ENSIKOT VKO 26
Uudet kujeet, viime viikon lyhyeksi jääneet jutustelut
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (50)
Saikulle kiitos synnytyskertomuksesta: pitkän tien olitte käyneet, mutta nyt on Pikku Prinssi vieressä tuhisemassa, ihanaa! Ihanaista vauva-arkea siis sinne päin:)
Weeralle ja Norpanpoikaselle sekä Pikkuisille vilkutuksia:)
Korka: wau, olipa kivan kuuloinen hääpäivänvietto teillä takana, onnea vain hääpäivän johdosta (hiukan myöhässä tosin). Hih, aika huvittavaa tuo, että pikkukaverinne oli istunut virtsarakon päällä ultratessa:) soitin muuten neukkulaan toissapäivänä rakkotuntemusten takia- ja neukkulan täti määräsi pissanäytteen otettavaksi, epäili siis vti:tä tai hiivaa. Soittelen tänään sitten tarkemmin.
Danja: dopplerilla kuunnellaan sydänääniä neukkulassa, meillä tokalla visiitillä rv 11+6, ei aikaisemmin, koska eivät kuulu vielä ainakaan ennen rv 10. Fiiu ja Korka vastasivatkin kromosomipoikkeavuuskysymykseen, sen verran lisään, että rakenneultrassa sitten voidaan myös havaita tiettyjä markkereita, jotka voivat viitata mahd. kromosomipoikkeavuuteen, varmuuden saa tosin vain istukka-tai lapsivesinäytteellä. Sitä ennen ymmärtääkseni aika erikoislääk. tapaaminen, jossa keskustellaan, jos rakenneultrasta (tai np-ultrasta) löytyy jotakin mahd. poikkeavaa. Se kandee tarkistaa, onko kunnassanne mahdollisuutta seerumiseulaan, jossa siis np-turvotus, verinäyte, äidin ikä ja paino muodostavat riskiluvun kromosomipoikkeavuuksille. Toiv. saisit muuten gynelle peruutusajan ensi viikolle, on se ihana kokemus ekan kerran nähdä pikkutoukka ja sydämensyke, voi että:) ja sitä huojennusta, kun kaikki on hyvin!
Fiiuliinilla on ollut aktiivista menoa, pyöräilyä ja kaikkea, huisia:) vilkutuksia sinne:)
ON: Kävin eilen lomalaisena duunissa hakemassa työvuorolistoja ja kaikki päivttelivät pikkumassuani, eli kaipa miulla sitten pikku kumpu jo on:) Äippähame on ollut nyt päällä, kun omat hamoset ei enää menee päälle... NIin, ja Brio kombimme tulivat, ovat niin hienot, ja väri mitä sopivin. Lisävarustepaketti vain jäi tulemati, lähettävät jälkitoimituksessa, tulivat siis lopulta yli 200e halvemmaksi, kuin normihinnalla ostettuna. Siis katselkaapa nettikauppoja, jos vaunut on hakusessa:) Lisäksi oltiin äidin kanssa shoppailemassa, ja sorruttiin ostamaan Tontulle vielä nallepuh-sitteri ja matkarattaat, voi että:) Kunpa kaikki vaan menisi hvyin, hiukan hirvittää, kun nyt jo on tehty näin paljon hankintoja. Toisaalta alesta kandee ostaa, jos löytää, säästö voi olla melkoinen. Ja tuntuu, että näitä isoja hankintoja on hyvä keskittää pidemmälle ajalle, ettei kaik tule kerralla, voisi pikku hoituri mennä konkurssiin muuten (siis yhdessä miehen kanssa nämä tosin on ostettu). Nyt lenkille...
Voikaa hyvin:)
pariisitar&tonttu
rv 15+1
Ja Miirulle vielä tervetulotoivotukset:) Nauratti toi kommenttisi, että kohta pääsee lomalle nukkumaan; miulla eka lomaviikko män kirjaimellisesti untenmailla, 14h päivä:) Mutta se tekee teille hyvää:)
pariisitar&tonttu
*Saikulle* onnittelut prinssin syntymästä ja kiitos kertomuksesta!
*Fiiulla* alkaa olla h-hetki käsillä. Jännittääkö?
*korka*: Täytyy varmaan sitten ekalla neuvolakäynnillä kysyä tuosta niskaturvotusultrasta enemmän ja kuuluuko siihen täällä tuo seerumikoe...
*pariisitar*: Peruutusaikoja ei ole vielä kuulunut mutta onhan tässä vielä ensviikko aikaa... Epäilen kyllä ettei peruutuspaikkoja tule tai jos tulee niin ei riitä meille asti...
Hyvähän se on ajoissa alkaa tekeen noita hankintoja; on se kuitenkin aika hintavaa joten ei niitä ihan joka iikka kerralla voi hankkia. Ja onhan se osa "huvia" kiertää ostoksilla ja hankkia niitä vähän kerralla :)
*ON*: Tänään meinasin mennä tai siis jäädä biitsille mutta pyörähdin takas kun oli niin vihasia paarmoja :( Talviturkkikin on vielä tälle kesää jäänyt kun en arkajalkana ole uskaltautunut uimaan :p Nyt kyllä tekis niiiin mieli lähtee uimaan kun olen kuin uitettu koira; kävin näet pienellä rullaluistelulenkillä. Siis todellakin ihan pienellä kun en vielä tiedä miten toi piilevä migreeni suhtautuu liikuntaan... sellaset puoli tuntia vähän rapiat kävin rullistelemassa. Toistaiseksi ei ole alkanut päätä särkemään tai mitään viitteitä migreenistä ja toivotaan ettei tulekaan =)
Tänään päätin lakata murehtimasta että onkohan masussa kaikki hyvin ja kuten pitää. Yritän ajatella niin että kyllä sen huomaisi ja tuntisi jos jokin olisi vinossa... Mitään vuotoja ei ole ollut, mahan nippailutkin ovat niin pientä sorttia; lähinnä menkkakipujen tapaista ja kerran huonoa oloa ei ole niin yritän ottaa kaikki irti vielä kun olen hyvissä voimissa ja jaksan touhuta :) Juuri sen takia otinkin itseäni niskasta kiinni ja kävin rullistelemassa!
Samalla kärtytyskin vähän vähenee kun ei ota stressiä kaikesta =)
Eikä meidän vieraskaan ole enää montaa päivää (lauantai-iltana lähtee) niin tulee oma rauha taloon; hyi kun kuulosti ilkeältä mutta minkäs teet kun kaipaisi jo sitä omaa rauhaa ja ettei tarvitsisi hyysätä ja passata...
Tuli vain mieleen että saako noista ultrissa käymisistä mitään kelakorvauksia ja/tai matkakorvauksia? Siis vaikka kävisikin yksityisellä?
Me joudutaan ajamaan lähimpään isompaan kaupunkiin ja matkaa tulee jotain 150km/suunta joten matkakorvaukset olisi erittäin suotavia!
Nyt suihkuun ja sapuskan tekoon.
Ihanan aurinkoista torstaita kaikille =)
hei enskasiskot!
miten viikonloppu on mennyt? ei ole kukaan kertoillut kuulumisia pariin päivään, joten heti aloin niitä kaipailla.
danja ja miiru puhuivat aiemmin oireiden puutteista ja se ilmeisesti vähän huolettikin. voin lohduttaa sillä, että minullakaan ei ollut juuri mitään ja kaikki oli hyvin! väsytti, mieliala heitteli ja rintoja aristi, mutta siinäpä ne. yhden ainoan kerran ruoka yökkäytti, mutta kertaakaan en oksentanut eikä pahaaoloakaan esiintynyt tuota yhtä kertaa lukuunottamatta ollenkaan. muutenkin kaikki on mennyt paljon helpommin kuin odotin, mistä tietysti olen kiitollinen.
viime yö oli tosin aika tuskainen. olimme tupaantuliaisissa ja syöpöttelyn kanssa lähti ihan mopo käsistä (taas)... närästi sitten ihan hirveästi eikä löytynyt mitään asentoa. masuasukki alkoi myös potkia ja liikkua ja moukaroida vatsaa koko pienen kehonsa voimin niin, että se ihan sattui. lopulta olin sitten kyljellään, selkä mieheen päin ja miehen käsi pitelemässä mun vatsaa. mies myös jutteli asukille ja saikin sen rauhoittumaan. mua ne humalaiset jutut naurattivat myös: "susta tulee luultavati nainen ja tosi upea nainen, mutta sä et oo vielä nainen, kun sä oot vauva." :)
yritimme muuten ottaa vauvavakuutus, mutta saatiin kielteinen päätös, kun seerumiseulassa ne arvot olivat koholla. noh, voihan sitä hakea sitten 2kk täyttäneelle, jos vauva on täysin terve ja tuntuu siltä, että tarvetta ois.
viikonlopun jatkoa kaikille!
korka 28+1
Korka:n kanssa ihan samoissa ajatuksissa oltiin, meinasin että tänäänpäs kirjoitan kun on ollut niin hiljaista ! :)
Oletteko miettineet nimiä / päässeet yhteisymmärrykseen miehen kanssa?
Ja vielä oikeen omanapaiset turinat ;D
Oltiin vähän aikaa sitten helsingissä ja päätin että nyt etsin mekon mun serkun häihin jotka ovat heinäkuun lopussa. Piipahdin sitten BEBES-liikkeessä kampissa( josta olen kuullut paljon hyvää !) Mukavia myyjiä, koppiin ilmestyi aina upeampia ja upeampia juhlamekkoja, mutta mun tissit ei mahtuneet mihinkään ;D Masu kyllä mahtui oikein somasti mutta tissit pulpahti aina ulos :o ( Oisimpa ollut melkoinen näky häissä!) Ja hinnakkaitakin olivat... Jostain löytyi musta ale-trikoo-mekko jossa ihania paljetteja masun kohdalla, tissitkin mahtui ja hinta oli vaivaiset 29euroa ! jihuu !
Mut sitten aloin kotona pohtia että onko höpsöä pistää kesähäihin musta mekko ja vielä trikoota ? Pöh, ..kerran tää ronsu siihen mahtuu tisseineen niin olkoot ;)
Kellään muulla ollut pukeutumisongelmia kenties ? ;D
Ja sitä piti vielä kysymäni...onko kellään muulla ollut rytmihäiriöitä ? En oikeen tiedä mitä nämä ovat, mutta joskus tuntuu että sydän jättää yhden lyönnin välistä tai lyö sitten ekstra-kerran...outo tunne, sellanen "humpsahdus", tekee tosi pahaa :/
Hiljaiseloa täällä on vissiin vietetty. Meidän kone se vaan jaksaa vieläkin olla rikki, ärsyttävää, kyllä tässä melko nettiriippuvaiseksi vaan on tullutkin.. Tietty kun on päivisin aikaa vaikka muille jakaa niin tässähän se kivasti kuluu.
Pariisitar oli kans shoppaillut vauvan tavaraa, erittäin fiksua hankkia pikku hiljaa. Kyllä sitä hankittavaa vaan Niin Paljon on kun ensimmäistä odottaa. Pikku masunenkin sulle jo tullut, ihanaa!
Korka, mulla kans karkas ihan lapasesta tuo syöminen tänään kun oltiin kavereilla grillaamassa. Pöytä oli notkollaan, niin pitihän sitä syöpötellä. Mulla on yöpöydällä Renniepaketti ja oon joutunut siihen taas turvautumaan monena iltana. Rauta tahtoo närästää, että lääkitystä lääkitään sitten toisella lääkkeellä. Oon kelannut kuitenkin, että rautavarastojen täydentäminen on tässä tilanteessa tärkeämpää.
Kiva Sadeorkidea, että löysit kumminkin puvun! Ei musta oo yhtään höpöä laittaa musta mekko häihin, voithan laittaa siihen jonkun kirkkaan hartiahuivin tms. Kateellisena melkein kuuntelen tota tissiongelmaa, kun mun pienille rassukoilleni ei tapahtunu juuri mitään koko raskausaikana. Jospa saisin kunnon bosat sitten maidon noustua ;)
Kyselit noista nimistä, me on päästy yhteisymmärrykseen aika hyvissä ajoin jo. Me puhutellaan herraa masuun päin jo omalla nimellään, ja aina joskus se meinaa lipsahtaa vieraidenkin läsnäollessa. Ollaan kuitenkin kerrottu, että poika olis tulossa, niin olis kiva pitää edes nimi omana tietona vielä.
Puhelin on jo alkanu soimaan ja tekstiviestiä tulemaan, että joko jo.. Ei mitään tuntemuksia ole edelleenkään. Toki vähän tuntuvampia supistuksia on alkanut tulla silloin tällöin, mutta vain muutama päivässä. Ei jännitä oikeastaan, paitsi ihan pieniä säväreitä menee silloin tällöin, että jaiks, mitenkähän tää menee.. Lähinnä ikävä vauvaa ja toive että kaikki menisi meidän molempien osalta hyvin.
Ens viikolla pääsee vielä ultraan to, ellei sitä ennen oo syntynyt. Tarkistellaan vielä kokoa. Mulle kyllä kaikki sanoo, että mitä, ens viikollako jo, eihän sulla mikään iso maha ole.. Mutta siitä mä oon ihan tyytyväinen, ettei tämä kauhean isolta tunnu.
Mukavaa alkavaa viikkoa! Pankaa nyt joku uus pino pystyyn, jookos :) Mä pääsen taas koneelle ties koska..
Fiiu 39+4
Pinonaloitusvastaava täälä huikkii, että missä kaikki taas on..? :)
Jussit tuli vietettyä hyvin rauhallisissa merkeissä. Saunomista, vihdan tuoksua, grillausta jne. Kotosalla suurimmaksi osaksi oltiin, vieraita kävi ja itsekkin kyläiltiin. Ihan jees. Oli kivat ilmat, lämmintä eikä paljon satanutkaan.
Jos Pariisitar on jo lähtenyt reissuun, niin myöhästyy nämä hyvän reissun toivotukset, mutta ihanaa matkaa nyt kuitenkin!! Koita nyt jotain syödä siellä :)
Olit saanut ihanaa vauvatavaraakin jo kotiin tuoda, niitä on niin ihana hypistellä ja ihailla. Oon tässä itsekkin rallannut nuilla vaunuilla aina välillä ihan vain testimielessä tässä sisällä.......
Nyt täytyisi valmistautua kaupungille lähtöön, ajattelin mennä vähän aleen katsomaan josko jotain löytys. Jos ostaisi ainakin jotain motivaatiovaatteita synnytyksen jälkeistä aikaa silmälläpitäen... Motivaatiovaatteissa on kyllä aina meinannut olla sellainen ongelma, että ne ei tule koskaan mahtumaan päälle.. Vauvalle voisi myös kotiutumisvaatteita katsella, josko löytyisi joku kiva vaikka collegepuku. Vähän tylsää meinaa jo olla, joka päivälle oon oikein yrittänyt keksiä jotain ohjelmaa. Onneksi aika moni kavereista on lapsen kanssa kotona tai kesälomalla, että on löytynyt seuraa päiväsaikaan. Että mä ainakin roikun täällä linjoilla hyvinkin usein!
Oma olo varsin ookoo, supistelee enemmän, mutta täysin kivuttomasti. Näillä mennään.
Mukavaa viikkoa! Toivoo Fiiu 37+5
juhannus sitten oli meni, miten vietitte sitä ja miten meni? mä olin tosiaan töissä ja ihan mukavasti meillä meni. tokihan ne lapset ja nuoret jaksoivat riidellä ja omaa tekemistä oli vaikea keksiä, mutta ainakin järjestetyn ohjelman ajan kaikki olivat innoissaan :)
tosin tuli syötyä sitten koko viikonloppu ja paino oli ottanut huiman pyrähdyksen, kun aamulla puntarille uskaltauduin... hui. vatsa myöskin kasvaa silmissä ja painosta (vaikka se ei edelleenkään mitään suurta ole, olen vain entisenä laihduttajana ylikriittinen ja liian itsetietoinen) ja vatsasta on sitten välillä tullut stressattua. mies jaksaa hyvin tukea ja kuunnella ja kertoa kauniita asioita, mutta vaikeaa tämä muutos on hetkittäin. välillä osaan ajatella, että sitten synnytyksen jälkeen katsellaan, mutta aina se ei vaan onnistu.
toivottavasti pariisittaren matka on ihana! toivottavasti tulee rentouduttua ja nautittua ja saatua vähän aurinkoa ja lämpöä.
fiiullahan alkaa jo olla täysiaikainen vauva! voi että, h-hetki on ihan käsillä! tuo muiden juomisen katseleminen on tosiaan aika väsyttävää... toisaalta sekin tuntuu ikävältä, kun kaverit ei välttämättä kutsukaan mukaan, kun en mä kuitenkaan jaksais lähteä. mutta sellaistahan se on ja kyllä kuitenkin ollaan yhteyksissä oltu :)
napa voi hyvin, alkanut potkia niin hurjasti, että vatsa vaan heiluu. siitä tulee kyllä aina hyvälle mielelle!
korka 26+2
Fiiu: Mistä tunnistat supistuksen ? En ymmärrä miksi en sitä tunnista...monta kertaa neuvolassa ollaan kuunneltu sydänääniä tai mitattu kohdunpohjaa niin neukkutäti on sanonut että "oho, sulla onkin supistus!" enkä ole yhtään tuntenut sitä :o
korka: olitko sä jollain leirillä vai muistanko ihan väärin :) ?
Minulla on samat ajatukset mielessä tuon painon suhteen... olen aikanaan laihduttanut sen -20kg ja pysynyt siinä sellaset viitisen vuotta. Tekee tosi tiukkaa ajatella että joka viikko tulee + 500g AINAKIN ! Mulla viimeks oli tullu +650/vko ja neuvolatädin kysymys "tais mennä vähän överiks?"-ei auttanut yhtään :(
Tiedän kyllä että sitä painoa kuuluu tulla ja osahan alkaa olla jo vauvaakin + muita härpäkkeitä masussa mutta mutta... Kuulun näihin jotka leviää sivusta,edestä ja takaa :D Kadehtien katsoin tänääkin hoikkaa nättiä tyttöä jolla oli mielettömän iso maha, mutta vain tuossa edessä. Musta tuntuu että olen varmaan parin kuukauden päästä mahdoton mursu ! Noh, olipas taas pinnallista... tulee vaikka sitten +30kg, kunhan synnytys menee hyvin ja saadaan terve vaava :)
Meillä meni juhannus tosi mukavasti ! Saunottiin ja tehtiin oikeen vihta saunaan ja löträttiin saunahunajaa kasvoihin. Grillattiin tosin vasta kymmenen jälkeen, joten nukahdin grillimakkaraa suussa ruokapöytään istualteen, ihankun pieni lapsi !! Arvatkaa vaan oonko saanut kuulla siitä :D Olin koko päivän touhunnut ja ollut seisaaltaan , niin uni tuli yllättävässä paikassa.
Masu-asukki on ihan yhtä vilkas kuin ennenkin, ei ole ollut mitään erikoista. Jalat meinaa vaan turvota ja puutua jos kävelee vähänkään pidempään !
Oletteko kuinka muut harrastaneet liikuntaa ? Minulla se jäi kokonaan pois kun oksensin sen ensimmäiset 4kk. Nyt pitäis aloittaa taas, tekis kyllä tosi hyvää edes vaan kävellä !
kiitos saikku kertomuksesta! oli oikein mukava lukea sitä :)
ja miirulle tervetuloa mukaan! danjan kanssa taisitte molemmat miettiä sydänäänien kuulumisia. meillä oli eka neuvolalääkäri 9+-viikolla ja sydänäänet kuuluivat. siinä vaiheessa varmistuttiin siis siitä, että kaikki oli kunnossa.
danja kyseli myös kehitysvammaisuudesta. me oltiin niskaturvotusultrassa 11+-viikolla ja tosiaan siitä ja seerumikokeesta laskettiin kromosomihäiriön riskiä. ja se todella kertoo vain riskiluvun, varmuuden asiaan saa vain lapsivesi- tai istukkanäytteellä, mutta niissä on sitten oma keskenmenonriskinsä. muunlaisia kehityshäiriöitä voi nähdä sitten rakenneultrassa, jossa me kävimme vasta 22+-viikolla. raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä, mutta ultratessa sitten varmistetaan mitä viikkoja vauveli vastaa ja laskettu aika ja viikot voivat muuttua.
fiiulle jaksamisia sinne jännittelyn ja odottelun keskelle!
korka 27+4