Te joille tehty silmäleikkaus (lasik ym). Kertokaa kokemuksianne!
Olen ajatellut käydä silmäleikkauksessa (näkö -3) ja periaatteessahan noi on turvallisia, nopeita ja helppoja leikkauksia. Mutta nyt, kun olen kysellyt kokemuksia, niin niissä näyttääkin olevan paljon muttia; joillekin on jäänyt silmien kuivuminen, huono hämäränäkö, häikäistyminen jne. pysyväksi vaivaksi ja tosi moni on joutunut käymään korjausleikkauksessa.
Olisi kiva kuulla vielä palstalaisten kokemuksia. Menikö kaikki hyvin? Menisitkö vielä uudelleen?
Kommentit (41)
Mulla on likinäkö ollut melkein koko ikäni, nykyään käytän -7 vahvuisia laseja. En uskalla mennä leikkaukseen vaikka moni sitä suosittelee. Mahdolliset ongelmat on sen verran voisi sanoa yleisiä ja vakavia että lasien kanssa eläminen vaikuttaa pieneltä haitalta. Muistelen lapsena lukeneeni silmäleikkauksista joita tehtiin Venäjällä liukuhihnalla, suomalaisiakin kävi operaatiossa. Olisi kiva kuulla miten on mennyt ja onko ollut ongelmia myöhemmin. Kun eniten pelottaa näkökyvyn menetys ja se ettei leikkausten pitkän aikavälin seurauksia ole sattuneesta syystä tutkittu riittävästi. Toki tekniikat kehittyvät jne. mutta ongelma pysyy. Ei tiedetä mitä tapahtuu esimerkiksi 15, 20, 30 tai 40 vuotta leikkauksesta koska ei ole mitä tutkia.
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt että miksi alle +-2,5 vahvuuksia käyttävät menevät leikkaukseen. Noilla vahvuuksilla kun suurimmaksi osaksi voi olla ilman laseja kokonaan. Silmä kuivuu ikääntyessä joten pienet voimakkuudet voivat "korjaantua" iän myötä pois. Jos taas silmät on operoitu joudutaan taas palaamaan laseihin tai menemään uuteen leikkaukseen.
Omassa tuttavapiirissä on huonoja kokemuksia. Pienin haitta lienee se, että silmälasit on kuitenkin hankittava parin vuoden päästä (taittovirheleikkauksen tulos ei siis ole välttämättä pysyvä). Pahin kokemus on se, että toisesta silmästä näkö huononi eikä sitä voi korjata kunnolla edes laseilla. Yhdeltä irtosi verkkokalvo.
Multa on poistettu kortisonin aiheuttama kaihi kummastakin silmästä ja siinä yhteydessä laitettiin tekomykiöt voimakkuuksilla. Näin hyvin kauas ilman laseja vuoden-kaksi. Sittemmin likinäköisyys on kokoajan lisinyt ja lähinäkö heikentynyt. Jälkikaihiakin tuli.
Kannattaa ajatella elämäänsä eteenpäin. Useat meistä alkavat kuitenkin tarvita laseja ikänäköön siinä 45 ikävuoden paikkeilla. Itse en rupeaisi nuorena leikkauttamaan silmiä, joiden likinäköisyys on luokkaa -2,5. Parhaassa tapauksessa likinäkö "paranee" kun lähinäkö heikkenee.
Mulla oli -5 molemmat silmät, leikattiin 2005 ja tulos erinomainen. Pärjään edelleen ilman laseja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli -5 molemmat silmät, leikattiin 2005 ja tulos erinomainen. Pärjään edelleen ilman laseja.
Niin ja nyt 55 v.
Miettinyt tätä jo pitkään. Katellut paljon mm. silmäleikkaus -sivustoa. Hinnat vielä aika kalliita, joutuisi ottamaan osamaksulla.
Täysin samaa mieltä ! Leikkaus talot haluavat vain rahasi pois eli silmäleikkaukset ovat kusetusta. Mitä kävisi silmälasi businekselle, jos kaikkien silmät voitaisiin korjata näkeviksi ? Itelle tehty intralasik leikkaus ja ekat 2 vuotta näki hyvin ja sen jälkeen asteittain heikentynyt näkö. Nyt 10v jälkeen harkitsen silmälasien ostoa takaisn.
LASIK-menetelmä on vanhaa tekniikkaa oli aika epävarma. Nykyiset leikkaukset, ainakin SMILE, on aivan eri luokkaa. Helppo, nopea ja vaikutus paljon pysyvämpi. Toipuminen tapahtuu todella nopeasti. Suosittelen lämpimästi!
Lasik tehty vuonna 2017 ja kaduttaa niin pirusti. Silmäni jäivät pysyvästi erittäin kuiviksi. Noin kaksi vuotta leikkauksen jälkeen huomasin, että silmäni väsyvät helpommin, kuin lasien kanssa. Todettiin lievä hajataitto. Kauko ja lähinäkö ovat edelleen ihan hyvät, mutta pienehkö hajataitto on viimeisen vuoden aikana käynyt niin sietämättömän rasittavaksi silmille, että jotain oli pakko tehdä.
Silmäaseman puoskarit eivät uskoneet, että verrattaen pieni hajataitto voi rasittaa silmiäni niin pahasti, että näkisin kaksoiskuvia, vaan aina vedottiin kuiviin silmiin ja kostuta vaan enemmän. No kostutettiin naama märkänä ja kaksoiskuvat vaan pysyvät Vaihdoin liikettä ja lääkäriä ja kas kummaa välittömästi määrättiin lasit ja haamukuvat katosivat. Nyt on siis lasit joilla korjataan hajataittoa ja kuivat silmät.
Ei näistä haitoista paljon lääkäri maininnut kun arviota tehtiin. Ja sille on ihan syy, miksi yleensä luvataan korjausleikkauksia noin kaksi vuotta ensimmäisen operaation jälkeen. Suurimmat ongelmat kehittyivät pikkuhiljaa ja alkoivat toden teolla vaivaamaan vasta "takuuajan" jälkeen. Eli haistakoon lääkäri paskan. Edellisen kerran kun näin, niin hänellä itsellään oli silmälasit. Ilmeisesti omaan saarnaan ei uskota.
En suosittele kenellekkään. Ei ne silmälasit niin vaikeat ole. Maksaisin leikkaukseen upotetun hinnan moninkertaisena, että pääsisin takaisin silpomattomiin silmiin.
Älkää pilatko ihmiset näköänne.
Mulle silmälääkäri sanoi, että jos olisit sukulaiseni niin en antaisi sinun mennä leikkaukseen. Näkö -11. Jatkoi vielä, että kertokoon se sinulle mitä mieltä hän on leikkauksista. Hän ei tunne yhtäkään silmälääkäriä joka itse suostuisi siihen.
Smile tehty vuosi sitten. Näkö oli -7 luokkaa molemmissa silmissä. Leikkaus oli kivuton, nopea ja ammattitaidolla tehty. Ei komplikaatioita. Kosteuttavat tipat lopetin jo ennen suositeltuja, sillä silmät ei kuivuneet lainkaan, vaikka leikkaus tehtiin talvella.
Erittäin tyytyväinen olen. Ikänäön vaikutus tuli ehkä odotettua nopeammin, en näe lähelle tarkasti. Ei haittaa lukemista tms. Ainoastaan kulmakarvojen siistimisessä tarvin nykyään suurentavaa peiliä. Ei ongelmia hämäränäön kanssa.
Vahva suositus leikkausta harkitseville. Olis pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Viime kesänä oli upea mennä aurinkolasiostoksille, kun valikoima oli aika toista kuin ennen 😎
Vierailija kirjoitti:
Mulle silmälääkäri sanoi, että jos olisit sukulaiseni niin en antaisi sinun mennä leikkaukseen. Näkö -11. Jatkoi vielä, että kertokoon se sinulle mitä mieltä hän on leikkauksista. Hän ei tunne yhtäkään silmälääkäriä joka itse suostuisi siihen.
Juurikin tämä! Eikö ole jännää että leikkaavalla silmäläärillä itsellään on silmälasit...ja monella muullakin silmälääkärillä?
Huomatkaa nyt ihmiset, että laser leikkauksella korjataan kaukonäkö, nuoret näkee silloin myös lähelle. Suurin osa +45 tarvii lasit lähinäköön, jonka tulemista ei laserleikkauksella voi estää. Silmälasit silmälääkärillä ei kerro mitään. Tunnen harrastuksen kautta monta silmälääkäriä jolle tehty laser ja ovat menossa linssileikkaukseen kun lähinäkö huononee. Itelle tehty smile -4 silmiin ja suosittelen kaikille!
Mulle tehty lasik molempiin silmiin yhtäaikaa noin 15v. sitten. Kaukonäkö oli -7 ja lasit sain 12v.
Paras juttu mitä olen ikinä tehnyt. Leikkaus onnistui täydellisesti. Pääsin laseista eroon heti. Kyllä oli kiva käydä uimahallissa, lenkillä ym.
Nyt olen 47v. Ikänäköä ei ole vielä ollenkaan ja senkin pystyy korjaamaan laserilla jos haluaa. Näin sanoi lääkäri jo silloin 15 v. sitten. Kaukonäkö alkaa nyt vähän huonontua. Kävin tarkistamassa silmät niin pientä -0,5 ja -1. Että varmaan pian saan hommata lasit kun ajan autoa.
Suosittelen leikkausta kaikille kellä on paljon miinusta ja tottakai urheilijoille. Toisethan leikkauttaa silmät vaikka miinusta ei ole kuin muutama aste.
Leikkaus tulee edullisemmaksi kun uusien lasien osto joka toinen vuosi.
Mulla oli vain -1 mutta halusin laseista/piilareista eroon ja femtolasikilla leikattiin.
Ei enää tarvii laseja/piilareita murehtia 😊
Viikon oli kuivan tunnetta silmissä ja muutaman viikon lievää halo ilmiötä.
2020 kesäkuussa Silmäasemalla.
Tuossa joku ihmetteli että suomalaisetkin kävi Venäjällä silmäleikkauksessa. Itse asiassa varmaan jo Neuvostoliiton aikana. Se ei ole ihme ollenkaan, koska ainakin Neuvostoliiton ollessa olemassa, siellä oli silmäkirurgia maailman huippuluokkaa.
Mikään muu terveydenhuolto ja -hoito ei sitten ollutkaan.
Omat silmät leikattiin vuosi sitten. Toinen silmä näkee erinomaisesti, toisen kanssa tuli komplikaatioita mutta kaikki jälkihoidot saa samaan hintaan. Näen kuitenkin periaatteessa oikein hyvin verrattuna entiseen. En tarvi laseja.
Kyllähän se pistää miettimään kun niin monella varakkaalla on lasit vaikka tuollainen kustannus on itikan pieru. Eivätkä ole vanhoja lähinäköä varten tarvitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla silmät leikattu 2009, leikkaus meni hyvin ja oli täysin kivuton, ei mitään ongelmia jälkeenpäin.
Minulle tehtiin 2003 ja hyvin meni ja lapsenikin kävivät siinä niin pääsivät rilleistään.
Onkohan ainakin 15 vuotta , kun on tehty. Ei ongelmia. Nyt yli kuusikymppisenä alkaa lukunäkö heiketä pikku hiljaa. Iän karttuessa on hyvin todennäköistä että tulee kaihileikkaus ja siinä yhteydessä voi sitäkin korjata.
Minulle ei voi tehdä laser-leikkausta, koska silmissäni on liian ohut sarveiskalvo sekä voimakas likinäköisyys.
Ainut vaihtoehto on linssileikkaus, mutta siihen aion mennä vasta kun on aihetta leikata kaihi.
Sitä nimittäin silmissäni jo on jonkun verran, mutta ei vielä niin paljon, että leikattaisiin.
Mulla silmät leikattu 2009, leikkaus meni hyvin ja oli täysin kivuton, ei mitään ongelmia jälkeenpäin.