Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko esikoulu pakollinen nykyään? miksi pitäisi laittaa jos ei ole?

Vierailija
23.01.2006 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii omatoimiseksi. Oppii kellon. Kirjaimet yms.

Vierailija
2/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kai ajattelee, että ilman sitä ei muka koulussa pärjää (mikä ei ole totta) taikka sitten syyt ovat sitä sellaista, että kaikki lapsen kaveritkin menee, taikka että sieltä saa seuraa ja virikettä.

En laittaisi itsekään lastani eskariin.

Koulukaan ei muuten ole mikään pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Elä yleistä, mä en eskaria käynyt kakarana ja osasin enemmän ekaluokalla kuin muut. Opin lukemaan ja kirjoittamaankin nelivuotiaana.

Vierailija
4/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ollaan miehen kanssa kotona - minä lasten kanssa, mies kotona töissä.

Onko eskarissa opetussuunnitelma, johon voisi tutustua ja katsoa itse, että lapsella on kouluunmenoon tarvittavat taidot?

Vierailija
5/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapselle se ei siis ole pakollinen. Meidän lapsista ei ole yksikään käynyt kunnan eskaria, vain seurakunnan kerhon, eivätkä he olleet koulussa millään osa-alueella muista oppilaista jäljessä. Koulumenestys on kaikilla ollut loistava ja he ovat kilttejä ja sosiaalisia. Myös opettajien mielestä.

Vierailija
6/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskassa opetellaan tekemään numerot ja kirjaimet, lukemisen alkeet l. äänet ja pientä laskemista. Meidän tytöllä oli ainakin ihan jo koulukirjan näköinen eskakirja. Jos ei olisi eskaria käynyt, olisi tosiaan muista aika paljon jäljessä, sillä meidän tytyön luokalla (nyt ekalla) noin puolet osasi lukea jo kouluun mennessä sujuvasti.

Opettaja kertoi vanhempainillassa syksyllä, että tod. näköisesti jouluun mennessä jo kaikki osaavat lukea ja tämä lienee toteutunut. Jos ei ole käynyt eskaa ja aloittaa lukemisen harjoittelun opettelemalla kirjaimet ja sitten vielä äänet (enää ei tavata siten kuin 70-80 -luvuilla syntyneiden kouluaikana), niin kyllä siinä on melkoinen kiriminen muihin nähden. Sama pätee kirjoittamisessa ja matematiikassa.

Itse laittaisin lapseni eskariin ehdottomasti, jos olisin uudelleen siinä tilanteessa. Ja sehän on sitä paitsi ilmainen, joten ei pitäisi olla rahastakaan kiinni.

Vierailija
7/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(olen itse pph ja siksi lapsi kotihoidossa)Tietysti käynyt seurakunnan kerhossa 2 krt viikossa muuta ajattelin että oppii eskarissa sitten isompiin ryhmiin ja ruokailuihin yms. kuin kotona on tottunut. Ei olekoulu sitten niin iso muutos.

Vierailija
8/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että oppisivat tuntemaan ne lapset joiden kanssa menevät ekallekin. Täälläpäin kyllä kaikki menevät eskariin, joten kyllä omat lapseni olisivat auttamatta " ulkona" jos eivät eskaria olisi käyneet! Lisäksi ovat aika ujoja, joten ryhmään tuleminen ulkopuolisena voisi olla rankkaa.

Muistan ikuisesti miltä tuntui tulla ekalle tuntematta ketään. Kaikki muut lapset olivat olleet tarhassa 5-vuoden iästä lähtien, minä olin kotihoidossa. Mulla kesti vuosi ennen kuin opin olemaan ryhmässä:(. Riippuu varmasti lapsesta, mutta omat lapseni ovat itseni kaltaisia ja siksi menevät varmasti eskariin!

Vierailija
9/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eskahan ei ole sama kuin kokopäivähoito. Eskaa oli meidän tytöllä ainakin vain tiettyinä päivinä pari tuntia. Ja kyllä, opetussuunnitelma oli ainakin meidän päiväkodissa.

Vierailija
10/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitäisi jo aiemmin opetella, vai eikö koulussa sitten nykyään enää opetetakaan missä on ruokala?

Vierailija
11/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiopetusta määrittää opetussuunnitelma valtakunnallisella tasolla.

Kunnilla on myös omia ops:ia, usein alkuopetuksen kanssa yhteisiä.

Lisäksi päiväkodeilla on vielä omia, talokohtaisia suunnitelmia.

Paikallisissa suunnitelmissa voi olla eroja, esim. jossain korostetaan

taideaineita tms. kaikkia kuitenkin sitoo valtakunnallinen ops.

Sen löytää verkosta vaikkapa opetushallituksen tai Stakes:in sivuilta.

Paikalliset tietysti kunnan omilta sivuilta.

Esiopetus ei ole vielä koulua, vaan leikinomaista tutustumista ympäristön ilmiöihin ja lasta lähellä oleviin asioihin. Miksi sitä pitäisi pelätä?

Vierailija
12/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, että opetetaan kirjaimia ja lukemista sekä numeroita ja laskemista kun ei osata muuten käyttäytyä, eikä kuunnella ohjeita. Jos lapsi on normaali ja pystyy keskittymään ja toimimaan ohjeiden mukaan niin ei sinne eskariin tarvi mennä. Mutta jos meinaa olla ongelmia lapsen kanssa. Tyyliin, ei pysy ruokapöydässä, ei mene nätisti nukkumaan, ei pue kaikkia vaatteita itse eikä pysty sanallisten ohjeiden saattelemana tekeen pikkujuttuja niin sitten eskariin harjoittelemaan.

Vierailija
13/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko ihan tosissasi?!?

Vierailija
14/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän lapsi oppii tuntemaan samanikäisiä lapsia. Ei ainakaan sitten ole niin vaikeaa aloittaa ekalla kun jo tuntee muutkin. Ja kyllä sitä ryhmässä toimimista on tosi hyvä harjoitella.

Vierailija
15/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eskaria tarvitse käydä siksi, että lapsi oppisi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Ne taidot voi opettaa ihan kotonakin.

Vierailija
16/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole kyse. Vaan jos muu perhe on kotona, niin miksi lapsi pitäisi lähettää eskariin pois kotoa, jos sen voi tehdä vasta vuotta myöhemminkin. Käydään kyllä yhdessä kerhossa, ettei olla ihan mökkiytyneitäkään. Ja täällä ainakin eskari on päiväkodissa, joten ei se koulu ole sitten eskarin jälkeen sen tutumpi paikka kuitenkaan.

Vierailija
17/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti meidän esikoinen kävi eskaria ja nuorempi on siellä nyt. Molemmat osasivat valmiiksi esim. lukea ja kirjoittaa ja tietomäärä kummallakin on melko iso.

Meillä lapset ovat olleet koko ajan kotihoidossa, joten ajattelimme, että on hyvä vähän opetella jo olemaan ilman vanhempia ja oppiihan siellä eskarissa tuntemaan oman tulevan koululuokkansa ja vähän jo opettajaakin ja koko koulun opettajia ja itse koulua. Meillä siis eskari on koulun yhteydessä.

Eihän siellä eskarissa ole pakko käydä joka päivä, meillä esikoinen kävi syyslukukaudella vaan kahtena päivänä, keväällä kolmena. Samoin toimitaan nyt nuoremman kanssa. Asiasta on sovittu eskariopen kanssa.

Kummallakaan lapsella ei ole ollut vaikeuksia sopeutua eskariin, eikä vanhemmalla kouluun. Ellei oteta lukuun pitkästymistä esim. äidinkielen tunneilla.

Vierailija
18/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se on hyvä, että opetetaan kirjaimia ja lukemista sekä numeroita ja laskemista kun ei osata muuten käyttäytyä, eikä kuunnella ohjeita. Jos lapsi on normaali ja pystyy keskittymään ja toimimaan ohjeiden mukaan niin ei sinne eskariin tarvi mennä.

Ja todellakin yleensä eskarissa ja koulussa suurin osa ajasta menee valitettavasti erilaisten häiriöiden selvittämiseen, eikä itse oppimiseen.

Siksi meillä tehdään sellainen ratkaisu, että neljä lastamme tulevat käymään ensimmäiset luokat kotikoulussa. Ei mene aikaa epäolennaisuuksiin, vaan opetellaan ihan oikeita asioita oman mielenkiinnon mukaan omassa tahdissa (ei siis minkään keinotekoisen opsin mukaan), ja muu aika jää leikille ja harrastuksille.

Ja siitä sosiaalisesta puolesta, meillä ainakin riittää ryhmässä toimimista ja sosiaalisia suhteita ilman kouluakin. On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan kotikoulua käyneet lapset toimivat paremmin ryhmässä kuin tavallisessa koulussa olleet (jotka usein oppivat vain kyynärpäätaktiikkaa ja nokkimisjärjestystä).

Vierailija
19/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi kävi seurakunnan järjestämässä eskari-kerhossa kahtena päivänä viikossa. Eskari-kavereista vain yksi on nykyään samassa koulussa. Silti lapsella on iso liuta kavereita omalta luokalta ja myös ylemmiltä luokilta. Hän on myös erittäin sosiaalinen ja pärjää loistavasti koulussa. Lapset on lapsia! Eivät he ajattele että eivät saa kavereita jos eivät käy eskaria. Aikuiset niin tekee. Normaali terve lapsi kyllä pärjää koulussa ilman eskariakin! Ihan varmasti eikä jää kyllä paitsi yhtään mistään!

Vierailija
20/27 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, kuin ap (?) olisi lähettämässä lastaan kauas pois,

eroon vanhemmistaan pitkäksi aikaa.

Etkö ole valmis katkomaan napanuoraa? Kumpi pelkää eroamista,

sinä vai lapsi?

Kyse on sentään max 4 h/pv.

Ajattelet varmasti lapsesi parasta. Vaikka kääntäisit itsesi mihin asentoon tahansa, et voi korvata toisten samanikäisten seuraa ja

ryhmäytymistä, säännöllistä ja pitkäjänteistä yhteistoimintaa.

Se taito kun on lapsellasi repussa koulun alkaessa, hän tulee pärjäämään varmasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi