Arkeen SYYSpaaperot-04 ja äiskät
Kommentit (42)
Kirjoitit kaiken, mitä ajattelin kuukausi sitten. Sama fiilis: lapsi toivottu, silti olo lähinnä pessimistinen, en haluakaan olla vielä kahta vuotta kotona, varsinkaan ilman taukoa työelämän parissa.
Mulla helpotti: se, että myönsin haluni. Päätin myös, että jos en saa kevääksi töitä (teoriassa mahdollista, mies jäisi kotiin), toteutan jonkun kauan suunnittelemani opiskeluprojektin.
Että näillä keinoin minulla. Paijaus masumönkijälle,
Kukkuu ja Ihmelapsi 16+
En ala en.
Tai pakko on vähän alkaa, kun sitä kuponkia, josta voisin alkamattomuuden ruksia, ei ole.
Pönksyllä jokin kumma suutauti. Ei ole juonut pullosta lain pariin päivään, vaikka on yleensä varsinainen pullopoika. Kuumekin on. Ei oikein ole lapsosen kanssa tervettä päivää. Eikä yötä. Mennään lääkäriin vasta hu, kun on korvakontrolli ja sama lekuri voipi sinne suuhun kurkata.
Mun vaalikanta ei ole muuttunut. Ei.
Oma räkätauti vie voimat myös. Uni ei tule soffalla, kun yskittää koko ajan ja Pönksy ei tuhise vieressä.
Vain oma {.} mielessä. Pöh.
TiPi, meidän kokemus on nimenomaan niin, että korvis ei vie virtaa, mutta unet se kyllä vie.
Voimaa Ankkikselle ja terveyttä Lillille. Vaihtakaa lafkaa, siis lekurilaa, onhan tuommoinen Turhauttavaa.
Pile, Pile, viisas ja kaikkitietävä, huhuu. Olen pohtinut vielä, että miksi toiset juovat riisimaitoa ja toiset soijamaitoa, jos lehmis ei käy. Millä perusteella lehmätön maito valitaan kenellekin?
Paistoin öhöm joulutorttuja. Toisivatkohan ne lohtua murheen alhoon?
En missään nimessä ole kaikki tietävä, enkä viisas. Mutta eikö olekin kivaa, ettei mun 5 v. koulutus ole mennyt hukkaan :)
Maidon korvikkeen valinta menee yleensä niin (jos käytössä on vaan kaupan korvikkeet) että, jos kyseessä on multiallerginen, suosittelen ensisijaisesti riisimaitoa. Jos allergioita ei ole niin paljon, voi kokeilla soijamaitoa. Soija on ehdottomasti ravitsemuksellisesti parempi vaihtoehto, mutta 20 % maitoallergisista herkistyy myös soijalle. Ja muutekin soija on varsin yleinen ja voimakas allrgeeni. Itse pelasin varman päälle, ja totutin riisimaitoon. Ettei sitten käyn niin, että herkistyy soijalle ja on taas uusi totuttelu uudelle korvikkeelle. Tytölle kyllä käy soija, mutta soijamaidosta ei erit. tykkää, vaikka juguja syö.
Pile
No voi *sanonko mikä* /&%/&#%!!!
Kollegan puolustukseksi on kyllä todettava, että minulle allergioiden maailma on avautunut täällä palstaillessa paremmin kuin missään koulutuksessa tai lastentautikurssilla koskaan. Täällä olen " nähnyt" minkälaista elämä allergioiden kanssa on, että oireet ovat niin kovin monimuotoisia ja vaikeaselkoisia. Laita vaan spostia rohkeasti jos haluat pohtia yhdessä.
Nyt päivystämään. Ei oo nam, ei. Tai työ sinänsä on sitä mitä haluankin tehdä, mutta kiire ja tauottomuus vie mehut totaalisesti. Onneksi päivätyössä ei ole niin - yleensä.
- tea -
Kiitos Kukkuu. Kävin tässä jo katselemassa työpaikkailmoituksiakin ja jotain kiinnostavaa siellä olikin. Ei kuitenkaan tällä paikkakunnalla, jolla nyt asumme... Ideaalimaailmassa menisin nyt muutamaksi kuukaudeksi töihin ja mies jäisi typyn kanssa kotiin. Ei vaan luonto annan periksi sitäkään, että veisin typyn ulkopuoliselle hoitoon vaan muutaman kuukauden työn takia (eikä sellaisen työn löytyminen tästä kaupungista yhtäkkiä ole kovin todennäköistäkään).
Mulla ei valitettavasti ole mitään sellaista opiskeluprojektia, jonka haluaisin toteuttaa. Mikään itseopiskelu ei innosta, kun kaipaisin töistä nimenomaan sitä sosiaalista ympäristöä. Sen lisäksi haluaisin myös kai todistaa (lähinnä) itselleni (voi olla että vähän muille myös), että pärjään työelämässä (nyt jo!) näinkin pitkän kotonaolon jälkeen. Kaipa mua pelottaa, että oikeesti olen ihan pudonnut junasta joskus kahden vuoden päästä (eli n. 3,5 vuoden kotonaolon jälkeen)...
Nyt huomiota vaatii uniltaan herännyt typy... Mars itseäni niskasta kiinni ja ruokia miettimään/valmistelemaan...
- marionette -
Enkeli, hyvää matkaa teille! Toivottavasti käyntinne piristäisi äitiäsi. Saa hoivata ja leikkiä Nean kanssa, se tekee varmasti hänelle hyvää. Ja tietty sinun läsnäolosi. Sinussa ja Neassahan isäsi myös jatkaa omalla tavallaan elämää.
Ankksi, kurjaa tuollainen kohtelu lääkärissä :( Sitä tosiaan aina toivoo (ja minäkin niin naiivi että uskon) saavansa asiantuntevaa apua. Pöh. Valitusta vain eteenpäin! Onneksi suurin osa lääkäreistä kuitenkin osaa hommansa ;) ;) ;) Meillä on onneksi ollut aina hyvät lääkärikokemukset.
Eipä tässä muuta juurikaan tule mieleen. Tai oli mulla kai jotakin muutakin kommentoitavaa mutta en ehdikään enempää. Tyttö pistää TAAS matalaksi paikkoja. Voi huoh, tulisipa mies pian kotiin töistä että pääsisin rauhassa lukemaan näitä viestejä täällä pinossa.
Voimia kuitenkin tasapuolisesti kaikille! Ja eikös olekin ollut ihanaa, että on taas pitkästä aikaa päästy ulos!
Alli
Tepsu, se olet sinä! Ihan tuli tippa silmään kun luin kirjoitustasi allergioiden viidakkoon liittyen... Ihailen rohkeuttasi ja nöyryyttäsi kertoa, ettet tiedä kaikkea vaikka lääkäri oletkin :)
Lempo, voimia... Onneksi pääsette huomenna lääkäriin.
Me käytiin tänään Väkkärän kanssa. Toinen korva terve, toinen melkein terve. Se melkein terve siivottiin huolellisesti ja nyt sitten kätöset kyynäpäitä myöten ristissä, että poika pysyisi terveenä joka paikasta ensi maanantahin asti, ettei mene ab-altistus mönkään... Minua hermostuttaa ka-ma-las-ti. Jos Väkkäräinen jää ilman niitäkin vähiä eväitä mitä nyt on, niin mitäs sitten? Ja a-sairaalan lääkäri sanoi alkukuusta, ettei kannata jättää pois sellaista, mikä on joskus sopinut !!!!! Voi kemanjukka!, sanon!!
Äh, tästä tulee ahistus, täytyy puhua muusta...
Meiltä kilahti tiskikone. Kertokaapa, mikä teidän mielestänne on paras ominaisuus omassa koneessanne ja mikä ärsyttävin, jos tästä uuden hankintaan ruvetaan... En ole ikuna ollut uutta valitsemassa, vaan saanut kahdesti käytetyn koneen ja nyt hajonnut oli täällä kun muutettiin.
Ynikselle zemppistä itsekseen oloon! Minä(kin) olen huomannut, että miehen poissa oloajan jaksaa ihmeen hyvin, mutta sitten kun tuo palaa kotiin, tulee " romahdus" . Romahdus on oikeasti liian voimakas sana, mutta en tähän hätään keksi parempaa.
Kukkuu: Sanat ihan hukuksissa, mutta kakistelen jotenkin, että pidän sinusta kovasti ja ajattelen lämpimästi ja ... Kiva että olet olemassa.
Ankkis, perin merkillinen lääkäri... Hyvä jos saatte vaihdettua! Mietin tuota yksityiselle menoa. Vastaanottokäynti maksaa Kelakorvattuna viitisenkymppiä. Olisiko ajatusta mennä vastaanotolle, kertoa ettei vakuutusta ole ja että olette valmiita käyttämään lääkärikäynteihin kaikkineen x euroa ja kysytte, miten lääkäri (allergologi) uskoo olevansa parhaiten teille avuksi? Esmes labroihin saa uppoamaan ihan miten paljon rahaa tahansa, mutta nythän verikoe on jo tehty, siitä saat varmasti kopion mukaasi terveysasemalta.
Pyykit koneessa odottavat, joten sau!
Vaikka erikseen en nyt rupea teitä kaikkia ylistämään :) niin tietäkää, että olette tärkeitä!
Pari tuntia unta kaaliin. Kerrankin sain nukkua! En ollut tajunnutkaan, että univaje on ollut noin suuri. Pikkurinsessa kikkaili päikkäreiden kanssa, mutta olinpa sitten itse valmis menemään suoraan sohvalle, kun tyttö rupesi nukkumaan. Mahtavaa!
Herätessä alkoi vatsaa juilia ja menkatkin alkoi heti. Viimeinen lupa syödä suklaata, kun mies on poissa:)
Oltiin pikkkurinsessan kanssa ulkona kunnolla aamupäivällä. Ihanaa! Pienellä on vaan posket ihan hajalla kuivuudesta ja tutistakin. Mikähän niihin auttais parhaiten? Laitoin jo sibicortia päikkäreille mennessä.
Tuholainen taitaa olla taas astianpesukoneen kimpussa, vaikka juuri kävin kieltämässä.
Ayap, tuutteko puistoon joku aamu?
Hilu, kattelen omat menot ensi viikolta ja ilmottelen.
T: Ynis
Muistankohan mitään, jos kirjoitan suoraan. Äsken pidin kahta ikkunaa auki, mutta oma teksti hävis jonnekin.
T-P. Toivottavasti hyvät yöt jatkuu ja kiva, että teillä on hyvä neuvola.
Ankkis. Olipa kurja tuo lääkärijuttu. Toivottavasti saatte vaihdettua. Miten lie meillä tuo systeemi? Päivystyksessä vain on käytykin, mutta joka kerta on ollu eri ja entistäkin nuorempi lääkäri vastassa. Äippäneuvolassakin on ainakin kaks eri lääkäriä.
Pile. Siitä yhdestä pinosta ei kannata välittää yhtään mitään, vaan ihan hyvällä ja rauhallisella mielellä saat mennä kerhoon. Mä olin ihan tyrmistyny siitä, miten tyhmästi ihmiset siitä kirjoitteli ja oon kyllä muiltakin kysyny mielepidettä ja kaikki on todennu,että tietenkin voi mennä. En jaksanu siihen soppaan sekaantua,mutta taas ymmärsin, miks uskovaisuus ei aina oo niin kovassa huudossa.
Enkelille hyvää matkaa!
Mimmu k. En oo liikkeitä tuntenu. En oo kellään tuntenu kovin aikaisin ja nyt on istukka etuseinässä, että ei auta kuin odotella.
Kohta pitää mennä kattomaan esikoiselle siistimmät kamppeet. Pääsee yhden tutun kyytillä sinne häitten harkkoihin, niin meidän ei tarvi mennä. Mä pääsen kuoroon ja mies on nyt hiihtämässä. Aateltiin, että pojan on kuitenki hyvä nähdä, mistä on kysymys.
Vähän haikea olo tuli, kun illalla selvis, että mä oon tosiaan " vain vieraana" . Oon niin tottunu olemaan esillä ja päsmäämässä, että tuntuu oudolta. Järjellä aateltuna mulla on porukkani kanssa ihan riittävästi hommaa silti, kun pitää huolehtia nuo esikoisen sulhaspoikajutut, saada kaikille kamppeet kuntoon ja itelle ja tytölle hiukset myös ja mies kun juontaa. Olisin kyllä päässy esiintymään, mutta ohjelmaa tunui jo olevan, niin ajattelin pysytellä sivussa. Mutta silti tavallaan harmitti. Että voi ihminen olla tyhmä.
Marionette: Tsemppiä! Kyllä useimmat varmaan miettii noita juttuja odotusaikana ja sehän kuuluu asiaan. Eri asia on sitten, mitä asialle tekee.
Mä oon nyt syöny aamuisin yhden rautatabletin ja lisäks Bevitabsia. Nyt oon ruennu jaksamaan paljon paremmin. En mielellään ota vitamiinejä purkista, mutta rupes taas sormenpäät halkeilemaan verille ja yks tuttu muistutti, että voipi olla b- vitamiinin puutetta. Ja niinhän se oli. Samalla on mielikin kohentunut. Voi toki johtua muustakin.
Jospa siinäo is suunnilleen tärkeimmät.
Jaksamisia työläisille ja sairastupiin!
T@hti
En taas muistanut enää ollenkaan tota yh-ajan aiheuttamaa väsymysromahdusta. Jospa auttais viikonlopun sujuvuuteen, kun osaa odottaa sitä jo etukäteen. Mies soitti Floridan lämmöstä. Hyvin oli päässyt perille ja oli laskenut tehneensä matkaa 24h!
Meillä on ollut kiva päivä tänään. Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Lumisadetta lupaa säätiedotus:) Täytyy käydä tekemässä vähän lumitöitä jo illalla, kun lapset nukkuu ja laittaa auto tolppaan. Käyn sillä sitten viemässä esikoisen tarhaan aamulla ja samalla käyn vaikka kaupassa.
Kukkuullekin piti sanoa, että toki alkeiskurssi on liian alkeinen. Siinä on vaan se, että olen puoliksi itseoppinut ja aina huolettaa, jos olenkin ihan urpelo jatkokurssilla. Esim. kameraa en osaa käyttää mitenkään hyvin. Automaattiasennolla aina kuvaan:)
T: Ynis
Viikonloppu taisi mennä kirjoittelematta ihan. Käväisin lukemassa, mutta taas olin kiireellä matkalla paikasta toiseen. Sunnuntaina järjestelin henkilökunnalle " pikkujoulujuhlia" ulkoleikkeineen (onneksi pakkanen rauhoittui) ja muine ohjelmineen. Kovasti pitivät hauskaa (minä lähdin ajoissa autolla kotiin :))
Ayapille heti: Yksi tärkeä ominaisuus tiskikoneessa olisi mielestäni, että sisäosat eivät ole muovia. Meidän koneessa ne nimittäin ovat ja tietynlaisia rattaita on vaihdettu jo pariin kertaan (onneksi on hyvät suhteet yhteen tiskikonekorjaajaan). Helppo puhdistus sisältä olisi hyvä jutu myös ja ehkäpä jonkinlainen ekologisuus.. (veden käyttö??).
Marionette: tuttuja tunteita minunkin päästäni n. 7 vuotta sitten. Jälkeenpäin ajateltuna: kylläpä sitä sitten kuitenkin ehtii. OIkein hyvin tosin ymmärrän palon työelämään. Puolensa kummallakin (nimim. minulla taitaa välillä olla liikaa töitä).
Sosiaalinen elämä..?? Mitä se mahtanee olla? Lauantaina tuli pitkästä aikaa kyläiltyä äitiystävän luona. Perheenä emme ole tainneet käydä kylässä missään piiiitkään aikaan. Vieraita otetaan mieluusti vastaan (miel. viikonloppuisin tai iltaisin klo 18.30-20 ;))
Onneksi olette te :)))
Ja vielä poikasesta jotakin: Antsa jatkaa kävelyharjoituksia, muttei vielä käpyttele. POttailu etenee hitaasti hivuttaen (isin hoivissa siis). Eilinen päivä meni Antsalla maha sekaisin. En tiedä mikä aiheutti, mutta n. 10 kertaa vaihdettiin ripulivaipat ja peppu oli aivan ruvella... Ehkäpä vatsaflunssa (ei kuumetta, eikä kärtyä muuten kuin kakkaamisen jälkeen) tai sitten kyläpaikassa syöty mansikkainen synttärikakku...
Heippa taas!
Saamuska
KAmala väsy ja tuntuu tää ilta niin pitkälle!!Tarhasta tullessa jäätii puoleks tunniks pihalle ku ei typy ehtiny päivällä ulkoila ku piti kaupassa käydä..
TYpyn kiipeily ja kaappien tyhjennys rasittaa..Eilen sil oli sohvanpesuaine ja pyykkipulveri paketti käsissä,pitää vahtiniin tarkkaa-no nyt on siivouskaappi lukossa!!
Näin muskari tuttua,oli tulossa srk:n perhekerhosta.Mietin et jos menis,kirkkoon ei kuuluta ja se yks ketju oli " tosi kiva" mut silti..Tuttu sano et siel on " aamupala" mikä on maksullinen ja ei nyt varmaa sängystä suoraa sinne ampasta..no saa nähä!
Tänne tuli tai onhan se ollu mut nyt tuli jokapäivä aukiolevaks avoinpk,mut sinne on vähä matkaa...
Öttis:Meil oli ennen huippu omalekuri,mut se läks pois...tilalle tuli venäläinen,joka ei ihan ymmärtäny mua-tuijotti vaa välil ja sit ei juuri uskaltanu vauvaa koskee,katteli lähinnä sillo ekas lääkärineuvolas.me laitettii ylilääkärille kirje et ei voida käydä koska meil ei ole yhteistä kieltä ja lääkäri ei uskalla edes lapsiin koskee ja lasten takia siellä paljon käydää.Lääkäri vaihtu ja nyt meil sellanen vuosia tuolla ollu suomalainen nainen.Hyvä on ja lapsia osaa käsitellä...On kyllä se sama joka sano et mä jään nukahtamis lääkkeisii kiinni,mut kyl se nää lastenjutut osaa kattoo.
Kannattaa pyytää vaihtoo ja laittaa et tarviitte sellasen joka osaa lapsia hoitaa!!!
Enkeli:Voiku se asunto ois nyt hyvä!!!!!Hyvää matkaa!!!
Täytyy hakee poika pois kylvystä...
jatu
Käytii äänestämässä naama jäässä. Tavarat lähes pakattu ja Nea vaatii koko ajan seuraa. Nyt pyrkii meidän kirjahyllylle ja huutaa kiijaa..omat kirjat ei enää jaksa kiinnostaa. Voi kurjuus jos huomenna sataa lunta ja huono ajokeli.
Niin, Allille piti pihvien ohje. Eli ihan tavallinen lihapullataikina, paljon sipulia, mausteita mielen mukaan. Lisäksi sitten paljon tomaattipyrettä/murskaa ja fetajuustonpaloja taikinaan. Nam.
Nyt pitää mennä, nea kirkuu, moi!
Enkeli1 ja Nea
Tää ei oo tottakaan, ei yhtään jonoa päivystyksessä?! Toivottavasti ilta pysyykin yhtä rauhallisena kuin on ollutkin. Selkeästi on RS-epidemia takanapäin.
Kiitos, Ayap. Ihan punastuttaa tuollaiset kehut. Tässä ammatissa on tosiaan tärkeää tietää, mitä ei tiedä. Tietävin olo on ollut heti valmistumisen jälkeen, työn arki on opettanut että jos luulit jotain tietäväsi niin mietipä uudelleen.
Meidän nukuttamisprojektista: sylinukuttaminen alkoi venyä, joten viikonloppuna nukutin typyn meidän sänkyyn niin, että leikin vaan vieressä nukkuvaa. Sitä ennen oli odotettu että pikkutyyppi on selvästi väsynyt. Nukahti 10-15 minuutissa, pyöri ja hyöri ja hupaisimpana räpläsi varpaitaan hihkuen " kuti-kuti" :) Mutta nukahti hienosti. Siitä kannoin pinnikseen. Tässä vaiheessa olen kiitollinen, ettei ole ollut tuttia eikä unipulloja koskaan käytössä, monesti aikaisemmin niitä olisi kaivattu.
Tuota nukkumisketjua lueskelin, luulen että meilläkin ehjät yöt tullaan näkemään vasta ehkä 3-4 v iässä? Luultavasti typylle tulee myöhemmin sellainen tapa että kömpii itse meidän väliin. Eipä tuo haitanne.
Nyt soi puh, plaan töiden pariin.
Kiitos myös T@hti ja Saamuska. Ihania olette kaikki te. Juttelin (no okei, on vähän liian sivistyneen kuuloinen ilmaus siitä tihrustuksesta ;)) miehen kanssa töistä tultua ja todettiin, ettei tässä mitään kovin realistisia mahdollisuuksia taida mulle tässä välissä töihin olla. Jos mies jäiskin kotiin nykyisen työsuhteen päätyttyä mun ä-loman alkuun asti, niin potentiaalista työaikaa jäis vain 2,5 kk... Edellyttäen, että jotain löytyis. Aika utopiaa siis.
MUTTA, aloin sitten puhua taas kerran jo kauan haaveilemastani matkasta (jonne siis lähtisin YKSIN), nimittäin viikonloppumatkasta Köpikseen jossa asuu pari kaveriani. Entisessä elämässäni varsinkin toista heistä kävin useastikin tapaamassa (asui silloin vielä Helsingissä) mutta nyt ymmärrettävästi meillä olleet tapaamiset vähissä. Tämä on yksi niistä asioista joita eniten kaipaan ajalta ennen lasta! Ja mies nyt tuntui ottavan todesta, että oikeasti haluan jonkinlaisen irtioton tästä samaa latua rullaavasta kotielämästä.
Tähän asti olen epäröinyt lähtöä siksi, että en ole halunnut olla niin kauaa typystä erossa. Mutta luulisin, että tuollainen pian 1,5-vuotias ei siitä traumoja saa jos kaksi yötä on isinsä hoivissa. Tosin tiedän, että varmaan tätäkin asiaa tulee vielä tuskiteltua jos ja kun nyt toivottavasti tuo matka toteutuu tässä kevään aikana. Mutta nyt todella tuntuu että tuo reissu olisi tarpeen varsinkin kun sitten vauvan tultua en kumminkaan taas pääse mihinkään pitkään aikaan! Muistaako joku muuten näin suorilta käsin mistä raskausviikoista eteenpäin oli jotain lentorajoituksia?
Toinen kiva asia: kaverilta tuli viesti jossa ehdotteli meidän vanhojen työkavereiden tapaamista perjantai-illalle. Täytyy kyllä sanoa, että loistava ajoitus ja tosiaan tuntuu kivalta ajatukselta mennä vähän iltaa istumaan silläkin uhalla, että lasissa tulee olemaan vain alkoholitonta :)
No nyt menen typyn iltapesuja touhuamaan. Tein myös muuten erittäin helpon mustikkapiirakan, sekin vähän paransi mieltä varsinkin kun saan sen melkein yksin pupeltaa miehen ollessa dieetillä ;)
- marionette -
Sini heräsi yöllä kadotettuaan tutin, Klo 4.00. Masukista johtuen en saa nykyään uudestaan nukahdettua, jos joudun sängystä ylös nousta. Meni 3h valvoen, Sinihän nukahti heti kun tutin sai..
Väsy ollut koko päivän. Mies oli pomonsa kanssa asiakaskäynnillä ja soitti että tulevat ohimennessä juomaan kahvit meille. Kiva nähdä miehen pomo (oli muuten hyvä tyyppi!), mutta tulivat tietenkin päikkäriaikaan ja en saanut nukkua siis silloinkaan. No huomenna neuvolaan, hemppakontrolliin. Olen vetänyt rautaa tupla-annoksella, olo ei ole mielestäni niiin raato kuin reilu viikko sitten, mutta saapi nähdä kuinka paljon hemppa on noussut siitä 98 arvosta.
Sinin kanssa olimme ulkona tänään ½h!!!! Meidän ennätys!!! Viihtyi hyvin käveleskellen. :-O
Ynis. Hmm. tekstistäsi jäi sellainen kuva että haluaisit Appesi samantien siihen rytminsiirtoon. Nyt ei ole kyse resurssipulasta tms. Mietit veriarvojen normalisoitumista. Kyse on nimenomaan veriarvojen Marevanisoitumisesta. Kun Apellasi on eteisvärinä niin siinähän sydämen eteiset värisevät. Niiden kuuluisi supistua napakasti ja rytmikkäästi jolloin ne antaisivat joka sykäys sydämen kammioihin kunnon satsin verta pumpattavaksi elimistöön. Nyt ne eteiset vain värisevät ja antavat verta vähäsen niinkuin valuttamalla. Ei kovinkaan tehokasta toimintaa niillä siis. Eteiset (niinkuin kotonakin) on tehty niin että siitä kuljetaan nopeasti ja rivakasti, eikä sinne jäädä maleksimaan! ;-) Nyt kun siinä maleksitaan niin " nurkkiin" alkaa kertyä kaikenlaista töhnää ja hilsettä (pieniä hyytymiä). Marevan saa muutettua tuota kulkijaa (verta) niin, ettei töhnää ja hilsepalloja jää sinne nurkkiin pyörimään. Rytminsiirto kun on sellainen läpiveto eteisessä, ettei siellä saa nurkissä ylimääräisiä pyöriä. Ilman Marevania siis tuota rytminriirtoa ei kannata lähteä tekemään. Ellei kyseessä ole alle 48h kestänyt flimmeri jolloin " nurkat" ovat vielä puhtaat. Kysyit että auttaako yleensä tuo sähköinen siirto. Yleensä auttaa. Vanhuksilla ei aina auta, vaan flimmeri jää pysyväksi. Silloin yritetään vain sitten lääkitä sydämmen toimintaa mahdollisimman taloudelliseksi. Sanana sähköinen rytminsiirto useimmista kuulostaa kamalalta. Ihmisillä on mielessä Teho-osaston touhutiimien puuhat. Mimmu ja Alli jo kertoivatkin mitä siellä rytminkääntämisessä tapahtuu. Laitetaan tippa, jonka kautta nukutuslääkäri antaa unimaitonsa, odotetaan minuutti/ kaksi että potilas nukkuu, hoitaja katsoo että potilas hengittää normaalisti ja sitten lääkintävahtimestari antaa sykäyksen. Sitten katsotaan monitorista kääntyikö rytmi, yleensä kääntyy. Muutama minuutti ja potilas on jo hereillä. Siinä kaikki. :-) Kyllä se siitä, usko pois!
Nyt nukkumaan!
Lila75
Tunti melkein meni. Lopulta kun vähän kitisi ja menin kysymään, tuutko syliin, oli vastaus selvä. Siihen rauhoittui ja kaiketi nukahti n. 10min sitten. Vähän jo hermostuin vaikka koko ajan oli mielessä täälläkin käyty keskustelu ja järjenkin ääni, että eihän se nukahtaminen ole helppoa. Tänään Onni on herännyt päikyiltä 14.40 ja jos yleensä herää klo 14, niin onhan selvää, ettei väsymystaso ole sama illalla.
Saamuskaa pitikin huhuilla jo aamulla. Mutta en sitten ehtinyt, kävin kyllä viikonlopun pinon tsekkaamassa, josko siellä illan viimeisiä olisit kirjoitellut:) Mutta sulla olikin pitänyt kiirusta viikkisenä.
Enkelille hyvää matkaa, ajakaa varovasti! Ja toivottavasti vierailunne piristää äitisi mieltä.
Ynis, vai että Floridassa sun mies? Kävis kyllä mullekin. Miten niin kade:)
Kauhee kaukokaipuu on iskenyt vaikka tiedän, ettei kaukomatkailu ole mahdollista. Olen siitä outo (?) etten lähtis lapsen kanssa reissuun, ellen sais hoitajaa (mummu) mukaan ja vähän harkiten sittenkin. Joten ihan heti ei taida päästä minnekään... Mutta eihän sitä koskaan tiedä. On kuitenkin jo pian 2 vuotta kun on viimeksi käyty ulkomailla, silloin Amsterdamissa.
Tänään meillä on kävellä tepsuteltu ihan hirveesti. Alkaa jo olla ihan oikeaa kävelyä, menee huoneesta toiseen ja kääntelee suuntaa. Ihanan näköistä.
Yritän muistaa mitä pinossa oli kommentoitavaa mutta enpä muista. No ainakin sen, että Öttiksestä oli kiva kuulla pitkästä aikaa. Yökkimysolotilalle hus pois------>
Lääkäreistä. Vaikka olenkin täällä monesti moittinut lääkäreitä, tai oikeastaan niitä kokemuksia, mitä meillä on viime aikoina ollut, olen kuitenkin sitä mieltä, että ovat ihania ihmisiä olemassa. Kun itse menin lähes liikuntakyvyttömänä lokakuussa päivystykseen, mietiskelin siinä tuskissani nuorta naislääkäriä, joka päivysti. Tuli Tea mieleen (ehkei ihan just siinä tilanteessa, kipeä kun olin mutta myöhemmin). Silloin sattui oleen kauheesti porukkaa ja kovasti kiireinen oli tuo lääkäri. Mietin siinä, että on varmasti raskasta jo ihan sen vuoksi, että pitää niin monta potilasta hoitaa, mieluiten oikein, ja kaikki varmasti tuntevat joutuneensa odottamaan liian pitkään.
No, en tiedä mitä yritin sanoa mutta sanoinpa jotain...
Nyt kai iltapalalle, joka on tänään tuoretta pullaa! KYLLÄ, ihan itse leivoin. En varmaan olis muuten saanut aikaiseksi mutta menen huomenna kaverin luo ja ajattelin, että on kiva viedä jotain. Hän kun yleensä käy meillä ja useinmiten tuo jotain kahville.
Tällä kaverilla on siis syyslapsonen myös ja aamuvirkku ku mikä! Aivan hävetti, kun laitoin viestiä tänään, että tänään me herättiin vasta kello 8 että katsellaan, mihin aikaan tultais, aamusta kuitenkin. Hänen poika herää yleensä aina 5-6 välillä, mutta myös jo 4 aikaan! Ja siis todellakin herää uuteen päivään! Että jos nyt joudun 7 aikaan heräämään itse, tarvii olla tyytyväinen.
T-P
Äsken alko typy kauheesti itkemään,oli raukka taas riisunu ittesä...Pelästy kai ku minä puhelimessa kailotin.yleensä en soita sillon ku ne on nukahtamassa,mut huomasin et on Kuomat myynnissä melkein meidän naapuri talossa ja niiden perään soittelin..En vielä ostanu typylle uusia kenkiä ku oli ne lämpimät ilmat,mut tänää oltii tunti ulkona ja varpaat oli kylmät ku villasukka ei mahu...Toivottavast ne ois sopivat ku tuntuu nii tyhmält ostaa uudet parin kuukauden takii.
Eilen oli raskauspahoinvoiva ystävä kylässä..Hän sitte jutteli et kerta tälläst on ni ei hän enää uuestaa taho ja unohtaako muka ihmiset sen olon ku lisää lapsia tekevät...Mä muistan ku ootin typyä ja aattelin et onneks tä on vika kerta!!Sama ajtus kävi synnytykses....ja nyt en mitää muuta tahtos ku raskaaks ja vauvan.Eihän sitä unoha,enkä ole unohtanu valvottuja öitä..mut se lopputulos :-)
Öttikselle tsemppiä!!!
Ai nii...mulon selkä taas tosi kipee,alaselkä ihan jumissa!!!!Poika lohdutti et " ei se enää sit ole kipee ku kuolet ja pääset taivaasee" .Jotenki mä en oikein jaksa ja pysty niin kauan odottamaa...
Ja siitä tuli lekurit mielee..ja se päivystys ja jonot...Kyllä sinne pitäs saada niin monta lääkäriä lisää!!!!Tealle tsempit!
Syömään kai taas....
Kissa alko mölyää...aaaargh!!!!!!
jatu
Pesukone: ostettihin uusi, eka oma. LG:n kone ihan ulkonäkösyistä. Meille ei sovi sen korisysteemit, minä en jaksa mitään erityisiä asetteluja haarukkakorissa tai arpoa, mikä lautanen mihinkin väliin. Ylhäällä myös turhia lokosia. Summamutikkatyyliini olisi sopinut yksinkertaisemmat korit. Ensi kerralla katson koreihin tarkemmin. Meillä taitaa olla muovia, kuten entisessä kodissakin. Se ei ole ollut ongelma. Lisäksi uusi kone ei pese hyvin, vielä en syytä konetta, koska ohjeet tuli luettua vähän siihen suuntaan...
Marionette: Juu, kyllä ne munkin " opiskelut" taitaa kunnianhimoa puhisevasta alusta huolimatta vaihtua harrastuspohjaisiin. Siitähän menettää: ikiomasta, pitkäjännitteisestä tekemisestä. Omaa aika ei kokonaan katoa, mutta sitä ei vauvan kanssa voi ohjelmoida johonkin väliin. Hauskaa matkaa, toivottavasti saat järjestymään!
Lempille kun voisi tarjota jotain muuta kuin olkapäätä, virtuaalisesti sitäkin. Virtuaalisuklaata? Unensiirtoa täältä sinne datana? (vsiuh, täältä lähteeeeeee -----) Vai reaalitodellista lastenhoitoapua? Tuo Pönksy tänne ja käy toipumassa Porvoon kahviloissa?
Kukkuu, eikä ihan pelkkä oma (°)
Ajattelin tulla vähän purkamaan tänne. On kyllä taas niin sekavat fiilikset. On tää niin hullua, kun asiat on ihan niin kuin on halunnut, eli toinen lapsi tulossa suht pienellä ikäerolla mikä tarkottaa myös sitä, että typy saa olla pitkään kotihoidossa. Joo. Mutta mulla on joku ihme matalalentovaihe menossa ja oman elämän kaipuu. Kaiholla seuraan ystävien etenemistä työelämässä ja matkustelua ja vaikka mitä.
Eli tuntuu että haluaisin töihin! Töistä kaipaan eniten sitä sosiaalista elämää. Enkä nyt kylläkään kaipaa entiseen työpaikkaani, vaan varmaan johonkin " unelmatyöhön" ... :/ Ja ei taida olla kovin realistista haaveilla mistään työpaikasta nyt, kun jäisin äippälomalle taas joskus heinäkuussa jo. Huoh. Miehen työtilannekin on sellainen, että hänelläkin on nykyinen työsuhde pian loppumassa ja uudesta ei vielä varmuutta. Eli senkään puolesta tuntuu mahdottoman vaikealta suunnitella mitään. Voisin nyt varmaan sitten itselleni todeta sen ihanan lauseen " Tätähän sinä halusit..." ... Niinpä. En tiiä, kaipa tää voi olla jotain raskaushormoneista johtuvaa. P...a olo kumminkin.
Onneks tällä viikolla on jotain ohjelmaakin tiedossa, eli ihan kavereidenkin tapaamista. Eipähän ole niin paljon aikaa velloa omien ajatustensa kanssa.
Että tällasta täältä tällä kertaa.
- marionette -