Koulunenestys ei korreloi alykkyyden tai menestymisen kanssa: niiniston keskiarvo vain vahan paalle 6. Enemman kertoo siita etta
on sellainen hikari ja open lellikki.
Kommentit (9)
Itselläni oli päästötodistuksen ka. 9.9. Ysi oli uskonnosta, vaikka sainkin kymppejä kokeesta, opettajan mielestä olin niin epäkunnioittava ja rääväsuinen, etten ansainnut kymppiä. Ja peruskoulussa käytös aina 7-8. Tämä kommentiksi sille, jonka mielestä hyviä numeroita saavat vain opettajan lellikit.
Itse olin huono oppilas, mutten varmasti tyhmä, ehkäpä alisuorituja ja turhatunut. Elämässä olen silti pärjännyt aina ihan hienosti, kiitos sosiaalisen älykkyyden & sinnikkyyden sekä hyvän muistin!
Koulumenestys kertoo kyllä älykkyydestä. Erittäin älykäs tosin ymmärtää myös sen, että ei koulumenestys ole ainoa etenemiskeino.
Oliko kyseessä lukion vai peruskoulun päättötodistus?
Yliopistoon pääseen huonollakin keskiarvolla, jos on valmistautunut hyvin pääsykokeeseen.
Huonolla peruskoulun päättötodistuksella on suurempi vaikutus. Toisaalta jatkokoulutuksen keskiarvorajat voivat olla hyvinkin matalat, jolloin sillä ei ole merkitystä.
Se, että kouluaikana on ollut huonommilla arvosanoilla ei tarkoita, etteikö olisi myöhemmin keskittynyt opintoihin paremmin.
Monet lahjakkaat ihmiset ovat kouluaikana alisuoriutujia.
Tuohon aikaan taisi vielä yo-lakki taata pääsyn yliopistoon ilman pääsykokeita?
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei olisi olemassa älykkäitä koulussa hyvin menestyneitä ihmisiä. Yhtään hyvin koulussa pärjännyttä tyhmää ihmistä en kyllä ole tavannut.
ns. akateeminen menestys (opiskelumenestys) kyllä korreloi älykkyyden kanssa, mutta älykkyys ei ole koulumenestyksen ainoa selittävä tekijä. Koulussa menestymiseen vaikuttaa monta muutakin asiaa omasta motivaation tasosta johonkin oppimisvaikeuteen asti.
Työelämässä menestyminen ja älykkyys eivät korreloi keskenään. Työelämässä menestymisen kanssa korreloi tunneälytaidot: vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot, kyky tunnistaa omia ja muiden tunteita, empatia..... yms.