Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joille tehty silmäleikkaus (lasik ym). Kertokaa kokemuksianne!

Vierailija
07.02.2012 |

Olen ajatellut käydä silmäleikkauksessa (näkö -3) ja periaatteessahan noi on turvallisia, nopeita ja helppoja leikkauksia. Mutta nyt, kun olen kysellyt kokemuksia, niin niissä näyttääkin olevan paljon muttia; joillekin on jäänyt silmien kuivuminen, huono hämäränäkö, häikäistyminen jne. pysyväksi vaivaksi ja tosi moni on joutunut käymään korjausleikkauksessa.

Olisi kiva kuulla vielä palstalaisten kokemuksia. Menikö kaikki hyvin? Menisitkö vielä uudelleen?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laserleikkauksissa on aina riskinsä. Useimmat komplikaatiot kuitenkin johtuvat inhimillisistä virheistä ja huolimattomuudesta. Leikkausta harkitsevan kannattaa ehdottomasti varmistaa, että leikkaava lääkäri itse tekee perinpohjaisen esitutkimuksen. On kirurgeja, jotka tehtailevat leikkauksia, ja heidät potilas tapaa vasta leikkaussalissa. Kun he ovat ohjelmoineet potilaan yksilöllisen leikkausohjelman koneeseen ilman, että ovat koskaan nähneetkään potilaan silmiä, siis vain optikon papereiden perusteella, niin siinä on jo paljon mahdollisuuksia erilaisiin huolimattomuusvirheisiin. Eli pitäkää huoli, että kirurgi oikeasti käyttää aikaa teihin, ja välittää teidän yksilöllisestä tilanteestanne. 

Miten tällaisen kirurgin sitten löytää? On olemassa klinikoiden hoitotakuita kattavampi LaserTrust-laatutakuu, joka on ilmainen. Se on maailmanparannusprojekti, jossa pyritään kohottamaan koko taittovirhekirurgian alan tasoa. Tutkikaa asiaa, ennen kuin teette ison päätöksen, joka vaikuttaa pysyvästi näkökykyynne. http://lasertrust.com

Vierailija
2/41 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin operaatio 3 vuotta sitten. Optimaalinen tulos, ei haittoja.

Ennen leikkausta silmät tutkittiin tarkkaan. Useampana päivänä ravasin tutkittavana ja kuvattavana. Mieheni silmiä ei suostuttu operoimaan, koska tutkimuksissa tuli ilmi, että tulos ei olisi optimaalinen. 

Aiemmin näkö silmissä -5 ja -6.

Operaatio tehtiin Buenos Airesissa korkeatasoisella klinikalla. Silmäkirurgi puhui sujuvaa englantia. Olisiko hintaa tullut n. 600 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

Silmäleikkauksen riskit:
- pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
- pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
- näköä ei saa hyväksi edes laseilla
- epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
- kaksois- tai haamukuvat
- huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
- yli- tai alikorjaus
- leikkaus väärillä vahvuuksilla
- regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
- entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
- lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
- päänsärky (migreenin paheneminen)
- silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
- karsastuksen paheneminen
- lasiaisen samentumat
- pysyvä valonarkuus
- huono tottuminen monovisioniin
- jälkikaihi
- yliherkkyys silmätipoille
- sarveiskalvon oheneminen
- sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
- verkkokalvon vaurioituminen
- läppäongelmat
- epiteelin kasvu
- tulehdukset
- masennus

Vierailija
4/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle tehty kuusi vuotta sitten ja on ollut tosi tyytyväinen. Hänellä miinukset kuusi ja viisi. Alkuun silmät olivat kirkkaalle valolle arat ja niitä pitikin suojella aurinkolasein. Hämäränäkökin oli aluksi huonompi, mutta ei kuulema enää. Kaiken kaikkiaan ollut todella tyytyväinen ja näkö tähän asti pysynyt hyvänä. Myös naapurin rouva ollut todella tyytyväinen omaan leikkaukseensa. Tunnen viisi, jotka käyneet ja kellään ei ole epäonnistunut.

Vierailija
5/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkö (-8) korjaantui täysin eikä ole ilmennyt mitään ongelmia tähän päivään mennessä.

Vierailija
6/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Femtolasik-menetelmällä. Olen ollut tosi tyytyväinen. Alkuun oli kuivumista 2-3 kk ja hämäränäkö hiukan huononi, mutta tuo on pieni harmi verratuna siihen että pääsee rilleistä eroon! SUOSITTELEN!

Vierailija
7/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin joskus 90-luvun lopulla PRK excimer laser -leikkauksessa, vahvuudet oli -3 ja -4 luokkaa. Tyytyväinen olen ollut, silmät oli kuivat silloin alkuaikoina, ei enää. Hämäränäössä ei ongelmia mutta kirkkaat valopisteet eivät ole ihan teräväreunaisia pimeässä (tätä en koe kyllä millään tavalla haitaksi). Nykyään ei tuota excimer-leikkausta enää kai juuri tehdäkään pidemmän toimpmisajan vuoksi.

Vierailija
8/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni pieleen sillä tavalla, että näkö ei tullut toisessa silmässä hyväksi missään vaiheessa. Sen silmän alkuperäinen näkö oli -3,50 eli ei kauhean huono, mutta edelleenkään en näe sillä silmällä esim. telkkarin tekstitystä.

VTuttaa aikas lailla tämä homma, kolme tonnia kuitenkin meni. Kontrolli on 1,5viikon päästä, silloin tsekataan pääsenkö uusintaleikkaukseen.

Vierailija
9/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täysin tyytyväinen olen.Mulla kuivat silmät jo ennen leikkausta joten kostutustipat oli jo valmiiksi käytössä.

Olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin leikkaukseen, turhaan emmin.

Vierailija
10/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli miinusta 5,5 molemmissa, viime keväänä leikattiin. Hämäränäkö mulla oli alkujaankin vähän heikko, ja nyt huononi sen verran lisää että autoilu pimeässä ja märässä ei mukavaa. Kuivumista edelleen silloin tällöin mutta muuten kaikki ok. Hyvin näkyy, tosin lähinäkö ei enää ole se mikroskoopin tarkka mutt hyvin näen vielä lukeakin ilman laseja (ikää siis 47).

Vierailija
11/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun käytössä (itseasiassa jo ennen leikkausta kun oli ongelmia piilareiden kanssa). Harmittaa etten mennyt aiemmin. Näkö ennnen leikkausta -6 luokkaa.

Vierailija
12/41 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen todella tyytyväinen. Minulla ei ollut erityisen huono näkö ennen leikkausta (-2 ja -2,5), mutta kuitenkin sellainen, etten pystynyt olemaan ilman laseja tai piilolinssejä. Niitä piilareita olin käyttänyt jo 9 vuotta enemmän tai vähemmän jatkuvasti, ja silmät alkoivat saada niistä tarpeekseen. Oli usein silmätulehduksia, silmien kuivuutta ynnä muuta.

Laiton leikkaukseen suuren osan sen kesän kesätyörahoista, enkä ole päätöstä katunut! Näkö oli heti leikkauksen jälkeen hyvä ja parani vielä lisää muutaman kuukauden aikana. Alkuun piti käyttää kosteustippoja noin puoli vuotta, mutta kun ne lopetin, ei ole enää ollut tarvetta lisäkosteudelle.

Itse leikkaus tietenkin jännitti etukäteen, mutta se oli nopeasti ohi ja mukava lääkäri rauhoitteli koko ajan.

Nykyään en edes ajattele silmiäni tai näköäni, niin itsestään selväksi hyvä näkökyky on tullut. Tämä on niin ihanaa niiden pitkien silmälasi- ja piilolinssivuosien jälkeen, jolloin piti aina kuljettaa piilarinpuhdistusnesteitä mukana (ja puhdistella hankaamaan alkaneita linssejä vähän väliä), varoa laseja urheilussa, kestää linssien huurtuminen talvella...

Suosittelen :)

Vierailija
13/41 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin reilu vuosi sitten ja näen paremmin kuin aimmin silmälaseilla. Vahvuutta oli silloin -11. Hämäränäön tai häikäistymisen suhteen en ole huomannut eroa, silmien kuivumista oli alussa (mutta tosi lievää verrattuna siihen miten inhottavaa piilareita oli pitää vuosien käytön jälkeen).

Vierailija
14/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ite silmäleikkauksessa kun olin 20v. Sain silmälasit kun olin 13, mutta oon oikeestaan koko sen ajan käyttäny piilareita. Yhden vuoden jouduin käyttämään silmälaseja, koska ei enää piilarit sopinut, vaan silmät alkoivat kirvelemään samantien kun ne päähän sain. Vahvuuksia oli -2.5 molemmissa silmissä ja hieman taittovikaa. Silmäleikkaus itse oli nopea operaatio Tampereen Silmäasemalla. Toisessa silmässä meni alle 5min, mutta toisessa silmässä meni n. 30min. Minulle tehtiin SMILE-tekniikalla leikkaus. Käytin silmätippoja ahkeraan. Toinen silmäni alkoi näkemään heti seuraavana päivänä, mutta silmä jota operoitiin kauemmin, näki kunnolla vasta viikon päästä. Kävin uudelleen silmäasemalla huonon silmäni takia ja he laittoivat siihen jotain superkosteuttavia tippoja ja antoivat ohjeeksi lisätä tippojen käyttöä. Nyt on kulunut yli puoli vuotta leikkauksesta ja aion mennä kontrolliin, sillä oikea silmäni on edelleen todella sumea. Minulle on alkanut tulla migreenejä tästä syystä, että toinen silmäni saa tarkentaa koko ajan kuvaa. Silmäni kuivuvat todella paljon, joka aamu on tunne kuin olisi hiekkaa silmissä, enkä näe mitään. Asia kuitenkin korjaantuu silmätipoilla, ihan apteekinkin ilman reseptiä saatavat käy. Piilareita en pysty käyttämään enää ollenkaan. Yhtenä iltana laitoin, silmät vetivät aivan verenpunaisiksi kuivumisen takia. Annoin olla kuitenkin pari tuntia, sillä lisäsin silmätippoja ja kuivuminen loppui 10min sisään. Kun otin piilarit pois, en nähnyt katsoa edes telkkaria seuraavaan 12 tuntiin. MUTTA kaikki tämä on minusta pieni murhe siihen jatkuvaan piilareiden ostamiseen, käyttämiseen, koteloiden raahaamiseen, näön tarkastuksiin ja maksamisiin.

Vierailija
15/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kolme viikkoa sitten femtolasik-leikkauksessa. Itse operaatio oli aivan sanoinkuvaamattoman kivulias, ja jouduin pakokauhun valtaan sen kivun takia. En tiedä osasinko edes katsoa oikeaa pistettä, mutta ainakin nyt vaikuttaa, että leikkaus onnistui kuitenkin.

Tuosta kivusta ei kukaan maininnut mitään. Aivan kuin poskeani olisi murskattu ja silmääni revitty kuopastaan. Otin esilääkkeen, diapamin, ja minulla oli myös vahvempi kipulääke käytössä muuhun vaivaan. Eikä ne auttaneet mitään!

Kun olen puhunut muiden leikattujen kanssa, niin myös muut ovat maininneet kivusta. Varautukaa siis mahdollisesti elämänne kidutukseen! Tottakai lääkärit selittävät ettei satu, koska haluavat vain rahanne.

Minulla oli myös leikkauksen jälkeen todella pahaa kipua ja arkuutta silmissä useamman viikon. Tästäkään ei varoiteltu. Joka päivä töiden jälkeen oli pakko nukkua illat, että silmät sai lepoa. Myös kosteustippoja on käytettävä vähintään 2x tunnissa. Niihin menee myös rahaa noin 50e/ viikko.

Pian on kontrollitarkistus, ja selviää onko kaikki kunnossa. Ainakin silmien kuivuus on jo helpottamassa, välillä pärjää jopa kaksi tuntia ilman tippoja.

Vierailija
16/41 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä leikkauksista on liian positiivinen kuva julkisuudessa. Mieti vielä uudestaan ennen kuin menet terveitä silmiäsi leikkauttamaan. Muutama tonni on halpa hinta, mutta se voi aiheuttaa huonolla tuurilla sinulle niin paljon ongelmia, että olisit valmis maksamaan summan kymmenkertaisena, jotta saisit vanhat silmäsi takaisin.

Osa leikatuista on joutunut vaihtamaan työnkuvaansa ja jopa eläköitymään, koska eivät pysty enää tekemään vanhaa työtänsä näön lopullisen huononemisen takia.

Itse en menisi leikkaukseen jos nyt saisin valita toisin.

Vierailija
17/41 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut Smile-leikkauksessa?

Vierailija
18/41 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasik tehtynä vuosi sitten Medilaserissa. Toimenpide ei minusta ollut kivulias, vaan omituinen, epämiellyttävän ja kummallisen tuntuinen. Ei se siis sattunut, mutta oli rauhoittavasta esilääkityksestä huolimatta yksi elämäni pelottavimpia kokemuksia. Ei jäänyt traumoja, mutta en myöskään muistele lämmöllä. Mutta missään vaiheessa ei sattunut ja silmät tuntuivat hyviltä jo seuraavana aamuna. Toipuminen oli tosi nopeaa.

Näkö on erinomainen, parempi kuin laseilla koskaan (-3 ja -2,75) silmät kuivuvat hiukan helpommin, mutta silmätippoja käytän tarvittaessa paljon mielummin kuin laseja tai piilareita jatkuvasti. Omasta puolestani voin kyllä suositella.

Vierailija
19/41 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun silmäni leikattiin lasik-tekniikalla 1997. Toimenpide oli täysin kivuton, enkä edes kovasti sitä jännittänyt. Pääsin "kertaheitolla" silmälaseista. Vahvuudet ennen leikkausta olivat -10 ja -7. Leikkaava kirurgi oli yksi alan uranuurtajia maailmassa. Muutama tuttukin lävi melko pian jälkeeni leikkauksessa, ja heilläkin erittäin hyvä kokemus.

Omalla kohdallani leikkaus oli yksi elämäni parhaista päätöksistä (toki perheeseen liittyvät asiat menevät edelle)!

Vierailija
20/41 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä kaksi kertaa ennenkuin menee peruuttamattomaan silmäleikkaukseen. Omat silmäni leikattiin femtolasik-menetelmällä vuonna 2011. Toimenpide sinällään oli melko kivuton. Nyt, kun leikkauksesta on 8 vuotta, hämäränäköongelmia esiintyy edelleen. Kirkkaat valot leviävät, koen starburst-ilmiötä ja silmäni ovat varsinkin aamulla herätessä varsin kuivat. Silmäleikkaus kaduttaa vuoden jokaisena päivänä, mutta erityisesti syksyllä, jolloin hämäränäön heikkoudesta on todella harmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi