Kuukautisveri vääränsuuntaan..vatsaonteloon..
No niin, nyt on sitten sekin koettu että kuukautisveri kulkeutui viime keirrossa munatorvien kautta vatsaonteloon. Hämärä tilanne, myös lääkärini mielestä. Oletko koskaan kuullut moisesta tai onko niin sattunut sinulle. Sen verran Googlella löytyy englanninkielistä tietoa, että tällainen syndrooma on todellakin olemassa, eikä edes pitäisi olla kovin harvinaista.
Se kuitenkin askarruttaa mistä tämä on voinut johtua - kaksi kuukautta sitten saadusta keskenmenosta, vai mistä??
Kommentit (12)
kun kerran mainitsit kakka-asiat, niin täytyy todeta että minullakin oli kakka omituista, mustaa ja vähän niinkuin ripuli ja ummetus samaanaikaan. Hyvä puoli tässä on se että ainakin minulla veri tuli itsestään pois, ja veri vatsaontelossa ei sinänsä ole vaarallista. Lähes jokaisella naisella on kuukautisten aikaan verta vatsaontelossa. On tärkeää selvittää jatkuuko sinulla verenvuoto kokoajan, ja siksi minulta tutkittiin hemoglobiini. Jos se on hyvä silloin voidaan kai pääätellä että vuoto on tapahtunut joskus aikaisemmin.
Eniten minua tässä ärsyttää se että minun hormonitoiminta on aivan sekaisin keskenmenon jälkeen, ja kuulemma kuukautisiakin saa odottaa vieläkin kuukauden tai kaksi. Se taas vauva-haaveista vähäksi aikaa.
Sinuna menisin heti maanantaina ultrraan, niin saat selvyyttä asiaan.
Jos sattuu olemaan joku oikein paha kerääntymä jossain niin tuurilla voi näkyä, mutta muuten varman diagnoosin saa vain avaamalla.
Minulla endoepäilyn (minua ei siis ole vielä toistaiseksi leikattu) oireena on kova vatsakipu ja aivan kun se ei riittäisi niin lisäksi vielä veitsen teräviä vihlasuja vähän väliä.
Minulle sanottiin tutkimuksissa sen johtuvan endeometroosista eli kohdun limakalvom liikakasvusta. Tämä hoidettiin ja sen jälkeen kaikki on ollut ok. ainakin toistaiseksi koska tämä voi uusiutua.
Vatsaontelossa runsaasti verta, poistettiin tähystyksessä. Endoa löytyi vähän, mutta lääkäri ei kuitenkaan osannut sanoa, mistä vuoto peräisin. Tämä tapahtui kerran kuukautisten aikaan.
miten tuo oireili???
Mulla on ihan kummalliset menkat ja maha turvoksissa ja kipuja... ja keskenmenosta samat 2 kk...
Joo on varmaan harvinaista, mutta pakko silti kysyä, miten pääsivät vaivasi jäljille.
mulla oli just noin, et maha turposi aivan kamalasti ja lopulta oli niin kovat kivut, että taju lähti.
kunnes lopulta oli pakko lähteä yksityiselle ultratutkimukseen.
Vatsa oli turvoksissa, ja kipu oli aika samanlaista kuin jos olisi hirveät ilmavaivat. Samanlailla pisteli ja nipisteli vatsaa. Kävellessä ja esim istuessa kipu tuntui eniten, paikallaan seisoessaan ei niinkään. Kipu ei ollut mitenkään hurjan kovaa, mutta varsinkin kun marraskuussa oli tuo keskenmeno - en halunnut odottaa tutkimista kauempaa. Seuraaavana päivänä lääkärin jälkeen alkoi vuoto, joka kesti viikon - suuruudeltaan kuin normaalit kuukautiset. Sinulle jolla myös oli keskenmeno, onko tarkistettu että raskaushormoni on varmasti poistunut verestäsi? Ettei vaan ole mitään mahdollisuutta kohdunulkopuoliseen raskauteen?
t ap
yllättäen taas viiltää niin että joutuu jäykistymään paikalleen. Minulla on näin ja todennäköisesti endometrioosi. Se turvonnut olokin on aivan kauhea, joutuu kulkemaan hieman kumarassa. Välillä taas vatsaa vääntää aivan kuin minulla olisi ripuli tms. Vessassa käynti tosin yleensä auttaakin. Liekö endo kasvanut jo suolen seinämienkin läpi jatämäkin aiheuttaa kipua.
Piti vielä kertoa että omat kivut alkavat aamuyöstä (ilmeisesti veri pääsee makuuasennossa paremmin virtaamaan väärän suuntaan) joten kuukautisten aikaan on yöpöydän laatikossa oltava särkylääkkeitä sillä kipu on usein niin voimakas etten meinaa päästä ylös sängystä.
Keskenmenoa minulla ei ole ollut, mutta veikkaisin että se voisi tuntua juuri tuolta...
näkyykö se sisäkautta tehtävässä ultrassa ollenkaan? Koskaan aikaisemminkaan ei ole olleet runsaat eikä kivuliaat kuukautiset, joten endoepäily on nyt sitten ihan uutta. Kuinka nopeasti se voi kasvaa, ja ilmestyvätkö oireet ihan yllättäen? Kipu oli kyllä aika jatkuvaa, ja näin jälkikäteen kun tietää että vatsaontelossa oli paljon verta, niin ymmmärrän myös sen kivun luonteen. Veri painoi muita elimiä ja vatsa oli arka kun sitä painoi.
AP
kohdunulkoisesta ei voi olla kyse, sillä minulla takana myöhäinen keskenmeno eli jouduin synnyttämään vauvanalun :´´´´) ja myös kaavittiin.
Mulla siis menkkavuotoa on ollut (ekat km jälkeen) mutta tavallista niukemmat ja nyt nämä mahakivut ja kamala turvotus.
Ja apua... taas alkoi tuo endo pelottaa... meillä on jo lapsettomuusongelma miehen sperman takia...
öitä.
Maha oli koko yön kipeä ja potkupallona edelleen :(
Tuntuisi niin uskomattomalta, että minulla sattuisi olemaan sama juttu - ja sattumalta juuri luin asiasta täältä...
Seurailen tilannetta.
Olen myös oksentanut pari kertaa viimeisen viikon aikana (ei tod tavallista minulle!). Mietin sitäkin,että olisiko ulosteessa sitten verta, jos vatsaontelossakin ? Rautakuurin takia minulla muutenkin nyt ihan mustaa (sori kakkajutut ;) .
Eikö tämä kamala suru riittäisi, kun pitää vielä parin kuukauden jälkeen kroppakin olla ihan romuna.