Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit painostavat synnyttänyttä ottaamaan kierukan?!

Vierailija
23.01.2006 |

Ikään kuin mitään muuta ehkäisyä ei olisi olemassakaan! Itse sanoin jälkitarkastuksessa, että en aio ottaa kierukkaa ja lääkäri melkein suuttui.Tiuskaisi että hanki asiatietoa kierukasta ja lykkäsi sen jälkeen lapun kouraan, että tuolta voit sitten hakea kierukan. Minulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi ja kuukautiset jo muutenkin runsaat, joten en tosiaan aio mitään kierukkaa laittaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. En halua actinomyces -kolonisaatiota

Vierailija
2/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lääkäri kyllä sanoi painokkaasti, että kannattaa kuitenkin jonkin aikaa ehkäistä vaikka kondomilla, koska alle vuoden ikäero rasittaa naisen elimistöä kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen kanssa ei eivät yhdistelmäehkäisypillerit sovi, minipilleritkin voivat vähentää maidon tuotantoa ja aiheuttavat monilla välivuotoja. Kondomin ehkäisyteho ei ole hormonalisen ehkäisyn veroinen huolellisestikaan käytettynä.

Kaksi alle kaksi vuotiasta lasta on erittäin suuri rasite äidin vartalolle, joten ehkäisyä suositellaan aloitettavaksi heti synnytksen jälkeen. Kierukka on tässä monille se helpoin vaihtoehto.

On se outoa, että jos lääkäri on kiinnostunut tuoreen äidin jaksamisesta, hän saa vain haukut päälleen.

Vierailija
4/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet, joille pillerit eivät sovi, voivat kuitenkin käyttää kierukkaa/ehkäisyrengasta. Hormonin imeytyminen on paikallista ja tasaisempaa.

Vierailija
5/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
6/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Monet, joille pillerit eivät sovi, voivat kuitenkin käyttää kierukkaa/ehkäisyrengasta. Hormonin imeytyminen on paikallista ja tasaisempaa.

Minä en ainakaan laitata kallista kierukkaa jos se pitääkin sitten ottaa pois.Todennäköisyys on kuitenkin ihan riittävän suuri,koska pilleritkään ei käy.

Vierailija
7/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun olisikin niin olisin saanut aikaiseksi laitattaa sen. nyt on aika varattuna ja pelko jo alkaneesta raskaudesta.

voi elämä.

Vierailija
8/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luultavasti siksi painostavat, että äiti ei heti ole uudelleen raskaana ja halua aborttia, koska ei jaksa heti uutta vauvaa tai siksi, että äiti ei ole loppuunajettu raakki pienten vauvojen kanssa. Tosin valinta on jokaisen oma eikä painostaa saisi. Kuparikierukka ja minipillerit on melkein ainoat kondomin lisäksi, jotka ehkäisyksi imetysaikana sopivat.

Vierailija
9/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hormoniton kierukkahan lisää kuukautisvuotoja entisestään. Mitä sitten jää jäljelle kondomin lisäksi, jos hormonaalinen ehkäisy ei sovi?

Vierailija
10/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä vaihtoehto siis vain sellaisille, joiden vuoto on normaalisti niukkaa.

Vierailija
11/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

totesin, että meille saa tulla pikkukakkonen vaikka heti, ja tämä nuori, ihana naislääkäri hymyili ja sanoi, että kyllä suomeen lapsia mahtuu.

Ja antoi vielä imetysohjeitakin, joita en mistään muualta saanutkaan :)

todella ihana jälkitarkastus!

Vierailija
12/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se sopii minulle. En (ainakaan toistaiseksi) ole ollut sekopää, kuten pillereitä käyttäessä.

Minut ympäripuhuttiin ehkäisyneuvolassa hormoonikierukkaan pyytäessäni ehkäisyrengasta. Sanottiin, että jos pillerit ei sovi, on todennäköistä, että ehkäisyrengaskaan ei ole ongelmaton. Se myös aiheuttaa monelle paikallista ärsytystä.

Ikävää, jos AP tunsi painostusta. Meni minullakin yli vuosi ennenkuin sen suostuin ottamaan. 4kk synnytyksen jälkeen oli tarkoitus laittaa, mutta peräännyin viime tipassa. Nyt on jo 1v 4kk synnytyksestä ja tulimme mieheni kanssa siihen tulokseen, että hormonikierukka on paras tarjolla olevista (kuparikierukka ei sovi runsaskuukautiselle, pillerit -you know, kondomi on lähes tappanut seksielämämme, lisää lapsia emme halua, sterilisaatio tuntuu liian peruuttamattomalta).

Mieti AP rauhassa vaan! Ei kannata ottaa mitään, mitä ei ole oikeasti motivoitunut ottamaan.

Vierailija
13/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... huolimatta voi tulla raskaaksi? tuttavapiirissäni ilemisesti on kaksi tällaista tapausta.

aiheen ulkopuolelta kommentti:

tuntuu joskus niin epäreilulta, että meille ei lasta tule vaikka mitään ehkäisyä ei ole käytetty ja toiset tulee raskaaksi ehkäisystä huolimatta. tasan ei käy onnen lahjat.

Vierailija
14/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä neuvolan tädille, että lääkärille jouduin valehtelemaan käyttävämme kondomia ehkäisynä, vaikka emme käyttäneet mitään. Ja selvästi huomasi, että heistä kondomikin oli jotenkin liian epävarma ehkäisy. Meille riitti ehkäisyksi imetys - kuukautiset alkoivat vasta, kun lapsi oli puolitoistavuotias.

Jotenkin vain jäi hölmö olo, että " auktoriteetit" eivät luota naisen kykyyn päättää itse omasta vartalostaan. Kaikkien olisi ilmeisesti pakko vedellä jotain hormoneja koko hedelmällisen ikänsä (ja ilmeisesti sen jälkeenkin). Jos voisi edes sanoa olevansa joku lestadiolainen tms. niin ehkä sitten uskoisivat!

Vierailija
15/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

intoa noissa ehkäisyasioissa. Minunkin tuttavapiirissäni on monia perheitä, joille toinen lapsi on tullut vahinkona ja aivan liian pian esikoisen syntymän jälkeen. Siis liian pian myös vanhempien mielestä.

On toki vanhempia, jotka huolehtivat oma-aloitteisesti ehkäisystään ja vielä hyvin, mutta ei sekään heillä otsassa lue. On myös paljon ihmisiä, jotka luulevat mm. ettei imettäessä voi tulla raskaaksi.

Kohteliaita ja korrekteja tosin pitäisi lääkärienkin olla.

Vierailija
16/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelimme, että toinen saa tulla kun on tullakseen, koska mitä enemmän ikää, sitä vaikeampaa on tulla raskaaksi. Toinen tärppäsikin ihan heti ja saimme lapsen reilusti ennen esikoisen ensimmäisiä synttäreitä. Sitten alkoi taas sama jankutus siitä kierukasta. No en sitä halunnut vieläkään, kun muutenkin on runsaat vuodot ja olen itse kierukkalapsi. Vuosi ehkäistiin kondomilla ja nyt ollaan odoteltu kolmosta tärppääväksi jo kuusi vuotta. Hoitoihin emme hakeudu, nämä kaksi riittävät, jos enempää ei anneta. Mutta eipähän tarvitse huolehtia ehkäisystä.

Vierailija
17/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä seisomalta hakeen Mirenan ja minä tein työtä käskettyä. Lapsi on jo 5v ja mietin et jokohan uskaltas mennä ehdottaan pois ottamista.

Vierailija
18/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monesti lääkärit pitävät asiakkaitaan vähän yksinkertaisina.

Itselleni ainakin imetys on loistava ehkäisykeino ja tunnistan sitäpaitsi ovulaationikin niin hyvin, että huomasin limojen perusteella hedelmällisyyten palaavan jo hyvissä ajoin ennen ekoja kuukautisia. Siispä en todellakaan tarvitse synnytysten välissä mitään ehkäisyä. Selitäpäs tätä vain läkäreille, sillä he eivät usko.

Vierailija
19/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos voisi edes sanoa olevansa joku lestadiolainen tms. niin ehkä sitten uskoisivat!

Niin ja siis olen lestadiolainen.

Vierailija
20/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä olisi ottanutkaan. Ensinnäkin keskenmenoja kokeneena minua on alkanut kauhistuttaa ajatus, että kierukan käyttäjä tulee tavalliseen tapaan raskaaksi ja sitten vaan se hedelmöitynyt munasolu ei pysty kiinnittymään. Lisäksi kohdunulkoinen raskaus on mahdollinen. Vielä pelkään tulehduksia. Häiritsee ajatus, että joku työntää kohtuuni jonkun vierasesineen. En tiedä, vaikkuttaako hormonikierukka siihen hedelmöitymiseen. Itse kannatan kondomia kera vaginaalisen ehkäisypuikon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi