Porkkana värjää kaiken!:)
Meillä on tuo peruna-porkkanasose aikas in juttu tällä hetkellä. Olisiko hyviä vinkkejä, miten lähtisi porkkanan väri pois muovilusikoista ja kipoista. Olen pessyt niitä käsin ja koneessa ja aikas tiukassa pysyy, vaikka heti käytön jälkeen huuhtelen.
Toinen ongelma on porkkanatahrat vaatteissa. Pikkumies kun tykkää päryytellä silloin tällöin soseet pitkin vaatteita. Ei ole lähteneet 40 eikä 60-asteessakaan.
Hyvistä vinkeistä kiitollinen Kattimatti
Kommentit (17)
Kokeileppas sappisaippuaa sitä on saatavana nestemäisenä ja palana, saippuaa löytyy luontaistuotekaupasta. Tällä minä olen saanut ruokatahrat pois, mitkä ei ole tavallisessa pesussa lähtenyt.
Meillä ei kyllä lusikat ole värjäytyneet, ovat niitä väriävaihtavia (Muksu-soseiden kaupanpäällislusikoita!), ja lautasena käytän tavallista kahvikupin aluslautasta, keramiikka ei värjäydy.
Vaatteet taas, se on eri juttu. Jotain apua huomasin olevan siitä, kun heti syötön jälkeen huuhtelee tahrat ensin kylmällä vedellä ja sitten töräyttää astianpesuainetta ja kuumaa vettä ja hankaa. Sit voi liottaa vielä pesuainevedessä, ja kas! Tahra on vähän vaaleampi:)
Työlästä ja toivotonta on porkkanaa vastaan taistelu:(
Jostakin kumman syystä meillä on siirrytty melko tummiin, etten sanoisi mustiin vaatteisiin. Onneksi lapsi on poika, ja nyt alkaa maistua myös Kasvitarhan sose, joka on vaaleaa...
Jos tiedätte parempia konsteja, kertokaa ihmeessä!!!
Tarkoitin sappisaippuaa vaatteisiin. Kippoihin ja kuppeihin en tiedä soveltuuko....
mut tulevaisuutta varten. Tupperin esittelyissä yks esittelijä kertoi, että muoviastiat joissa on ollut jotain värjäävää vihannesta pitää huuhdella ensin hyvin kylmällä vedellä ja sitten vasta pestä kunnolla. Meillä ainakin toiminut kurkkuun, porkkanaan ym.
mutta lähes kaikissa pojan bodeissa on jo oranssia riittämiin asti. Ostin eilen kaupasta tahranpoistoainetta jossa lukee takana että tehoaa nimenomaan mm. porkkanatahroihin, olisikohan ollut DrBeckmanin. Aion testata tänään, voin tulla sitten kertomaan irtosiko.
Kokeilin nyt sitä DrBeckmanin tahranpoistoainetta ja en ainakaan pyykkejä ripustaessa huomannut enää vaatteissa (vaaleansinisiä ja -vihreitä) oransseja läikkiä. Täytyykin seuraavaksi kokeilla valkoisten kanssa.
Toimii kyllä kaikkiin mahdollisiin tahroihin mitä 2v pojan vaatteisiin kuluneiden vuosien varrella on ilmaantunut :)
Astiat sitten onkin eri juttu, meilläkin aikoinaan värjäytyi kaikki muoviset lusikat ym.
Meillä ei yhteenkään vaatteeseen ole jäänyt porkkanatahroja, kun välittömästi ruokailun jälkeen olen kaatanut tipan fairya jokaiseen tahraan, kostuttanut hiukan ja hinkannut voimakkaasti sormella tai kahta tahrakohtaa yhteen. Sitten vain huuhtelu ja pesukoneeseen.
Mä käytän porkkana ja mustikka-tahroihin konstia että : Heti kun sosetta joutuu paidalle, paita pois ja ensin nestemäistä Arielia sellasella roll' on pesupallolla hinkkaan tahraan, annan vaikuttaa n. 10 min. Sitte likoamaan haaleaan veteen. Ja koneeseen heti ku mahdollista. Näin on lähtenyt monenmonta kertaa porkkanat ja mustikat. Toi sappisaippua on ainakin ihan pienen vauvan maitokakkaan todella tehokasta. Löytyy palana ja nestemäisenä. Suosittelen sitäkin.
Mä ostin prismasta vauvatavaroiden joukosta sellaisen setin, missä on 3 kpl vauvan kannellisia lautasia, maksoin alle 3 ¿, eikä tarvii harmitella värjäytyneitä astioita, noi on väriltään pinainen, lila ja sininen, ihan nätin näköisiä.. Suosittelen niitäkin. :)
Tällä olen saanut kaikki tahrat pois vaatteista, myös porkkanatahrat. Voi laittaa koneeseen muun pesupulverin sekaan tai tehdä tahnan tahran päälle (tosi tehokas). Voi sekoittaa myös veteen ja laittaa vaatteen siihen likoon. Olen saanut pois mm. omasta hameesta tosi vanhan tahran pois, joka ei ollut lähtenyt aikaisemmin millään.
Mitä kauemmin tahnan antaa olla, sitä paremmin lähtee pois.
Tätä voi käyttää myös vaikeiden tahrojen poistoon astioista. En oo ite kokeillut.
Tehokkainta on ollut mun mielestä, kun tekee tahnan.
jos vaate kestää kiehuvaa vettä (ainakin kaikki puuvilla ja pellava kestää) kaada kiehuvaa vettä mustikkatahran päälle. Lähtee heti.
Porkkanatahrat, ja itseasiassa aika moni muukin, lähtee, kuten on jo sanottu, auringonvalossa.
Ei sitten muuta kuin kokeilemaan. Ei noilla lusikoilla ja kipoilla niin väliä oo ollutkaan, mutta oranssi-pilkulliset vaatteet alkoi harmittamaan, kun ovat osa vain lainassa. Toivottavasti tepsivät nuo keinot:)
itse kokeilin miniriskin nestemäistä pesuainetta porkkana tahroihin ja tepsi! olen kuullut myös nestemäisen bioluvilin auttavan. kakkatahrat on lähteneet kun välittömsti liottanut ensin kuumassa vedessä ja hieronut tuota miniriskiä niihin. samoin käytän keraamisia astioita niin ei tuo värjytyminen haittaa, muovilusikoilla ei niin väliä...;o
Olen myös kuullut että kuivattamalla vaatteen auringossa tahra porkkanatahra häviää. Valo kai pilkkoo niitä väripigmenttejä
tahriintuneet lusikat astiaan johon kaadat tölkkiananaksen mehut ja pari ananasrengasta ja astia jääkaappiin pariksi päiväksi. Toimii ainakin punajuuren värjäämiin muoviastioihin, porkkana tuhruihin en ole kokeillut, mutta kannattaa ainakin kokeilla. Toinen keino jota kannattaa kokeilla on laittaa taas astiaan konetiskiainetta, kuumaa vettä päälle ja antaa liota pari päivää, se toimii ainakin tuoreisiin porkkanatahroihin.
kun laittaa tuoreeseen tahraan nestemäistä käsisaippuaa, hieroo siihen laittaa vaatteen likoon ja sitten koneeseen kun ehtii. Meillä on toiminu tämä porkkana ym.. tahroihin, mitään ei jää!
Vaatteista olen saanut tahrasuolan kanssa porkkanan pois, mutta ne astiat. Varsinkin lusikat, jotka on niitä ainun pehmeä-muovisia. Meillä kaikki siis jo oranssin värisiä.... =(
- Tartsa -