Tytölle nimi?
Hei,
tytölle pitäisi keksiä nimi, mutta ollaan vielä todellakin ihan vaiheessa... Jospa saisin teiltä hieman apua, kun oma luovuus on hukassa.
Muutama kriteeri:
- suomalaiseen ääntämykseen sopiva nimi, mutta ei välttämättä kalenterissa oleva. Sukunimi on perussuomalainen...
- ei liian yleinen (en halua, että luokalla tai myöhemmin työpaikalla on useita saman nimisiä), mielummin jopa hyvin harvinainen nimi.
- ainakaan ensimmäisessä nimessä ei saisi olla r-kirjainta
- pitäisi olla sellainen "katu-uskottava" nimi, joka sopii myös 45-vuotiaalle tiukalle tädille :-DDD , muttei ehkä kuitenkaan Pirkko tai Sinikka! Eli mielummin moderni kuin vanha nimi.
Tiedän, että noilla kriteereillä löytyy varmaan tuhansia nimiä, mutta jos teillä olisi jotain omia suosikkejanne mun valinnan avuksi :-)
Tällä hetkellä mietin seuraavia nimiä kutsumanimeksi:
Jade
Jadessa
Melissa
Ella (liian yleinen...?)
Lumi (miten tämä muuten taipuu? Lumin/Lumen, Lumille/Lumelle ?)
Mila
Kiirekin tässä alkaa tulla...
Kommentit (10)
Aida
Sade
Mandi
Mimosa
Melinda
Minea
Tessa
Stella
Miila
Sanja
Saaga
Unna
Louna
Isla
Elle
Nelli
Meea
Nette
Ei nyt tule montaakaan katu-uskottavaa nimeä mieleen...
Aada, Ada
Isla
Kaisla
Seela
Vilma (varmaan liian yleinen)?
Mutta minun mielestäni nimenä Lumi taipuu Lumin, (annatko sen) Lumille, (silitätkö) Lumia eikä siis Lumen, Lumelle, Lunta. Samoin kuin Varpu nimenä taipuu Varpun, Varpulle..
Josanna
Suhanna
Nerissa (nerys tarkoittaa merenneitoa) (Melissa tarkoittaa mehilaista)
Lumilla
Luminia
naissa muodoissa nimen taivuttaminen on helpompaa kuin perusmuodossa
minusta Jadessa on hyvin teennainen, Jade ja Ella tavallisia (mikali tosiaan halusit suhtharvinaisen nimen)
entas Milana Milan sijaan?
Sade?
Lilja?
Melissa -nimestä tykkään kovasti. Lumi on myös kiva (taivuttaisin Lumin, Lumille), mutta miten olisi Lumia? Miten olisi Marleena? Yksi hauska nimi, mutta ehkä liian erilainen... Senja?
Hei,
kiitos nopeista ja hyvistä kommenteistanne!
Teidän ehdotuksiin muutama kommentti:
- Olen miettinyt Lumin vaihtoehtona Lumiaa, tuon Lumi-nimen taivutuksesta googlasin jostain kielenhuollon sivuilta, että nimen pitäisi taipua kuten kyseinen substanttiivi eli Lumi -> Lumen (ei Lumin), itse kyllä tykkäisin enemmän, että taipuisi Lumin, Lumille jne. No ehkäpä siihen taivutukseen voi itsekin vaikuttaa... Lumi siis edelleen harkinnassa, Lumia ei jotenkin ihan "iske".
- Isla olisi ihana nimi, mutta valitettavasti ystäväni ehti ensin antaa tuon nimen lapselleen.
- Saaga on myös kiva nimi ja pääsee suosikkilistalleni.
- Josanna, Suhanna, Nerissa, Lumilla & Luminia ovat mun makuun jo hieman liian erikoisia ja osa vaikeasti lausuttaviakin (Suhanna muistuttaa liiaksi Susannaa).
- Milana Milan vaihtoehtona on hyvin varteenotettava, joten sekin pääsee suosikkilistalleni.
Alan taipua tuon Melissan kannalle, vaikka se tarkoittaisikin mehiläistä :-D, siis ensimmäiseksi nimeksi. Mitä mieltä olisitte Leea nimestä? Se oli uusi "löytö".
Entä mikä Melissalle toiseksi nimeksi?
Edessä on vielä kovat neuvottelut muun perheen kesken, joten pitää pitää useita nimiä vielä "listalla"...
Kiitos kovasti avustanne!
Vella
Musta se sopii vauvasta mammaan :) Musta yks kauneimmista olis
Vella Maaria
Ah, miten ihana!
Senna
Liida
Miida
Eevi
Veela
Anselma
Misla
Viia
Piitu
Heta-Fiia
Savanna
Emila
Else
Sienna
Sera
Sofi
Silke
Silvi
Sonia
Uma
Lilia
Mimi
Mai / Maia
Alessia
Jada
Vivian
Livia
Melissan toinen nimi voisi olla vaikka:
Melissa Mimosa
Melissa Milana
Melissa Evita
Melissa Leonilla
omalta listaltanne silti paras etunimivaihtoehto on Lumi
Kävisikö Maija tai Maia? Ei nykyään ihan Top10:stä, mutta kuitenkin suomalainen ja sopii kaikenikäiselle vauvasta mummoon. Liisa/Liisi on toinen kiva nimi, ei liian yleinen nykylapsilla.
Jade, Melissa, Lumi ja Mila ovat todella kauniita nimiä kaikki. Ne saattavat kuitenkin olla liian "vuosimallinimiä" jatkoa ajatellen. Tarkoitan, että ne tunnistanee vaivatta 2000-luvun alun tyttöjen nimiksi samaan tapaan kuin tänä päivänä on helppo arvata, minkä ikäisiä ovat Pirkko, Sanna ja Jenna. Itse kallistuisin johonkin ajattomampaan, jos tarkoituksena on olla samaan aikaan katu-uskottava ja perussuomalainen.
-Melissa on mielestäni aivan ihana! Paras teidän suosikeista! Olen herkinnut omallekkin lapselle!
-Jadessa on liian tehty enemmän lempinimi.
-Jade on jotenkin kova nimi.
-Ella taas on kauhean pliisu ja taitaa olla top10 jo useampana vuonna.
-Lumi on ihana, toisiksi paras, taivuttaisin Lumen ym.
-Mila Tästä puuttuu mielestäni toinen L.
Sitten mitäs pidät nimistä: (omia suosikkejani sinun kriteereilläsi)
-Iisa
-Verna
-Lumia
-Venliina (uniikki ja ehkä liian pitkä)