Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatteko taaperon nukkua niin pitkään kuin haluaa?

20.01.2006 |

Siis lähinnä kotihoidossa olevat tai hoidossakin olevat viikonloppuisin?

Meillä tytön 1,5v rytmi olisi selvästi valvoa pidempään (menee nyt nukkumaan 20.30-21 mutta nukahtaa vasta 30min-tuntia myöhemmin) ja nukkua pidempään. Mikä ei ole yllättävää koska vanhemmista molemmat ovat illan virkkuja ja aamun torkkuja.. Olen pian jäämässä äitiyslomalle ja nyt mietin mikä olisi parasta taaperolle? Pitäisikö koittaa pitää kotonakin sama rytmi kuin nyt hoidossa ollessa vai antaa nukkua pidempään jos nukuttaa? Pidempään nukkuminen houkuttaa varsinkin jos vauvakin antaa nukkua (en varmasti saa itsestäni irti että heräisin ja nousisin vain herättämään taaperon jos oikein nukuttaa). Olisi myös ihana " hemmotella" lasta antamalla nukkua pitkään kun ei kerran välttämättä tarvitse herätä. Toisaalta mietityttää miten sitten käy päiväunien jos aamulla antaa nukkua ja toisaalta venyykö ilta entistä enemmän?

Onko kenelläkään muilla aamu-unisia taaperoita? Miten olette ratkaiseet aamut ja ylösnousut?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2-v tyty saa nukkua niin pitkään kuin unta riittää, nyt talvella nukkuu 21/21.30 - 8. Joinain aamuina olen joutunut herättämään tytyn kesken unien neuvolakäyntien tai luentojeni takia, ja kyllä tyty on sitten koko aamupäivän ihan toistaitoinen. Pakkoherätykset ovat tosi rankkoja lapsille.

Spiral 35+3

Vierailija
2/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan nukkua niin pitkään kuin haluaa. Ei oo mitään ihan vakkariaikaa millon herää, pääsääntösesti klo 8-9 herää aamuisin, mutta on joskus aamuja millon herää vasta 10.30! Iltaisin menee nukkumaan n. klo 21. Hoidossa on keskimäärin 5 päivää kuussa ja niinä aamuina joudutaan herättämään noin 7.30. Päivisin nukkuu joka päivä päiväunia 3-4 tuntia. Meijän neiti rakastaa nukkumista. Niin äitikin varsinkin aamuisin..

Kllä niitä sitten saa kohta herätellä kun menee joka päivä hoitoon ja viimeistään kun koulu alkaa niin annetaan lasten nyt nauttia " vapaudesta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva herää viimeiselle yösyötölle klo 5-7 välillä ja nukkuu sen jälkeen yli ysiin. Olisi niin ihana, jos tämä äiti saisi myös nukkua pitkään aamulla. Turhan usein esikoinen herää jo klo 7.

Anna vaan lapsesi nukkua, jos nukuttaa.

Ai niin, meijän esikoinen menee nukkumaan illalla jo heti klo 19 jälkeen (joskus vasta klo 21) ja vauva sitten ennen ysiä. Päikkäreitäkin nukutaan siinä klo 13-15 välillä, joskus 14-16. Taapero siis nukkuu paljon noin 12-14 h vuorokaudessa.

Vierailija
4/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Poika 1v8kk ja herää kyllä itse 8-9 maissa.

Joskus olen joutunut herättämään jos kello on käynyt jo kymmentä.. Sinne asti jos nukkuu,niin sitten kyllä päikkärit kärsii.

Vierailija
5/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se yksi kotona olon iloista on että aamuisin saa nukkua! Jos ei ole pakko mihinkään mennä, niin kivahan se on kun lapsi saa nukkua rauhassa ja äiti myös.

Meillä on ollut aina aamu-unisia taaperoita ja ylös on noustu vauva-ajan 10jälk. ehkä aikaisintaan tuossa 9maissa. Iltaisin oli kiva kun ehdittiin viettää aikaa miehenkin kanssa töiden jälkeen enemmän kuin kaksi tuntia. Kyllä meillä päiväunet silti tuohon ikään nukuttiin, mutta ei ihan klo12, vaan vähän myöhemmin, joka sopi meidän rytmiin hyvin.

Edelleen meillä esikouluikäinen lapsi nukkuu aamuisin normaalisti 8:30 asti ja mielelläni en herätä. Herättämisestä tulee sellainen olo että lapsi ei saa nukkua tarpeeksi. Tietty vapaus tässä kotonaolosta on mennyt kun pienimmällä ei ole leppoisia loikoiluaamuja enää- nyyh.

Meillä olen yrittänyt etsiä sopivan rytmin, jolla lapsi menee oikeaan aikaan nukkumaan ja herää itsekseen. Lapsen kasvaessa nukahtamisessa saattaa hetken kestääkin ennen kuin uni tulee, ei ihan minuutissa-kahdessa aina nukahda, jossei ole todella väsynyt.

Vierailija
6/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitten olen poikkeava. Meidän 2,5 v jätti päiväunet juuri pois (toistaiseksi ainakin), mutta silloin kun vielä ne tarvitsi, jouduimme muokkaamaan unirytmiä. Jos olisi antanut vaan mennä, olisi nukkunut pitkään, mennyt myöhään iltapäivällä päikkäreille (eli nukkunut n. 15-16.30) ja about keskiyöllä taas nukkumaan. Ja tämä ei kerta kaikkiaan olisi meidän vanhempien rytmiin istunut; olimme jo klo 22 aikaan ihan puhki ja halusimme itsekin nukkua. Jotta tämä rumba vältettiin, oli kello 7 aikaan pakko alkaa hellästi herättelemään lasta ja klo 8 nostettiin väkisin sängystä jos vielä nukkui.

Onneksi nyt nukkuu klo 21-9! Ja saa nukkua niin pitkään kuin sielu sietää.

Vierailija
7/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on nyt 2.5 vuotias ja nukkumis- ajat on olleet säännölliset jo ties kuinka kauan. Meillä herätään 9- 10 ( eilen kyllä vasta 10.30....), päikkärit on 15-17 ja nukkumaan ruvetaan 22.00- 23.00. Joskus jos ei päikkärit maistu, niin niitä ei sit vaan nukuta, mut sit yritetään mennä nukkumaan vähän aikaisemmin.

Lauantaisin ei pistetä päikkäreille ollenkaan, niin saadaan tyttö unille sen verran aikaisemmin, että päästään isännän kans rauhas saunaan jne.

Puol vuotias poitsummekin on omaksunut jo hienosti saman rytmin. Niin, ja tyttö on siis ollut kotihoidossa koko ajan.

En mä ole ainakaan kokenut mitenkään tarpeelliseks ruveta aamuisin herättelemään, koska meillä ei ole kiire minnekään. Oon vaan sanonut kaikille, että meillä päivä alkaa vasta 12.00 jälkeen.... :)

Vierailija
8/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakin meillä menee niin, että jos nukkuu aamulla pitkään, venyy päiväunille meno, ja vastaavasti illalla nukkumaan meno. Itse olen myös aamu-uninen, mutta mieluummin nousen aamulla aikaisin pojan kanssa, että saan sen ajoissa nukkumaankin, saanpahan sitten illalla omaa aikaa.

Poika on nyt 1v7kk ja herää aamulla noin 07-08, käy päiväunille 13 aikoihin ja nukkuu 2-3,5h. Illalla käy nukkumaan 21.30-22. Ja nukutus kestää nykyään puolesta tunnista tuntiin.

Viikolla herätellään hoitopäivinä 7.30 aikoihin.

Vierailija
9/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoaamuina herätän klo 7. Viikonloppuna saa nukkua niin pitkään kuin haluaa ja yleensä nukkuu klo 9 - 10. Viikonloppuna ei sitten nukutakaan päiväunia. Joka ilta mennään nukkumaan noin klo 21.

Vierailija
10/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vihdoin saatu meidän aktiivinen vesseli 1v 9kk nukkumaan JOPA seitsemään saakka kun ollaan oikein yritetty ja hienosäädetty rytmiä.. Poika menee nukkumaan ysin aikoihin illalla ja nukkuu päikkärit klo 12-14 tai 15 ja siis aamulla unta riittää korkeintaan tuohon seiskaan. Useinmiten saan käydä istuskelemassa aamuyöstä viiden - kuuden aikoihin sängyn vieressä " kannustamassa" vielä lisäunille..

Eli olkaa onnellisia teidän rennosta rytmistä!! Musta tuntuu kurjalta, kun meillä ei olis mihinkään kiire (poika kotihoidossa) ja silti ollaan koko hänen elämänsä ajan herätty kukonlaulunaikaan kuin olis kamala kiire töihin..

Vierailija
11/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla ja nautin kun ei tarvitse herätä klo 6 töihin. Mies tulee töistä usein vasta klo19 jälkeen ja lähtee vielä lapsen kanssa ulos. Valvomme illalla pitkään ja jotta en joutuisi heräämään aamulla aikaisin, myös lapsi valvoo kanssamme. Lapsi käy nukkumaan klo 23 jälkeen isän kanssa, äidin jäädessä nettiin roikkumaan ja nukkuu aamulla klo 10-10.30 saakka, usein herätän viimeistään 10.30 ettei menisi yöunille käyminen ihan aamuyöhön saakka. Päiväunille menee klo15-16 ja nukkuu 2-3 tuntia. Tämä sopii meille, mutta jostain syystä pitkään aamulla nukkuvia pidetään laiskoina. Neuvola- ym ajat saa kyllä sovittua puoleen päivään, vaikka aina tarjotaan aamuaikoja. Jos on jouduttu heräämään aiemmin, ei se ainakaan toistaiseksi ole tuottanut mitään vaikeuksia, sitten vaan päiväunetkin vähän aikaistuvat. Ainut ikävä puoli on se että kun me ehdimme leikkipuistoon, muut lapset lähtevät syömään ja nukkumaan.

Vierailija
12/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aamu niin kauan kuin nukuttaa. Siitä sen lapsuuden tunnistaa!

Päiväkotiin mennään sitten, kun on herätty.

Lapsi laitetaan nukkumaan klo 21.30, ja hän herää itse 8.30-10 -miten sattuu nukuttumaan. Päiväunia ei nukuta enää -ei kotona eikä hoidossa (hoidossa lepohetki päivällä).

Vierailija
13/15 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat päiväkodissa, mutta viikonloppuna ja lomilla saavat nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Päiväunia ei nuorempikaan usein silloin nuku, mutta ei haittaa. Kotihoidossa saivat nukkua aina niin pitkään kuin halusivat, vaikka välillä vähän otti päähän kun ei ehditty perhekerhoihin tms...

Vierailija
14/15 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on puolitoistavuotias ja tällä hetkellä meillä sellainen rytmi, että heräillään 8.30 aikoihin. Jos menee paljonkin myöhempään, päikkäriaika menee myöhempään ja täten myös illalla nukkumaan meno...Kahentoista aikoihin poika ottaa 1h-1,5h päikkärit ja illalla menee kiltisti nukkumaan ysiltä.

Kuten joku tuossa aiemmin olikin kirjoittanut, minäkin pidän kiinni näistä ajoista, jotta päivärytmi säilyisi (ja ehkä itsekkäästikin ajatellen, saan hetken itselleni ja miehelle illalla). Itse olen todennut käytännössäkin, että säännöllinen päivärytmi luo lapselle turvallisuudentunnetta ja heti kyllä huomaa lapsen käyttäytymisessä, jos on jostain syystä jouduttu poikkeamaan paljonkin päivärytmistä. Meillä tämä rytmi on hyväksi havaittu. Saa nähdä miten sitten muuttuu, kun vauva syntyy...

Tainu ja poju 1,5-vuotias sekä masuasukki 22+2

Vierailija
15/15 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2,5vuotias poikalapsi. Nukkuu yhdeksään asti aamulla, menee nukkumaan illalla 21-22. Johtuen paljon siitä, että teín iltatöitä ja kotiinkin päästiin vasta yhdeksän aikaan. Aluksi mietin, että meneeköhän poika päiväkodissa kiltisti päiväunille puoli kahdentoista aikaan, kun saattoi nukkua puoli kymmeneenkin, mutta kyllä on aina mennyt. Epäilen, että paljon riippuu siitä mihin rytmiin lapsen opettaa. Toki jonkinlainen rytmi on kuitenkin hyväksi. Nukkuu päiväkodissa sen 1,5tuntia päiväunia ja illalla kiltisti omaan sänkyyn. Nukahtamiseen menee 10-20minuuttiin korkeintaan. Poika viedään omaan huoneeseen sänkyyn, sanotaan hyvää yötä ja äidille on omaa aikaa :)

Joskus tuntuu liiankin helpolta, mutta nyt on masu-asukki, eli katotaan onko seuraava sitten päinvastainen tapaus :)