Miten saada n. 3-vuotias PUKEMAAN REIPPAASTI kiireisenä tarha/työaamuna?
Kommentit (14)
Tyttö herätetään n. puoli tuntia ennen lähtöä ja yleensä hän on aika pirteä jo heti herätessään. Jos joskus tuntuu, ettei tyttö jaksaisi herätä tms, keksimme jotain hauskaa, esim isä kiusoittelee " muurahaisilla" kutitellen tai nostaa tytön " trukilla" sängystä. Sisävaatteet puetaan joko sängyllä tai vaihtoehtoisesti olohuoneen sohvalla päälle ja ulkovaatteita pukiessa usein pidämme leikkimielisen kilpailun kuka on ensimmäisenä lähtövalmiiina. Täytyy sanoa, että meidän aamut ovat olleet helppoja tähän asti. Huonot aamut ovat laskettavissa yhden käden sormilla :(
antoi lapselle vaatteet jotka pitää pukea päälle, itse veti takin päällensä ja meni ovesta ulos ja sanoi että menee jo ja odotti että lapsi tulee perässä...
Vierailija:
antoi lapselle vaatteet jotka pitää pukea päälle, itse veti takin päällensä ja meni ovesta ulos ja sanoi että menee jo ja odotti että lapsi tulee perässä...
pukemalla lapsi tai olemalla siinä apuna hoputtamatta jos tarvis. meillä on minä lähden yksin kahden 2.v ja 5.v kanssa tarhaan joka aamu. metodi on että minä herään eka, herätän lapsia. se kumpi jaksaa ensin nousta menee sohvalle katsomaan nelosen pirrettyä ja saa syötäkseen hedelmän tai tuoremehua.. laitan itseni kuntoon ja herätän sen toisen ja annan hedelmää tai mehun. ensin herännyt pukee/autan pukemaan ja menee hakemaan lelun tarhaan (unikeverin) toinen tulee pukemaan ja samoin autan häntä jos tarvis. toinen menee hakemaan lelunsa.
Minä olen tässä vaiheessa juo eteisessä laittanut toppakamat lattialle ja aloitan pukemisen nuoremman kanssa. banhempi yrittää itse jos jaksaa ja jos ei odottaa että ehdin auttamaan.
Omat kamat on valmiiksi pakattuina ei muuta kuin takki ja kengät sekä lasten tarhareput mukaan.
herään itse 6.30 ja klo 8.00 ollaan tarhassa.
Meijän likka tullee ensi kuussa kolme, enkä voisi mitenkään odottaa että pukisi itsensä vaikka lähtisi mihin aikaan tahansa!!
Osaa kyllä meilläkän pukea joitain vaatteita, mutta etkö ole jo aika kohtuuton jos meinaat et pitää olla itsenäisesti ja vielä reipppaasti aamulla pukenut itsensä?????
En voi ymmärtää vanhempia jotka vaativat pieneltä lapseltaan aivan liikoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Enkä kyllä taas niitäkään jotka passaavat lapsensa aikuisiksi asti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Miten ois tuosta väliltä???????????
Itse ainakin yritän tehdä niin!! Ja toivottavasti onnistunkin!
itse puen kehitysvammaisen teinin ja kolmevuotiaan aamulla ja energiat on aika vähissä töihinpäästessä...
Meillä 3- ja 5-vuotiaat lapset heräävät joko itse seitsemän nurkilla tai sitten herätetään. Usein otetaan syliin olohuoneen sohvalle ja saavat katsoa puolinukuksissa hetken lastenohjelmaa ja samalla puen heille alusvaatteet ja sukat/sukkahousut päälle. Tulee ekstrahellyyskin annettua aamulämpimälle pienelle, tekee hyvää sekä lapselle että vanhemmalle. Olen todennut että aamupala on helpoin syödä pelkissä alusvaatteissa niin tulee vähemmän puuroroiskeita ettei tarvitse päivävaatteita taas vaihtaa kiireessä.
Puuron jälkeen lapset ovatkin hyvin heränneet ja osaavat taas itse laittaa päivävaatteet päälle, tietysti autamme jos on tarve. Kun on vaatteet päällä niin samalla laitetaan jo ulkovaatteet päälle ja sitten se onkin jo menoksi.
Yleensä olen itse jo silloin seitsemältä peseytynyt, pukeutunut, meikannut ja laittanut hiukseni joten pystyn keskittymään lapsiin. Mies herää 6.45 ja hoitaa kanssani hyvin aamutoimet.
Mekin olemme tarhassa kahdeksalta.
muksut halauavat syödä kotona ja sen sallin ilomielin. aamupesua meillä ei harrasteta hampaita lukuunottamatta.
Eli siis yhdeksältä on välipala, joka on mukaan pakattu jo kotona, mutta ei riitä aamupalaksi.
Sitä paitsi meillä ei oikeastaan ole oikein puhua tarhasta vaan koulusta, esikoulusta, joka aloitetaan siis 2,5 -tai 3- vuotiaana.
Olen tosissani.