Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia käynnistetyistä synnytyksistä?

22.06.2008 |

Se kun taitaa jo uhkaavasti lähestyä...

Marge

rv 40+6

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 viimeisintä käynnistetty.

Neljäs muksu viikolla 40+3,suuren kokoepäilyn takia.Käynnistettiin tipalla tilanteessa kohdunsuu auki 1cm ja pehmeä sekä kaulaa jäljellä 1,5cm.

Kesti monta tuntia ja monta tipan annosmäärän nostoa ennenkuin alkoi tapahtua.Sitten kun eka supistus räjähti päälle,se oli menoa.1,5h tuosta 1cm->10 cm:iin.Ja poika maailmassa muutamassa minuutissa.

Viitonen käynnistettiin liian runsaan lapsiveden takia rv 39+0.Kohdunsuu oli pari cm auki,pehmeä ja kaulaa 1cm jäljellä.Käynnistettiin puhkomalla lapsivesikalvot.

Noin tunnin kuluttua alkoi supistukset ja ekasta supistuksesta 55 min kuluttua poika syntyi.

Kuutonen käynnistettiin rv 40+5 pahan iskiaksen takia.Myös puhkomalla kalvot.Tilanne saman kaltainen kuin edellisissä.Ja yhtä nopeaa toimintaa,tyttö syntyi tunnissa ekasta supistuksesta.Tässä synnytyksessä vaan oli jännitystä.Kun vedet päästettiin,huomattiin sen olevan vihreää,sitten hävisi tytön sydänäänet.Leikkuriin olivat jo viemässä kun onneksi löytyivät.Huh!Sitten syke hyppi yli 200 krt/min.Mutta kun tyttö syntyi nopeasti eivät huolestuneet.Napanuora oli sitten 2x kaulan ympäri,mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Mulla ei huonoja kokemuksia käynnistyksestä,ainut miinus ehkäpä niiden rajuus ja nopeus.Lääkitystä kipeisiin ja voimakkaisiin supistuksiin ei olla ehditty antaa.Mutta muuten ok!

Nyt odotan seiskaa ja kuitenkin toivon että luonnollisesti aikanaan käynnistyy synnytys.Ellei sitten tule mitään mutkia matkaan!

Vierailija
2/9 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin, toinen täysillä viikoilla ja oli jo lähdössä itsekseenkin käyntiin joka tapauksessa, sitä siis vain vähän vauhditettiin. Minulla molemmista käynnistyksistä erittäin hyvä kokemus ja boonusta on se, että olet jo sairaalassa kun alkaa tapahtua ja sinua odotetaan saliin, niin saat ainakin EHKÄ paremmin kaiken kivunlievityksen, entä jos saavut asemille "liian myöhään".

Eka synnytys käynnistettiin geelillä kohdunsuulle, toka tabuilla. Eka ka synnytys kesti saada 2 päivää 1cm auki, jotta pystyttiin rikkomaan kalvot, supistukset sitä ennen siedettäviä ja heti pian kalvojen rikkomisesta sainkin jo epiduraalin. Synytyksen kokonaiskestoksi laskettiin 6h, ponnistusvaihe olikin pidempi 45min.

Toka synnytys: ehdin saada 1,5 tablettia ja siitä lähti käyntiin, Synnytksen kesto n 5h, ponnistus 10min. Sain epiduraalin heti saliin päästyäni, kaikin puolin toinen kivuton ja helppo synnytys siis. :-) Mutta, minulla ei ole mihin verrata kun molemmat ovat käynnistyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin edellinen (ensimmäinen) synnytys raskausmyrkytyksen takia rv 38+5. Kaksi vuorokautta ehdittiin laittamaan nuppineulanpään kokoisia tabletteja emättimeen (en tiedä tarkemmin mitä olivat) eli kolme päivässä ennen kuin alkoi tapahtua. Ja sitten tapahtuikin rytinällä!

Supistukset alkoi heti kivuliaina minuutin välein ja se veti aika voimattomaksi, koska en ehtinyt välissä kerätä yhtään voimia. Paikat aukeni parissa tunnissa neljään senttiin, jolloin puhkaistiin kalvot. Sain onneksi epiduraalin, jonka jälkeen olin taas "tajuissani" ja kaikki kivut katosi. Synnytys kesti 5,5h ja ponnistusvaihe 10min. Poika syntyi laskettuna päivänä.

Vaikka synnytys oli tosi raju ja nopea, ei siitä jäänyt mitään traumoja. Mieluummiin kunnon tohinaa kuin että joutuisi puoli päivää odottamaan, että paikat aukee... Supistukset oli takuulla normaalisynnytystä kivuliaammat, mutta kyllä niistä hengissä selvisi:)

Nyt mulla ois vielä reilu viikko laskettuun aikaan ja onneksi raskaus on edennyt normaalisti. Nyt jännittää lähinnä se, miten tämä synnytys alkaa, kun edellinen ei alkanut "normaalitilanteessa". Milloin sairaalaan, alkaako supisteluilla vai meneekö kalvot...? Ihan uusi tilanne sinänsä lähteä synnyttämään kotoa käsin.

Tsemppiä käynnistykseen, jos ei vauva päätä itse tulla ajoissa!

helmiska 38+3

Vierailija
4/9 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaus edelliseen...

Käynnistys aloitettiin rv 39+5 eikä 38+5...

Vierailija
5/9 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käynnistettiin synnytys rv 37+5, kun lapsivettä oli tihkunut pari päivää, eikä synnytys lähtenyt itsestään käyntiin. Kyseessä esikoinen.

Aamulla annettin 1/4 cytotec-tablettia suun kautta ja synnytys käynnistyi sillä. Supistukset alkoivat tuntua muutaman tunnin sisällä ja muuttuivat kivuliaiksi sen jälkeen, kun vedet menivät kunnolla noin 7 tuntia tabletin ottamisesta. Siitä muutaman tunnin kuluttua avautuminen hiipui - en pystynyt rentoutumaan supistusten välillä, kun koski niin kovasti ja supistuksia tuli niin tiheään.

Sain petidiinin ja pian pääsin saliin ilokaasun pariin. Oli aika rajua menoa sitten, yhtäkkiä olinkin jo 5 cm auki ja joku hetki epiduraalin laitosta 10 cm. Cytotecin nauttimisesta lapsen syntymään meni 16 tuntia, synnytyksen kestoksi kirjattiin 12h 20min. Ehkä 6-7 tuntia siitä oli aika tuskaa.

Olin iloinen siitä, että käynnistyi noin helposti, mutta käsittääkseni käynnistyksen vuoksi synnytys oli sitten tuollainen rajumpi ja kipeämpi. Vaan onpa noita eroja tietysti muutenkin synnytysten välillä ja jokainen kokee tapahtuman omalla tavallaan.

Vierailija
6/9 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa valkkareiden nousun takia. Yhden kerran, kun meni rv42 yli.

Minusta ei mitään eroa tavalliseen synnytyksen alkuun.

Vierailija
7/9 |
04.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo olla synnyttämässä/synnyttänyt :) mutta vastaan silti. Minulla on vasta yksi lapsi (toinen tulossa), ja silloin raskaus meni 43. viikolle, minkä takia käynnistettiin. Käynnistely aloitettiin 42+2 aamulla laittamalla 1/4 Cytotec-tabletista kohdunsuulle, toisen palasen sain joskus iltapäivällä/alkuillasta. Pikkuisen supisteli toisen jälkeen, mutta se oli sellaista ihan harjoitussupparia kuitenkin.

Klo 23 illalla menivät vedet ja alkoivat kivuliaat supistukset. Kovista kivuista huolimatta ne eivät kuitenkaan saaneet aikaiseksi mitään, avauduin seuraavaan päivään klo 13 mennessä tasan yhden sentin... Minut oli jo otettu saliinkin ilokaasua ja myöhemmin epparia saamaan, koska mikään lääkkeellinen kivunlievitys, jota yön aikana sain, ei auttanut yhtään (kuten eivät suihkut, lämpötyynyt ym. ym. myöskään). Lopulta sitten yhden jälkeen lääkäri päätti, että nyt leikataan, koska oksitosiinitipasta huolimatta supistukset alkoivat hyytyä, vesien menosta oli jo vähäsen aikaa ja viikkojakin 42+3.

Minulla siis käynnistetty synnytys ei koskaan käynnistynyt kunnolla, mutta kokemuksiahan on erilaisia. Useammin kai käynnistetty synnytys etenee nopeammin kuin spontaani (?), minulla taas kävi ihan toisin päin.

Vierailija
8/9 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys oli nopeampi kuin luomusti alkaneet synnytykset 3,5 tuntia, mutta käynnistetty oli hieman kivuliaampi kuin ne luomuna alkaneet. Epiduraalista oli silti korvaamaton apu enkä joutunut järjettömistä kivuista kauaa kärsimään.

Oletkos muuten maaliskuisen 06 äiti? Muistelin että nimimerkki on tuttu ; ) Onnea uuden vauvan saannin johdosta jo näin etukäteen.

Vierailija
9/9 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnistettiin viikoilla 40+1 puhkaisemalla kalvot (raskausmyrkytys paheni). Osittain epäkypsät paikat (eka lapsi), kohdunsuu tiukasti kiinni ja taisi olla jonkun matkaa jäljelläkin. Silti käynnistyi heti puhkaisusta ja tehokkailla suppareilla. Samaan aikaan toinen käynnistetty äiti, viikkoja kait 41 ja rapiat eikä lähtenyt millään liikkeelle vaikka tilanne kohdunsuulla oli periaatteessa otollisempi. Siitä ei voi näköjään päätellä mitään. Mun synnytyksen kokonaiskesto 7,5h, josta 25min ponnistusta.

Epiduraali ei auttanut erityisesti, aiheutti ihan karsean "ponnistustarpeen" (ei tuo nimi kuvaa oikein hyvin sitä tunnetta, mutta se nyt oli se termi), ja vähensi lisäksi supistusten tehoa (= synnytys olisi nopeampi, luultavasti tunnin tai pari vähemmän kuin mitä oli).

Tsemppiä sinne ja toivottavasti kohta on pikkuinen sylissä!