Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä sokerirasituskokeesta!!! Auttakaa...

23.01.2006 |

Kauanko pitää olla syömättä kun mulla on klo 08.00 aika? Pitääkö olla juomatta? Kuinka kauan? Pissaamatta? neuvolan täti sanoi vaan tuon ajan ja että siellä juodaan jotain litkua ja aikaa kannattaa varata noin 2h... Kannattaako mun jotenkin paastota karkeista ym sokerista etten jää kii vai miten? vielä olisi muutama päivä aikaa testiin...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 12 tuntia syömättä ja että lasillisen voi vettä juoda tuona aikana. Pissalla voi käydä normaalisti. Ja kannattaa hieman katsoa mitä suuhunsa laittaa, sillä se voi vaikuttaa.

Vierailija
2/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli ruuhkaa enkä päässyt varatulla ajalla sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei sitten vaikuta tulokseen. Niin mie ainakin tein. Aattelin, että haluan nähdä " ihan oikean" tuloksen. Niin ja ota vaikka leipää mukaan kokeeseen, sillä ainakin mulla oli aivan älyttömän huono olo sen jälkeen. Ois ollut aika heikko olo lähtä ajamaan siinä kunnossa.

Vierailija
4/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

12h siis syömättä ja vettä tosiaan voi vähän juoda.

Tuota en ymmärtänyt kun joku sanoi että normaalisti syömällä saa rehellisen tuloksen..!? Siinähän mitataan paastoarvo ensiksi, eli eikös se juuri vaadi sen paastoamisen!?

Ja tuskin siinä ihan turhaan on käsketty olla aina syömättä se 12h.

No ei takerruta pikkujuttuihin, ihmettelin vain.

Vierailija
5/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun järjellä mitataan nimenomaan sen testin aikana saatavia arvoja, eikä sitä paastoa ennen syötyjen luulisi vaikuttavan. Näin itse sen tulkitsisin juuri siksi, että pitää paastota tuo 12 tuntia. Edellisenä päivänä syötyjen juttujen ei luulisi vaikuttavan, vaan pohjalla tietysti on enemmän se, mihin elimistö on tottunut, eli pitemmän aikavälin ruokavaliot ja elimistön toimintahan sen määrää.

Testissä otetaan aluksi verikokeella tms. arvot, sit kiskotaan jotain glukoosilitkua ja otetaan uudet arvot ja sitten vielä lisää testejä parin tunnin päästä. Eli jos nyt omalla järjellä päättelisin, niin yritetään selvittää, kuinka nopeasti ja millä tavoin nuo sokerit imeytyy ja kuinka kauan joku taso säilyy tai paukkuuko yli joidenkin rajojen tms. Itsellä testit edessä keväällä, joten omaa kokemusta ei ole, tämä perustuu niihin mitä olen terkkarilta ja muilta kuullut.

Vierailija
6/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ja sain neuvolasta ohjeeksi olla paastolla klo22 alkaen illasta, vettä sai muutaman hörpyn ottaa. Puoli kaheksan korvilla ottivat sitten ensimmäisen arvon verikokeella sormenpäästä labrassa. Pari tuntia meni ja omat tulokset oli onneksi normaalit. Näin siis Oulussa, mutta soita ihmeessa labraan ja kysy ohjeet, että tulee oikea tulos, tympeä mennä sitten uusiksi istumaan!

~cadavera&muru~ rv31+1

Vierailija
7/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma menee näin:

Ehdoton paasto 12 h ennen ensimmäistä verensokerin mittausta. Siis jos testi alkaa aamulla klo 08, niin edellisenä iltana saa syödä ainoastaan ennen klo 20. Ruokavalio muuten tuota paastoaikaa lukuun ottamatta ihan tavallinen. Lasin vettä voi juoda - on jopa suositeltavaakin, jota elimistö herää.

Ensimmäinen näyte otetaan siis paaston jälkeen. Arvo on tärkeä myös siksi, että sen tulee olla tiettyjen rajojen sisällä, jotta edes testiä voidaan tehdä. Jos paastosokeri olisi jo " taivaissa" , niin ei voitaisi " rasittaa" .

Paastoarvon ottamisen jälkeen on juotava kaksi kertakäyttömukillista sokerilientä. Juomisen on tapahduttava mahdollisimman sutjakkaan. Jos liemi tulee okesnnuksena ylös, menee testi kokonaan pieleen. Nieltävä siis on.

Sitten odotellaan juomisesta tasan tunti. Kovasti ei saa liikkua ja touhuta. Normaalisti voi kyllä käydä vessassa, istuskella lueskellen tms. Kun tunti liemen juomisesta on kulunut, otetaan seuraava verikoe. Tämä kertoo siitä miten verensokeri on noussut liemen vaikutuksesta.

Toisen näytteen ottamisen jälkeen taas odotetaan tasan tunti samalla istuskelu / pötköttely systeemillä. Tunnin kuluttua otetaan viimeinen näyte, joka kertoo taas siitä miten verensokeri on lähtenyt laskuun. Tämän ns. 2 h:n näytteen jälkeen voi lähteä kotiin.

Helsingissä itseltäni otettiin kaikki näytteet suoniverestä l. neulalla käsitaipeesta. Vastaukset täällä ovat valmiina neuvolan käytössä viim. seuraavana päivänä.

Itselleni on tuo koe tehty neljässä raskaudessa yht. 5 kertaa. Ikinä en enää aio siihen mennä :) Tässä viimeisessä oli oksentaminen ihan tipalla, onneksi pysyi liemi mahssa kuitenkin. Monelle tulee kokeen aikana huono olo muutenkin...kuulemma labran mukaan yleensä toinen tunti on pahempi. Itselleni on ensimmäinen tunti ollut ehdottomasti heikompi.

Että näin :)

Vierailija
8/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin siis, että kannattaa syödä normaalisti ENNEN PAASTOA. Mulle terkka sanoi, että sekin vaikuttaa..? Jos esim. jättää pari vkoa ennen testiä kaikki makeat pois tai sitten syö kaiken hyvän mikä vastaan tulee (niin kuin minä)

Vierailija
9/9 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana nautitut hiilihydraatit saattavat vinottaa tulosta.

Tyyppiesimerkkinä eräs joka asiasta joutui kärsimään (vink, vink): edellisenä päivänä marsipaanipitoista banaanikakkua kakkukekkereillä ja illalla juuri ennen paaston alkamisajankohtaa hillittömät määrät ruokaa (mm. uuniriisipuuroa), jotta " varmasti jaksasi paaston" . Olipa tyhmää.

Paastoarvosta narahti, mutta tulosta ei otettu kovin vakavasti myöhemmässä vaiheessa kun todettiin insuliinin pätevän normaalisti, mutta diagnoosi oli ja pysyi.

Että normaali, tavallinen ja terveellinen ruoka edellisinä päivinä.