Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

yli 4 kk vauvojen täysimettävät äidit

23.01.2006 |

Kuinka usein vauvanne syövät päivällä ja yöllä?

Minulla 4 kk tyttö, jolla painoa hitusen yli 8 kg ( huomenna 4 kk neuvola ). Ollaan ihan täysimetyksellä. Meillä päivisin syödään 2 tunnin välein, nyt vauva ollut flunssainen ja olen imettänyt jopa puolentoistatunnin välein. Siis tietenkin suunnilleen. Vauvalle riittää maito yhdestä rinnasta kerrallaan. Öisin syödään yleensä 2 kertaa. Nyt viikonloppuna oli todella hulinayöt ja rintaa piti tarjota jopa tunnin välein.

Oltiin juuri parituntia ulkona esikoisen ( 2v ) ja vauvan kanssa ja kotimatkalla vauva rupesi kovasti itkemään ja nälkä yllätti. Ajattelinkin, että tiheneekö nämä syöttövälit tästä vielä kun ikää tulee? Haluaisin kyllä täysimettää sen 6 kk, mutta en esikoisen kustannuksella. Haluan toki " viettää aikaa " hänenkin kanssaan. En tiedä ilmaisinko asiani nyt ymmärrettävästi...

Minsku

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi olisi voinut olla minun ;-).

Täsmälleen samojen asioiden kanssa täällä itse painin. Tilanteesi on lähes identtinen kanssasi kaikin puolin; minun vauvani on nyt reilut 5kk ja esikoinen 2v ja 2kk. Voit uskoa, että melskettä riittää.

Ensinnäkin, onnittelut noinkin pitkästä täysimetyksestä, se on tosi hienoa ja etenkin kun ei pysty enää pelkästään keskittymään vauvaan, vaan elämä on tasapainoilua ja ajoittain huonoa omatuntoakin näiden kahden pikkuisen kullanmurun välillä...

Meillä oli juuri tuolloin 4kk iässä tiheän imuttelun kausi, joka kesti muutaman päivän. Sama juttu nyt. Mennyt viikko on ollut sellainen, että tosiaan 1.5-2 tunnin välein on syöty päivällä ja yölläkin 3 kertaa. Yksi yö taisi olla vieläkin risaisempi, mutta syöttökerroissa ei silloin enää pysy itse perässä, kun elämä on yhtä sumua yöaikaan.

Tyttö syö siis pääosin yöllä tuon saman kuin sinullakin, kaksi kertaa, eli n. klo 00-01 ja sitten 4-4.30 suurin piirtein.

Tämä nyt ollut tiheä imuttelu on rauhoittumaan päin, nyt on taas kaksi päivää mennyt tasaisesti ja imetysvälit ovat päiväsaikaan pidentyneet ad 3h, ei sen enempää kuitenkaan. En uskokaan edes, että rintaruokinnalla olevat vauvat ainakaan päivällä pitävät tuon pidempiä syömistaukoja (elleivät esim. nuku sikeästi ulkona).

Itselläni tuli välillä vähän epäuskoakin menneellä viikolla, kun tyttö jäyti jopa molemmat rinnat samalla syötöllä, tätä hän ei yleensä tee. Rinnat tuntuivat tyhjiltä ja kiinnitin huomiota riittävään omaan juomiseeni ja kas, nyt rinnat tuntuvat taas imettävän naisen rinnoilta kun maitotilaus on asetettu uusiin kuosiin...

Meillä on ylihuomenna painokontrolli neuvolassa. 5kk neuvolassa oli pieni suhteellisen painon notkahdus, joka tuli nyt ensimmäistä kertaa. Tosin pituutta oli tullut reilussa kuukaudessa 4.8cm joten ihmekös tuo että paino laahautui vähän jäljessä... En kuitenkaan usko, että aloitan kiinteitä vielä vaikka SUHTEELLINEN painokäyrä näyttäisi mitä. Vauva on tyytyväinen ja niin minäkin.

Eli, öh, vastausta sulle: uskon, että imetysvälit teilläkin pitenevät. Vauva on voinut tankata sinusta immuniteettia itselleen " tajutessaan" tulevansa flunssaiseksi, ja tiheän imun kausia näköjään on yksilöllisesti kaikilla. Täysimetys ad 6kk on suositus ja siihen tulee pyrkiä OMIEN voimavarojen puitteissa.

Niin, sitä piti vielä sanomani, että ainakaan meillä ei kiinteiden aloituksella ollut mitään vaikutusta esikoisen risaisiin öihin (aloitin iltavellin 5kk iässä, perunan 6kk iässä). Vasta unikoulu 7kk ikäisenä korjasi lukuisat yösyötöt. Tyttö on ollut tosi hyvä nukkuja.

Sitkeyttä, jaksamisia, talven jatkoja sinulle, toivoopi Tiiti74 pesueineen

ps ja ihan hirveä kasvuhan tytölläsi onkin ollut! Herrajumala yli 8kg! Meidän typy syntyi pienenä rv 37+3 istukkavajaatoiminnan vuoksi, pit 42.6cm ja painoa 1920g, nyt 61.9cm ja 5730g...

Vierailija
2/4 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

meidän tytöllä ikää on 5 kk ja 1 vko. Noin neljän kuukauden ikään saakka syöttövälit olivat päivällä 2 tuntia (paitsi päiväuniaikaan pidempi väli), mutta neljän kuukauden jälkeen välit on pidentyneet 3-4 tuntiin. Yöllä syöttövälit on 4-6 tuntia, eli kaksi kertaa yössä syödään. Tyttö painoi viime viikolla neuvolassa 7,5 kg. Syö kerrallaan aina vain toisesta tissistä ja ateriointi tapahtuu hyvin nopeasti, max. 5 minuutissa. Itse venytin syömisvälejä pikkuhiljaa pidemmiksi, ensin vartin sitten puolituntia jne... Ehkäpä teilläkin ruokailuvälit pitenee päiväsaikaan vielä. Yösyönneissä meillä menty takapakkia, pienempänä söi vain kerran yössä.

t. neilikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin poikaamme lähes 7kk täysimetyksellä. Tuossa 4k iässä syöttövälit olivat sen 2 h. Noin 5kk iästä alkaen ne pitenivät noin 4 tuntiin. Kerralla poika on syönyt aina (lukuunottamatta tiheänimun kausia) vain yhdestä rinnasta. Yöllä poika söi myös pari kertaa

Tuosta pienestä painon notkahduksesta meidän neuvolassa sanottiin, että pitkään täysimetetyillä lapsilla voi tulla notkahduksia paino ja pituuskasvussa, se on täysin normaalia. Meillä tuli myös (kuten jollain muulla tässä pinossa) välillä huimia pituuskasvu pyrähdyksiä, silloin ei paino noussut niin paljon. Saikoihan tuosta mitään selvää.

Siis ap:n kysymykseen; teilläkin todennäköisesti syöttövälit pitenevät.

T:M& poika 8kk

Vierailija
4/4 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 4 kk ja 3vkoa. Päivisin syö 3-5 tunnin välein, riippuu kuinka pitkiä päikkäreitä nukutaan. Kun herää niin rintaa ja kun nukkumaan niin rintaa. %- 10 min kerralla ja yksi rinta riittä kahdelle kerralle.Yöllä nykyisin kaksi kertaa joskus kerran.

Poika ei syö tuttia, joten joskus rinta öisin vain tutin korvike, että saa unesta paremmin kiinni. 3 kuukauden iässä oli tiheän imun kausi. joka jäi reiluksi kuukaudeksi päälle. Joten öisin noustiin lutkuttamaan tissiä 4-5 kertaa.

Iso siskko on 2v ja 3kk joka söi 3 kk:n iässä perunaa ja muita soseita ja 4 kk:n iässä ainoastaan tuttelia. Joten niin näissä on eroja. Taisi olla harjoittelu kappale.