~~~SYYSKUISET UUTEEN VIIKKOON~~~
Kommentit (35)
Laitoin googleen hakusanaksi minilattarit ja sieltä löysin meille sopivan paikan. Katsoppa sieltä.
minilattareissa Motivuksen tiloissa Helsingissä. Oli kivaa, mutta rankkaa, poikani oli silloin aika iso jässikkä ja painavaa kantaa letkeän musan tahdissa.
Meillä on ollut erittäin outo päivä: vauva nukkui aamulla klo 10-14.30 ja nyt nukkuu toisia päikkäreitä; laitoin ulos vaunuihin klo 16. Eli tänään ollaan nukuttu lähes 7 h päikkäreitä. Mielenkiinnolla odottelen yötä.
Meillä oli tänään korvien jälkitarkastus ja onneksi kaikki oli ok!! Tilasin ajan oikein korvalääkärille kun aiemmin käytiin vaan yleislääkärille kun oli kaikenlaista vaivaa (rs-virus).. Vaikkua joutui putsaamaan taas pihdeillä ja imulla ja tyttö huusi tietysti ihan hulluna.. No onneksi rauhoittui nopeasti eikä ollut enää niin hysteerinen kuin viimeksi kun rönkittiin!
Ja mä olin viikonloppuna pisimmän pätkän pois tytön luota mitä olen ikinä ollut, 7 tuntia!! Hyvin meni kuitenkin, isi oli saanut hyvin syötettyä pullosta ja täällä oltiin jo yöunilla kun tulin! Mulla vaan meinasi tissit jo räjähtää loppuillasta ja sitä alkoi jo odottamaan koska pääsee kotio purkamaan niistä painetta.. Ja pumppasinkin heti liikoja pois kun kotio pääsin, 70 ml tuli hetkessä :) Teki kyllä mulle ihan hyvää olla pois, huomasi ettei sitä niin korvaamaton ole ja mukava saada muutakin puhuttavaa kuin vauvajuttuja.. Mieskin jo välillä täällä sanoo että nyt et mene sinne vauvasivuille, heh heh... Varmaan mulla puheenaiheet vähissä tätä nykyä :)
Tyttö on ollu aika kärttynen tässä viime aikoina mutta luin että niin oli jollain muullakin?! Jospa tääkin olis joku vaihe...?? Yöllä on myös tosi levotonta, viime yönä heräiltiin varmaan tunnin välein, eikä tissikään aina auttanut.. Puhhuh, ajattelin ensi yönä kokeilla muitakin rauhoitustapoja kun tissi. Onko hyviä vinkkejä?? Kanniskelu ja hyssyttely? Taidan alotella niitä kiinteitä jo ennen 6 kktta mutta koitan kitkutella vielä vähän aikaa..
No niin kohta täällä herätään..
palataan taasen!
äiti ja tyttö (kohta 4kk)
Heipparallaa kaikki!
Ihana oli päästä tänään ulos! Aah, että teki hyvää!:) Oli jo tulossa hulluksi olla vaan sisällä.. Käytiin sitten tytön ja mun siskon kanssa hieman shoppailemassa.. ostin Amiralle pari uutta ruokalappua ja itselleni jumppapallon että saisi vähän jumpattua ja kiloja karisemaan..:)
Galluppeihin: Meillä syödään ammupaivästä n. 11-12 vihannessosetta (nyt maisteltu porkkana ja peruna) ja iltapäivästä n. 16 jonkinlaista hedelmä- tai marjasosetta (nyt on meisteltu luumu ja omenamustikka).
Tarpeellisimmat tavarat on ollu vaunut ja tutti ja turhin.. hmm... ollaan kyllä käytetty kaikkia tavaroita jotka ollaan hankittu.. no ehkä jotkut vaatteet kun niitä on lahjaksi tullut niin paljon ettei ehdi kaikkia käyttää. ja maidonkerääjä kun mulla se maito loppui ' ' kesken' ' .
Mutta nyt pitää mennä hieman jumppaamaan, loikoilemaan ja katsomaan pian alkavia täydellisiä naisia!:D
Hyvät illan jatkot!:D
Iida-Ilona ja Amira 4kk +viikko
Koukussa siihen totally! Onneks en näemmä ole ainut :).
Meillä on nyt siis pari viikkoa nukuttu levottomasti ja viime yö olikin sitten ihana yllätys, kun syötiin 20, 24 ja vähän vaille 5. Tosin tuttia piti pari kertaa laittaa, mutta auttoi heti. Aaaaah, unta. Täytyy vaan hattua nostaa teille, jotka olette koliikkivauvojen tai muuten " vaativimpien" vauvojen kanssa monta kuukautta jaksaneet! Itselle tää pari viikkoa on tuntunut aivan järkyttävän loppuunkuluttavalle. Samoiten ISO hatunnosto yksinhuoltajille, meinaan mies meillä auttaa tosi paljon (minkä kerkee) ja silti tuntuu yliväsyneeltä.
Tänään päästiin vaunuilemaan, kivaa. Nyt on pojulla ollu vähän nuhaa tai oikeestaan kunnolla, valuu välillä solkenaan. Eilen ei päästy edes vauvauintiin :(. Ei kuumetta tosin oo ollu.
Meillä ei poika ainakaan " hienostele" . Minä kun olin ostanut " kalliit" Aventin tuttipullot ja siihen vellitutit, niin kun siitä porkkana-perunavelliä annettiin, niin ei kelvannu. Minähän olin jo epätoivoissani, että pitääkö meidän tosiaan lusikoida vellit suuhun... Sitten kokeiltiin Ainun tavallista " halpaa" tuttia, niin johan uppos :). Että näin...
Mitähän täällä oli puheena, hmmm, enpä muista, vaikka just luin. Mulla on muuten TODELLA pahaa hajamielisyyttä ollut nyt, kuinkas muilla? Vai olenko ainut, jonka aivot ovat " lomalla" ?
tuiskuneiti79 + poika 4,5 kk
...meiltäkin kuulumisia. Tänään Kerttu 4kk. Ihmettelin nyt illalla ihme kitinää kun mikään ei ollut hyvä asia. Kokeilin alaikeniä ja sieltähän se syy löytyi, hammasta pukkaa. Ei ihme kun kuola valunut jo muutaman päivän ihan solkenaan.
Yö" rytmit" on ihan päälaellaan. Eilen iltakaheksalta nukkumaan ja syötöt 22, 01, 04 ja 8.30. Eli ihan kivan useasti... Tuttien laitot vielä väliin. No pääasia että aamulla nukutaan nuin pitkään. Ennen herättiin kuudelta. Meillä syödään vain rintaa.
Miten muut syyskuiset käyttää ääntään? Meillä ei kovaa porinaa ole näkyvissä, melko hiljainen tyttö on. Välillä toivoisi enempi ääntä, tosin muutaman kunnon naurut on vaavi saanut aikaiseksi.
Kertun (4kk) äiskä
Tänään kokeiltiin sosetta ja hitto siitä tulee pitkä ja vaikee urakka ton halkion takia. raukalla sose tulee siis nenästä ulos ja aiheuttaa kiukku/tukehtumis/huutoreaktion...
*huoh*
kaipa se tästä ajan kanssa.
Koitanpa päivitellä listaa vaihteeks :)
Jaksuja kaikille!
Meillä herätään viel 2-3 krt yössä syömään joten täällä ei paljoa nukuta...
T:Neiti21+Minja huomenna 4kk!
Enpä ole aikoihin kirjoitellu mutta luen melko usein kaikkien kuulumisia. Meillä menee taas ihan kivasti mutta olen huomennu ettei kannata hehkuttaa ku taas ollan yöt hereillä. Meill ä meni aika kivasti jotossa joulusta alku vuoteen mutta sitten oli rokotus(osallitutaan tutkimusrokotteeseen 3kk, 4kk,5kk rokotus) ja olisiko se vaikuttanut uniin sitten n. viikon verran juostiin tunnin välein tuttia ja huudettiin yhtääkkiä yöllä pää punaisena ihan raivona. Se rokorus iltahan oli ihan kauhea tyttö vollotti siis valitti oli ihan valkoinen ja istus sylissä ihan flaatina ja sain yöllä 4 aikaan vasta nukkumaan.
Muuteen meillä nukutaan näin:
- herätään aamulla 9-10 (rintaa)
- sitten unille (korvike 100ml) 11
- nukuttaan noin 14 syödään tissi, perunaa+porkkanaa, tissi
- (korvike n 1ooml) 17 vielä
- klo 19 nosta ylös ja syödään tissiä
- klo 20 suödään n 100 ml maitoa
- klo 22 syödääm 100ml maissi tai peruna/porkkana velliä
- klo 1.00 tissiä
- sitten 4-6 välillä syödään tissiä ja siis herätään n 9-10 aikaan
joten aika kivasti saa nukkua välillä mutta oli tossa juuri vähän aikaa sitten viikko ku kävelin kuin zombi päivän ku oli uni velkaa mutta ei osannu nukkua kumminkaan päivällä.
Aloitettiin vauvauínti ja tyttö ja äitikin tykkäsivät kovasti siitä eikä tyttö itkeny yhtään vaan oli kuin päivänpaiste ja nautti touhuamisesta. Ei kinnostanut mitkään vesilelut vaan muut ihmiset ja vauvat kovasti kiehtoivat.
Meillä on ehdottomasti ollut turhun lainatavara (oonex) imetystyyny ei toiminu meillä ja rintapumppu (ystävältä saatu) oli joko rikki tai sitten mä en yksinkertaisesti saa niiden kanssa maitoa tulemaan. Ja ehdottomasti paras on ollu matkarattaat koska menen kylään ja pistän tyttön unille niissä sielläkin ja taittuu hyvin minun pikku autoonkin.
No omaa napaa paljon mutta kysymys
Oletteko tehny maissisosetta itse? Miten?
Mä tein mutta musta siinä on inhottavasti niitä maissin kuoria jotka jää omaankin kitalakeen kiinni, niin en ole antanut tytölle, ku musta tuntuu että yökkää kyllä niitä kovast.
Ja muutenkin hyviä sose vikkejä kaivataan?
Mä tein parsakaalisosetta ja annoin yhdessä peruna ja porkkanan kanssa ja musta tuntuu että tytön masu ei oikein tykänny joten lykkäsin antamista. Kovasti tytöllä ilmavaivoja siis piereskeli:) ja oli levoton yöllä.
No nyt täytyy lopetella ja käydä vielä lenkillä ennekuin tyttö alkaa heräillä.
Mukavia hetkiä vauvojen kanssa!
Tässä kiva loru teille
ETANA ELLI
KANNOILLA KELLI
KATSELI KUUTA
MUTTA AATTELI IHAN KAIKKEA MUUTA
terv. uimarit
p.s ai niin... saatiin vinkki että laittaa korvakittiä uimaan niin ei pääse se lämmin vesi+bakteerit korvakäytävään jyllämään. Pitää varmasti käydä ostamassa.
On se kyllä ihanaa päästä pakkasten jälkeen ulos. Me kun käydään vähintään pari kertaa päivässä vaunulenkeillä, niin rupes jo tukka harvenemaan kotosalla.
Viime yö oli jotenkin levonta touhua, monta kertaa piti juosta tuttia lykkimässä suukkiin. Onneksi sitten palkitsi äidin nukkumalla puoli yhdeksään. Johtuikohan iltaisesta vauvauinnista? Hieno sukeltajatyttö meillä :) On se sentään mukavaa katsella miten toinen nauttii vedessä olemisesta, viikon kohokohta kun päästään uikkimaan!
Syömisestä: aamulla velliä, päikkäreitten jälkeen vihannessose+maito, seuraavien jälkeen maitoa, sitten hedelmäsose+maito, sitten iltavelli ja juuri ennen nukkumaanmenoa maitotankkaus. Neuvolan vihreässä pahvilapussa, jossa on infoa d-vitamiineista, oli infoa myös syömisjutuista, joten sieltä olen meidän ruokarytmitykseen ottanut vinkkiä. Soseita menee kerrallaan puolisen desiä.
Meillä ollaan jo maisteltu perunaa, porkkanaa, bataattia, maissia, parsaa, kukkakaalia. Maissista ei meidän neiti tykännyt yhtään, joten se jätettiin suosiolla pois. Hedelmäsoseista menee mangoa, persikkaa, banaania, mustikkaa, päärynää. Mango, persikka-banaani ja aurinkoinen ovat meidän neidin ehdottomia suosikkeja.
Muutaman viikon päästä olis tarkoitus aloittaa aamu/iltapuuro. Elikkä viljat otetaan mukaan ruokavalioon, lihat sitten vasta myöhemmässä vaiheessa. Meillä tuota maitoa/velliä menee aamuisin ja iltaisin sellasia määriä, että on parempi aloitella puuroilla.
Jeps! tulihan ruoka-asiaa :)
Susa ja tytöntyllerö kohta viisi kuukautta
Viimeksi olen kirjoitellut joskus odotusaikana, vaikka olenkin välillä käynyt lukemassa juttujanne.
Poika on nyt 4,5kk ja painoa oli 4kk-neuvolassa 9690g ja pituutta 66,6cm. Täysimetyksellä ollaan ja sillä myös jatketaan, VÄHINTÄÄN sen 6kk, toivottavasti paljon pidempäänkin. Öisin nukumme hyvin ja yösyöttöjä on yleensä 1-3. Yöunille käydään n.21-22 ja aamuherätys on nykyään lähes kellontarkasti 8.30 :) Päiväunia nukutaankin sitten vaihtelevammin... välillä 3t kerrallaan, välillä puolen tunnin pätkiä. Tänään nukkui reilu 3t ulkona, kun kävin muutaman kerran keinauttamassa unille jatkoa... Sitten heräsi naama hymyssä ja itkuhälyttimestä kuului vain jokellusta :)
Välillä on tietysti ollut tiheämpiäkin syömisiä (yötä päivää), jopa tunnin välein joskus. Jotkut kirjoittelivatkin, että syöminen on tihentynyt. Tiheän imemisen kausiahan on välillä, jolloin vauvaa " tilaa" tiheällä syömisellään äidiltä maitoa, jotta se riittää hänelle kasvupyrähdysten ajaksi (periaatteella, että kysyntä lisää tarjontaa). Yleensä tämä tiheän imemisen vaihe kestää n.pari viikkoa. Meillä sellaisia on välillä ollut ja kesto on ollut muutamasta viikosta pariin päivään. Viime viikolla oli pari yötä, jolloin syötiin TOSI usein, sitten taas palattiin tuttuun rytmiin.
Rintaraivareita on tullut nyt viikon sisällä lähes päivittäin (erityisesti aamupäivällä ennen päikkäreitä), mutta olen toistaiseksi selvinnyt niistä laulamalla vauvalle. Nyt on kyllä niin virikkeellinen vaihe menossa, että ihmekös, jos ei tuntuisi jotenkin...
Vielä poika ei kääntyile ympäri, mutta on alkanut nyt parin päivän sisällä keinautella itseään selältä toiselle kyljelle. Juttuja tulee ihanan paljon ja joka päivä jokeltelee, kirkuu, nauraa ja päästelee mitä mielikuvituksellisimpia ääniä! Katsoo tiukasti silmiin ja hakee katsekontaktia lähietäisyydelle tulevien ihmisten kanssa. Vauvauinnin jälkeen saunassa etsii katseellaan muiden katseita ja hymyilee muille saunojille :) On hauska seurata, miten pikkuinen harjoittelee sinnikkäästi erilaisia äänteitä notkistelemalla kieltään ja liikuttelemalla huuliaan. Niin, ja tietysti nuo kädet on IN! Esittelee käsiä itselleen ja levittelee ja oikoo sormiaan pikkutarkasti... Tavaroihin tartutaan ja niitä ravistellaan välillä oikein kunnolla!
Onpa tosiaan ollut ihanaa, kun on päässyt taas ulkoilemaan!!! Toivottavasti ei enää noin kovia pakkasia tule...
Oikein mukavia talvipäiviä muille syyskuisille!
mamma ja pikku-ukko 4,5kk
Anteeksi aloitus, tää päivä on ollu KAMALA! No niinpä siinä sitten kävi että Aleksi sairastu myös tähän tautiin mikä jyllää perheessä tällä hetkellä. Esikoinen tervehty mut sitten Aleksi tuli kipeäksi.
Poika söi vuorokauden aikana 5dl maitoa, ei mitään muuta, yski niin maan perkuleesti ja räkä rohisi jossain todella syvällä. Lämmöt hieman koholla.
Eilisen yön heräili 1,5h välein huutamaan yskäänsä ja tämä mamma juoksi aina kääntämään poikaa kun limaa valu solkenaan.
Tänään herätin pojan klo 11 maissa syömään, söi 180ml ja samantien kaikki pihalle, olis vaan nukkunut. Soitin miehelle että nyt jumaliste kotia ja poika sairaalaan, ei pysy mikään sisällä.
Mies tuli ja lähti poika mukanaan (jäin tuon yskivän esikoisen kanssa kotia odottelemaan ja itsekin kipeenä). Soitti 12.45 että oonko lääkinny tänään, en ollu ja se siittä puhelusta. Perkele odotin hemmetin puol 6n asti illalla ennenku mies sai soitettua että Aleksilla kaikki suhteellisen ok, jää sairaalaan yöksi (ainakin alustavasti vaan yhdeksi, tarkkaillaan tilannetta). Höyryhengittelyä 1,5h välein ja lääkitystä tarpeen mukaan, limaa imetään myös. Korvat ja kaikki onneksi puhtaana eli hemmetin sitkee flunssa vaan mutta hyvä että menivät sairaalaan, ei kuulemma kotikonsteilla tuollaista flunssaa hoidettaisikaan.
Kyllä on itkua ollut koko päivä ja nyttenkin, helpottaa aivan mielettömästi! Päätä särkee ja räkä valuu mutta aivan sama, kunhan lapsilla on hyvä olla.
Pitäkää pienistänne huolta, koskaan ei ole liian aikaista viedä lasta lääkäriin!
JMMK kera kyynelten (ilon!)
Hyvä, että Aleksi nyt saa hyvää hoitoa tautiinsa ja toivottavasti tervehtyy nopeasti ja pääsee kotiin!!!
Jaksamisia!!!
t.hope-a
Mä oon koko tän vuoden ollut " paniikissa" , et jos tyttö sairastuu, mut onneksi vielä ainakin vältetty....
jaksamista kovasti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (((Lohtu)))) Toivottavasti paranee pian pieni!
Meillä yöt ihan &%%&%/&%¤%#¤%#!!!
VÄSYTTÄÄ....................
ja nyt molemmat kuppaa hereillä taas...
VOIMIA! Tiedän TASAN TARKKAAN miltä sinusta tuntuu. Olin aivan rikki, kun Ellen sairastui. Huoli ja pelko on edelleen persauksissa, ettei tyttö vain sairastuisi uudelleen...
Tulin poikkeamaan tällä palstalla, vaikka päätinkin jo lopettaa täällä hengailun... Eli hiukan kuulumisia.
Neiti nukkuu jo kolmatta tuntia. Meillä mennään nykyisin nukkumaan kello 20.00 ja herätään sitten 8.15-9.00. Yöllä heräillään joskus 2 kertaa, joskus 20 kertaa. :) Ihan sama, kunhan on terve!
Muskari aloitettiin viime viikolla. Itse en henk.koht. innostunut tädistä jne... mutta tyttö tykkäsi, joten jatkamme siellä. Täti oli mielestäni jotenkin pliisu... itse, kun olen tällainen tulisielu, olisin odottanut hiukan iloisempaa vastaanottoa, sellaista tietynlaista otetta hommaan. (Itse musiikkia yli puolet tunneistani opettavana, minulla oli kai liikaa odotuksia muskarin suhteen... :) No, joka tapauksessa huomenna taas aamusella muskariin.
Miehisyys tuli tänään :) Ja lähtee vasta ensi tiistaina!!!!!!!
Eilen oli mammakavereita 5 vauvoineen kylässä. Ihana vaihtaa ajatuksia. Erityisesti yksi noista äideistä ymmärtää minua... Lieneekö samoilla aalloilla? Aivot kuulemma hänelläkin edelleen vatsan korkeudella :) Kivaa oli kahvitella ja jutskailla!
Tädin mies, kummisetäni, kiidätettiin teholle TYKS:iin maanantaina. Aivoverenvuoto :( Onneksi vielä sunnuntaina viimeksi näimme... Lääkärit antoivat toivoa, leikkaus tehtiin eilen. Oli tänään puristanut lapsiansa kädestä ja nyökännyt kysyttäessä. Raajat liikkuivat. Hengityskoneissa vielä, kun ei jaksa itse hengittää. Huomenna oottelen taas puhelua serkkutytöltä sairaalasta. Rukoiltu on. Paha mieli jatkuu.
Nyt unimaahan. Olipas omaa napaa.
Voimia, siunausta, varjelusta ja enkeleitä pienillenne!
Laurukka ja pikku-E (kohta jo 5kk!)
ps. sosetta menee 2 jääpalakuutiollista päivässä :) MUUTEN TISSIÄ!
moikka vaan kaikille ja mukavaa lukea että kaikilla menee ihan hyvin. Meilläkin aletaan olla voiton puolella tuon koliikin suhteen, kyllä onkin meillä huudettu sitten ja kunnolla. painot ja pituudet kulkee yläkäyrillä, just nyt en osaa sanoa mitä poika painaa ja on pitkä kun vasta ens viikolla olis neuvola mut luultavasti yli 8kiloo ja varmaan 65cm!!!! jotain noilla paikkeilla luultavasti. kääntymään herra oppi tuossa kuukausi sitten ja nyt kun laittaa lattialle niin heti pitää kääntyä ja kun hän ei vielä osaa takaisin kääntyä niin joutuu huutamaan että joku tulisi tekemään sen hänen puolesta :). Vielä mennää täysimetyksellä, mut olen kyl miettinyt jo kiinteitten alottamista, esikoiselle annettiin jo 3,5kk perunaa ja keskimmäiselle aloitettiin 4kk iässä, on vaan niin helppoa tuo pelkkä imetys vaikka välillä kyllä tuntuu ettei maito oikein riitä, yöllä Poika syö 1-3krt joten ei kai niillä kiinteillä mitään kiirettäkään olisi. tässä nyt jotain kuulumisia, jospa sitä nyt kerkiäis hiukan useammin kirjoitteleen!
Neiti21 olipa kiva kuulla että leikkaus meni hyvin, olenkin aina välillä miettinyt että mitä teille kuuluu!
Sederiina ja Valtteri (sunnuntaina 4kk)