työsuhdematkalippu? kuka maksaa, suostuu ja miten toimitaan
Kommentit (4)
eli tämä on vain varmaan hyvä idea joka jäätoteutumatta. onko teillä iso firma missä olet töissä
olin ymmärtänyt aivan väärin, luulin että nyt vuoden alusta automaattisesti saadaan....
Multa varmaan kysyit eli on meillä iso " firma" eli kaupungin konsernihallinnossa olen töissä. Varmaan kaupungille imago-kysymys ottaa se käyttöön.
Työnantajallehan tuosta tulee kuluja eli joutuu maksamaan puolet siitä lipusta eli ei varmasti jokainen pieni firma suostu. Toisaalta taas se edistäisi joukkoliikenteen käyttöä (ehkä), ympäristöstä välittämisen leimaa siinä mielessä firmalle jne.
Laki tuosta " verohelpotuksesta" tuli voimaan 1.1.2006 ja sen vuoksi se nyt on tapetilla ja kai aika monet miettivätkin asiaa. Lisätietoa löytyy verohallinnon sivuilta.
Siis työnantaja päättää lähteekö mukaan työsuhdematkalippusysteemiin. Sen jälkeen vasta työntekijällä on mahdollisuus haluta tai olla haluamatta sitä.
Meillä juuri selvitellään sitä töissä ja näyttää että jotta se saadaan menemään verotuksellisista ym. syistä oikein, niin työnantaja maksaa liput ensin kokonaan (eri asia sitten käykö itse hakemassa sen vai miten se tapahtuu) ja sitten se oma osuus veloitetaan palkassa.
Siis jos ajatellaan, että matkalippu maksaisi 100 euroa, niin
Oma osuus siitä on 50 euroa ja työnantaja maksaa sen toisen 50 euroa, mutta se osuus on luontaisetua eli valtio antaa uuden lain perusteella 25 euroa " verottomana" mutta veroa joutuu työntekijä maksamaan 25 eurosta. Eli jos veroprosenttisi on 20, niin maksat satasen lipusta n. 55 euroa itse.