Leikitkö lapsesi kanssa koko ajan kun olet kotona?
Vai jätätkö yksin lattialle leikkimään? Siis jos vain yksi lapsi. Välillä on tosi huono omatunto, kun en koko ajan jaksa keksiä tytölle (10kk) jotain tekemistä. Toki leikin hänen kanssaan useita tunteja päivän aikana.
Miten pitkäksi aikaa jätätte lapsen yksin lattialle leikkimään?
Kommentit (15)
toisen kanssa tein kotitöitä. Hänenkin kanssaan olin kahden, kun esikoinen oli eskarissa meidän ollessa kotona. Jälkeenpäin on vähän harmittanut, miksi puursin niin kovasti sen esikoisen kanssa. Olisi vaikka nautiskellut lehdistä, kirjoista, ompelusta ja luottanut siihen että lapsi viihtyy siinä lähelläni puuhaten omiaan, ja jos ei viihdy, ilmoittaa sen kyllä. Leiki vain, jos se on sinusta mukavaa ajanvietettä, mutta jos se tuntuu tylsältä puurtamiselta, ei siinä ole mitään järkeä.
pitäähän tässä pyörittää muukin maailma sivussa. ehkä on ihan ok ettet ole kokoajan palvelijana ja kaverina.. auttanee sitten isompana??
Muuta kuin ihan muutaman minuutin kerrallaan. En kyllä suosittele opettamaan lapselle, että äiti on perheen viihdekeskus. Tietysti tämä mun malli taitaa olla vähän liiankin minimalistinen, mutta meillä lapsi kyllä tuntuu keksivän tekemistä itsekin. Ehkä se on luonnekysymys. Toisaalta teen yhdessä lapsen kanssa kotitöitä ja näytän miten asiat toimii. Just nytkin se tuolla värkkään kuivumassa olevien jouluvalojen piuhaa muuntajaan. (Ja ei tartte hyperventiloida, muuntaja ei ole lähelläkään rasiaa). Aina säännöllisin väliajoin lapsi tulee mun luo ja sitten katsotaan ja opetellaan yhdessä jotain mitä mikäkin teen. Ja sitten lapsi painuu taas leikkimään omiaan.
OIkeasti joku leikkii monta tuntia päivässä?
Meillä ainakin mä pelaan, laulan, luen jne. mihin aikuista tarvitaan. Leikit on ihan lapsien omia juttuja yksin tai yhdessä. Näin ollut vauvasta asti.
vaan ihan lukemista tai asioiden opettelua tai tornin rakentamista ja kaatamista tai pallopeliä, siis ihan tavallisia leikkejä. Ei tyttö jatkuvasti vaadi seuraa, mutta tuntuu pahalta jättää hänet " yksin" .
ap
Ei ole hyväksi lapselle että tottuu siihen että äiti/isä tjk on koko ajan viihdyttämässä.
en oo koskaan opettanu tornin kaatamista, ja kaikki sen on osannu tehdä.. samoin kokoamisen ilman eri opetelua. tietenkin jos on kiire vauva-kerhoon elvistelemään että meidän jannicca osaa jo tehdä tornin ja on vaan 4,5kk niin pitäähän niitä treenata kovastikkin..
Noita juttuja juuri tarkoitinkin tuolla leikkimisellä! Kun lapsi on vasta 10kk, niin ei hänellä mitään varsinaisia leikkejä ole. Olen lapsen seurana lattialla, ja sitten yhdessä katsellaan leluja tai kirjoja, lauletaan jne. Ja isi hassuttelee sitten vielä omat juttunsa tytön kanssa...
ap
Sinäkin ymmärsit nyt aivan väärin!
ap
tunteja leikkiä lapsen kanssa ja viihdyttää.Ekan lapsen kohdalla usein viihdytetään lasta kovasti,toisen lapsen tultua ei sitä aikaa niin jää.Arjen askareisiin mukaan vaan.Meillä esikoinen vaatii kovasti viihdyttämistä,kun pienenä jo tottui siihen.
En todellakaan leikki koko aikaa!!!
Kysymys ap. kuka teillä tekee ruuan, siivoaa, pesee pyykin jne???
Kyllä lapsen pitää oppia viettämään aikaa yksinkin! Koska joutuu aikuisena elämässä varmasti monesta asiasta selviämään ihan yksin, ei aina joku voi olla kaverina.
Meillä lapsi taas ei ole koskaan viihtynyt yksin ja se on tosi rasittavaa, kun lapsi koko ajan kulkee perässä ja pyytää leikkimään, ei halua osallistua kotitöihin, vaikka pyytää mukaan ja yrittää ottaa hänet mukaan. Tekee vain " kolttosia" eli hakee mun huomiota, että lähtisin leikkimään....
Että olkaa tosi tyytyväisi te joiden lapset viihtyvät yksin.
Teen kotihommat sillon kun mies on kotona.
ap
tehdä ne kotihommat muksun kanssa päivällä, sit voisitte iltaisin tehdä jotain mukavaa yhdessä. Liika virikkeellisyys tekee lapsesta onnettoman. Annan lapsen löytää itse leikin riemu, OSATA itse.
Sinun tehtäväsi on olla lähellä, vastata viesteihin ja huomioida, muttei suinkaan tarvitse touhuta koko ajan lapsen mielen mukaan. tuo on sitä curlingia.