ENSIKOT VKO 26
Uudet kujeet, viime viikon lyhyeksi jääneet jutustelut
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (50)
Oli pakko tulla kommentoimaan, kun Sadeorkidea oli ollut aika liikkis.. Nukahtaa nyt makkaraa suussa ruokapöytään :)
Kysyit supistuksista, tunnistan siitä, että maha menee kovaksi, tai aika kovahan se on jo muutenkin kun täynnä vauvaa, mutta vielä kovemmaksi. Samalla tuntuu siltä, kuin olisi iso kylmähkö kivi vatsan paikalla.. Jotenkin niin sen kuvailisin..? Mutta siis yhtään kipeää supistusta en ole vielä kokenut. Joskus ei kyllä oikein tiedä että onko edes supistus vai liikkuuko vauva vain niin kovin.
Painosta oli Korka ja muutkin huolissaan. Inhoan neuvolassa sitä vaa'alle astumista, kun aina on meinannut painoa tulla yli sen 500g viikossa. Ei terkkari siitä edes ole valittanut, mutta tuntuu itsestä pahalta. Vaikka 11,5 kiloa tullut tähän mennessä että ei se nyt Niin paha ole. Mutta kun itse tietää, että terveellisemminkin voisi syödä... Silti on juhannuksena ihan makkaraa mennyt, joten tämän viikon neuvolassa sitä painoa varmaan on tullut aivan älyttömästi... Vielä turvotukset siihen päälle.. Aargh ja nyyh. No, kai se joskus lähtee.
Oon kyllä alkanut taas liikkua, kun välillä ei kiinnostanut yhtään. Koirien kanssa sellainen tunnin rauhallinen sauvakäppäily tekee kyllä tosi hyvää. Nyt oon huomannu, että tukivyöstä on hyötyä, tukee kivasti jos touhuaa tai liikkuu enemmän. Uimassa oon käynyt myös ehkä kerran viikossa.
Stiina, apua miten ihanalta kuulostaa tuo teidän matka!!!... En osaa muita vinkkejä antaa kuin että nauti... ei ole varmaan vaikeaa :) Milloin lähdette?
Saikulla on nyt käynnistyksestä viikko.. Mitähän mahtaa kuulua.. Tuotiinko prinssiä vai prinsessaa....?
Semmoista. En muuten löytänyt alesta yhtään mitään. Säästin siis!
F.
hei taas tyttäret!
sadeorkidea kyseli mun juhannuksen vietosta, olin tosiaan leireilemässä pe-su lastenkodin asukkien kanssa. ja tosi ikävää, että neuvolantäti oli mennyt aika ajattelemattomasti kommentoimaan painonnousua! luulisi nyt ymmärtävän, että se on naisille ylipäätänsä herkkä asia ja tässä tilassa vielä enemmän. eikä tuo sun nousu ollut mun mielestä mitenkään niin älytöntä... kyllähän se asukki kasvaa!
mä tiputin painoa kans 14kg ja 1,5v. ehdin pitää sitä samassa ennen raskautta. olin tossa välissä myös painonvartijoissa ryhmänohjaajana ja jotenkin se sai ajatusmaailman pyörimään vielä enemmän painon ja syömisen ympärillä. nyt siitä irtaantuminen on ollut vaikeaa... mutta kuten sanottu, vauvan terveys tärkeintä ja mieskin on luvannut tykätä edelleen! :)
ilmotetaanko teille muuten edelleen painonnousu per viikko? täällä on jotenkin järjestelmä muuttunut ja se ilmoittaa sen nyt per päivä. mutta saahan sen siitä itse helposti laskettua. terkkarikin vain ihmetteli, että mitäs me sillä yhden päivän nousulla tehdään...
ja ihana tuo sadeorkidean nukahtaminen! suloista :) mä oon kans miettinyt noita supistuksia. luulen, että mulla oli yks päivä, kun kovasti touhusin, muutamia. silleen kuukautiskipumaisesti (mutta paljon vähemmän!) vihlas alavatsasta, eristä kohdasta kuin liitoskivut. yksi tuttu kuvaili supistuksiaan niin, että kipu lähtee selästä ja siirtyy alavatsaan. mutta kai sekin on yksilöllistä?
stiinalla on tullut vauvamasu :) se on ihanaa, kun sen alkaa nähdä! mä olin niin innoissani, kun ensimmäiset alkoivat kommentoida oma-aloitteisesti raskautta. mulla jäi jumppaamiset ensimmäisen 10 raskausviikon jälkeen, kun en päässyt muutaman viikkoon kiireiden ja sairastelun takia lähtemään... sitten tuntu liian vaikeelta ja vähän pelotti, etten osaa ottaa oman voinnin mukaan vaan ohjaajan kannustamana vedän itseni ihan piippuun. siirryin kävelyihin ja aina kun ehdin, niin oon yrittänyt käydä. joinakin viikkoina useempia kertoja, joskus tulee yli viikko taukoa. ja hyvää matkaa stiinalle! tulee varmasti kiva reissu ja eiköhän pastat maistu :)
fiiun innostamana kävin minäkin eilen alennusmyyntejä katselemassa, mutta mitään ei tarttunut mukaan. hyvä niin!
masussa ollaan kovin vilkkaita ja välillä tuntuu, että eikö siellä muka tila riitä, kun ihoa kiristää ja pingottaa hirveästi. luulis riittävän :)
korka 26+3
Moikkelis ja Terkut kuvan kauniilta Azoreilta:) Nettiyhteys pelittaa- joten ihan muutama sana...ennen kuin lahdetaan kyselemaan paikkoja valassafarille:)
Kiitos Fiiulle ja Korkalle ihanista matkatoivotuksista. Fiiun vinkki olla stressamati sopi kyl miulle kuin nenu paahan:) Tunnet miut liian hyvin, hih!
Stiina: Tanne tullessa otin jo hyvissa ajoin selvaa, onko paikallinen maito pastoroitu tai iskukuumennettu. Taalla oli, ja hotlassa aamiaisella kaikki tuotteet pastoroituja. Salaattia en syo, hdelmat kuorin, kaiken maailman kotijuustot jatan maistamati. Liha/kala kypsennettyna. Aurinkorasvoja (se fysikaalinen suoja) loytyy helposti apteekista: Favora, Aco ja Eucerin-merkit esim. Onnea myos vauvamassun nakymisesta, taalla sita viela kovasti odotellaan, tai aika pikku kumpu se viela on:)
Alkaa rakkaat enskasiskot stressatko painosta, Fiiun 11,5kg kuulosti esim. aivan normaalilta! Tosin itsekin entisena syomisten sairaalloisena tarkkailijana (siis teini-ikaisena olin aivan liian laiha) ymmarran huolenne. Ja mietin kyl joskus itekin. Lahinna talla eraa stressaa suonikohjut, josko sellaisia tulee...suvussa on, ja omatkin suonet pullottaa helteilla...instrun matkustussukkia kaytan arkena aina, josko auttaisivat. Oletteko te muut valttyneet vaivalta?
Tunnustus: ostettiin sitten netista alesta Brio kombit 08-vaunut:) lisana loistava varustepaketti ja hinta edullinen. Olivat juuri ne mita oltiin katottu- ja sitten me ne tilattiin...aikaista kuin mika, mutta 200e saasto oli niin iso ettei auttanut...hassu pariisitar ja mies.
Fiiulle ekstravilkutukset, kun h-hetki alkaa lahentya! Vilkutukset kaikille muillekin- voikaa hyvin:) Olette ihania!
pariisitar ja tonttu rv 13+6
ps. sori kirjotusvirheista
Oli pakko tulla pitkästä aikaa vilkasemaan mitä teille kuuluu.
Vauveleita on ilmestynyt muutama, onnittelut heille ja tsempit muille!
Meillä on pojan kanssa rullannut arki todella hyvin. Poitsu on todella kiltti ja nukkuu yöt tosi hyvin. (Varmaankin palkinto vaikeahkosta synnytyksestä.) Tuntuu vaan että oma aika on jäänyt olemattomiin kun koko ajan on jotain tärkeää tekemistä, mutta eiköhän sekin ala helpottaa ajan myötä. Nyt täytyy mennä vaihtamaan vaippa, möykky sylissä alkaa tuoksahtaa siihen malliin=)
Vilkutukset kaikille ja nauttikaa kesästä!! T: Toisesta haaveileva Paco ja poitsu 2kk (aika menee ihan mieletöntä vauhtia eteenpäin..) :)
Heippa!
Plussasin juhannusplussan :D (perjantai, dpo14) ja ajattelin nyt samantein liittyä tänne enskoihin kun on niin monta asiaa jotka kaihertavat mieltä; ei varmaan uutta ;) :p
Olemme siis avopari; n27 ja m kohta 30. Yk 10:ssä tärppäsi.
Nyt kysyisin vähän noista alkuraskauden oireista kun mulla on pari "oiretta" jotka ilmaantui lähes samantein kun plussasin; ellei jopa ennemmin...
- Paino noussut viikon sisällä 2,1kg
- Lauantaista asti ollut migreeniä; kaksi aika pahaa kohtausta ja yksi vähän lievempi.
- Etova olo... Mutta eikös se ole vähän ennenaikaista kärsiä huonoa oloa... Tosin olo kyllä helpottuu kun muistaa syödä usein...
Onko teillä kenelläkään taipumusta migreeniin? Entä mitä lääkettä käytätte? Kävin eilen terveyskeskuslääkärillä ja hän ei suositellut mitään migreenilääkettä; kuulemma on olemassa lääkkeitä joista EI PITÄISI olla haittaa raskaudelle mutta mitään todisteita siitä ei ole; en siis saanut yhtään mitään :~(
Sit toi painonnousu; kuulemma alkuraskauteen voi kuulua painonnousua... Kuinkahan paljon tai kuinka kauan? Juuri ennen tätä raskautta pudotin painoa 5% eli syömiseni ovat kontrolloituja ja kirjaan kaiken ylös. Sydänliiton mukaan päivittäinen energiantarpeeni on n.2100kcal josta nyt syön 1600-1700kcal. Painon ei siis pitäisi nousta... Olisiko kyse sitten nesteturvotuksesta?!
Danja, rv 4+1?
Kiitos Pariisitar matkaterveisistä!! Ihanaa, että meitä ajattelet sielläkin :) Ja onnea uusille vaunuille!!! Mekin ostettiin hyvissä ajoin. Meillä anoppi sanoi (kun näki vaunut) että eikö nuo olisi pitänyt ostaa vasta sitten kun vauva on syntynyt.. No jooh todellakin, sittenhän sitä onkin niin hyvää aikaa juosta kaupoissa.. Eli ihan oikein, hyvän diilinkin olitte kerran saaneet! Aurinkoa sinne, täällä on satanut vettä koko päivän!
Ja Danja, oikein paljon tervetuloa ja onnea plussasta!! Tuon verran minulla nousi paino ekaan neuvolakäyntiin, ajattelin jo, että no niin, mahtavaa, tätä rataa mennään.. Mutta seuraavalla kerralla olikin sitten laskenut reippaasti oksennustaudista johtuen. Veikkaisin siis että nestettä on ja tasaantuu kyllä. Etovaan oloon piti omalla kohdalla kans syödä usein, ootko jo varsinaisen laihdutuksen kuitenkin lopettanut? Tosi kurjan kuuloinen tuo sun migreeni, siitä en osaa oikein mitään sanoa. Mulla oli kyllä alkuraskaudessa tosi usein pää kunnolla kipeä, mutta ei varsinaista migreeniä. Mulla meni aina Panadolilla (otin gramman) ja sauvakävely auttoi kanssa. Voimia siihen!! Ootko jo laskenut, milloin sulla on laskettu aika? Talvivauva kuitenkin tulossa.. :)
Kiitos Paco kuulumisista! Ihana kuulla, että arki sujuu hyvin! Eilen taas tajusin, että meillekin tulee ihan tosi pian vauva.. On niin jännä ajatella, että minkä näköinen se on ja onko heti pippurinen vai rauhallinen, onko tukkaa ja kaikkea muuta höpsöä. On niin hassua että se on tuossa sydämen alla, enkä silti tiedä siitä vielä paljon mitään.. Ihana päästä pian tutustumaan.. vaikka jankutan edelleen itelleni, että tässä voi mennä vielä kuukausikin.
Palataan taas, Fiiu 37+6
kiva kuulla pariisittaresta! teillä on varmasti ihana reissu. oletteko siellä kauankin?
danja, tervetuloa ja kiva kun liityt seuraan! minusta ei taida hirveästi olla apua noiden alkuraskauden oireiden suhteen, kun olen ollut niin onnellinen, että en kärsinyt esim. pahoinvoinnista ollenkaan. rinnat oli tosi arat, väsytti ja itkin melkein mistä vaan, mutta fyysisiä oireita ei siis juurikaan ollut... pääkipuhan kuitenkin liittyy raskausoireisiin ja jos sinulla on taipumusta migreeniin, niin ehkä se tulee siitä? auttaisiko panadol? ja joillakinhan tosiaan paino nousee aluksi ja sitten tasaantuu. vauvaliimaa teille ja onneksi olkoon plussauksesta!
korka 26+3
Tulin ihan nopsasti Danjalle kommentoimaan migreenistä !
Niin ja tervetuloa kovasti :) !!
: Olen itse kärsinyt pahasta migreenistä 6-vuotiaasta saakka. Ollaan kokeiltu akupunktiot, vyöhyketerapiat,estolääkkeet, täsmälääkkeet jne.Migreeni oli siinä mielessä paha, että jos vähänkään jännitin , jouduin olemaan pahimmillaan pari päivää pois töistä tai koulusta migreenin takia. Menkkojan alettua se oli sitten suora yhteys niihin. Eli aina kierron tietyssä vaiheessa vähintään kolmen päivän migreeni. Hoitona makaamista ja oksentamista pimeessä huoneessa (kun mikään lääkee ei tehonnut!
Vasta parisen vuotta sitten löysin täsmälääkkeen IMIGRAN, joka suihkutetaan sieraimeen ja sieltä vaikuttaa limakalvojen kautta. Puolessa tunnissa selviää ja pystyy lähtemään jo töihin. Tuo lääke oli todellinen helpotus.
Jännitin raskauden alussa, miten selviän ilman sitä lääkettä, kun tosiaan mitään muuta ei kuulemma saa ottaa kun panadolia. Mutta migreeni jäikin mulla kokonaan pois ! Jostain olen kuullut että PANACOD olisi ehkä mahdollinen jos on oikein pahat säryt, mutta mun oma neuvolatäti ja apteekkari sanoivat ihan samaa, ei mitään muuta kuin panadolia.
Kuulumisianne kurkkimassa, ja näin Pacon käyneen. Olen miettinyt useamman kerran, että mitähän sinulle kuuluu. Onkin ollut tarkoitus huhuilla tuolla vauva-puolella.
Mukava kuulla, että teillä on lähtenyt vauvan kanssa sujumaan mukavasti. Taitaa tosiaan poika helliä äitiään, kun tuli vaikeimman kautta tänne maailmaan. Eli olet tainnut hyvin toipua synnytyksestä, kun on toinenkin mielessä...? Kuulostaa hyvältä, taitaa se olla niin että ne huonommatkin muistot unohtuu vauvan myötä.
Tosiaan on aika mennyt nopeeta kun poikanne on jo 2 kk. Meidän pikkuneiti on 6 vkoa. Syntyi siis 10.5. joten ehdin vielä äitienpäivää juhlimaan. Ylihän se meni reilusti, kun olisi la ollut 29.4.
Hyvää kesän jatkoa teidän perheelle! Tulehan jutustelemaan tuonne vauva-puolelle, jahka ehdit.
Aurinkoista kesää myös muille ensikoille! Mikähän on tosiaan Saikun tilanne...
Weera ja Aino 6 vko
Kiitos kaikille onnittelijoille ja lämpimistä tervetulotoivotuksista!
*fiiu77*: Paino on nyt yhteensä noussut 2,5kg eli noususuunta jatkuu edelleen...
Varsinaista laihdutusta ei siis enää ole mutta ne kalorit jää kyllä edelleen alle sen 2100 mikä on siis päivittäinen tarpeeni.
Oleellisinahan nyt vissiin on se että olen nostanut sitä omaa päivittäistä määrää mikä oli silloin kun pudotin painoa... En kuitenkaan ole siirtynyt syömään niin paljoa että se paino niiden syömisten takia olisi lähtenyt nousemaan...
Migreeni on sen verran helpottanut että maanantain jälkeen ei uusia kohtauksia ole tullut. Pientä särkyä edelleen on mutta sen kanssa voi jo ollakin ja jos kyllästyttää niin panadol helpottaa joksikin aikaa.
Ajattelin kuitenkin jatkoon tahtoa reseptin; eli heti seuraavan kohtauksen iskiessä menen takas tk:hon ja pyydän niitä lääkkeitä mitä viimeksikin sain ja niille reseptin.
Voihan se olla että joudun lähtemään kaupunkiin lääkäriin tutkittavaksi jos niitä kohtauksia alkaa kovin usein ilmaantumaan... Täällä kylällä eivät kuulemma voi asian eteen tehdä mitään :/
Mulla on 500mg panadolia jota olen migreeniin ottanut 2kpl mutta ei vain ole ollut minkäänlaista tehoa :( Para-tabsia ostin eilen ja nähtäväksi jää tepsiikö se...
Päivystävä lääkäri sanoi että raskaus voi aktivoida migreeniä jos siihen on aikaisemminkin ollut taipumusta. Olisi se kiva kuitenkin löytää jokin konkreettinen syy migreenin laukaisijaan jotta tietäisi välttää kyseistä asiaa niin ei sitten tarvitsisi käyttää lääkkeitä!
*SadeOrkidea*: Olen muutamalta muultakin kuullut tuosta panacod -nimisestä lääkkeestä ja tarkoitus olisikin kysyä siitä seuraavalla kerralla. Tai sitten kysyn neuvolassa jos siellä käyn ennemmin.
Tietenkään mikään lääke ei ole hyväksi mutta niiden tarkoitushan onkin ottaa niitä vain äärimmäisen pakon edessä eikä suinkaan jokaiseen pikkuvaivaan.
Täytyyhän lääkärin kuitenkin jotain muuta kuin panadolia antaa jos se ei kertakaikkiaan toimi!
Kaikkea muuta särkyä voi kestää mutta pään kanssa ei ole leikkimistä.
Yritän nyt kuitenkin ensisijaisesti selvittää mikä aiheuttaa migreeniä ja muutamia vaihtoehtoja onkin tullut vastaan. Toivottavasti jokin niistä olisi minun kohdalla oikea niin tietäisi puuttua siihen!
Kiinnitän jatkossa siis entistä enemmän siihen mitä ja kuinka paljon suuhun laitan!
Harmittaa vain kun täytyy toistaiseksi liikunnasta luopua; pää ei tällä hetkellä kestä minkäänlaista ylimääräistä heilumista ja riekkumista, ei edes kevyttä pyöräilyä eikä SEKSIÄ :p :(
Myös saunominen on pannassa :~(
Muutoin on ihan hyvä olo :)
Pahanolon -tunteen saa pysymään poissa kun syö tarpeeksi usein. Väsymyskään ei ole musertava kun nukkuu pitkän yöunet :D Ja mies on lopulta jättänyt minun tissit rauhaan kun sille tarpeeksi usein valitin ettei niihin nyt enään kestä nipistellä eikä puristella :p
Ai niin,
- Milloin kannattaa "ilmoittautua" neuvolaan?
- Entä milloin voi mennä varhaisultraan jossa vois katsoa että kyseessä on varmasti terve raskaus eikä mikään kohdun ulkopuolinen, tai sit että raskaus varmasti kehittyy ettei kyseessä ole vain mikään kehittymätön alkiopussi (tai mikä nyt lie onkaan?).
- Haluaisimme myös miehen kanssa tietää että onko tulossa terve lapsi ettei esim. kehitysvammainen tms.
Oli mulla kyllä vielä jotain muutakin mielessä mutta nyt en kyllä muista... :p
Danjuska
Hyi kun on kylmä! Vaikka kiva tän mahan kanssa ettei oo ihan helle, mutta vois vähän silti kesäistyä ilmat..
Kiva kuulla Weera sinustakin, kyllä tuntuu että juuri vauvan sait ja onhan siitä jo kuusi viikkoa!
Danjalle sen verran että voithan soittaa neuvolaan vaikka heti, eka käynti on joskus 8 viikon maissa eli ehkä noin kuukauden päästä. Kävin itse työsuhde-etuna varhaisraskauden ultrassa viikolla 6 ja 7, jolloin ei raskautta vielä näkynyt. Sitä huolen ja itkun määrää.. Viikolla 8 vasta näkyi kunnolla. Talon huonoin kone oli kahdella ekalla kerralla käytössä mutta silti. Joissakin neuvoloissakin on kyllä ultra, että voivat katsoa sielläkin eka käynnillä, mutta meidän neuvolassa ei sellaisia ylellisyyksiä ole.. Miten teillä kunta tarjoaa ultria? Meilläpäin tarjotaan niskapoimu-ultra on siinä 12 viikon tienoilla ja täällä siihen kuuluu halutessa myös verikoe, joilla yhdessä selvitellään riskiä downin oireyhtymään. Sitten on vielä rakenneultra 21 viikon tienoilla.
Neuvolakuulumisia eiliseltä..
RR 104/78, paino +373g/vko, pissat miinusta, hb laskenut 117, sf 34cm. Rt ja äänet hyvät. Tuolla heinäkuisissa kävin lueskelemassa niin joillakin on kyllä aivan kammottavan kuuloisia kesäsijaisneuvolantätejä.. Että herran haltuun vaan, jotkut eivät tunnu tietävän mistään mitään.. Mullakin on nyt sijainen, mutta aivan ihana ja pätevä. Käynnit ovat muutenkin aivan parantuneet loppua kohti jotenkin, aina kuunnellaan ja otetaan kantaa ja vastauksen oon aina saanut. Minkälaisia neuvolakäyntejä teillä muilla on ollut?
Maha on jotenkin pompahtanut nyt enemmän tuohon eteen ja yöt menee pyöriessä. Eikä voi ihan hirveästi suunnitella ohjelmaa samalle päivälle, ei vaan jaksa touhuta niin paljon. Tänään nyt olis kuitenkin kunnon siivoukset tiedossa, joten pitänee aloitella :) Kauranpussinkin ajattelin ommella tänään, eilen nimittäin aika mahtavasti jomotteli selkää ja masua.
Torstain jatkoja!
Fiiu 38+1
Fiiulla kivoja neukkulakuulumisia. Alkaakohan h-hetki pian lahentya: jannittaako? Jaksuja siivousprojektiin:) Muuten, meillakin kavi niin, etta Briot ostettiin parhaan ystin suosittelemana, kuten teillakin emmaljungien kanssa:) Kiva muuten, etta joku muukin on ollut aikaisessa vaunukaupassa:)
Korka: viikon loma meilla taalla (tosin ei haluttaisi tulla pois, hih), eli maanantaina palailemme kotosuomeen. Mukavia odotushetkia sinne.
Danjalle tervetuloa: lyhyesti viela kommenttia: Paratabsia/Panadolia voit kayttaa 3g vrk (eli 6 kpl 500mg tablettia), Panacodia ei kaikki lekurit suosi alkuraskauden aikana. Kysy omaltasi hanen kantaansa. Np-ultra on viikoilla 10-14 kunnasta riippuen, siina pystytaan loytamaan 50-60 prosenttia downinsyndroomista. Np-ultra yhdistettyna seerumiseulaan (verikoe, jonka tulos, aidin paino, ika ja np-luku lasketaan yhteen, josta saadaan laskettua riskiluku downille) oikeilla viikoilla tehtyna loytaa noin 90-95 prosenttia kromosomihairioista. Kaikki kunnat ei kai tarjoa seerumiseulaa viela. Mikaan seulontamenetelma ei siis ole varma; ystavapariskunnalle syntyi yllarina down-tytto, joka on maailman ihanin typy:) Alku oli vain huolta taynna, kun pikkuneiti joutui sydan ja suolistoleikkauksiin:( Ja kuten Fiiu vastasikin, rv 6 alkuraskaudenultra voi olla liian aikasta, meilla oli rv 7+5 ja hyvin sykki sydan:) Ihanaista alkuodostusta sinne:)
omanapa: oltiin eilen valassafarilla kumiveneella, kyyti oli aika pomppivaa, alkoi hiukan huolettaa Tontun puolesta...tosin onko niin, etta rv 20 eteenpain pomppivaa liikuntaa ei suositella? onko riskina ennenaikainen synnytys vai miten? No, olo oli kutienkin ok sen jalkeen, vasytti vain. Jarjestajien mukaan raskaus oli ok osallistumiselle. Niin, ja nahtiinhan me kaskelotti ja delfiineja, ihanaa:) Muuten kaikki on mennyt hyvin, suosittelen azoreita lampimasti, jos lomakohde mietintamyssyssa. Vehreys, satumaisen kaunis luonto, ystavalliset ihmiset, hyva ruoka, autenttisuus...ah:)
Onko teilla muilla ollut viela nailla viikoilla huolta (ennen rakenneultraa, massun suoranaista kasvua), etta onhan massukassa kaikki hyvin? Mie tarttisin varmaan viikottaisen ultran nain ennen liikkeiden tuntemista, etta oisin rauhallisin mielin:) Taalla olen kylla yrittanyt relata- ja nauttia:) Ihanaa on ollutkin:)
nyt aamupalalle, palaan asiaan kotiuduttuani. Vilkutuksia kaikille ihanaisille Enskakamuille:)
pariisitar ja tonttu
rv 14+1
Mulla on Pariisitar ihan sama juttu; pitäis viikoittain kuulla vauvan sydänäänet tai päästä ultraan kun on koko ajan murhe puserossa et onko siellä massussa kaikki hyvin. Raskausoireet (rintojen kivistys, pahoinvointi, yms) ovat hävinneet ja nyt pikkupaniikki päällä koko ajan, et onks kaikki hyvin. Mua on rauhoteltu, että se kuuluu asiaan, mutta en osaa rentoutua! No, neuvola on ens viikolla joten sit sen näkee ja kuulee. Mun hermot ja kärsivällisyys on tosin todella koetuksella...
Voi Pariisitar; teidän matka kuullostaa aivan fantastiselta!!! Nauttikaa täysin rinnoin! =)
Tervetuloa Danja, toivottavasti sait vastauksen kysymyksiisi. =)
Halit kaikille! Nyt jatkamaan siivoamista. Sisko tulee tänään meille ekaa kertaa kylään tänne ´pohjoiseen´, joten täytyy laittaa koti kuntoon!
Stiin@ + PikkuPikkuruinen 14+1
kiva lukea kaikkien kuulumisia, ihanan ahkeraa kirjoittelua!
fiiu ja pariisitar, me ostettiin vaunut kans kuukausi sitten... löydettiin netistä tarjous (-140e) ja kun hyvältä kuulosti, niin mikä ettei. onpahan sitten valmiina odottelemassa! ora jovit ostettiin, hyvältä tuntuivat ainakin sisällä (eikä ollut ilmaakin vielä renkaisiin laitettu).
fiiulla oli neuvolakäynti mennyt hyvin, kiva juttu! meilläkin on ollut tosi kiva terkkari, en tosin tiedä milloin se jää lomalle... ei ennen heinäkuun puoltaväliä kuiteskaan, se pitää nimittäin meille perhevalmennuksen ja se kestä ensi tiistaista alkaen kolme viikkoa. innolla odotan sitäkin!
danja, minä soitin terveyskeskukseen heti plussauksesta seuraavana päivänä... onnellisessa paniikissa, en yhtään tiennyt käytännöistä mitään :) viikolle 7 saatiin sitten aika. ja yksi tuttavani söi panacodia issias-kipuihn loppuraskaudesta, silloin ainakin se oli ihan sallittua.
omanapa: hyvin voidaan! tosin ruoka ei ole nyt pariin päivään kunnolla maistunut, mutta eiköhän se ala taas maistua entiseen malliin. sain verikokeen tulokset, hemoglobiini oli 117. terkkari oli ihan tyytyväinen, mutta musta se on aika alhainen, kun ajattelee, että oon jo pari kuukautta syönyt obsidan 100mg -rautavalmistetta. mutta tällä pärjätään!
siivousintoa stiinalle ja palaillaan pian!
korka 26+5
kiva lukea kaikkien kuulumisia, ihanan ahkeraa kirjoittelua!
fiiu ja pariisitar, me ostettiin vaunut kans kuukausi sitten... löydettiin netistä tarjous (-140e) ja kun hyvältä kuulosti, niin mikä ettei. onpahan sitten valmiina odottelemassa! ora jovit ostettiin, hyvältä tuntuivat ainakin sisällä (eikä ollut ilmaakin vielä renkaisiin laitettu).
fiiulla oli neuvolakäynti mennyt hyvin, kiva juttu! meilläkin on ollut tosi kiva terkkari, en tosin tiedä milloin se jää lomalle... ei ennen heinäkuun puoltaväliä kuiteskaan, se pitää nimittäin meille perhevalmennuksen ja se kestä ensi tiistaista alkaen kolme viikkoa. innolla odotan sitäkin!
danja, minä soitin terveyskeskukseen heti plussauksesta seuraavana päivänä... onnellisessa paniikissa, en yhtään tiennyt käytännöistä mitään :) viikolle 7 saatiin sitten aika. ja yksi tuttavani söi panacodia issias-kipuihn loppuraskaudesta, silloin ainakin se oli ihan sallittua.
omanapa: hyvin voidaan! tosin ruoka ei ole nyt pariin päivään kunnolla maistunut, mutta eiköhän se ala taas maistua entiseen malliin. ja oon kuitenkin laittanut itseni syömään. sain verikokeen tulokset, hemoglobiini oli 117. terkkari oli ihan tyytyväinen, mutta musta se on aika alhainen, kun ajattelee, että oon jo pari kuukautta syönyt obsidan 100mg -rautavalmistetta. mutta tällä pärjätään! veriryhmätulokset eivät vielä olleet saapuneet.
siivousintoa stiinalle ja palaillaan pian!
korka 26+5 :8}
viesti tuli sitten kahteen kertaan... herjasi ensin, että ei onnistunut, mutta olipas onnistunut kuitenkin. sori!
Otin siinä sitten aamupalan jälkeen heti muhevat päikkärit, että tää päivä mennyt nukkuessa.. Ei voi mitään kun väsyttää, eikö nyt sitäpaitsi saakkin hyvällä omallatunnolla..
Pariisitarkin oli ehtinyt koneen ääreen, kuulosti ihanalta tuo delfiiniretkenne ja loma muutenkin! En usko että Tonttu oli yhtään moksiskaan vielä pomppivasta kyydistä! Muutenkin aika paljon tottumisesta kiinni, jos normaalistikin vaikka juoksee, niin monethan juoksee sitten tosi pitkälle raskautta. Mulla rupes tuntumaan inhottavalta pompottelu ehkä 25. viikon jälkeen. Mietit myös noita suonikohjuja, mulla on niihin niin vahva äidinperintö, että varmasti tulee. Yllättävän hyvin silti pysyneet kurissa, oon käyttänyt polvipituisia lentosukkia joka päivä. Reisiin on kyllä pari pientä putkahtanut. Pitää myös turvotuksen aisoissa, heti jos ei näitä oo niin nilkat on pullerot.
Ja Stiinakin mietti sitä huolta ja murhetta, mitä tuntee, kun ei tiedä onko kaikki ok. Mä murehdin kans kaikki maailman murheet kun oli ollut se keskenmenokin, ehkä alkasin nauttia tästä raskaudesta kunnolla vasta sitten, kun liikkeet alkoi tuntumaan. 16 viikolla tuntui eka potku ja ehkä 18 viikolta sitten useammin. Se on niin ihana päivittäinen viesti siitä, että siellä ollaan. Tosin ekaksi ei niitä liikkeitäkään joka päivä tuntunut, että siinäkin tuli aina mietittyä, mutta kyllä sitä pikku hiljaa rauhoittuu, kun raskaus etenee.
Korka oot saanut kans temppuilla matalan hb:n kanssa. Se on nyt just sulla varmaan matalimmillaan, mulla oli sama juttu, että tuossa vaiheessa ei tuntunut auttavan raudan syöntikään. Se alkaa itsestäänkin olla parempi noista viikoista eteenpäin, yleensä, ja mulla oli näin. Olinkin monta viikkoa syömättä rautaa, kun se närästi ja teki kaikkea, mutta nyt piti aloittaa taas. On sitten vähän enemmän varastoja synnytykseen.
Pariisitar kysyit että jännittääkö jo, ja kyllä täytyy sanoa että joo vähän.. Varsinkin nukkumaan käydessä sitä miettii ja että onko tää jo se yö.. Kun jotenkin iskostunut mieleen, että yöllä se alkaa. Kaurapusseja ompelin eilen kaksi että saa sitte lämmitellä niitä ekoihin supistuksiin. Toivon niin, että alkaisi supistuksilla, että sais olla mahdollisimman kauan kotona. Mutta ei mitään merkkejä ole ilmassa, joten yritän olla ajattelematta sitä liikaa, jälleen kerran ettei olisi yhtä odottamista tämä elämä.
Tuli mieleen, että onko teillä muilla mitään mielitekoja? Mun pitää saada joka päivä porkkanaa! Aivan vesi kielellä pelkästä ajatuksesta... Weird.
Aurinkoista päivän jatkoa!
Fiiu 38+2
Eli viidennellä viikolla ollaan. Nyt kuitenkin äsken vessassa käydessäni paperiin tuli aavistuksen verran veristä limaa/verta, eilen tuli vaaleanruskeata limaa...
Menossa on kp33/26 ja dpo21. Nyt alkoi pelottaan että onko menossa kesken, kemiallinen raskaus vaiko tuulimuna...?
Kiertoni on aina ollus säännöllinen eikä koskaan myöhässä.
Nyt todellakin pelottaa aika julmetusti. Mitä on tapahtumassa?!
danjalle pikainen vastaus: alussa tollanen verinen vuoto on usein ihan normaalia. mulla tuli sitä yhtenä päivänä 11+-viikolla ja olin ihan paniikissa!! soitin terveysneuvontaan ja sieltä sanottiin, että jos vuoto ei ylly kuukautisia vastaavaksi eikä siihen liity kouristelevaa kipua, pitää tilannetta vain seurata. eikä mitään hätää ollut sitten. mutta tuollainen vuoto voi johtua mm. kohdunkaulan verisuonista tai istukan kiinnittymisestä kohdunsuulle. miten voit nyt?
korka 26+6
Meillä oli ihana juhannus. Oli rentouttavaa saunoa, syödä ja chillailla ihan rauhassa meren rannalla. Mutta oli myös ihanaa päästä kotiin. Päätettiin eilen illalla, että lähdetään ajamaan tänne pohjoiseen vasta aamulla kun miehellä oli mahdollisuus siirtää töihin menoa myöhemmäksi. Nyt tosin väsyttää ihan hirveästi. Sain kehuja kavereilta, että jaksoin kännääviä kavereita mahtavasti. Omaan muruun meinas mennä hermot (tai lähinnä sen humalatilaan), mutta sain hillittyä itseni. =) Lähetettiin myös kaikille kavereille juhannusviestit joissa kerrottiin pikkuisesta. =)
Olikos muilla mukavat jussit?
Mulla on masu kasvanut viimeisen viikon aikana niin että se näyttää ja vauvamasulta. Ihan hyvä kun painoa on tullut lisää, niin ihmiset näkee syyn samantien. Olen myös laihduttanut viimeisen parin vuoden aikana ja ollut tosi aktiivinen liikkumaan. Mulla oli alussa niin paha olo, ettei liikkuminen tullut mieleenkään. Pitäis kyllä ottaa itseä niskasta kiinni ja liikkua enemmän. Nyt tää painon lisääntyminen välillä ahdistaa, mutta mies aina muistuttaa, että vauva on tärkein ja hän rakastaa mua olin minkä kokoinen tahansa.
Onko jollain teistä vinkkejä Italian matkalle; mitä kannattaa ottaa huomioon syömisessä, auringonotossa, yms? Ollaan lähdössä kahdeks viikoks purjehtimaan Italian rannikolle. Myöhästynyt häämatka. =)
Fiiulla on jännät paikat! Tsemppiä viimeisiin aikoihin!
SadeOrkidealle kävi se mikä mulle meinas juhannuksena käydä. No, minkäs teet, kun väsyttää niin väsyttää ja pitää nukkua! =)
Kaikille enskoille mukavaa viikonalkua sateesta huolimatta!
Stiin@ + PikkuPikkuruinen 13+5