, kun taas ammattikorkeakoulututkinnot, kuten tradenomi, on tasoa 6. Nykyään taas valmistuu merkonomeja, jotka ovat tasoa 3.
Niin kuin joku täällä ehdotti, niin todellakin fiksumpi olisi ollut säilyttää nimitykset merkonomi ja merkantti. Amk:sta valmistunut voisi olla merkonomi amk. Näin tätä sotkua ei olisi.
Ja ennen vanhaan tosiaan oli ylempi ja alempi keskiaste, mutta ei enää. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy kaikki. Täällä olikin jo linkkejä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista tutkintoa ole olemassakaan. Ylioppilas ja merkonomi ovat keskiasteen tutkintoja, ja jos on molemmat, voi käyttää titteliä yo-merkonomi. Mutta sen nimistä tutkintoa ei ole.
Jos ei sellaista voi suorittaa enää nykyisin, niin se ei tarkoita sitä että sitä ei "olisi olemassakaan".
t. Yo-merkonomi vuodelta 1987
"yo-merkonomi" -nimistä tutkintoa ei ole, eikä ole koskaan ollut olemassa.
yo-merkonomi on nimike jota voi käyttää, jos omaa sekä yo- että merkonomin tutkinnot.
Vierailija kirjoitti:
valmistunut julkishallinnon yo-merkonomiksi armon vuonna 1991, jolloin se oli opistotason tutkinto :)
sorry, muuta en tiedä, mut helvetin tasokas mä ainakin oon
Yo-merkonomi on alempi korkea-asteen tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilas ja merkonomi ovat keskiasteen tutkintoja, ja jos on molemmat, voi käyttää titteliä yo-merkonomi. Mutta sen nimistä tutkintoa ei ole.
Ei voi käyttää tuot titteliä, jos on molemmat tutkinnot.
Yo-merkonomi on tavallaan korkeampi tutkinto. Siinä on ylioppilaat jatko koulutettu merkonomeiksi omassa porukassaan. Eli tutkinnon vaatimustaso on lähtenyt siitä, että kaikki ovat ylioppilaita.
Yo-merkonomin tutkinto suoritettuna ennen tutkintouudistusta on alemman korkea-asteen tutkinto, oli sisällöltään, laajuudeltaan ja vaatimuksiltaan ihan eri koulutus kuin peruskoulupohjainen merkonomin -tutkinto. Tutkintouudistuksella ei ollut suinkaan tarkoitus heikentää aiemman yo-merkonomin -tutkinnon suorittaneiden arvoa töitä hakiessa tai haettaessa jatkokoulutukseen. Tutkintouudistuksen tarkoitus oli yhdenmukaistaa tutkintoja ulkomaisiin vastaaviin tutkintoihin nähden. Opetusministeriössä homma on sössitty huolella ja olen käynyt keskustelut useampaan otteeseen ja viimeksikin virkaintoinen hlö väitteli, kunnes ohjasin hänet asian tutkimaan ja etenkin koskien suoritettuja yo-merkonomin tutkintoja 80-90 -luvuilla. Tyyppi joutui todellakin toteamaan, että nimenomaan yo-merkonomin tutkinto on alemman korkea-asteen tutkinto ja pitäisi käsitellä vastaavasti kuin tutkintouudistuksen jälkeinen kaupallinen AMK-tutkinto. Tosin tänäkin vuonna huomasin mm. yhteishaussa oppilaitosten speksanneen alemman korkea-asteen tutkinnon jopa harkinnanvaraiseksi haettaessa esim. YAMK -tutkintoon. Että kun ministeriössä muokataan eikä mokaa korjata, se valuu oppilaitoksiin ja keksitään ihan käsittämättömiä valintaperusteita. Tässä männät viikolla juurikin ojensin yhtä AMK-oppilaitosta. Yo-merkonomin ei ole siis opistotutkinto, vaan alemman korkea-asteen tutkinto, kun tutkinto on suoritettu ennen tutkintouudistusta. Muistaakseni viimeiset alemman korkea-asteen yo-merkonomit ovat vm. 1994.
Se riippuu suoritusvuodesta. Nykyään sekä yo, että merkonomin tutkinto (=ammatillinen perustutkinto) vastaavat samaa astetta.
Tämä siksi, että merkonomin tilalle tuli tradenomin tutkinto.
Ennen vanhaan merkonomi oli tuo nykyinen tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, yllätyin minäkin, kun katselin työnhaun omia tietoja. Siellä koulutus yo-merkonomi oli merkitty "alin korkea-aste". Itse olen aina laittanut sen keskiaste -sarakkeeseen.
t. noin samaa vuosimallia kuin edellisetkin
Opistot muuttuivat ammattikorkeakouluiksi. Ilmeisesti samalla muuttuivat kaikki opistoasteen tutkinnot alimmaksi korkea-asteeksi, niin merkonomit, sairaanhoitajat, metsäinsinöörit, rakennusmestarit ... mitä kaikkia niitä olikaan. Ehkä osa vanhoista teknikoista jäi edelleen keskiasteen tutkinnoksi, en tiedä tarkemmin.
En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta kyllä hän tavallaan oikeastaan on. Vanhan ajan opistoista valmistuneet yo-merkonomit ovat alimman korkea-asteen tutkinnon suorittaneita. Vaikkakaan sillä ei ole mitään tekemistä korkeakoulututkinnon kanssa.
Minäkin pähkäilen tässä tuota "tasoa", kun työpaikkailmoituksessa vaatimuksena alempi kork.koulututkinto. Tilastokeskukselta löytyy tällainen
http://www.stat.fi/tk/tt/luokitukset/popup/koulaste.html
http://www.stat.fi/meta/kas/koulutusaste.html
eli ilmeisesi kelpaa yo-merkonomikin paikkaa hakemaan..?
"eli ilmeisesi kelpaa yo-merkonomikin paikkaa hakemaan..?" --> Ei valitettavasti kelpaa. Alin korkea-aste on nimike tuosta vanhan ajan koulutustasosta. Nykypäivänä puhuttaisiin kahdesta toisen asteen tutkinnoista. Se on eri asia kuin alempi korkeakoulututkinto. Alempi korkeakoulututkinto = AMK - tai kanditutkinto. Eli jos olisit yo-merkonomi-tutkinnon lisäksi esim. tradenomi, voisit hakea tuota työtä.