Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Seksi
Vanhan asuinrakennuksen purkaminen
21.01.2006 |
Onko kokemuksia vanhan talon purkamisesta. Kuinka paljon mahtaa maksaa? Kyseessä ei ole mikään lato, vaan tavallinen huonokuntoinen omakotitalo.
Kommentit (2)
Meidän tontilta purettiin viime syksynä 60-luvulta peräisin oleva lautarakenteinen mökki, jossa oli kylläkin ihan kunnon kivijalka ja sauna + piippu. Teetimme työn urakoitsijalla, joka laskutti purusta 2200 eur sis. alv. ja sisältäen siis kaiken jätteen ja niiden kuljetuksen. Mielestäni oli ihan kohtuullinen hinta siitä, että ei itse tarvinnut käyttää vapaa-aikaansa purkutöihin. Kyllähän se itse purkaminenkin nimittäin maksaa mahdollisesti vuokrattuine työvälineineen ja jätekuljetuksineen.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Seksi
Meillä on tontilta purettu läjä vanhoja lautahökkeleitä ja yksi pieni hirsimökki, mutta kokemusta ihan kokonaisen omakotitalon purkamisesta ei ole.
Työtunteja hommaan kyllä menee aika lailla, eli jos ajattelitte TEETTÄÄ homman, niin kyllä sille hintaa tulee. Sen sijaan jos jaksaa itse purkaa tai saatte sukulaisia ilmaiseksi avuksi, niin selviää vähemmällä. Hintaa tulee lähinnä niistä jätelavoista, joita tuon kokoisesta talosta tulee melkoisesti.
Jätteet kannattaisi lajitella, jos vain aika riittää ja yrittää myydä tai lahjoittaa kaikki vähänkin käyttökelpoinen eteenpäin (ihmisille kelpaa melkein mikä vain, kun ilmaiseksi saa ;) - siihen taas sitten vain tuhraantuu jälleen sitä aikaa. Jätelavat kannattaa myös täyttää tehokkaasti, eikä vain heitellä jätteitä lavalle sikinsokin, koska kuljetuskustannukset menevät per lava.
Yksi ongelma voivat olla asbestityöt. 60-70-luvuilla käytettiin asbestia vähän joka paikassa ja sen purkaminen onkin sitten kinkkinen juttu ja todennäköisesti tosi kallista - ellei sitten tee itse salaa ja ota riskiä siitä, että sairastuu asbestoosiin.
Ja yksi harkinnan arvoinen juttu on antaa talo palokunnan poltettavaksi harjoituksissa. Tämä edellyttää ainakin, ettei liian lähellä ole muita taloja, jotka olisivat vaarassa. En tiedä muista vaatimuksista, joita palokunnalla saattaa olla, mutta kannattaa kysyä.