O-O-O Marrasten uusi viikko! O-O-O
En ainakaan löytänyt vielä pinoa...
Mitäs teille kuuluu?
Meillä vieteltiin eilen " nimiäisiä" . Olikin oikein hauskaa! Tykkään hirveesti leipoa, joten oli kiva tehdä kakkua ja piirakkaa ja vielä keksejäkin :) Virkisti kummasti oloa pakkasviikon jälkeen, joka olikin aika hiljainen (siis sosiaalisesti). Keksin vasta eilen lykätä vauvelin autotalliin nukkumaan vaunuissa - ja tepsi! Yöuniksi tuntuu vakiintuneen 5+3+2h, ja nukahtaminen iltaunille on rauhoittunut. Näin jos jatkuu, niin mukavasti mennään!
Ystäväni sai viime viikolla vauvan, ja voi että, kun oli pieni! Oma pian tasan 2kk vanha poitsukka tuntuu oikein vonkaleelta!
Joko teidän vauvat hymyilevät kovasti?
Se on kuulkaa tammikuu kohta ohi, helmikuu hujahtaa " hetkessä" ja sitten ollaan jo kevään puolella! Vielä kuitenkin lumisateisin terveisiä kaikille! Jaksamista kaikille!
Näätä77 & poitsu lähes 2kk
Kommentit (85)
niin että rytmit.. juu oli ja meni, nykysin on pojalla kiva tapa YLLÄTTÄÄ äiti joka pv erilaisella päivärytmillä. Eilen heräsi klo 12 ja tänään 6.30, että on eroa( on eroa kyllä nukkumaan menoajoissakin 22-01)noh ei jaksa yleensä ensimmäisen heräämisen jälkeen olla hereillä ku tunnin ja sit otetaan päikkärit 3h(jotka siis tänään 8-11)ja sit loppupäivä menee jonkimoisesti rytmillä tunti hereillä 5-45min unta,aika rankkaa se on ku on koko illan " käsissä" toi tenava. Onneksi mies on illat myös pääsääntöisesti kotona, jotenka meitä on kuitenkin kaksi Teemua viihdyttämässä. Ja sitten yöunille asettuminen on ykx suurensuuri taistelu, vaikka kuinka yrittäs iltatoimista tehdä rutiinia niin ei auta ei, hän nukkuu sillonko nukkuu...
Sunnuntainakin asettui klo 22 nukkumaan ja me jo huokaistiin että jipii menipä tämä hienosti, vaan annas olla 22.30 heräs pirteenä ku peipponen ja sitten vaan herra hymyhuuli naureskeli ja jutteli 00.45 asti vaikka mitä tehtiin(onhan se kivaa ttä pojalla on hauskaa mutta..
Muuten meillä sujuu suht kivasti täällä päivät ollaan kaksin ja opetellaan uusia asioita..hihkumaan ja kiljumaan mm. kädet menee myös suuhun ja peukut toimii tutin korvikkeena. Päätään kannattelee jo upeasti(kanatteli jo hienosti heti syntymästään lähtien)ja niitä hymyjä niitä riittää. pari kertaa on onnistunut kääntymään selältään vasemmalle kyljelle, mutta se lienee sattumaa...
lapsenhoitoon mies osallistuu(ainakin pyydettäessä)ihan mielellään(tosin hieman tuntuu vierastavan asiaa ku ei osaa tulkita lapsen tarpeita) mutta yöheräämiset on täysin mun vastuulla, en tii mimmonen pommi miehen lähellä pitäs räjähtää että heräis mutta kertaakaan ei ole lapsen itkuun heränny(työssäkäyvälle tietty hieno asia)ja sit jos sen potkii hereille niin sillä menee useempi minuutti siihen että on toimintakykyinen joten ite oon siinä ajassa jo sataan kertaan vaipat vaihtanu. viikonloppuaamuisin saan sitten minä nukkua :))! mutta muuten kodinhoitoon mies osallistuu loistavasti ja esim. kaupassa en oo käyny kertaakaan synnytyksen jälkeen :))))
nyt on mentävä nälkäinen lapsukainen vaatii omaansa...
Olipas ihanaa lukea, että meillähän on ihan ¿normi¿vauva :)
Samat tissitakiaiset, rytmit, nyrkin syömiset, tutin/tuttipullon inhoamisethan ne näyttää olevan teillä muillakin, ihanaa, kyllä helpotti!
Avent rintapumppukeskusteluun kannan sen verran kortta kekoon, että mie kävin ostamassa Emma rintapumpun, joka on ainakin ihan saman näköinen kuin tuo Aventin pumppu mutta makso vaan 28 egeä Lastentarvikkeessa. Ja on ku unelma! Mulla on myös se Ainun käsikäyttönen pumppu mutta sehän on niin syvältä sieltä ja poikittain, että eihän sillä lypsä hullukaan!! Mutta tosiaan, en ole koskaan kokeillu tuota Avent-versiota mutta tuo Emma on ollu kyllä ollu tosi hyvä.
Mie joudun lypsämään lähinnä aamuyöllä ku neiti syö vaan toisesta tissistä ja toinen on ku ilmapallo täynnä. Ja jos yrittää vaihtaa välillä tissiä niin ei onnistu, neiti nukkuu niin jo sikeästi ettei aloita imemistä uudelleen.
Niille jotka kaipailivat niitä maidontuotannon lisäämisvinkkejä, niin tietty tuo yölypsy on mannaa , piimän ja oluen (kotikalja tai ykkönen) juonti ovat toimineet mulla hyvin. Ja levätä pitää! Sittenhän on vielä olemassa sitä imetysteetä, mutta sitä en ole kokeillu, mutta jossain luki että kaikki samat aineet, jotka vilkastuttavat aineenvaihduntaa auttavat myös maidontuotannossa eli ainakin persilja, basilika ja fenkoli... kahvi taas puolestaan ¿kuivattaa¿ kuulemma.
Neeta: meillä ei vielä ole puhjennu hammas, mutta alaleuassa jo paistaa valkoinen läntti ja kuolaa tulee niin että kohta täytyy ripustaa sanko kaulaan ;) Eli eiköhän se naskali kohta meidänkin neidillä ole (tissi parat!)
Ihana, lauha ilma. Neito vetelee partsilla jo kolmatta tuntia unta. Joku kyseli niistä rajoista ja ajoista, niin mie olen pitäny n. -20 pakkasrajana ja yli -15 asteilla käyn useamman kerran kokeilemassa poskia. Laitan harson kaksinkerroin vaunun aukolle ettei niin pääse se kylmä ilma iskemään. Hyvin on menny, mutta esim sunnuntaina kun oli ihan liikaa pakkasta, laitoin haalarit päälle ja vaunuun, vaunut makkariin ja ikkuna auki ¿ hyvin meni 3h. Mutta me asutaankin kerrostalossa eikä makseta lämmityksestä ¿ ainakaan suoraaan.
Tuulella ei pitäis olla mitään merkitystä, vaunuihin ei tuule sisälle. Ja tuuli kivasti heiluttelee vaunuja...
Kyllä nämä nykyajan miehet taitaa osallistua vauvanhoitoon ja kotihommiin paljon herkemmin ku ennen. Minun isä ei ainakaan tehny mitään kotihommia ¿ ei se varmaan ois ees osatakkaan! Mutta isä olikin vuosimallia -34. Tämä minun ukkeli kyllä puuhastelee kaikkea ja on innokas hoitamaan tyttöä. Yöllä en raaski herättää ja miksi herättäisinkään kun ei se voi tehdä mitään, täysimetyksellä kun mennään. Mutta sen verran täytyy ¿murista¿ että silloin marraskuussa kun isyyslomalle jäi niin oli aivan ihana, touhus aivan pyytämättä... nyt joutuu jo vähän vihjailemaan että *köh köh* pitäiskö vaippa vaihtaa...
Mutta nythän tästä tulee romaani...
Toukkis ja Pinja melkein 2½kk
Länsi-Helsinki
Yritän jotain keretä,tyttö nukkuu ulkona...
Meillä rytmit on suunnilleen näin..herätys 9.00,päikkärit 11.30-14.00,17.00-19.30,illalla pikkutirsat vielä ja päivälläkin välillä 15min unia.Nukkuun alkaa illalla kymmenen aikaan ja syötöt 4.00,7.00 ja niin on jo aamu.Vaippoja en vaihda kun vasta aamulla kun silloin tuntuu tarpeensa vasta tekevänkin (lue:kainaloita myöten kurassa).
Imetys onkin sitten oma numeronsa.Mulla oli molemmissa tisseissä rintatulehdus noin kuukausi sitten ja mieslääkäri määräsi sellaisen antibiootin etten voinut imettää koko viikkona.Niimpä lypsin kolmen tunnin välein (aventin pumppu saa suuret kiitokset) ja heitin maidot viemäriin ja tyttö söi nannia pullosta.Kumpa oisin tiennyt että on niitä antibiootteja jona aikana saa imettää..grr...siihen asti imetys sujui tosi hienosti mutta sen jälkeen olen usein joutunut lypsään maidon pulloon kun neiti saa kauheita raivareita noin 5 min. imemisen jälkeen ja sinäkin aikana kädet vispaa hullun lailla.
Voiko 2,5 kk ikäinen vauva imeä maitoo jo tarpeeksi 5 minuutissa kun välillä kun annan vielä pullosta imetyksen päälle niin syö vaan 20 ml,joskus uppoo 60 ml:kin...ärsyttää kun tississä ois maitoa kun toinen vaan imis niiin ei tarvis aina olla lypsämässä.
Meillä on tänään yhdeltä neuvola,saas nähdä paljonko tyttö on jo kasvanut,mielenkiinnolla odotan.
Ristiäisiä vietimme vkl:na ja nimeksi tuli Anna.Anna on kova jutteleen,myös nallelle sillä on kovasti juttua kerrottavana,välillä kiljahtelee ja naureskelee ääneen...tosi suloista :) äidin sydän on ihan viety.Vielä ei käänny minnekään suuntaan ja mahalla ei viihdy ollenkaan.Päätä kannattelee kovasti.Nyrkit on alkanut kiinnostaan ja niitä saattaa kattella ja heilutella naaman eessä pitkän aikaa mutta suuhun ei nyrkkiä laita...tutti taitaa olla parempi :)
Mies osallistuu hienosti Annan hoitoon ja on ihan onnellinen tytöstään,tyttökin monesti rauhottuu paremmin isänsä sylissä ja kovasti kertoilee meidän päivän kuulumisia.
Mutta nyt pitää alkaa syöttöpuuhiin kun neiti heräs ja ettei kiukuttelis sitten neuvolassa.Kauheeta järjestelyä tää lähteminen jonnekin..
Hyvää päivänjatkoo äideille ja vauvoille!
Terkuin:äityli ja Anna kohta 2,5 kk
Tänään jouduin käyttämään tyttöä lääkärissä, kun kuulosti niin pahalta hengitys. Rohisee kamalasti ja limaa kurkussa. Valitettavasti ei mitään poppakonstia saatu sieltä avuksi, mutta helpottihan ainakin vähän omaa oloa, kun on tutkittu..
Tosi paljon olen nauttinut tästä vauva-elämästä, mutta nyt taitaa meillä olla tuon kohta 5 v. esikoisen kanssa joku kriisi meneillään.. :( Ilmoitti tänään, että hän ei enää rakasta minua, tykkää vain! Pakko myöntää, että viime aikoina olen joutunut ärisemään melko paljon hänelle. Kun tuntuu, että samasta asiasta saa sanoa kymmenen kertaa, eikä mitään tapahdu ( syömiset, pukemiset ym., ym.). Onkohan se näin, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä, kasvatusalalla kun olen.. ;) No, ei ihan tämän palstan asiaa, mutta pakko purkautua..Onneks huomenna on taas uusi päivä!
Elämä on aikalailla IHANAA!!! Mies tahtoo pikku nelkun ja mäkin oon jo pikku hiljaa lämmenny asialle...Ehkä vois jättää asian luonnon käsiin, tulee jos tulee.
Meillä tyttö sai nimeksi SONJA MARIA ANNIKKI, 15.1 kastettiin.
Sonja on aina ollut varsin kiltti ja hyvä uninen, bravuuri on päikkärit, yl nukkuu 12-15 tai 16 mut eilen nukku 12-18!!:o) Yöt menee kanssa mielestäni mukavasti, nukahtaa myöhään (äitiinsä tullu) n.24, nukkuu noin 5-6, sit syö ja sit joskus syö klo 8 mut jatkaa uniaan jopa 10.30 asti..
Mies osallistuu Sonjan ja muiden hoitoon kun on kotona..rekkamies ku on paljon poissa.
Lupaan aktivoitua tässä kirjoittelussa!!!Onko muita jotka harkitsevat lasten lukumäärän lisäystä?
Hormoonihirviö kera lasten