Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuoli-uskomuksia

20.01.2006 |

Moi!

Onko monella pitänyt omat tuntemukset paikkansa lapsen sukupuolesta? Eli jos on ollut poikaolo raskauden aikana, onko lapsi ollut poika? Tai tytöstä samoin? Mitenkäs sitten... oletteko kuulleet, että poika potkisi oikealla puolella? Onko pitänyt paikkansa? Entä onko liikkeet erilaisia tytöllä ja pojalla? Olen kuullut, että poika potkisi terävämmin ja tyttö taas enemmänkin " möyrisi" .

Itsellä nyt viikkoja kasassa 34+2 ja koko ajan ollut poika olo ja kaveri riehuu pelkästää oikealla puolella omaa napaani. Sukupuolesta ei ole tietoa, koska sellaista ei tällä paikkakunnalla paljasteta virhemahdollisuuksien vuoksi. Enkä ole viitsinyt yksityiselläkään käydä. Esikoista odottelen eikä ole väliä kumpi tulee, kunhan on jompi kumpi.

Tällaisia uskomuksia sitä miettii, kun kotona istuu päivät pitkät...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alusta asti ajattelin, että tyttö se onkin...En vain jotenkin osannut mieltää masuasukkia pojaksi. Pahoinvointia ei ollut, eikä pahemmin himojakaan (lopussa lakritsi ja appelsiinimehu yhdessä), muta närästystä kylläkin :), sykkeet olivat 130-160. Lisäksi äitini vatsaani tunnusteltuaan oli aivan varma myös tytöstä, " kun liikkuu niin samalla tavalla kuin minä aikoinaan" eli juuri sillain velloen...Siskoni sen sijaan on omasta mielestään " maha asiantuntija" ja veikkasi poikaa...Itse pidin ainoana " varmana" ennusteena hikkausten määrää, tytöt hikkaavat useammin kuin pojat ja tämä kuulemma " ainoa, jolla tieteelllisestikin jotain pohjaa" ;) No meillä ainakin piti paikkansa; Neiti hikkasi masussa vähintään pari kertaa joka päivä ja usein jopa viisi kuusi kertaa päivässä, kun taas ystäväni poika hikkasi max tuon pari kertaa päivässä, eikä suinkaan päivittäin...Että siitä vaan hikkaamista laskemaan :DD

Mukavaa loppuodotusta...

maaly ja edelleen hikkaileva Ida n.4kk

Vierailija
2/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilönä törmännyt tähän asiaan paljonkin! Mahanmalli ei minusta meinaa mitään, mutta sydänäänet....pojalla hitaammat (n.110-130) ja tytöllä nopeat (n.130-160)! Itselläni kolme tyttöä ja sydänäänistä olen tiennyt rakkaitenikin sukupuolet (kaikilla yli 140) jo odotusaikana.... (Järkeillen voisin uskoa myös jotenkin pahantekoon; tyttö samaa sukupuolta kuin itse, sopivat yhteen eli pahoinvointi helpompaa ja pojasta päinvastoin, en tiedä....)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taas kuullut näin päin väitteen, että kun on pahoinvointia niin on merkki tytöstä ja kun ei ole niin poika.

Minulla tämä piti paikkaansa eli kun odotin poikaa eli esikoistani niin ei mitään pahaaoloa.

Sitten kun odotin tyttöä niin hirmuinen kuvotus ja laihduin alussa melkein 10 kg.

Nyt odotan kolmatta ja jännä nähdä kumpi tulee. Kuvotusta ei ollut nyt ollenkaan.

Myös sellaisenkin olen kuullut että tyttöä odottaessa tekee enenmän makeaa mieli ja poikaa niin suolaista mutta tiedä sitten näistä :)

Vierailija
4/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei raskauksissa tai vauvan potkuissa yms. ole ollut mitään eroa, ja molempia laatuja perheestämme löytyy. Poikaa kun odotin, sain kuulla mahan mallista että on poika. Tosin sain kuulla ihan samaa kuopusta odottaessani, ja tyttö tuli. Kuopusta odottaessani ei ollut mitään aavistustakaan kumpi voisi olla, mutta jostain kumman syystä nimiä miettiessäni ei päässä pyörinyt yhtäkään pojan nimeä. Ja ajattelin sen VOIVAN olla tyttö, koska mieheni äiti on tehnyt ensin pojan ja sitten tytön, ja siskonsa samoin. Ja eräs kaverini raskaana ollessani vaan ilmoitti minulle, että se on tyttö. Hän on 100% varma siitä ja oikeassa oli.

Vierailija
5/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

* ensimmäinen oma intuitio oli että poika tulee

* ei pahoinvointia, ei väsymystä

* alussa teki mieli suolaista (söin paljon ruisleipää, maitoa, raejuustoa), nyt lopussa ehkä enemmän makeaa

* Mahanmuodosta en osaa sanoa, eikä oikein kukaan muukaan, th sanoi että edessä on (poikamaha?)

* Ihossani ei erityistä (ehkä muutaman viikon alussa oli vähän enemmän näppyja)

*vauvan sykkeet koko ajan 150 huteissa

* potkii tasaisesti ihan kummallekin puolelle, koska kääntelee pyllyään usein (mahanahka vaan aaltoile)

* mahaan ilmestyi heikko linea negra-viiva (rintoihin asti) joskus viikolla 24+

* ei ole tullut ylimääräistä karvoitusta

* libido katosi (valitettavasti...)

Ja poika on tulossa, nyt rv tasan 39.

Vierailija
6/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista odottaessani olin AIVAN varma että tyttö tulee, en edes ajatellut poikien nimiä.. Pahaa oloa oli 4 kk saakka. Vauva potki ja möyrysi paljon. Sydänäänet olivat 130-160 välissä.... Poika sieltä tuli.

Nyt toista odottaessa oksentelu on ollut rajua, vatsa on samanmallinen kuin aikaisemmassakin ja sydänäänetkin 140... Nyt raskausviikkoja 31.1 ja lääkäri sanoi pari päivää sitten kysyessäni että hänen mielestään on tyttö tulossa???? Sikiön painokin on aivan samoissa kuin edellisen kanssa....

Saa nähdä miten käy mutta minulla ei muuta eroa ole raskauksissa ollut kuin että pari viikkoa sitten pahoinvointi alkoi uudestaan ja aamut menee oksennellessa.

Sydänäänistä ei kuulema voi veikata mitään sillä se riippuu ainoastaan siitä onko sikiöllä meno päällä vai onko unihiekkaa silmissä...

Vierailija
7/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa maha levisi joka suuntaan eikä tullut mitään tummia viivoja. Pahoinvointia ei ollut missään vaiheessa, mutta närästys alkoi aika varhain ja loppui vasta synnytyssalissa kuin seinään =0). Mielitekoja ei varsinaisesti ollut, sitrushedelmät maistuivat kyllä erittäin hyvin. Makeaa en halunnut juuri lainkaan, suolaiset vaihtoehdot oli parempia. Potkuja tuli molemmille puolille mahaa, aika ajoin villistikin vaikka yleisesti ottaen vauva taisi olla aika rauhallinen tapaus. Otti villejä spurtteja vain välillä. Sykkeet koko raskauden ajan n. 140. Ja tyttö sieltä tuli.

Nyt odotan toista rv 11+5 ja pahoinvointi on koko- ja jokapäiväistä. Närästystä ei ole lainkaan, makeaa ei taaskaan tee mieli. Mahaa on tullut jo jonkinverran, mutta mallista en osaa vielä sanoa mitään. Jotenkin mulla on tunne, että tää vois olla poika... Edellä mainittiin, että tyttö ikäänkuin " sopii" masuun paremmin ja siksi ei välttämättä ole pahoinvointia, kuulostaa minustakin aika loogiselle. Elokuussa se asia meillä sitten selviää!

Vierailija
8/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä ainakin nämä ns. vanhan ajan uskomukset ovat pitäneet paikkansa. Meillä on sekä poika että tyttö ja tällä hetkellä kolmas mahassa rokkaamassa ;-)

Useampien ihmisten kanssa kun on näistä tyttö-poika-oloista puhunut on monella ne jopa pitäneet paikkansa, tokihan joskus olot ja tuntemukset menee päin vastoin.

Sanotaan myös että tyttö-maha on sellainen tasainen tynnyri että takaa päinkin näkee äidistä että raskaana on ja kun taasen poika-maha on sellainen tötterö tuossa edessä ja äidistä ei näy takaa päin juurikaan mitään mahaa ja melkein voisi sanoa että vyötärökin tallella.

Ja tuo on pitänyt mulla ainakin paikkansa, mahat olivat erinlaiset. Samaten tuon kyllä mä allekirjoitan sillä poitsumme oli maha-asukkina sellainen potkija ja nyrkkeilijä ja makoili vasemmalla ja oikealle sitten tuli ne käsien ja jalkojen ojennukset, no loppuvaiheessa tuntuivat jo että tulevat jo mahanahastanikin läpi terävät kantapäät samoten rakasti sellaista nipistelyä tuolla oikean puolen nivusessa. Tyttö taasen oli varsinainen kuperkeikkojen heittäjä ja vaihteli kylkeä hitaasti niin että maha vaan liikkui " aaltomaisesti" puolelta toiselle.

Kaipa sitä on uskomista " vanhaan kansaan" ;-))

Himpula ja Masunen

Vierailija
9/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä tyttö sekä poika ja nyto dotan kolmatta hyvin aikaisessa vaiheessa ( 5+2 ). Molempien kohdalla olin aivan varma oikeasta sukupuolesta ja synnytyksen lähestyessä koitin hieman psyykata itseäni että jos se sitten onkin sitä " toista " sukupuolta ettei tule pettymystä. Poikaa odottaessani ostin aivan loppumetreilla ihan pieniä vaaleansinisiä perusvaatteita ja muistan hyvin mieheni hölmistyneen ilmeen kun hän kysyi " olet sitten ihan varma että on poika " , enkä ollut ostaessani edes osannut ajatella muuta. Sairaalassa valitsin vaaleansinisen yöpaidan ( sai itse ottaa kaapista ) koska pojan kanssa sopii paremmin =) Tyttöä synnyttäessäni kätilö antoi vaaleanpunaisen.

Tämä muuten on kaveripiirissä myös pitänyt aika hyvin paikkansa että kumman värisen vaatteen saa ja olemme siitä vitsailleetkin. Ongelma tietysti tulee ruskean yöpaidan kanssa..

Itselläni tuntemukset perustui seuraaviin seikkoihin: Tyttären kanssa minulla ei ollut mitään pahoinvointia ( kuten ei äidillänikään ollut minua odottaessaan ) ja pojan kohdalla kuvotusta oli aamusta iltaan ja se kesti pitkään ( kuten äidillänikin veljeäni odottaessaan ).

Toisena asiana oli ne erilaiset vatsan mallit eli tyttöä odottaessani levisin enemmän sivuille ja poika oli enemmän eteenpäin. Tosin olen kyllä seurannut vierestä kun " tyttömahasta " tuleekin poika ja päinvastoin. Mutta suurimpana syynä oli se erittäin voimakas tunne mikä minulla oli molemmilla kerroilla.

Nyt odotan innolla millainen fiilis minulle mahtaa tulla tälläkertaa. Onhan se tosin iso todennäköisyys osua aina oikeaan prosentuaalisesti, kuten myös väärään.

Vierailija
10/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kans tyttöä ja ne on liikkuneet sillain just aaltomaisesti, vähän niin kuin käärme liikkuis. hyi.. nyt kolmas lapsi tulossa ja sukupuoli ei tiedossa mut on poika-olo ja suklaata menee paljon, ja maha on vielä täällä keskellä ja voi tavallaan sanoa juu et vyötärö on. takaapäin ei näy et olisin raskaana vaikka masu on jo iso. saa nähä mitä tulee. olisihan se ihan jännää jos tulis poika vaihteeks.

my_selene ja Remppa rv21+4

täällä yks " testi" :

http://www.amazingpregnancy.com/oldwivestales/index.phtml

Vierailija
11/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli esikoisesta sellanen poika-olo koko raskausajan, nimeäkään ei ollut tytölle kun ei vaan tullut mieleen..synnärille mennessä piti sitten keksiä tytöllekkin nimi siltä varalta jos sattuisi tyttö tulemaan..

no poikahan se kuitenkin oli..ja potki koko raskauden ajan oikealle puolelle..

nyt menossa 27 viikko enkä taaskaan tiedä et kumpi on..paitsi että taas on poika-olo ja tämäkin potkii oikealle ja ojentelee käsiään..

ekasta mulla oli kyllä selkee tyttömaha (ja olin aika valas muutenkin..raskauskiloja tuli 28!) ja poikaviiva alusta asti

..nyt ei ole poikaviivaa ainakaan toistaiseksi..maha on kyllä jo aika iso ja kilojakin on tullut taas reippaasti (tähän mennessä 16), maha törröttää suoraan eteen ja ylöspäin..

ekaa oottaessani hyvä ystäväni jonka la oli tollon 1 kk mua ennen poti selkeetä tyttöoloa poikamahansa kanssa (poikaviivoineen kaikkineen) ja sai tytön..

huhtikuussa sitten paljastuu et kumpi on tällä kertaa.. :)

Vierailija
12/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan minulla.

Koko ajan oli " sata varma" poikaolo. Vauva oli hirmuisen vilkas, liikkui tuntikausia, pyöri, potki ja oli vauhdikas tapaus. Vatsa oli myöskin mallia " suoraan eteenpäin" ja vahva tumma viiva (pidetään usein pojan merkkinä) vatsassa. Ultrassa eivät suostuneet arvioimaan, oli sillätavalla jalat supussa ja kääntyneenä ettei itsekään nähnyt. Koko ajan oli kuitenkin aivan varma olo että poika on tulossa.

No, tyttö tuli - todella tempperamenttinen ja vauhdikas, mutta tyttö yhtä kaikki :)

Nyt kun odottelen toista, en usko omaan intuitioon ihan niin paljon.. on meinaan poikaolo taas :)

Belllis

Vierailija
13/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi nyt vaan!!!!

ensimmäinen raskaus:maha levisi sivuilta ja takamus levisi, iho ihan hirveenä jne.klassiset tytön merkit.no tyttö tulikin.

nyt taasen:pieni sievä pallomaha,painoa tullut tosi vähän,ei tee mieli mitään, pikkusen suolasta.iho on loistava..niin ja pahoinvointi oli aika kamala,eli klassisia poikajuttuja. mutta ultran mukaan tyttö on tulossa!!!ja kaikki on veikanneet poikaa!!!

että siinä niitä uskomuksia romuutellaan.

Vierailija
14/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi raskautta takana. Molemmissa alkoi heti kamla nälkä ja piti syödä ihan hirveästi ruokaa ettei heikottanut. Pahaaoloa ei ole ollut ja vatsa kasvoi kiltisti tohon eteen palloksi. Takaa ei näkynyt ollenkaan että odottaisin. Kasvot olivat hyvässäkunnossa ja Makeata ei tehnyt mieli yhtään. Mielessä oli koko ajan vain pojille nimiä. En osannut edes ajatella meille tyttöä. Vaattetkin toisen kohdalla ajattelin ettei tartte hankkia uusia kun kaikki vanhat käy. Ja kahden pojan äiti tässä olen. Nyt odotan kolmatta. Täysin erilainen kuin noi aiemmat. Mikään ruoka ei ole maistunut ja yököttää aamusta alkaen koko päivän. Masu ei ole kasvanut vieläkään vaikka viikkoja on jo 16+ (edelliset ovat näkyneet aiemmin) Ja koko ajan on tyttöolo. Tää ei voi olla muuta. en taaskaan ajattele kuin tytön nimiä. Olen myynyt kaikki poikien lastenvaatteet että on sitten tytölle ostettava vähän vaatteita :) Saa nähdä kumpi täällä nyt sitten on.

Vierailija
15/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaksi kertaa pomminvarmana odottanut poikaa, miehen suvussa kun ei tyttöjä 50 vuoteen. Maha on ollut " siisti" etupallo, iho ja hiukset hyvässä kunnossa. Toisen sykkeet oli 160-170, toisen 130-140 ja kaksi ihanaa typsyä meillä asustaa. Nyt odotan rv 36:lla kolmosta, taas on samanlainen maha, tosin raskaus sinänsä ollut ehkä vähän huonovointisempi, tosin voihan se johtua jo iästäkin ja taas kerran on ihan poikaolo. Vähän salaa toivon kolmatta tyttöä, toteankin kaikille, että " poikahan tää on ihan varmaan" , ehkä sama uskomus tuottaa taas päinvastaisen tuloksen:)

Vierailija
16/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miettiä omaa " kohtaloa" . Ensimmäistä kun odottaa niin ei ole sillai mihin verrata. Kovasti on poikaolo, mutta mietin että johtuuko se siitä, että salaa vähän toivon poikaa vai onko oikeasti poikaolo? Kaupoissa huomaan hankkivani koko ajan poikien vaatteita ja oikein joudun tsemppaamaan, että pysyisin sellaisissa uni-sex väreissä, jotka sitten tytöllekin sopisi.

Alkuraskaudessa oli väsymystä ja heikotusta, mutta en oksentanut (oksentelu vissiin viittaisi tyttöön?), vauvan sykkeet olleen alle 140 koko ajan ja maha on edessä. Vauva tosi vilkas ja potkii ja sätkii juuri oikealle puolelle -tätä en ollut ennen kuullutkaan- kaikki käännöksetkin on sellaisia, että äippä heilahtaa mukana kun masukki vaihtaa asentoaan.

No, enää pari viikkoa mentävää joten kohtahan se totuus sitten selviää. Nimet on nyt miehen kanssa löytyneet molemmille. Tai tytölle ei ole vielä toista nimeä, mutta etunimi on. Eli varauduttu on molempiin. Jännitystä siis loppuun asti :-)

Vierailija
17/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on poika. Se tumma " poikaviiva" tuli joskus puolen välin paikkeilla. Sykkeet oli 130-140 aika lailla koko ajan. Ihan alussa ajattelin vauvan olevan tyttö, mutta ajatus muuttui ennen rakenneultraa, jossa selvisi, että poikaa odotellaan. Maha oli VALTAVA pallo, joka näkyi ihan varmasti takaakin päin. Painoa tuli yhteensä 20 kiloa. Ja herkut teki kauppansa, yhtenä päivänä suolaista toisena makeaa. Ja tytölle ei meinannut löytyä nimeä ollenkaan sairaalan esitietolomakkeeseen.

Nyt on taas tyttöolo enemmän kuin poikaolo. Monet on sanoneet, että tyttö tulee, vaikka maha on vasta nyt alkanut näkymään (nyt rv 21 menossa, esikoisesta masu tuli jo joskus 17-18 viikolla selvästi näkyviin). Viivaa ei ainakaan vielä ole tullut. Iho on hyvässä kunnossa, samoin hiukset - esikoiselta mulla meni iho ja hiukset ihan hirveään kuntoon! Ja herkkuja ei kauheasti ole tehnyt mieli. Jopa vähemmän kuin Ei- raskaana tulee syötyä. Ja painoa ei tähän mennessä ole tullut ollenkaan vielä, esikoiselta oli näillä viikoilla jo 5 kiloa tullut lisää.

Niin, ja ainoa nimi joka voisi tulla kyseeseen tulokkaalle on tytön nimi. Pojan nimeä en keksi millään.

Eli saas nähdä. Nyt ei tulokas suostunut ultrassa näyttämään vehkeitään, että tietäs kumpi siellä on. Minusta ultrakuvassa on hyvin saman kaltainen viiva jalkojen tienoilla kuin esikoiselta oli (pippeli). Että tässä jännätään. Tyttöä kovasti toivon, mutta on se toinen poikakin tervetullut =)

Eggis rv 20+1

Vierailija
18/18 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen raskaus on nyt menossa, ultran mukaan poika tulossa kuten ensimmäinenkin oli. Kummassakin on alussa ollut kauhea nälkä, siis pikkasen etova olo, jonka taltuttamiseksi olen syönyt kuin hevonen ja paino on myös noussut siihen malliin. Makeaa menisi alas niin paljon kun pystyn lappamaan. Maha on kummassakin valtava, mutta johtuisko lähinnä tuosta syömisestä. Edestä päin en itse mahaa edes huomaa, mutta sivukuva on aika järkky;-) Ja rinnat samaan malliin ihan komeat;-)

Sitten erot: eka oli tosi kova potkimaan, tämä taas velloo ympäriinsä. Ja ekasta tuli se poikaviiva varhain, tästä ei ole vieläkään ilmestynyt. Sykkeitä ei meillä mitata.

Ekasta ei ollut oikeastaan mitään " oloa" tai olo vaihtui kuukauden välein. Nyt on tosi poika-olo, mutta johtuu varmaan noista ultraveikkauksista.