Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi persoonallisuushäiriöiset ihmiset manipuloivat muita?

Vierailija
19.06.2012 |

Epävakaatkin, ehkä tietämättään?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.06.2012 klo 22:02"]

Viittaan nyt pershäiriöllä lähinnä epävakaaseen ja narsistiseen häiriöön, niitähän on valtavasti muitekin.

Yhdellä lähisukulaisella on epävakaa pershäiriö dgn, johon sisältyy piirteitä liudasta muita pershäiriöitä. Hän ei todellakaan näe omaa käytöstään, vaikka on todella älykäs. Joskus hetkittäin välähdyksinä kyllä, mutta sitten verho sulkeutuu ja alkaa hirvee puolustelu, muiden syyttely, mustan vääntäminen valkoiseksi. Näkee asiat vain omalta kannaltaan.

Silloin kai sitä on hyvä manipuloida, kun ei tunne siitä syyllisyyttä, koska ei edes tajua manipuloivansa. Kai sitä itsekin tekisi mieli manipuloida joskus, jos huomaa että jos noin toimisin, saisin siitä itselleni hyötyä. Sitten tajuaa, että niin ei pidä tehdä, se on väärin, lapsellista, tuntuu toisesta pahalta, menisi välit poikki tms. Tai ei kehtaa. Pershäiriöisellä ei tämmöisiä estureita liiemmälti ole.

Pershäiriöisellä on syvä häpeän, epävarmuuden ja turvattomuuden tunne, vaikkei sitä itse tiedostakaan. Manipuloinnilla voi koettaa varmistaa omia selustojaan, joka tuo valheellista turvan, hallinnan, vallan yms tunnetta. kehittyneempiä keinoja ei ole.

[/quote]

Vai että pershäiriö.

Hyvä esimerkki miten mielisairas päässään selittelee itselleen hirviömäistä toimintaansa. Oletteko huomanneet että narsisti psykopaatin tunnistaa bodytalkista, figuuri on karikatyyrimäinen hirviö. Eivät edes kävele normaalisti vaan kyyryssä kourat valmiina tarttumaan lähimpään uhriin ja repimään riekalieksi.

Vierailija
82/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tautiluokitukset ja rikosnimikkeet olisivat paikallaan.

Ja avun saaminen tarvittaessa. Esim. oikeusapu tai muu tuki viranomaisten taholta

Asiasta pitäisi myös puhua ja tiedottaa nykyistä enemmän.

Tulisi kuulua ihan peruskoulun oppimäärään tai vaikka jo eskarissa/päiväkodissa..

Kaikesta tärkeästä päättää narsistipsykopaatit mitä luulet haluavatko hengenheimolaiset kuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsuudesta saakka tuntemani ystävä joka on ollut aina hyvin minäkeskeinen ja voimakastahtoinen. Hänellä on jo kotiolot olleet sellaiset että isin pikkuprinsessana joka oli hyvä koulussa ja urheilussa ym ym sai liki kaiken mitä vaan ymmärsi vaatia. Muistan jo kakarana miten todella taitavasti hän pyöritti vanhempiaan saaden kaiken mahdollisen ja pappa betala hänelle kaiken vielä opiskeluaikoinakin. 

Näin hän teki minullekin, olin muutamia vuosia nuorempi ja välillä tuntui että hän vei minua kuin litran mittaa, minun piti olla hänen saatavilla kun hänellä ei ollut muita ystäviä. No ei ollut koska samanikäiset tajusi hänen määräävän ja itseriittoisen luonteensa. Hänellä oli myös kummallinen tapa käyttää niin minun kuin muidenkin meikkejä ja hiuslakkaa vaikka hänellä oli omat, yritti saada juotua bileissä mun viinat, seuraavana päivänä söi mun viimeset päänsärkypillerit krapulaansa, vaikka olin itse juuri ottamassa niitä,, joi mun jaffat ym,  joka kerta sama juttu, häikäilemätöntä toisten hyödyntämistä pikkujutuissa toistuvasti.

Hän piti itseään silloin parempana, paremmasta varakkaammasta suvusta, omasta mielestään parempi urheilussa ym ym. Rimpuilin kuitenkin sopivadti irti hänen vaikutuspiiristään kun seurustelukuviot alkoi. Vaihdoin kokonaan ikäisiini ystäviin joiden seurassa minun ei tarvinnut "totella" ja minua jopa kuunneltiin ja sain vaikuttaa joihinkin asioihin eikä minua yritetty vain hyödyntää.

No sitten tuli perheenperustamisajat ja hän junaili miehen naimisiin vaikkei mies kai oikein olisi halunnut. Muistan sen ns väsytystaktiikan ja miten ovelasti hän iski aina miehen tunteisiin häntä itseään kohtaan saaden mitä vaati. Hän on saanut elämässään liki kaiken mitä on halunnut (sellaisen mihin rahavarat riittää ja mihin yleensä voi itse vaikuttaa)  koska hänellä on ilmiömäinen kyky jotenkin pyörittää asiat ja sanansa niin että ennen pitkää muut toteuttaa sen mitä ja miten hän haluaa. 

Hän käyttää usein syyllistämisdefenssiä ihan arkipäivän asioissakin.  Esim jos hän tulee samoille maantieteellisille alueille käymään ja haluaa seuraa niin hän käyttä esim tyyliä "moi, olen tulossa kaupunkiin, mulla on xx ja yy asioiden välissä 3h aikaa klo....  olis tosi kiva jos tulisit seuraks, en millään haluis olla yksin ja ois kiva nähdä". Tai kun pyytää jotain, esittää jo samassa lauseessa tai viestissä miten hän pettyy tai harmistuu tai mitä hankaluutta hänelle koituu jos en tee kuten hän nyt toivoo. Tätä hän on tehnyt koko ikänsä. Jonain päivänä mä sanon vielä hänelle tästä että ihan turhaa yrität tota syyllistämiskonstia, mä en enää tottele, lopeta tuo muiden manipulointi J.....

Vierailija
84/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsuudesta saakka tuntemani ystävä joka on ollut aina hyvin minäkeskeinen ja voimakastahtoinen. Hänellä on jo kotiolot olleet sellaiset että isin pikkuprinsessana joka oli hyvä koulussa ja urheilussa ym ym sai liki kaiken mitä vaan ymmärsi vaatia. Muistan jo kakarana miten todella taitavasti hän pyöritti vanhempiaan saaden kaiken mahdollisen ja pappa betala hänelle kaiken vielä opiskeluaikoinakin. 

Näin hän teki minullekin, olin muutamia vuosia nuorempi ja välillä tuntui että hän vei minua kuin litran mittaa, minun piti olla hänen saatavilla kun hänellä ei ollut muita ystäviä. No ei ollut koska samanikäiset tajusi hänen määräävän ja itseriittoisen luonteensa. Hänellä oli myös kummallinen tapa käyttää niin minun kuin muidenkin meikkejä ja hiuslakkaa vaikka hänellä oli omat, yritti saada juotua bileissä mun viinat, seuraavana päivänä söi mun viimeset päänsärkypillerit krapulaansa, vaikka olin itse juuri ottamassa niitä,, joi mun jaffat ym,  joka kerta sama juttu, häikäilemätöntä toisten hyödyntämistä pikkujutuissa toistuvasti.

Hän piti itseään silloin parempana, paremmasta varakkaammasta suvusta, omasta mielestään parempi urheilussa ym ym. Rimpuilin kuitenkin sopivadti irti hänen vaikutuspiiristään kun seurustelukuviot alkoi. Vaihdoin kokonaan ikäisiini ystäviin joiden seurassa minun ei tarvinnut "totella" ja minua jopa kuunneltiin ja sain vaikuttaa joihinkin asioihin eikä minua yritetty vain hyödyntää.

No sitten tuli perheenperustamisajat ja hän junaili miehen naimisiin vaikkei mies kai oikein olisi halunnut. Muistan sen ns väsytystaktiikan ja miten ovelasti hän iski aina miehen tunteisiin häntä itseään kohtaan saaden mitä vaati. Hän on saanut elämässään liki kaiken mitä on halunnut (sellaisen mihin rahavarat riittää ja mihin yleensä voi itse vaikuttaa)  koska hänellä on ilmiömäinen kyky jotenkin pyörittää asiat ja sanansa niin että ennen pitkää muut toteuttaa sen mitä ja miten hän haluaa. 

Hän käyttää usein syyllistämisdefenssiä ihan arkipäivän asioissakin.  Esim jos hän tulee samoille maantieteellisille alueille käymään ja haluaa seuraa niin hän käyttä esim tyyliä "moi, olen tulossa kaupunkiin, mulla on xx ja yy asioiden välissä 3h aikaa klo....  olis tosi kiva jos tulisit seuraks, en millään haluis olla yksin ja ois kiva nähdä". Tai kun pyytää jotain, esittää jo samassa lauseessa tai viestissä miten hän pettyy tai harmistuu tai mitä hankaluutta hänelle koituu jos en tee kuten hän nyt toivoo. Tätä hän on tehnyt koko ikänsä. Jonain päivänä mä sanon vielä hänelle tästä että ihan turhaa yrität tota syyllistämiskonstia, mä en enää tottele, lopeta tuo muiden manipulointi J.....

Narsisti psykoille ainoa elämää rajoittava tekijä on että ne jotka havaitsee toksisen hyväksikäyttävän toiminnan ei mene mukaan. Mutta löytyy paljon jotka menee mukaan ja vaikka havaitsee toimii mahdollistajina koska saa itsekin siitä hyötyä. Voimakastahtoisuus ei ole käytöshäiriö ja vaikuttamaan pyrkiminen sinällään ja vaatiikin voimakastahtoisuutta ettei ryhdy narsistin kanssa tekemisiin.

Vierailija
85/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan että manipuloin ainakin hitusen soeltä ja täältä omaa tyhmää esihenkilöäni töissä. 

En mielistele häntä sen kummemmin näkyvästi tai korostetudti koska en pysty siihen ja hän tajuaisi sen. Manipuloin häntä luulemaan että viihdyn yrityksessä ja että hän on hyvä pomo, ihan vain siis esittämällä ja valehtelemalla. Suustani tulee ulos ne korulauseet joita pitää siinä kohtaa sanoa. 

Just hiljattain oli kehityskeskustelu ja voitte kuvitella että piti zempata ittensä kaikin mahdollisin konstein mm lempi suklaapatukalla jotta sain hyvän fiiliksen ja suusta ei vaan tule ulos mitään eitoivottua. 

Ja saan sanottua ne pomooni kohdistuvat "manipulointilauseet" jolla pyrin saamaan sen lopputuleman mitä haluan. 

Hän itse tekee tämän helpoksi koska on melko heikkoitsetuntoinen, suorastaan pikkumaisen herkkähipiäinen ja näen miten häntä hivelee se että hänelle kerrotaan hänestä jotain positiivistä, miten hyvin meillä menee ja miten hyvin hän johtaa ym ym. Hän itse jopa joskus ihan kerjää hyväksyntää. Hassu tyyppi noinkin korkealla organisaatiotasolla.

Vierailija
86/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänlaista manipulointia on sekin kun jo iäkkäämpi ystäväni vetää aina "säälikortin" tiskiin kun haluaa/ tarvitsee jotain. Esim kyytiä jonnekin vaikka kumppanillaan on auto auto ja lähellä asuva sukulainenkin voisi häntä kuskata. Tiedän noista samojen maneerien esilletuonnista jo heti sen että kohta hän on vailla jotain palvelusta. Hän käyttää ihan aina tuota "säälikorttia", vetoaa muiden hyväntahtoisuuteen ja siihen ettei hänelle kehdata antaa kieltävää vastausta.

Ihan sama kun joku käyttää "syyllistämiskorttia" tai jotkut  "ras..sism.. ikorttia" 

Vierailija
87/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo sanoa, että miksi annatte jonkun manipuloida. Mutta siinähän se vitsi on, että tällaiset ihmiset tekevät sen niin ettei se vaikuta manipuloimiselta. Heillä on vahvat vaistot eikä se tarvitse edes älyä. He ovat vain niin saatanan itsekkäitä, ettei normaali ihminen kykene edes kuvittelemaan sellaista itsekeskeisyyttä. 

Itse tunsin nolon pitkään naisen, jolla oli oikeasti jo nuorena lääkärin tekemä diagnoosi persoonallisuushäiriöstä. Käytös muuttui vuosi vuodelta erikoisemmaksi ja lopulta hän sai jopa iäkkään naapurinsa siivoamaan asuntonsa antamalla tämän ymmärtää, että olisi ollut masentunut. Hänelle erilaiset keksityt sairaudet olivat vain keino manipuloida muita tekemään mitä hän halusi tai asioita hänen puolestaan.

Itsemurhalla uhkailu oli hänelle vain normipäivä. Sillä hän uhkaili jo nuorena omaa äitiään antamaan rahaa. Jälkikäteen hän selitteli miten äiti muka tiesi ettei hän ollut tosissaan vaan "hermostunut". Myöhemmin hän pilasi exänsä viikonlopun uuden naisen kanssa ilmoittamalla tälle "sattumalta" juuri silloin aikovansa tehdä itsemurhan. Exä ajoi koko yön narskun luokse koska normaali ihminen pyrkii estämään itsemurhan. Seuraavana päivänä narsku kertoi nauraen pystyvänsä saaman exän takaisin jos haluaa tuon perusteella. 

Parisuhteissaan hän aina ison riidan jälkeen kirjautui sisälle psykiatriselle poliklinikalle, kun poikkis muka sai hänet niin hulluksi riitelemällä. Potilaaksi tekeytymistä hän käytti vain poikkiksen syyllistämiseen ja saadakseen tahtonsa läpi riidassa. Lääkäreitä hän onnistui manipuloimaan koska oli lukenut muutamia kirjoja mielenterveysongelmista ja uskoi tietävänsä niistä siksi enemmän kuin lääkärit. 

Toisin sanoen kaikki ympärillä aina selittelivät naisen käytöstä sillä, että tämä on niin heikko ja reagoi vaikka riitoihin voimakkaasti. Hyvin harva käsitti että kyse oli koko ajan manipuloinnista ja siitä, että nainen käytti mitä tahansa keinoa saadakseen ihmiset ympärillä toimimaan juuri haluamallaan tavalla. 

Vierailija
88/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sam Vakninin mukaan narsisti ei ymmärrä että todellisuudessa muut ihmiset ovat tasavertaisia ja itsenäisiä toimijoita. Narsisti kertoo todellisuudesta tarinaa, joka pohjautuu hänen narsistiseen haavoittuvuuteensa ja siitä syntyneisiin tarpeisiinsa. Narsisti ei näe sinua sellaisena kuin olet, vaan hän antaa sinulle roolin tarinassaan. Jos seuraat hänen käsikirjoitustaan eli annat hänelle hänen kaipaamaansa narsistista pönkitystä, olet hyvis. Jos et ole hyvis, olet pahis. Tätä kutsutaan splittaukseksi. Narsisti tekee tämän automaattisesti eikä useinkaan tiedä manipuloivansa.

Myös epävakaat splittaavat paljon. Heillä se liittyy etupäässä hylätyksi tulemisen pelkoon tai kokemukseen. 

Vierailija
89/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

85 kirjotti hyväksyntää kerjäävästä pomosta. Hymy levisi huulilleni kun muistelen miten mulla oli aikoinaan muutaman vuoden silloin jo eläkeikää lähestyvä (n) joka oli ollut iänkaiken isossa firmassa ja kaikki jotka hänet vähääkään tunsi, hänet tiedettiin sellasena pikkutyttömäisen lapsellisen minäkeskeisenä ja todella persona kaikelle huomiolle. Hän aloitti mm 1/2 v ennen 60v päiviään toitottamaan joka taholle, myös asiakasyritysten yhteyshenkilöille, tavarantoimittajille ym firman ulkopuolisille tahoille hänen merkkipäiväänsä jotta saa mahdollisimman paljon huomiota ja lahjoja. Mitä lähemmäs tuo päivä koitti hän mainitsi sen joka välissä. Muutenkin hän kerjäsi avoimesti hyväksyntää pomonakin, kun hän teki mielestään jonkun ison esitysmateriaalin hän saattoi kysyä mitä mieltä olit, oliko hyvä. No eihän siinä alainen (päällikkö) voi alkaa moittimaan vaikka ulkoadua tai sisältöä. Kun oli leiponut johonkin kokoukseen ennen lomia hän oli kuullema kysellyt meiltä monilta että oliko piirakka hyvää vaikka me kehuttiin sitä tietysti jo minin sanoin koska tunsimme hänet ja tiedettiin että hän hykettelee onnesta kun jänen ihan tavallista juustokakkua kehutaan maadta taivaaseen. 

En edes kehtaa sanoa että sain ihan mukavan palkankorotuksen häneltä kun olin osannut vedellä oikeista naruista edellisen 1/2v. Toki tein työnikin hyvin ja sain paljon asioita sikaan kpi:t oli kunnossa ja adiakadyrityksissä oltiin tyytyväisiä. Mut hän oli jotenkin niin helppo ja läpinäkyvä siinä miten hän kerjäsi hyväksyntää ja kehuja, huomiointia jopa mielistelyä, että sitä oli vaikea sivuuttaa vaikka kuinka oikeesti ällötti.

Vierailija
90/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hyvin kirjoitettu vaikken nyt aina ole ihan samaa mieltä täyttääkö kaikki toisiin vaikutusta yrittävät ihmiset narsistin tunnuspiirteitä: 

"Narsisti ei näe sinua sellaisena kuin olet, vaan hän antaa sinulle roolin tarinassaan. Jos seuraat hänen käsikirjoitustaan eli annat hänelle hänen kaipaamaansa narsistista pönkitystä, olet hyvis.

Tämä käy ilmi juuri esim työpaikalla esihenkilö-alais suhteessa narsistipomon kanssa. Jos et ole puolellani - olet minua vastaan, neutraali välimaasto ei riitä. 

Jos et ole se joka pönkittää hänen ideoita, ole ehdottomasti hänen linjoillaan, tue hänen linjauksia aukottoman hyvinä ja tarpeellisina, jopa kannusta ja ihaile hänen työmoraalia tai koulutustasoa tai kokemusta tai rohkeutta tai mitä tahansa hän luulee ettet pidä hänestä ja sen jälkeen olet hänelle joku uhka ja usein kyyti on kylmää. 

Tällaisille pomoille alaiset ovat pelinappuloita hänen tarinassa, pelinappuloita joita hän liikuttelee pönkittääkseen omaa heikkoa itsetuntoa. 

Kokemusta on juuri tällaisesta naisjohtaja joka tuntui välillä unohtavan miksi me olemme firmassa, mitä meidän kuuluu tehdä, koska hän pyöritti meitä alaisiaan siinä omassa näytelmässään. Oli muuten todella toksinen ihminen ja oli sitä ihan avoimesti koska luotti johtajaroolissa omaan ylivertaisuutensa ennenkun sitten noin 5v jälkeen vasta joku tajusi miten monen työuran ja ammatillisen minäkuvan hän tuhosi, mitä taloudellista tappiota sai aikaan ja hän sai potkut. Kiitos sinulle JJm joka vihdoin teit sen. 

Vierailija
91/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on pikkulapsen tasoisia. Kuvittelevat maailman pyörivän heidän kyrvännuppinsa ympärillä, vaikka vain he itse pyörivät sen ympärillä. Aivoiltaan alkeellista väkeä.

Onko narsisti psykopaatti naisillakin kyrvännuppi?

On. Itseasiassa he ovat koko olemukseltaan yksiä kyrvännuppeja.

Vierailija
92/92 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää orjanaan, on itse keskipiste. Kiukkuaa, saa huutoraivareita, kun asiat eivät järjesty. Uustaapero. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän